Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#3144254
Onze dochter gaat binnenkort 18 worden, ze valt een beetje tussen wal en schip doordat haar doelgroep door onze regering (en dus de gemeente) vergeten is.
Ze heeft straks geen inkomen en gaat een soort van opleiding volgen wat heel hoogstwaarschijnlijk ( gedeeltelijk) door het UWV bekostigd gaat worden.
Ze heeft dan geen inkomen maar moet wel de verplichte ziektekosten verzekering gaan afsluiten.
Ik krijg geen kinderbijslag meer voor haar maar ze zal wel met bijv. de trein naar de opleiding moeten.
Ze zal ook hoogstwaarschijnlijk geen Stu-fi krijgen en geen OVkaart.

Ik ga dus nu eerst voor de zorgtoeslag. Daar heeft ze toch recht op? Ze heeft geen inkomen.

Bij de weg, hoe zit het met mijn zorgtoeslag? Ik heb ook geen inkomen maar moet me ook verplicht verzekeren. Heb ik ook recht op zorgtoeslag?

Nu zou ik gewoon diverse instantie's kunnen bellen maar ik wil het gewoon horen in Jip&Janneke-taal en niet in ambtenaarsgebabbel. :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3144258
Bij zorgtoeslag wordt gekeken naar het verzamelinkomen.
Zo kreeg ik eerder, toen ik bij mijn ouders woonde, zorgtoeslag. Nu ik met vriendlief samenwoon (hij heeft een fulltime baan) krijg ik dat niet meer.
Door K&D
#3144278
Zodra je dochter 18 is kan ze zorgtoeslag aanvragen. Dat staat los van jou.
Of jij zorgtoeslag krijgt is afhankelijk van je inkomen.
Vraag even bij DUO na of ze een tegemoetkoming kan krijgen of niet, en OV. Ook bij VAVO onderwijs kan dat, maar het ligt een beetje aan de opleiding.
Gebruikersavatar
Door winni
#3144358
Je kunt op de site Toeslagen alles berekenen. Je verzamelinkomen ( als je alleen bent, jouw uitkering) opgeven en dan rolt de zorgtoeslag er zo uit.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3144648
Je kunt toeslagen ook met terugwerkende kracht krijgen. Altijd handig om even na te kijken. Voordeel van achteraf aanvragen is dat je verzamelinkomen dan al bekend is en je niet voor verrassingen komt te staan omdat er iets n je situatie is veranderd in de loop van het jaar.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3144650
keetje schreef:
Bij de weg, hoe zit het met mijn zorgtoeslag? Ik heb ook geen inkomen maar moet me ook verplicht verzekeren. Heb ik ook recht op zorgtoeslag?
Er is toch ook een meneer Keetje? Dan zijn jullie fiscale partners en telt inkomen van 1 van jullie voor allebei. En dan ligt het aan de hoogte van dat inkomen of je recht hebt op toeslagen.
Door keetje
#3144711
Kaela schreef: Er is toch ook een meneer Keetje? Dan zijn jullie fiscale partners en telt inkomen van 1 van jullie voor allebei. En dan ligt het aan de hoogte van dat inkomen of je recht hebt op toeslagen.
Ja, er is inderdaad een meneer Keetje. :biggrin2: Dus dan piesch ik naast den pot wat betreft zorgtoeslag.
Maar aangezien ik mevrouw Keetje ben en mezelf een totaal zelfstandig handelend mensch acht wil ik het allemaal zelf weten en doen. En dan stoot ik dus op dit soort "problemen".

Ik ga morgen eens rondbellen, meneer is dan een dagje op cursus. :)
Door keetje
#3144713
K&D schreef: Zodra je dochter 18 is kan ze zorgtoeslag aanvragen. Dat staat los van jou.
Of jij zorgtoeslag krijgt is afhankelijk van je inkomen.
Vraag even bij DUO na of ze een tegemoetkoming kan krijgen of niet, en OV. Ook bij VAVO onderwijs kan dat, maar het ligt een beetje aan de opleiding.
Ga ik doen, VAVOonderwijs  had ik nog nooit van gehoord. Dank je voor de tip.

Het is allemaal ze verrekte onzeker, de gemeente wist niet van het bestaan van deze groep jongeren af en Dochterlief is als voorbeeldcasus bij de gemeente neergelegd. (Dat zeg ik maar niet zo tegen haar want daar krijgt ze dan weer heel vreemde ideeën van  :biggrin2: ) .
De opleiding die ze gaat volgen is ook nog in de experimentele fase. Aangezien nog niemand weet waar die opleiding onder gaat vallen weet ook nog niemand waar ik eventueel een tegemoetkoming kan gaan krijgen.
Laatst gewijzigd door keetje op ma 17 aug 2015, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3144732
Nou ja, als jij en meneer Keetje samen leven van het inkomen van meneer Keetje, dan is het wel logisch dat je "naast de pot piest". Die toeslag is bedoeld voor mensen die onder een bepaalde grens qua inkomen zitten en kennelijk zitten jullie daar samen boven.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3144788
Kaela schreef: Nou ja, als jij en meneer Keetje samen leven van het inkomen van meneer Keetje, dan is het wel logisch dat je "naast de pot piest". Die toeslag is bedoeld voor mensen die onder een bepaalde grens qua inkomen zitten en kennelijk zitten jullie daar samen boven.
Dat ligt er maar helemaal aan hoe hoog het inkomen van meneer Keetje is. Meneer Pluk kreeg in een periode dat hij geen inkomen had en ik wel toch maar mooi zorgtoeslag, ook al verdien ik niet slecht en wonen we al jaren samen.
Je kunt hier eenvoudig een proefberekening maken, je weet maar nooit of je misschien toch wat kunt krijgen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/toeslagen/proefberekening_toeslagen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3144840
pluk schreef: Dat ligt er maar helemaal aan hoe hoog het inkomen van meneer Keetje is. Meneer Pluk kreeg in een periode dat hij geen inkomen had en ik wel toch maar mooi zorgtoeslag, ook al verdien ik niet slecht en wonen we al jaren samen.
Je kunt hier eenvoudig een proefberekening maken, je weet maar nooit of je misschien toch wat kunt krijgen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/toeslagen/proefberekening_toeslagen
Ik zeg ook kennelijk  ;).

Maar het is niet zo dat omdat de ene partner geen inkomen heeft, die dús zorgtoeslag krijgt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door