Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tamara 1
#3142459
Hallo Katten vrienden.
Gisteren heb ik mijn kat van 13 jaar moeten laten inslapen, ik ben er heel verdrietig om en kan het niet accepteren.
Mijn dierenarts heeft alleen de buik van mijn kat gevoeld en zei het ziet er niet goed uit. Maar kan een dierenarts door alleen te voelen zeggen of een tumor kwaadaardig is.
Ik hoop van jullie reacties te krijgen zo dat ik het misschien beter kan accepteren. Een dierenarts doet  toch ook alleen maar wat het beste is voor een dier.
Ik hoop op reacties.

Groet Tamara.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3142465
Welkom hier en gelijk veel sterkte.

Ik denk dat een dierenarts wel kan voelen of een structuur in de buik kwaadaardig is. Door de omvang en vorm moet dat mogelijk zijn.
Door Tamara 1
#3142528
Dank jullie wel. ik hoop echt dat hij het kan voelen, dan voel ik mij ook wat beter.
De klachten waren hij at erg slecht, wilde alleen maar liggen en  water drinken
Door frodo quin
#3142577
Heel veel sterkte.

Een da kan voelen dat er een massa is, maar niet altijd wat de massa is. Er zijn wel vormen die niets anders kunnen zijn dan een bepaald type tumor. Als je da het met zekerheid kan zeggen vermoed ik dus zoiets. Verder maakt het vaak ook niet uit als het al slecht gaat met het dier omdat ze een operatie niet meer aankunnen en je het niet anders kan oplossen. Naargelang de locatie is het ook niet altijd mogelijk om een massa te verwijderen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3142955
Heel eerlijk?

Ik denk dat je katje waarschijnlijk er heel slecht aan toe was en wel niet lang meer geleefd zou hebben.  Het klinkt echt niet goed, wat je beschrijft. En als er nog eens een tumor bij komt is de prognose erg slecht. 
Maar als je DA inderdaad gewoon besluit dat het zeker een kwaadaardige tumor is op basis van voelen, dan vind ik dat wel een lichtjes voorbarige conclusie.
Misschien heeft hij niet al zijn overwegingen met je gedeeld, en de conclusie dat het een zinloze strijd zou worden, op meer dan alleen dat voelen gebaseerd.  Als hij de beslissing om je dier te laten inslapen echter alleen op het voelen gebaseerd zou hebben, zou dat voor mij een reden zijn om een andere DA te zoeken. Ik kan zo nog een heleboel andere oorzaken voor die symptomen en alleen door te voelen kan je volgens mij niet uitmaken of een massa kwaadaardig is of niet.  Je kan het wel voorspellen door de plaats waar die voorkomt, snelheid van groeien en de leeftijd van het dier vb.  Maar als jij het echt 100% zeker had willen weten, had je, denk ik, bijkomende testen moeten laten doen en dat had hij je dan ook zo moeten zeggen.  Ik zou volledige eerlijkheid in zo'n dingen heel belangrijk vinden. Maar ik weet natuulijk niet wat hij precies gezegd heeft en wat jij gevraagd hebt...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3143008
Misschien dat het nog kan helpen om het medisch verslag op te vragen?

Heeft mij heel erg geholpen om op papier te zien staan wat de da constateerde waar ik uit af kon leiden dat het een onbegonnen zaak was. Dit drong meer tot mij door dan de woorden van de da. Hierdoor kon ik er vrede mee hebben bij mijn vorige poes ;-)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door