Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loeka
#313869
Mijn kater van 3 heeft eigenlijk altijd last gehad van een traanoog. Niet heel erg, maar toch altijd wat donker gekleurde uitvloeing. De ene keer is het wat erger dan de andere keer, nu is het dus weer iets erger.

Hij heeft er verder geen last van, zo ver ik kan merken. Maar ik zou er toch wat aan willen doen. Weet iemand iets hiervoor?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#314540
Heb je al eens op zijn ooglid gekeken of daar geen haartjes in groeien (distichiasis)
Afbeelding


als die er wel zitten kun je die laten verwijderen, ze kunnen verwijderd worden door met een pincet de haartjes uit te trekken maar dat is tijdelijk en moet herhaald worden, of je laat ze electrisch verwijderen (het liefst bij een oogarts)


Het kan ook zijn dat de traanbuis verstopt zit , dat zou je even na kunnen laten kijken bij je da, die doet dan felgekleurde vloeistof in het oog


Het kan ook nog een naar binnen gekruld ooglid zijn (entropion, maar ik denk dat je dat al eerder opgemerkt zou hebben , dat moet operatief verholpen worden

Afbeelding


Het kan ook gewoon zijn dat hij nogal gevoelig is op dat oog en dat het snel geirriteerd is.

Van Nivea verkopen ze neusreiniger voor baby's kun je bij iedere drogist bestellen, dit is een doos plastic ampullen die fysiologisch water bevatten (zoutig water net als traanvocht) hier kun je het oog mee schoonspoelen en/of op een watje spuiten en het oog er mee schoonmaken (één oog per watje , voor het andere oog een nieuw watje pakken)

Om traanstreepvorming op de vacht te voorkomen kun je het invetten met wat vaseline.

Barfplaats wordt gesponsord door