Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mariee
#3143077
Hoi allemaal,

Net nieuw hier en gelijk een vraag mbt de gezondheid van mijn herder. Mijn herder, teef, gesteriliseerd (3 jaar geleden) van 5 jaar heeft sinds een paar weken een 'typisch luchtje'. Ik heb het vermoeden dat het haar huid is waar te veel talg op zit. Als ik haar borstel zit er ook een wit laagje op de kammetjes. Ze heeft al wel vaker talgbultjes gehad, maar het lijkt nu echt over de hele huid te gaan zitten.

Ze eet kvv, verschillende merken en ongeveer twee keer per week vis. Daarnaast krijg ze dagelijks 120 mg Clomicalm. Ze zwemt nu in de zomer bijna dagelijks.

Iemand een idee hoe dit kan en hoe dit op te lossen is? Bedankt!

Mariee
Door Mariee
#3143174
Dankjulliewel!

Borstelen doe ik alleen als het echt moet en dat is niet heel vaak (1 x per maand en in de winter vrijwel niet), door het weer is haar vacht wel wat vervelend en verhaart ze erg veel. Ze eet al jarenlang KVV. Ik heb ook geen ander merk gegeven dan eerder, op dat gebied kan ik niets raars bedenken.

Natuurlijk kan ik haar even wassen, maar ik vraag me af of dat het probleem oplost of alleen maar erger/structureler maakt.
Door sella
#3143176
Met het zwemmen was ik mijn langharige duitsers om de 3 weken. Stinken en jeuken, naast het haren.
Ze zijn allebei altijd opgelucht dat ze gewassen zijn.
In de winter gaan ze alleen in bad als ze hebben liggen rollen :-X

De clomicalm krijgt ze omdat?

Ze kan niet op een ander middel over?

Dat ik het gaf vond ik de huid veel slechter en ik gaf een veel lagere dosering.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3143178
gewoon een wit poederachtige substantie?


Waterblazer wil dat ook wel eens goed uitblazen en daarnaast kan kammen inclusief een lekker wasbeurt ook ervoor zorgen dat het lekker fris wordt.

Ervaring met mijn newfies is dat met warm weer, veel zwemmen (of nat zijn) dat er wat meer productie van witte talg is, een waterblazer om door te luchten is erg fijn en een keertje wassen ook, dan verwijder je al dat oud haar etc, krijgt de vacht weer meer lucht. En dat wassen zou dan niet persee vaak hoeven hoor. De huidgezonde newfies was ik ook maar een paar keer per jaar  ;)
Door Mariee
#3143204
Hmm dan gaat ze toch maar in bad denk ik :). Ja het is een soort wittige, poederachtige substantie. De waterblazer vindt ze niet zo leuk, maar ik kan d'r een keer een 'spa-middag' van maken en dan hoop ik dat ze daarna weer gewoon ruikt!
De Clomicalm blijft, daar gaat ze niet vanaf en dat kan ook niet vervangen worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door