Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3142902
Hai allemaal!

Ik ben net sinds gisteren lid geworden op dit forum en heb nu al ontzettend veel geleerd door gewoon te lezen! Super! :) 

Ik zal me even gauw voorstellen,

ik ben Angelique en ik ben 15 jaar oud. Thuis hebben wij 2 honden. Bruno is een Friese Stabij X Border Collie van 5 jaar oud en hij is de 'gezinshond'. Sinds eind vorig jaar heb ik mijn eigen hond genaamd Charlie. Zij is een Husky X Border Collie van nu 11 maanden.

Afijn, ik wil ze graag KVV gaan voeren. Ik heb een goede site gevonden waar ze de KVV verkopen die ik zocht (niet al te duur en lekker makkelijk in rollen). Maar nu heb ik dus een paar vraagjes.

Ik heb even uitgerekend hoeveel mijn honden zouden moeten eten.

Bruno is 21 kilo maar hij moet nog +- 1 a 1,5 kilo afvallen. Ik had voor hem 400 gram per dag uitgerekend.
Charlie is ook 21 kilo maar wat aan de magere kant al zeg ik het zelf. Ik ga haar voeren voor 22 a 23 kilo. Dus 450 gram per dag.

Klopt dit een beetje denken jullie? Ze zijn beide best actief, Charlie meer dan Bruno.


Ik had ook al voor beide een menuutje gemaakt voor een weekje...

Maandag - KIP
Dinsdag - KALKOEN-ZALM
Woensdag - KIP-RUND mix
Donderdag -
Vrijdag - VLEESMIX RUND grof
Zaterdag - RUND-PENS
Zondag - KALKOEN

Zoals jullie zien is Donderdag nog niet ingevuld en wel om deze reden,

ik lees wel eens dat mensen bijvoorbeeld kippennek of karkasjes geven. Kan ik dat ook gaan voeren aan mijn honden op Donderdag en dan bijvoorbeeld aanvullen met sperziebonen voor Bruno (vult wel maar geen vet) en voor Charlie dan aanvullen met een andere groente of vleessoort??

En wat vinden jullie van mijn voer schemaatje?

Ik ga trouwens Dogmeat voeren :) 


En dan nog wat, ik las dat je KVV en Barf ook kan combineren? Bedoelen jullie dan dat je bijv. vis KVV kan aanvullen met een rauw visje? Of alleen KVV aanvullen met groente? Wat voor groente bijv.? Ik lees wel eens over groentepakketten die toegevoegd worden, maar welke pakketten nemen jullie dan?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het graag goed doen!  ;)

Alvast dank,
groetjes Angelique
#3142927
Welkom hier!  :)
Wat leuk, volgens mij staat het aantal jeugdleden hier nu op 2 (ik ben 17).  :D

[quote="Angelique,Bruno,Charlie"]
Ik heb even uitgerekend hoeveel mijn honden zouden moeten eten.

Bruno is 21 kilo maar hij moet nog +- 1 a 1,5 kilo afvallen. Ik had voor hem 400 gram per dag uitgerekend.
Charlie is ook 21 kilo maar wat aan de magere kant al zeg ik het zelf. Ik ga haar voeren voor 22 a 23 kilo. Dus 450 gram per dag.

Klopt dit een beetje denken jullie? Ze zijn beide best actief, Charlie meer dan Bruno.

[/quote]

Omdat Charlie jong, actief en wat te dun is zou je nog wel wat meer kunnen voeren maar 2% is inderdaad de richtlijn waar je mee begint bij volwassen honden. Daarna is het kijken naar de hond, als ze te dun worden ga je meer voeren en als te dik worden wat minder en/of magerdere diersoorten (het beste geef je niet minder dan 1,5% van het lichaamsgewicht).

[quote="Angelique,Bruno,Charlie"]

Ik had ook al voor beide een menuutje gemaakt voor een weekje...

