Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door sannuh
#3143213
Hoi,

Ik zat er aan te denken om met de tijd een pupje aan te schaffen, maar omdat ik na het overlijden van mijn hondje vlak na enting heel bang ben geworden voor de entingen wil ik alleen het hoognodige enten.
Ik heb al gezocht op internet maar er zijn nogal veel verschillende entschema's en ben dus op zoek naar een minimalistisch en tegelijkertijd een verantwoord schema.
Moet ik het pupje laten titeren op 9 weken oud (vanuitgaand dat er op 6 weken is gevaccineerd ) en op 12 weken de DHP(als de uitslag goed is )?  Moet ik later nog voor lepto enten of is dit niet aan te raden?  En even checken voor de zekerheid: dhp is toch voor leverziekte, parvo en hondenziekte?
Alvast bedankt voor de suggesties!
Door Lizzy
#3143268
Je pup is op 6 weken met de DP gevaccineerd. Parvo en hondenziekte. Normaal vaccineren ze dan op 9 weken Parvo en Ziekte van Weil. En op 12 weken de DHP (Parvo, Hondenziekte en HCC ja) + Weil.

Minimaal kun je dat niet noemen. Maar om te titeren na de enting van 6 weken: wat zou je daar mee willen bereiken? Kijken wanneer er nul immuniteit aanwezig is om dan de DHP te enten? Dat kun je doen. Maar als er nog wel immuniteit is: heeft een 2de enting geen zin. En als er nog wel immuniteit is, dan moet je nog een keer titeren om te kijken wanneer die dan wel weg is, om dan te enten.

Ik zou in ieder geval bij 9 weken absoluut geen Weil laten enten. Dat zou ik pas bij 16 weken doen, niet eerder. En dan 3 weken erna herhalen. Als je wilt enten tegen Weil natuurlijk.

Dit is het minimale vaccinatie schema van Nobivac:

7 weken          Nobivac puppy DP
12 weken        Nobivac Puppy DP
16 weken Nobivac Lepto
19 weken Nobivac Lepto

Ik zou zelf in ieder geval 1 keer gevaccineerd willen hebben tegen HCC dus ik deed op 12 weken de DHP. Dan zou je op 16 a 17 weken kunnen titeren om te kijken of de enting is aangeslagen. Maar ja, wat doe je als dat niet het geval is...? Weer enten?

Eerlijk gezegd is het lastige materie. Waar je zelf toch wel gewoon onderzoek naar moet doen en moet enten zoals jij dat zelf prettig vindt. En je moet kijken wanneer je titert en waarvoor. Wat je ermee bereiken wilt en wat je doet als er wel/geen antistoffen zijn.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3143317
In overleg met mijn da heb ik het bij Scott als volgt gedaan:

6 weken: puppy enting (parvo, hondenziekte)
10 weken: titerbepaling (hepatitis geen, logisch nooit ge-ent, hondenziekte hoog, parvo laag: advies over 3 weken enten) DP voor parvo heeft waarschijnlijk op 6 weken niet gepakt ivm maternale immuniteit, da verwachtte dat die met een week of 3 verdwenen zou zijn
10 weken: lepto
14 weken: cocktail enting (helaas met Para influenza, paar weken later had ie kennelhoest)
15 weken: lepto booster
1 jaar: titerbepaling (alles hoog) + Lepto (L2)
2 jaar: titerbepaling door Tannetje, advies: opnieuw titeren in 2021

Ik voelde me toen goed bij deze aanpak en het heeft hier goed uitgepakt. Blijkbaar is de cocktail op het juiste moment gegeven.
Achteraf gezien had ik nu andere keuzes gemaakt en actiever geweest in vragen naar hoe en wat: lepto ent ik niet meer, zou geen DHP met Pi meer enten en zou tussen de cocktail en de Lepto booster meer tijd hebben genomen (als ik dus nog lepto zou enten).

