Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door abmiS
#3145262
Help...
Daar was ik weer met m'n oneindig vele vragen.. :-[
Ik maak alles altijd zo verwarrend... zucht.

Ik denk dus dat ik eerst 3 dagen barf wil doen en 4 dagen kvv ( vrijdag,zaterdag en zondags barf)
En nu heb ik via de barf rekenhulp even berekend wat ze dan per dag,per week en per maand nodig hebben aan percentages.

Daar kom ik dan nog wel uit.
Dat moet er als volgt uit zien :

Borrel:
Per 1 dag volgends rekenhulp
Orgaanvlees incl pens : 120 gram
Spiervlees : 150 gram
Rauw vleesbot : 270 gram
------
Per week(3 dagen dus)
Orgaanvlees incl pens: 360 gram
Spiervlees:450 gram
Rauw vleesbot : 810 gram
------
Per maand:
Orgaanvlees incl pens:  1440 gram
Spiervlees:1800 gram
Rauw vleesbot : 3240 gram

----------
Dyango:
Per 1 dag
Rauw vleesbot: 135 gram
Orgaanvlees incl pens : 60 gram
Spiervlees : 75 gram
-----
Per week(3 dagendus )
Rauw vleesbot : 405 gram
Orgaanvlees incl pens : 180 gram
Spiervlees :  225 gram
----
Per maand :
Rauw vleesbot: 1620 gram
Orgaanvlees incl pens:  720 gram
Spiervlees : 900 gram
-----

De honden samen per maand

Rauw vleesbot:  4860 gram
Orgaanvlees incl pens:  2160 gram
Spiervlees : 2700 gram


---
En toen vroeg ik een andere barfer, of ik dan wel voor een hele maand kan inkopen.
En of het dan wel goed genoeg is om bijv 1 soort orgaanvlees, 1 sorot spiervlees en 1 soort vleesbot te voeren gedurende de hele maand ( dus 3 x per week)
Ik dacht misschien te weinig variatie? maar zei zei dat dat meer dan goed genoeg is, al helemaal als je kvv compleet voert ( nu ben ik wel van plan om ook enkelvoudige kvv's te voeren eigenlijk...)
Maar klopt dit ook ? is dat wel varierend genoeg in een maand tijd ?

Ik vroeg of we samen een beginners menu konden samenstellen zodat ik kan bestellen binnenkort
Ze raadde me aan met kippennekken te beginnen als vleesbot en dat lijkt me ook een goed idee maar toen ik vroeg wat ik dan als spiervlees zal nemen voor de maand zei ze dat dat al aan de kippennekken zit.
Dan word het voor mij echt verwarrend, want hoe meet ik dan de verhoudingen ? ik dacht ik weeg de hoeveelheid vleesbot, spiervlees en orgaanvlees af voor een dag, dat is niet zo lastig.
Maar als het vleesbot tevens het spiervlees is dan eh ja nee dat kan mijn vissenbrein even niet verwerken...

Mijn vraag is dus ... wie wil met mij echt even specifiek een "maand menu " samen stellen zodat ik gewoon precies weet wat ik kan bestellen en wat ik per dag ga geven.
Laatst gewijzigd door abmiS op do 20 aug 2015, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3145307
Een menu maken zul je zelf moeten doen :-) Het is even een klus maar dan weet je wel precies wat ze krijgen en waarom. Misschien helpt deze info je verder:

Een kipvleugel, eendennek,etc is vleesbot: circa de helft daarvan is spiervlees, de andere helft bot.
Zaken als biefstuk,kipfilet,hacheevlees is spiervlees. Niet dat je dat voert (ik niet tenminste), maar voor het beeld.

Het rare is dat kvv's vaak het kale botpercentage melden. Stel je menu bestaat voor 50% uit kippennek, dat is dit dus 25% kaal bot. Het vlees van de nek wordt bij de kvv's dan weer bij de rest van het spiervlees opgeteld: dus 25% + 15-25%.

Er wordt aangeraden 5 verschillende diersoorten te voeren. Dit kun je spreiden over je kvv en barf. Zelf hanteer ik als vuistregel dat elke diersoort max 20% van het menu uitmaakt.

