Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3145166
Dag allemaal,

Ik kom al jaren hier op Barfplaats maar nooit zelf actief deelgenomen, alleen heel veel informatie opgedaan. Ik heb een cavalier teefje Phoebe van 9 1/2 jaar, zij krijgt vanaf 1 1/2 jaar oud kvv met wat extra barfdingetjes erbij. Dit omdat zelf samenstellen voor mij toch wel wat nadelen heeft. Ik heb zelf een erg slechte gezondheid dus het portioneren en het klaarmaken kost mij gewoon heel veel extra energie wat met kvv natuurlijk minder is. Ook vind ik het lastig dat ik haar na het eten soms haar pootjes af moet spoelen onder de douche want lange haren en lekker kluiven gaat wat slecht samen. ;D

Helaas heeft Phoebe alvleesklierproblemen die voort komen uit voedselintoleranties. Krijgt zij de Zymoral ( enzymen ) over haar kvv gaat het prima maar zodra ik probeer te minderen krijgt ze weer een terugval. Nu schijnt Zymoral op langere termijn toch bijwerkingen te kunnen geven en dat vind ik toch wel een heel eng idee want dan hebben ze het over nierproblemen, maagproblemen enz. Ik heb nu dus een bloedtest laten doen die test op voedingsmiddelen. Nu heb ik dus een uitslag met wat ze wel en niet mag hebben. Punt is ook dat wat niet getest is, ze ook niet mag hebben. Dan weet je het nl. niet en omdat het met een intolerantie zo lang duurt voordat je wat merkt, weet je niet meer waar ze nou precies op reageert.

Nu komt er gelukkig uit de test best veel wat ze nog mag hebben. Kvv lukt helaas niet meer en het moet dus zelf samenstellen worden want ook een brok ( sorry vies woord!  :-X ) is niet te vinden. Dan zitten er toch weer andere dingen in, die niet getest zijn.

Alleen wat er uitkomt aan orgaanvlees en groenten is erg weinig. Ik ben dus ook onervaren wat betreft zelf samenstellen en ik maak mij zorgen of ik nu wel een menu kan maken waar genoeg in zit voor haar. Ik zal even aangeven per groep wat ze mag hebben;

Vleesbot    Alleen spiervlees    Vis (zonder organen )                    Orgaan                    Groenten                    Overig
Konijn                        hertevlees                          haring                            paardenlever                    spruitjes                            kippenei volledig
Lam                          paardenvlees                      zalm                                runderlever                      sperziebonen                    quinoa
Rund                                                                    sardientjes                      kippenhart ( gekookt )                                                aardappel
Geit                                                                      zwarte koolvis                                                                                                  boekweit
                                                                                                                                                                                                    rijst
                                                                                                                                                                                                    wilde rijst
                                                                                                                                                                                                    olijfolie
                                                                                                                                                                                                  zonnebloemolie

Gevogelte zoals eend, kip, kalkoen, fazant mag ook maar dan niet rauw. Dit kon niet rauw getest worden door het salmonella stukje?, testresultaat was dan niet goed. Ze mag deze 4 dus wel maar niet rauw.

Ik maak mij zorgen om het weinige groenten en orgaan dat ze mag. Ik begrijp ook dat lever niet zo vaak mag? Zijn er andere dingen bijv. uit het kopje Overig waarmee ik die ontbrekende voedingsstoffen dan kan aanvullen? Daarvoor heb ik echt te weinig verstand van wat er in deze voedingsmiddelen zit en wat een hond nodig heeft.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

gr. Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra en Phoebe op di 18 aug 2015, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3145319
Hoi Sandra,
Wat een toestanden allemaal met Phoebe! Tja, ik denk gewoon dat als dit is wat je kunt voeren, je het hier mee moet doen. En een ramp is dat absoluut niet hoor! Wat ik je alleen zou willen aanraden is om het orgaanvlees percentage wel omlaag te gooien. Dus in plaats van 10% organen (zonder pens) zou ik zo'n maximaal 4% aan lever geven en iets van 4% hart. En 3% lever kan en mag ook.

De groenten is erg beperkt ja. En spruitjes is kool en kool moet je sowieso niet te vaak geven. Dus nou, ik zou de groenten maar een beetje vergeten. Of eens in de twee weken een paar spruiten geven (in de winter, als ze er zijn) en 1 keer in de week een paar sperziebonen. Maar veel voegt het eerlijk gezegd niet toe, dus net zo makkelijk laat je dit weg.

Heb je al eens geprobeerd om verse pancreas toe te voegen? Dat werkt in de regel echt vele malen beter dan Zymoral. Er zijn ook KVV's met pancreas er in verwerkt,  Carnibest bijvoorbeeld.

Zelf zou ik dus zeker geen quinoa, aardappel, boekweit, rijst, wilde rijst en zonnebloemolie geven. Al die granen en aardappelen heeft je hond helemaal niet nodig, sterker nog: die belasten het lichaam! En zonnebloemolie is ronduit schadelijk wegens de grote hoeveelheid omega 6 vetzuren, die zeer ontstekingsbevorderend werken.

Maar verder kun je hier een uitstekend menu mee maken hoor, met wat ze wel mag eten! Wat is dat eigenlijk voor bloedtest?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door