De beste tip die ik je kan geven: zoek een dierenarts die niet klakkeloos ent, spreek ook duidelijk uit dat je zo beperkt mogelijk wil enten (en ook voor vlooien, wormen, voeding, ab, etc niet de standaard schema's volgt) en weet wat je wil en wees voorbereid.
Laatst gewijzigd door pluk op di 11 aug 2015, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3143349
sannuh schreef: Hoi,

Ik zat er aan te denken om met de tijd een pupje aan te schaffen, maar omdat ik na het overlijden van mijn hondje vlak na enting heel bang ben geworden voor de entingen wil ik alleen het hoognodige enten.
Ik heb al gezocht op internet maar er zijn nogal veel verschillende entschema's en ben dus op zoek naar een minimalistisch en tegelijkertijd een verantwoord schema.
Moet ik het pupje laten titeren op 9 weken oud (vanuitgaand dat er op 6 weken is gevaccineerd ) en op 12 weken de DHP(als de uitslag goed is )? Moet ik later nog voor lepto enten of is dit niet aan te raden? En even checken voor de zekerheid: dhp is toch voor leverziekte, parvo en hondenziekte?
Alvast bedankt voor de suggesties!
Voor het mooie zou je eigenlijk net zo lang voor DHP moeten titeren totdat alle 3 de antistoffen verdwenen zijn. Maar de pest is vaak dat je geen antistoffen ziet tegen HCC. Dit heeft te maken met het feit dat de ziekte nauwelijks nog voor komt, de moederhond dus vrijwel ook nooit een sky high titer heeft tegen HCC en er dus al vrij snel geen maternale immuniteit is bij de pups.

Aan de andere kant kun je daardoor ook wat meer risico lopen en niet enten totdat Parvo en Distemper (hondenziekte) beide verdwenen zijn. Helaas gaan die twee dan ook weer niet gelijk op. En dan is het weer goed om te weten dat Parvo vaker voor komt dan hondenziekte. Dus kun je met hondenziekte ook weer net wat meer risico lopen dan met Parvo. En met dat Parvo weg is, kun je dan DHP enten. Ik raad je niet aan om nog een keer DP te enten, want de DP enting is feitelijk zwaarder dan de DHP enting omdat de DP enting gemaakt is om juist door de maternale immuniteit heen te breken. Bovendien, het is toch ook wel prettig dat je hond een keer gevaccineerd is tegen HCC.....

Dus nou ja, met een beetje mazzel kun je rond de 12 weken de DHP enting zetten. En als je dan slim bent, kijk je na een week of 3 a 4 of de enting is aangeslagen middels een nieuwe titerbepaling. Als de DHP enting voor alle 3 de entingen echt goed aan is geslagen en echt voor alle 3 hogere antistoffen heeft dan de laatste titer die je hebt gedaan, kun je er vanuit gaan dat je hond goed geïmmuniseerd is. Ja, en ik ben dan eigenwijs, ik zie dan geen enkel nut in bij 1 jarige leeftijd te titeren of te vaccineren. Maar goed, voor de mensen die graag geld uitgeven en alles zeker willen weten in het leven: die kunnen altijd op 1 jarige leeftijd nog een keer titeren. Dit is een interessant artikel: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 854.0.html.

Met dat je de DHP hebt gezet en deze is aangeslagen, is dat het moment om Lepto te enten als je dat wilt. En 3 weken later de booster van Lepto. En deze moet wel ieder jaar herhaald worden, daar kun je ook niet voor titeren.