Ik zou wel aanraden om voor je barf vleesbotten iets te kiezen wat niet in je kvv zit. Voor beginners is kippennek maar ook bijv kwartel of parelhoen prima. Verder zou ik een goede kwaliteit spiervlees nemen omdat deze vaak niet in de kvv zit.

Ik vind het combineren van kvv en barf juist door al die rekensommen veel te ingewikkeld, maar iemand anders kan je vast vertellen hoe dat handig te berekenen.
#3145309
Wat bedoel je juist met één orgaansoort, bedoel je dan de ene maand bv enkel pens of bedoel je hart, lever, nier en pens, elk van één diersoort? Als je het laatste bedoelt geen probleem, dan wissel je gewoon wat af met de volgende keer aan diersoorten besteld.

Je hebt in mijn ogen te veel barfdagen om het te kunnen van maar één diersoort vleesbot (en maar een type vleesbot) en spiervlees te voeren, ook als je andere diersoorten neemt dan de kvv. Ik zou toch minstens twee verschillende diersoorten van elk nemen. Al snap ik eigenlijk niet goed waarom je het zou doen, je hebt maandelijks 5kg vleesbot en 3kg spier nodig, meestal per kg verkocht, dus je kan zonder meer te moeten bestellen makkelijk meer diersoorten nemen, met orgaan ga je langer doen, dus afwisselen tussen diersoorten daar gaat wel makkelijker zijn..

Enkelvoudige kvv is trouwens prima als die compleet zijn als je meerdere diersoorten voert, dus wel goede verhoudingen bot, spier en orgaan of weet wat en hoeveel je moet toevoegen om het compleet te maken. Probeer andere diersoorten te nemen dan je barfmenu om zo afwisseling te hebben.

het vleesbot zijn bevleesde botten bv kipkarkas, konijnkarkas, kippenvleugels, eendenekken,... Die 3 kg is dus los spiervlees.
Door abmiS
#3145310
pluk schreef: Een menu maken zul je zelf moeten doen :-) Het is even een klus maar dan weet je wel precies wat ze krijgen en waarom. Misschien helpt deze info je verder:

Een kipvleugel, eendennek,etc is vleesbot: circa de helft daarvan is spiervlees, de andere helft bot.
Zaken als biefstuk,kipfilet,hacheevlees is spiervlees. Niet dat je dat voert (ik niet tenminste), maar voor het beeld.

Het rare is dat kvv's vaak het kale botpercentage melden. Stel je menu bestaat voor 50% uit kippennek, dat is dit dus 25% kaal bot. Het vlees van de nek wordt bij de kvv's dan weer bij de rest van het spiervlees opgeteld: dus 25% + 15-25%.

Er wordt aangeraden 5 verschillende diersoorten te voeren. Dit kun je spreiden over je kvv en barf. Zelf hanteer ik als vuistregel dat elke diersoort max 20% van het menu uitmaakt.

Ik zou wel aanraden om voor je barf vleesbotten iets te kiezen wat niet in je kvv zit. Voor beginners is kippennek maar ook bijv kwartel of parelhoen prima. Verder zou ik een goede kwaliteit spiervlees nemen omdat deze vaak niet in de kvv zit.

Ik vind het combineren van kvv en barf juist door al die rekensommen veel te ingewikkeld, maar iemand anders kan je vast vertellen hoe dat handig te berekenen.
Dat wil ik ook hoor.
Ik kom er alleen echt niet uit, vooral niet als er zoveel verschillende cijfers meegepaard zijn en op zoveel dingen tegelijk moet focussen, dat lukt me echt niet en dat resulteert dan in gewoon niets doen omdat het anders te groots is in m'n hoofd.

Als ik dan ook nog eens moet bedenken of het per diersoort 20 procent is , het is echt geen onwil hoor, dat lukt me gewoon echt niet... sorry :-\.

Ik wil hier best iets neerzetten hoor maar ik weet bij voorbaat al dat het niet klopt omdat ik geen idee heb wat ik doe en waar ik op moet letten, ik snap het gewoon niet.

ik heb 5 kg vleesbot en 3 kg spier nodig schrijf je.
Maar als het vlees aan het bot al 50 procent is dan heb ik toch nog maar 5 procent spiervlees nodig ?