Maandag - KIP
Dinsdag - KALKOEN-ZALM
Woensdag - KIP-RUND mix
Donderdag -
Vrijdag - VLEESMIX RUND grof
Zaterdag - RUND-PENS
Zondag - KALKOEN

[/quote]

Ik zou een dag rund vervangen door een andere diersoort. Het beste voer je minimaal 4 diersoorten zonder de vis mee te tellen, dus met de zalm erbij minimaal 5 diersoorten. En dan is het natuurlijk belangrijk dat je niet van een diersoort heel veel voert en een klein beetje van de rest.
En voer je trouwens de complete versies of de enkelvoudige? Bij de enkelvoudige moet je even opletten of en hoeveel orgaanvlees er per mix is toegevoegd, je moet zo'n 15-20% orgaan voeren waarvan ongeveer de helft pens en de helft andere organen.


[quote="Angelique,Bruno,Charlie"]

Zoals jullie zien is Donderdag nog niet ingevuld en wel om deze reden,

ik lees wel eens dat mensen bijvoorbeeld kippennek of karkasjes geven. Kan ik dat ook gaan voeren aan mijn honden op Donderdag en dan bijvoorbeeld aanvullen met sperziebonen voor Bruno (vult wel maar geen vet) en voor Charlie dan aanvullen met een andere groente of vleessoort??

Ik ga trouwens Dogmeat voeren :) 

En dan nog wat, ik las dat je KVV en Barf ook kan combineren? Bedoelen jullie dan dat je bijv. vis KVV kan aanvullen met een rauw visje? Of alleen KVV aanvullen met groente? Wat voor groente bijv.? Ik lees wel eens over groentepakketten die toegevoegd worden, maar welke pakketten nemen jullie dan?

[/quote]

Barf en kvv is inderdaad prima te combineren maar ook hierbij moet je een beetje rekening houden met welke diersoorten. Je voert al 1,5 dag kip dus ik zou dan eerder voor eendennekken gaan om te beginnen. Die zijn wat groter maar nog steeds zachte beginnersbotten. Ook kun je beginnen met kwartel karkas of een hele kwartel, dat is ook heel zacht bot.
Hier kun je een heleboel lezen over vleesbotten, dat zou ik eerst even doornemen en als je dan nog vragen hebt kun je die hier weer stellen.  :)
Alleen vleesbot is geen goede maaltijd, daar moet nog wat spiervlees of orgaanvlees bij en misschien wat groente bij. Omdat je al 6 dagen kvv voert zou ik voor spiervlees en groente gaan want kvv bevat meestel ruim genoeg orgaanvlees. Ik zou dan 40-50% vleesbot, 5-15% groente en de rest spiervlees voeren. Dogmeat heeft heel mooi paardenvlees (die van €4/kg) en dat is dan ook weer een extra diersoort.

Er wordt aangeraden niet meer dan 10% vis te voeren vanwege de thiaminase die veel vis zit, dat breekt vit. B af dus daar moet je niet teveel van voeren. De richtlijn is 5-10% vette vis. Ik zou het dus laten bij de zalm die je al voert, zalm is een thiaminase vrije vis maar wel een vette vis dus dat is prima. Ook reageren niet alle honden goed op teveel vis op een dag.

Groente pakketen zijn vaak troep, veel te weinig afwisseling en vaak zitten er ook weer granen doorheen. Groente kun je heel makkelijk zelf toevoegen aan het menu. Om het te kunnen verteren moet groente gekookt of gemalen zijn. Wij malen elke paar weken verschillende soorten groente en vriezen dat in siliconen muffin vormpjes in, daarna gaat het in een grote zak waar we steeds een groente muffin uithalen.
Ook kun je de honden wat van jullie eigen groente voeren als je zelf wat kookt, dan moet het nog wel ongekruid zijn.
Hier is een handleiding over groente voeren.

[quote="Angelique,Bruno,Charlie"]

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het graag goed doen!  ;)

[/quote]

Liever te veel vragen dan te weinig, kvv/barf voeren is niet heel ingewikkeld maar je moet je wel goed inlezen.  :)

Barfplaats wordt gesponsord door