Je moet je dierenarts wel reuze scherp in de gaten houden met de DHP enting. De DHP enting geven ze namelijk altijd tegelijkertijd met de Lepto enting. En de DHP heeft van zichzelf geen oplosstof. En deze enting lossen ze dus op in de Lepto enting. En voor je het weet zet je dierenarts dus toch de DHP enting MET Lepto! Vraag dus aan je dierenarts waar hij/zij de DHP enting in op gaat lossen!!!!!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3143352
Ik ben het helemaal met Lizzy eens! Ga voor je de hond laat enten een gesprek aan met de da en vraag hoe en wat. Bedenk jezelf goed welke enting je wil hebben en welke niet. Want voor je het weet praat de da je kennelhoest en lepto aan en krijgt pupmans de hele kluit in 1 keer.
Door fransbulletje
#3143358
Oliver heeft met 6 weken puppyenting gehad, met 9 weken alleen parvo en met 12 weken de DHP.
Duidelijk vermelden wat je wel en niet wilt.
Als hij 1 jaar is laat ik titeren en dan zien we verder.
Weil/Lepto laat ik niet enten.
Door Shanti en co
#3143416
Dit is wat Boeke heeft gehad.
- 6 weken puppy DP
- 10 weken titeren bij Tannetje waarbij de uitslag was HCC -, parvo ++, hondenziekte +++. Hondenziekte was waarschijnlijk op 6 weken aangeslagen maar de parvo niet want dan zou hij 4 weken later een hogere titer moeten hebben.
- 16 weken DHPPi, de planning was om 4 weken later weer te titeren en eventueel enten maar dat ging niet door en vanwege cursus hebben we hem bij onze eigen da laten enten.
- 21 weken weer getiterd en toen was de uitslag HCC +++, parvo +++ en hondenziekte +++

Ik zou niet zomaar op 12 weken de DHP zetten. Bij Boeke was parvo op 12 weken zeer waarschijnlijk niet aangeslagen, je kan beter titeren want dan weet je of de enting voor alle ziektes wel aanslaat.

Wij gaan een jaar na de laatste keer titeren Boeke nog een keer laten titeren want Tannetje zegt dat ze wel eens ziet dat de enting blijkbaar toch niet goed genoeg was aangeslagen en de hond na een jaar toch alles weer laag heeft.
Dan kun je zeggen dat er wel geheugencellen zijn aangemaakt maar bij een enting die toch erg jong gegeven is durf ik daar niet zomaar vanuit te gaan. Als er namelijk genoeg geheugencellen zijn aangemaakt worden er ook anti-stoffen gemaakt door een paar geheugencellen die al "wakker" zijn
Shanti is op 3 jarige leeftijd voor het laatst geënt en die had 1 en 3 jaar later nog goede titers. Bij haar zit het dus wel goed en laten we er ook niks meer aan doen maar na een titer die 5 weken na de enting gedaan is durf ik daar niet vanuit te gaan.

Voordat je met je eigen dierenarts gaat overleggen zou ik je eerst goed inlezen. Er een redelijke kans dat je te horen krijgt dat het heel gevaarlijk is om niet het standaard schema te volgen en dan moet je wel even stevig in je schoenen staan.
Ook heb ik de da assistente uit moeten leggen dat je parvo niet hoeft te boosteren maar dat die maar 1x aan hoeft te slaan.  ::)
Door Lizzy
#3143437
Thessa en Shanti schreef: Dit is wat Boeke heeft gehad.
- 6 weken puppy DP
- 10 weken titeren bij Tannetje waarbij de uitslag was HCC -, parvo ++, hondenziekte +++. Hondenziekte was waarschijnlijk op 6 weken aangeslagen maar de parvo niet want dan zou hij 4 weken later een hogere titer moeten hebben.
- 16 weken DHPPi, de planning was om 4 weken later weer te titeren en eventueel enten maar dat ging niet door en vanwege cursus hebben we hem bij onze eigen da laten enten.
- 21 weken weer getiterd en toen was de uitslag HCC +++, parvo +++ en hondenziekte +++

Ik zou niet zomaar op 12 weken de DHP zetten. Bij Boeke was parvo op 12 weken zeer waarschijnlijk niet aangeslagen, je kan beter titeren want dan weet je of de enting voor alle ziektes wel aanslaat.