Pff ik vind het echt super lastig.. en dan neig ik meteen naar dan maar niet doen.

Ik wil de gewoon het volgende per maand bestellen :

De honden samen per maand
Rauw vleesbot: 4860 gram
Orgaanvlees incl pens: 2400 gram
Spiervlees : 3000 gram


Uiteraard eerst de beginners botten etc  etc.
Maar als ik nu gewoon 5 kilo aan vleesbot ( wat dan ook) bestel
en 2,4 kilo  orgaanvlees en 3 kilo spiervlees...

Maar moet ik dan niet nog maar 2 kilo spiervlees aangezien 50 procent van het vleesbot al spiervlees is of niet ?

En hoe zit het dan met verhoudingen,
stel ik moet 10 gram geven van het ene per dag, maar het weegt 20 gram...
Ik kan me zo voorstellen dat het bij vleesbot nou niet echt handig of uberhaupt mogelijk is om precies af te wegen hoeveel het weegt.
Kan ik het dan bv zo doen :

Dag 1 :
Vleesbot weegt ipv 10 gram 20 gram.
dan schrijf ik dat ergens op ofzo en kijk ik gewoon wat ik per maand moet voeren aan vleesbot, of is dan per week beter ?
Door abmiS
#3145311
Misschien is er wel iemand die in de buurt woont en met mij eens in de zoveel tijd fysiek samen wil gaan zitten en een aantal menu's wil maken voor de komende periode ?
Daar leer ik waarschijnlijk meer van dan dat ik het door iemand anders laat doen.

Uiteraard wil ik er voor betalen !!
Dit lijkt allemaal misschien overdreven en omslachtig, en wie weet is het dat ook wel.
Maar voor mij zou dat wel het fijnst zijn, en ach, als ik bereid ben er voor te betalen en iemand bereid is het te doen met mij dan is dat geen ramp toch ?

Ik wil het echt graag goed leren.
Door tt-tjes
#3145312
Ik zou om te beginnen een goed, complete KVV kiezen in verschillende smaken, zodat je zeker weet dat je honden niets te kort komen. De berekening zoals je hem hebt van de barfdagen is goed. . Alleen zou ik niet zoveel orgaan geven omdat dat al veel in kvv zit.
Verder kies je dan voor je barfdagen vleesbot en vlees wat niet in je kvv zit.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op wo 19 aug 2015, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3145323
Weet je wat ik zou doen (en ook een tijd heb gedaan) : 5 dagen kvv en 2 dagen barf. Je barf kun je dan beperken tot vleesbot en goed spiervlees.

Als je zorgt voor goede afwisseling in je kvv (merk en diersoort) dan hoef je de barfdagen niet zo precies te zijn.

Een barfdag bestaat dan bijvoorbeeld uit:
50% kippennek + 50% ree spiervlees.
Door abmiS
#3145325
tt-tjes schreef: Ik zou om te beginnen een goed, complete KVV kiezen in verschillende smaken, zodat je zeker weet dat je honden niets te kort komen. De berekening zoals je hem hebt is goed van de barfdagen is goed. . Alleen zou ik niet zoveel orgaan geven omdat dat al veel in kvv zit.
Verder kies je dan voor je barfdagen vleesbot en vlees wat niet in je kvv zit.
Oke dus eerst de enkelvoudige nog maar even laten liggen, lijkt me een goed plan.
Hoe zou jij het dan verdelen met het orgaanvlees ? of ligt dat een beetje aan welk merk kvv je voert ( en hoeveel orgaanvlees er in zit).

Was inderdaad van plan de diersoorten van de barf verschillend te doen aan de kvv voor zover dat lukt.
pluk schreef: Weet je wat ik zou doen (en ook een tijd heb gedaan) : 5 dagen kvv en 2 dagen barf. Je barf kun je dan beperken tot vleesbot en goed spiervlees.

Als je zorgt voor goede afwisseling in je kvv (merk en diersoort) dan hoef je de barfdagen niet zo precies te zijn.

