Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#3141562
Zomaar weer een vraag, zat ik vanmorgen met meneer Keetje over te filosoferen,...
Stel, ik rijd een kat aan en die kat is zwaar gewond. Wie draait er dan op voor de (eventuele) DAkosten/crematie kosten? Dan moet er wel een baasje bekend zijn dus.
Stel, mijn auto is aardig gebutst door de aanrijding met deze kat. Wie draait er dan op voor de kosten?
Nu rijd ik een ree/zwijn aan. Ik zal geen dierenartskosten hoeven te betalen, neem ik aan, maar wie vergoedt de schade aan mijn auto?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3141573
Als baasje kat bekend is, mag die betalen. Bij wild heb jij pech, bij een kat zonder baas ook.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3141576
Jij.

Vriendlief reed twee jaar geleden een hond dood. Beestje stak over op de snelweg, was geen ontkomen aan. Hij was er helemaal kapot van, hij vondt het zo erg!
Uiteindelijk heeft de politie het dier van de weg gehaald. Het was niet gechipt.

Onze lease-auto was flink beschadigd. Godzijdank waren we goed verzekerd maar we moesten zelf het eigen risico betalen.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3141586
Met een kat heb ik geen ervaring, maar helaas wel met wild.
Een jaar of wat terug heb ik een ree aangereden die ineens de weg overstak. Beestje was helaas op slag dood en is afgevoerd door de boswachter. De schade aan mijn auto is netjes vergoed door mijn verzekering.
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3141596
Bij veel verzekering is wildschade vergoedt. Bij kat ed weet ik niet hoe het werkt. Heb ook wel eens van een fonds gehoord voor schade als er geen "aanstichter" bekend is, weet alleen zo snel niet hoe dat heet.
Door millyckk
#3141597
Fioon schreef: Bij veel verzekering is wildschade vergoedt. Bij kat ed weet ik niet hoe het werkt. Heb ook wel eens van een fonds gehoord voor schade als er geen "aanstichter" bekend is, weet alleen zo snel niet hoe dat heet.
Ja klopt, naam weet ik zo ook even niet, maar je kunt ze  b.v. ook  inschakelen wanneer je schade aan je auto hebt en de dader is niet bekend. Er zitten wel bepaalde voorwaarden aan meen ik me te herinneren.
Door keetje
#3141603
Ik heb, geloof ik, eens gehoord dat je bij wild de eventuele poeliersopbrengst kan krijgen om de (gedeeltelijke) schade te compenseren?

En nu is de baas van de kat wel bekend, ik hoef dan dus niet te rekenen op vereffening van de schade aan mijn auto? Ook niet via hun verzekering? Kunnen de eigenaren, als ze weten dat ik dat gedaan heb, wel de kosten voor bijv. DA en/of crematiekosten, vervangingskosten op mij verhalen?

Het lijkt nu alsof ik een en ander uit wil zoeken maar dat is echt niet zo, we hebben geen kat aangereden.  :biggrin2:

Onze discussie (meneer Keetje en ik dus) was naar aanleiding van een bericht vanmorgen in de krant dat iemand niet op vakantie kon omdat haar kat aangereden was en ze de kosten van de operatie's, iets van 2300 euries, geloof ik, moest betalen.
Door keetje
#3141605
Waarborgfonds is dat niet alleen bij aanrijdingen waar 1 van de 2 geen verzekering heeft?
Door millyckk
#3141609
Inge en Bono schreef: Waarborgfonds?
Ja, dat was de naam!

@ Keetje: volgens mij ook wanneer je b.v. parkeerschade hebt en de dader heeft zich niet bekend gemaakt. Je moet dan wel aangifte hebben gedaan.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3141652
TomsBorders schreef: bij wild kan je misschien wat barfkosten compenseren...
:biggrin2:

Bij een overstekende kat, hond, paard, etc is de eigenaar aansprakelijk. Uiteraard moet je die dan wel weten te vinden. De AVP van de eigenaar dekt meestal de schade veroorzaakt door huisdieren wel. Evt da kosten zijn dan voor de eigenaar.

Bij overstekend wild is er geen eigenaar en is de schade voor eigen rekening. Tenzij het leefgebied van het wild wordt beheerd, bijv Staatsbosbeheer. Als zij nalatig zijn (gat in hek, ontbreken borden, etc) dan kunnen zij aansprakelijk zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door