Wij gaan een jaar na de laatste keer titeren Boeke nog een keer laten titeren want Tannetje zegt dat ze wel eens ziet dat de enting blijkbaar toch niet goed genoeg was aangeslagen en de hond na een jaar toch alles weer laag heeft.
Dan kun je zeggen dat er wel geheugencellen zijn aangemaakt maar bij een enting die toch erg jong gegeven is durf ik daar niet zomaar vanuit te gaan. Als er namelijk genoeg geheugencellen zijn aangemaakt worden er ook anti-stoffen gemaakt door een paar geheugencellen die al "wakker" zijn
Shanti is op 3 jarige leeftijd voor het laatst geënt en die had 1 en 3 jaar later nog goede titers. Bij haar zit het dus wel goed en laten we er ook niks meer aan doen maar na een titer die 5 weken na de enting gedaan is durf ik daar niet vanuit te gaan.

Voordat je met je eigen dierenarts gaat overleggen zou ik je eerst goed inlezen. Er een redelijke kans dat je te horen krijgt dat het heel gevaarlijk is om niet het standaard schema te volgen en dan moet je wel even stevig in je schoenen staan.
Ook heb ik de da assistente uit moeten leggen dat je parvo niet hoeft te boosteren maar dat die maar 1x aan hoeft te slaan. ::)
Kun je dit uitleggen want hier heb ik echt nog nooit eerder van gehoord.
Gebruikersavatar
Door chery
#3143441
fransbulletje schreef: Oliver heeft met 6 weken puppyenting gehad, met 9 weken alleen parvo en met 12 weken de DHP.
Duidelijk vermelden wat je wel en niet wilt.
Als hij 1 jaar is laat ik titeren en dan zien we verder.
Weil/Lepto laat ik niet enten.
Zo heb ik ook geent! En ik heb een homeoprofylaxe voor weil. Enten voelde niet goed, niks doen ook niet. Helpt het? Ik hoop het nooit te weten!
Goed aangeven wat je wel en niet wilt! Ook niet laten afschepen dat ze met de lepto moeten verdunnen, want dat is niet zo!
Door Shanti en co
#3143480
Lizzy schreef: Kun je dit uitleggen want hier heb ik echt nog nooit eerder van gehoord.
Ik kan het niet onderbouwen maar dat is wat ik bij biologie te horen kreeg toen ik er specifiek maar vroeg.
Maar als dat niet zo is, hoe komen al die pups dan aan antistoffen van de moeder? Het kijkt me niet dat die op dat moment net een infectie heeft gehad met een heleboel zoektes en er worden toch best veel anti-stoffen doorgegeven volgens mij.
En antistoffen hebben een halfwaardetijd van maximaal enkele weken dus die blijven niet lang in grote aantallen aanwezig.
Door Lizzy
#3143613
Thessa en Shanti schreef: Ik kan het niet onderbouwen maar dat is wat ik bij biologie te horen kreeg toen ik er specifiek maar vroeg.
Maar als dat niet zo is, hoe komen al die pups dan aan antistoffen van de moeder? Het kijkt me niet dat die op dat moment net een infectie heeft gehad met een heleboel zoektes en er worden toch best veel anti-stoffen doorgegeven volgens mij.
En antistoffen hebben een halfwaardetijd van maximaal enkele weken dus die blijven niet lang in grote aantallen aanwezig.
Bij mijn weten krijgt een pup maternale immuniteit van de moeder via de placenta en moedermelk mee. En indien de moeder zelf geen antistoffen heeft, heeft de pup deze ook niet tot bijna niet. Een pup krijgt dus geen maternale immuniteit van moeders geheugencellen. En daarom zie je zoveel pups (jonge pups) die geen antistoffen hebben tegen HCC. Of nauwelijks. Omdat moeders die ook niet heeft, omdat deze ziekte nog nauwelijks voor komt.