Een barfdag bestaat dan bijvoorbeeld uit:
50% kippennek + 50% ree spiervlees.
Maakt dat zoveel verschil dan, 2 of 3 dagen ? Ik was namelijk eerst van plan alleen zaterdags en zondags maar ik dacht ach ik pak de vrijdag er dan ook maar gelijk bij.
Ik denk dat jou optie een hele goede is hoor maar ik denk ook dat het dan wel extra ingewikkeld word als ik in de toekomst verder wil met barf of de dagen wil uitbreiden.
Juist omdat ik dan nu niet precies hoef op te letten en het orgaanvlees weg kan laten word het misschien dan extra moeilijk ?

Sorry hoor mensen hah ik hoop echt dat jullie me geen zeur vinden. En ik heb ook echt wel het gevoel dat ik heel veel zelf probeer uit te zoeken maar ik ben nu eenmaal niet het helderste licht hier op aard, en die hersenpan laat het nog wel eens afweten :D.

Weet je wat het meest ideaal zou zijn.
Als ik samen met mn moeder naar een lezing over barf en kvv kan gaan ( leuk en informatief)
En dan daarna samen wat menu's maken ofzo, beginners menu's en wat verder al.
Dat lijkt me zo ideaal omdat ik leer door te doen en jawel.. door af te kijken :-\
Maar het grootste voordeel is dan, dat mijn moeder het gelijk ook leert zonder dat ze zelf veel moeite hoeft te doen, en dat zou dus betekenen dat wanneer ik ( heel binnenkort) tijdelijk uit huis ben, zei er ook gewoon mee door kan gaan.

Waarschijnlijk vraag ik weer het onmogelijke of iets dat niet bestaat hoor en als het niet kan of lukt sja dan zal ik heus een andere optie of oplossing bedenken maar als ik iets in mn hoofd heb.... haha ik hoop dat jullie het niet vervelend vinden dat ik ook nog eens best eigenwijs ben.

Ik zou dus het liefst iemand vinden die dit doet of wil doen.
Ik ga tannetje eens benaderen, maar misschien weten jullie nog meer opties/mensen ?

Oervoer en nog een bedrijf stellen ook paketten samen dus ik kan hun ook nog vragen of het eventueel een optie is dat ik eens een middag langskom om het samen te doen.

Maar ik weet ook dat er hier op het forum veel mensen zitten met enorm veeel kennis dus als iemand denkt een helder duidelijke "lezing " te geven over kvv en barf en daarna ons te kunnen helpen dan zou dat ook geweldig zijn.


Oke hopelijk word niemand hierdoor voor het hoofd gestoten, ik vind de optie van jou pluk ook zeker 1 om over na te denken hoor maar ik wil toch eigenlijk wel eerst kijken of dit kan hih...
Door abmiS
#3145329
Ben een ongeduldige miep dus toch maar wat zitten prutsen:

Dyango :

Vrijdag :
90 gram orgaanvlees incl pens 
135 gram rauw vleesbot -  kippennekken
Zaterdag 
100 gram spiervlees -  Paard of rund  snippers ?
135 gram vleesbot  -  kiprug
Zondag:
90 gram orgaanvlees incl pens – 18 gram lamspens  / 70 gram lever/hart /nier
135 gram vleesbot.            - Kippen nekken
Ik kan dan doordeweeks nog eens een keer iets geven van een vette vis of een eitje bij de kvv ofzo.
Groentes moet ik nog even in verdiepen, of dit al in de kvv zit etc etc.

10 procent van het orgaanvlees moet pens zijn dus in Dyango’s geval is dat 18 gram (ongeveer)
1. Velen doen spier en orgaanvlees dagen om en om, ook daarom heb ik dat zo gedaan maar ik denk dat dat met maar drie dagen barf niet heel erg uitmaakt of wel ? ik zou het ook allemaal per portie per dag kunnen geven maar dit lijkt me wat handiger.
2. Koop je lever/hart/ nier los van elkaar of kun je bij de slager bijv zeggen ik wil orgaanvlees van de geit/rund/kip etc etc ?
3. Mag je ook lever en hart van het ene dier en bijvoorbeeld nier van een ander ? ( is niet handig maar kan het wel ? )
4. Stel ik heb uitgerekend 135 gram vleesbot per dag, maar het vlees bot weegt bv 200 gram.
5. Kan ik dan die 65 gram gewoon van het weektotaal  of maand totaal afrekenen ?
6. Als ik barf producten wil kopen zie ik op sommige sites bij spiervlees een soort gemalen mix staan, is dit niet het zelfde als enkelvoudige kvv ?
7. Ik weet niet zo goed wat er allemaal onder spiervlees valt, ik zag bij andere menu’s al snippers staan maar er is wel meer toch of ?






