Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3144122
Nou, aangezien je hier op bp alles kan vragen, gooi ik er eentje in.

Nelson is gediagnostiseerd met Chronische bronchitis. De da zegt dat hij bij symptomen als hoesten, benauwdheid en verlies van uithoudingsvermogen een puffer moet.

Maar nu dus de vraag: wanneer zie je dat een hond benauwd is? Nelson hijgt wel eens. Maar ja, heeft hij het dan warm, maakt hij zich druk of is hij benauwd? Hoe herken je het verschil?
Door sella
#3144156
Meer pompende ademhaling, dus echt een zwoegende borstkas.
Na 20 minuten nog niet beduidend rustiger ademen.
Op een dag als vandaag, is het eerder vreemd als een hond niet hijgt.
Dat is geen graadmeter, wel de mate van herstel.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3144186
pompende ademhaling... kop iets naar boven met uitgestrekte hals...droge bek, ogen groot, vermoeidheid..buiten willen liggen
je merkt het hoor als ze benauwd zijn is geen prettig gezicht
Door Lil
#3144219
Ik weet in ieder geval dat het extreme hijgen waar Boris een tijdje last van had, dus geen benauwdheid is. De andere tekenen ontbraken en toen de da de bek sloot, stopte hij met ademhalen (dat lukt blijkbaar niet als ze benauwd zijn). Ze moest erom lachen. Longcapaciteit was dus nog goed bij hem.

Mij werd inderdaad gezegd dat ik op moest letten op de dingen die Ellen beschrijft.
Hier gaat de kop omlaag bij hijgen en het schijnt typisch te zijn dat de kop omhoog gaat als ze benauwd zijn.
Door sella
#3144228
Idd was ik de kop omhoog vergeten, en de angstogen en de verkleuring van het tandvlees.
Echt je kan er niet omheen als ze echt benauwd zijn, dan zie je dat wel het verschil tussen hijgen van de warmte/stress/pijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3144242
Aah oke.
Tja, heel soms heeft hij het in de avond, dat hij aan het hijgen gaat en onrustig is.
En dan vraag ik me dus af, is hij nu benauwd? Maar hij gaat altijd gewoon vrolijk mee naar buiten als ik op sta, en pakt dan over het algemeen zijn bal (spelen baas!) dus dat leek me zo'n rare combi.
Gebruikersavatar
Door kira
#3144301
Sanne deed ook de kop hoog het geheel is een heel ander beeld als dat Bronwyn geeft die snel last heeft van de warmte (die heeft vannacht de hele nacht zit en lig hijgen gedaan maar is echt niet benauwd)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3144354
Conclusie: zolang hij languit op zijn zij ligt te hijgen, vrolijk opstaat voor een wandeling of spelletje en goed hersteld hoef ik me geen zorgen te maken.

Zeg ik het zo goed?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3144357
Hope schreef: Conclusie: zolang hij languit op zijn zij ligt te hijgen, vrolijk opstaat voor een wandeling of spelletje en goed hersteld hoef ik me geen zorgen te maken.

Zeg ik het zo goed?
Ik zou dit niet als criterium handhaven. Adrenaline is een fijn goed. Je ziet het gewoon..onrust, ook in de ogen enz. En languit op je zij hijgen klinkt prima, maar er moet wel reden/aanleiding zijn tot hijgen. Als hier 5 man stil ligt te slapen in een koele ruimte en nummer 6 ligt er "excessief" te hijgen, ook al ligt diegene dan rustig, dan klopt er toch iets niet.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3144360
Angelique schreef: Ik zou dit niet als criterium handhaven. Adrenaline is een fijn goed. Je ziet het gewoon..onrust, ook in de ogen enz. En languit op je zij hijgen klinkt prima, maar er moet wel reden/aanleiding zijn tot hijgen. Als hier 5 man stil ligt te slapen in een koele ruimte en nummer 6 ligt er "excessief" te hijgen, ook al ligt diegene dan rustig, dan klopt er toch iets niet.
Nee, dat is natuurlijk ook weer zo.
Konden ze maar praten hé, zou af en toe toch best fijn zijn.
Door tt-tjes
#3144886
Hope schreef: Konden ze maar praten hé, zou af en toe toch best fijn zijn.
Ja, dat zou idd fijn zijn. Ik maakte me zaterdag ook zorgen om Chendo. We waren de tent op aan het zetten en B&C waren helemaal happy aan het spelen. Niet lang daarna begon Chendo te hoesten en kwam daar bijna niet uit. Hij hijgde ook behoorlijk en werd niet rustig. Bij hem was het de combi van warmte, spelen en zijn trachea collaps.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door