En met dat pup geboren wordt heeft hij deels via de placenta en deels via de moedermelk (in de eerste zoveel uur) genoeg maternale immuniteit totdat zijn eigen lichaam het kan gaan overnemen en antistoffen aan gaat maken. Hetzij door de ziekte in 'het wild' tegen de komen, hetzij door vaccinatie. En er is een hele delicate balans tussen wanneer de maternale immuniteit weg is en de enting daardoor aan kan slaan.

Ik denk dat je vaak ziet dat pups gevaccineerd worden (zelfs met 12 weken!) terwijl er nog voldoende maternale immuniteit is. En als je dan vaccineert en op 1 jarige leeftijd een titerbepaling doet: zie je veel 1 jarige die niet meer voldoende antistoffen hebben. Omdat de enting simpelweg te vroeg was en niet is aangeslagen. Maar als een pup gevaccineerd wordt als de maternale immuniteit weg is, je dan ent en daarna kijkt of de enting aangeslagen is en je ziet dan een hoge titer voor alle 3 de ziektes, kun je er in mijn ogen vanuit gaan dat de pup geïmmuniseerd is. Vandaar dat Dr. Ronald Schultz zijn eigen dieren (en die van zijn kinderen en klein kinderen) een puppy enting geeft en daarna niet meer vaccineert. Als in nooit meer.
Door vagebond
#3144525
Ik heb vorig jaar ons nestje met 7 pups met 9 weken laten titeren. Ze waren met 6 weken dp geent. Zes pups waren voldoende beschermd voor parvo en hondenziekte, eentje dus niet. Die is ter plekke geent. De andere 6 pups zijn op advies van Tannetje op de leeftijd van een half jaar geent met dhp. Nouja, die van mij wel in ieder geval, ik heb alle puppykopers uitgelegd dat Weil een gevaarlijke enting is. Maar natuurlijk kregen de puppykopers gezeur met hun da'sen.
Dus Chica laat ik eind oktober titeren. En dan is het klaar.
De andere teckels zijn ook 1x getiterd, was goed en dan is het voor mij okay.
Door sannuh
#3152631
Bedankt voor jullie reacties, Sorry dat ik zo laat reageer, ben ziek geweest.
fransbulletje schreef: Oliver heeft met 6 weken puppyenting gehad, met 9 weken alleen parvo en met 12 weken de DHP.


Duidelijk vermelden wat je wel en niet wilt.
Als hij 1 jaar is laat ik titeren en dan zien we verder.
Weil/Lepto laat ik niet enten.
Zo wou ik ook gaan enten maar ik had nog een aantal vragen over deze aanpak.

Als ik met 9 weken alleen parvo ga enten, loopt de pup dan geen gevaar om hcc en honden ziekte op te lopen? Of komt dit zo weinig meer voor dat die kans nihil is?
En als ik de DHP laat zetten met 12 weken, kan ik dan wachten tot hij een jaar is om weer te enten? Of is het toch echt verstandiger om te titeren na een paar weken?

En de DHP wordt altijd met weil opgelost , maar dit kan dus ook los toch? Ook al is dit niet gebruikelijk?

Ik ben nog een beetje aan het wikken en wegen wat mij het beste lijkt maar ik heb nog alle tijd om er goed over na te denken.
Door 1eboa
#3166902
Het wordt steeds lastiger om een schema te hanteren, ik moet nu de rabies ook nog inpassen met 12 weken. Ik heb ook een keer puppies met 9 weken DHP gegeven, dat liep helemaal mis. De nieuwe eigenaren rennen ondanks vele adviezen meteen naar de DA, die spuit meteen de cocktail met lepto en na 3 weken weer de cocktail met lepto, dus 3x de cocktail voor 4 maanden. Ik vraag toch af, hoe vaak zal het fout gaan om met 6 weken dp te geven en dan met 13 weken de cocktail + lepto en dan met 16 weken de herhaling lepto, de meeste DA's spuiten weer de cocktail dat zal toch de twijfel over voldoende antistoffen zijn. gr Boa
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door