Oke, heel misshien begint er ergens ver weg een lichtje te branden.
Klopt dit ? :
Per week 405 gram rauw vleesbot.
Waarvan 50 procent bot en 50 procent vlees ( valt onder spiervlees toch ? )
50 procent van 405 is 200 gram ( ongeveer)
En hij moet  300 gram spiervlees per week, dus dan trek je die 200 gram daar van af dus blijft er slechts 100 gram spiervlees over  ?

En hoe zit het met dat 20 procent per diersoort ? 
Of kan ik me daar beter eerst niet druk om maken omdat ik toch ook 4 keer per week complete kvv zal voeren ?


-----
Neemt niet weg dat ik nog steeds heel graag het op de manier doe zoals ik boven aangeef, een lezing en soort van workshop achtig gebeuren :P dus iedereen die zichzelf daartoe in staat acht!  ;D
Door abmiS
#3145331
Oh nog even een vraagje..

Bij kvv word aangeraden 1 tot 2 % van het lichaamsgewicht.
Daarom wil ik eerst 1.5 aanhouden en van daaruit bekijken of het meer of minder moet.

Kan ik dat bij BARF net zo doen ?
De percentages hierboven zijn op 1.5 procent van het lichaamsgewicht gebaseerd maar ik zie af en toe al mensen voorbij komen die meer dan 3 procent voeren dus dan begin ik toch ineens te twijfelen.

Wel heb ik liever dat ze een kilo'tje te licht zijn dan te zwaar.
Onze molosser heeft al beginnende artrose dus gewicht erbij is zeker geen optie ( en het is echt een veelvraat)
#3145334
abmiS schreef:
Oke, heel misshien begint er ergens ver weg een lichtje te branden.
Klopt dit ? :
Per week 405 gram rauw vleesbot.
Waarvan 50 procent bot en 50 procent vlees ( valt onder spiervlees toch ? )
50 procent van 405 is 200 gram ( ongeveer)
En hij moet  300 gram spiervlees per week, dus dan trek je die 200 gram daar van af dus blijft er slechts 100 gram spiervlees over  ?
Nee, dit klopt niet. Je moet rekenen met de percentages uit de rekenhulp. Die 50% spiervlees die aan het bot zit moet je niet meerekenen, die hoort niet bij je menu uitrekenen. Als je dus volgens de rekenhulp 300 gram spiervlees moet, dan voer je dus ook 300 gram spiervlees en daarnaast 405 gram vleesbot.

Waarom? Omdat de rekenhulp het vleesbot ook uitrekent. De hoeveelheid spiervlees die dus genoemd wordt geef je bovenop het vleesbot. De enige reden dat er vermeld wordt dat vleesbot 50% vlees en 50% bot is, is omdat veel KVV's rekenen met kaal bot. Vandaar dat er dan een lager bot percentage staat. Maar daar heb je in je menu niks mee te maken en mag je dus weer vergeten. ;)
Door abmiS
#3145335
TessaThomas schreef: Nee, dit klopt niet. Je moet rekenen met de percentages uit de rekenhulp. Die 50% spiervlees die aan het bot zit moet je niet meerekenen, die hoort niet bij je menu uitrekenen. Als je dus volgens de rekenhulp 300 gram spiervlees moet, dan voer je dus ook 300 gram spiervlees en daarnaast 405 gram vleesbot.
Ja ik dacht eerst dus ook dat ik gewoon 300 gram spiervlees moest voeren maar het werd ineens zo verwarrend toen iemand zei dat dat spiervlees al onderdeel is van het vleesbot

Als het is zoals jij het zegt vind ik het véééél makkelijker !!!  :biggrin2:

Dus ik verander de 100 gram spiervlees gewoon weer terug in 300 en dan is het wel oke ?
want dan kan ik even een menu in elkaar flansen dan snap ik het wel en kan ik het hier laten beoordelen.
TessaThomas schreef:

Waarom? Omdat de rekenhulp het vleesbot ook uitrekent. De hoeveelheid spiervlees die dus genoemd wordt geef je bovenop het vleesbot. De enige reden dat er vermeld wordt dat vleesbot 50% vlees en 50% bot is, is omdat veel KVV's rekenen met kaal bot. Vandaar dat er dan een lager bot percentage staat. Maar daar heb je in je menu niks mee te maken en mag je dus weer vergeten. ;)
Oke daar snap ik alweer niets van maar het gaat er dus om dat ik niks hoef met die informatie ? en gewoon 50 procent vleesbot moet aanhouden van het totale menu per dag ?

( hij staat trouwens ingesteld op 45  procent, en nog 10 procent groentes erbij maar dat moet ik dan nog maar even uitvogelen)
Laatst gewijzigd door abmiS op wo 19 aug 2015, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#3145337
abmiS schreef: Ja ik dacht eerst dus ook dat ik gewoon 300 gram spiervlees moest voeren maar het werd ineens zo verwarrend toen iemand zei dat dat spiervlees al onderdeel is van het vleesbot

Als het is zoals jij het zegt vind ik het véééél makkelijker !!!  :biggrin2:

Dus ik verander de 100 gram spiervlees gewoon weer terug in 300 en dan is het wel oke ?
want dan kan ik even een menu in elkaar flansen dan snap ik het wel en kan ik het hier laten beoordelen.
Ja, gewoon weer die 300 gram van maken. ;) Daarom is die rekenhulp zo makkelijk!
abmiS schreef: Oke daar snap ik alweer niets van maar het gaat er dus om dat ik niks hoef met die informatie ? en gewoon 50 procent vleesbot moet aanhouden van het totale menu per dag ?

( hij staat trouwens ingesteld op 45  procent, en nog 10 procent groentes erbij maar dat moet ik dan nog maar even uitvogelen)
Je mag het inderdaad gewoon vergeten en gewoon die grammen uit de rekenhulp aanhouden. (Dus die 45 %). Als je ooit vleesbot hebt waar minder vlees aan zit, dan kan je er wat spiervlees bijgeven, maar dat ga je vanzelf merken aan de honden en dat ga je ook vanzelf zien, als je wat meer ervaring hebt. Je maakt het nu onnodig ingewikkeld, maar dat is herkenbaar, want ik heb die neiging ook. ;)
Door abmiS
#3145351
TessaThomas schreef: Ja, gewoon weer die 300 gram van maken. ;) Daarom is die rekenhulp zo makkelijk!

Je mag het inderdaad gewoon vergeten en gewoon die grammen uit de rekenhulp aanhouden. (Dus die 45 %). Als je ooit vleesbot hebt waar minder vlees aan zit, dan kan je er wat spiervlees bijgeven, maar dat ga je vanzelf merken aan de honden en dat ga je ook vanzelf zien, als je wat meer ervaring hebt. Je maakt het nu onnodig ingewikkeld, maar dat is herkenbaar, want ik heb die neiging ook. ;)
Oh super zég volgends mij is dan gelijk mijn hele probleem weg.
Dat ontstond eigenlijk pas toen me werd verteld dat ik geen spiervlees hoefde te voeren omdat dit aan het vleesbot zit haha toen begon het te duizelen.

Maar je hebt het in mijn hoofd enorm grote ingewikkelde gedoe'tje in 1 adem weggenomen.. denk ik haha ( niet te vroeg juichen hé)
Oke nou ik ga met goede moed een schema in elkaar flansen en dan laat ik het hier keuren  ;D
Als ik het snap is het zelfs leuk, en ik dénk ( ik hoop) dat ik het nu wel snap ongeveer.

Ja ik maak altijd alles onnodig lastig en groots, en ik doe nu wel zo krampachtig met verhoudingen maar weet zeker dat dat heel snel zal veranderen hoor, gewoon idd op het oog en gevoel en af en toe eens feedback vragen.

Maar eerst vind ik het wel gewoon fijn precies een schema te maken en proberen aan te houden.

( wat denk jij van die 1.5 procent ? )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door