Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ria7
#3141227
Mijn hondje ,Jessy, heeft een darmontsteking.
Zij is gewend aan KVV(Haaks Barf).
Ze mag nu een tijdje geen rouwvlees eten.
Alleen gekookte kip of gekookt vlees,beschuit en oud witbrood .
Jessy lust geen gekookt vlees en ook geen gekookte Kip.
Misschien heeft iemand van jullie ervaring met zijn of haar hond met darmontsteking en voeding.
Door AmandaJamie
#3141278
Ja helaas een bekend fenomeen.. heeft jamie zo'n keer of 8 gehad in zijn eerste 3 levensjaren. Toen was ik nog niet op de hoogte van barf en kvv. Hij kreeg toen inderdaad op advies van de da gekookte kip met rijst maar dat eet hij niet. Hij heeft afgelopen december weer een gehad en toen heb ik hem gewoon 1 dag niks te eten gegeven om zijn darm te laten rusten en de dag erna gewoon zijn normale eten gegeven. De medicijnen deden zijn werk gewoon en van ander eten werd het alleen maar erger omdat hij dat niet gewend was.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Door Ria7
#3141287
Bedankt voor je antwoord.Nu hoorde ik van iemand dat een paar dagen vuile pens geven goed voor het herstel van de darmen is.Ik durf dit nu niet zomaar te geven.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3141325
Ria7 schreef: Bedankt voor je antwoord.Nu hoorde ik van iemand dat een paar dagen vuile pens geven goed voor het herstel van de darmen is.Ik durf dit nu niet zomaar te geven.
Vuile pens is bevat goede voedingstoffen, maar kan ook zwaar zijn voor de darmen, geef je teveel gaan ze aan de platte.. Het is eventueel mogelijk om de barfpercentages aan te houden, dus van het totale lichaamsgewicht van je hond 10% vuile pens te geven en dit totaal te verdelen over een aantal dagen. Je kan je hond ook probiotica bijvoeren, dit bevorderd namelijk de darmflora van je hond.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door smulpaap
#3141332
Het kan ook best zo zijn dat je hondje nog helemaal geen trek heeft in eten
Ik zou wit brood en beschuit achterwege laten , en toch de gekookte kip weer gaan proberen

Mijn eigen hond is laatst ook ziek geweest . Bacterie opgelopen , bloederige diarree en stinkende slappe drab
Ik kreeg van mijn dierenarts het advies om haar drie dagen te laten vasten
Dat leek lang , maar ze taalde niet naar eten . Sliep veel en mocht wel Emeprid hebben tegen misselijkheid en /of buikpijn
Hierna mocht ze gekookte kip en ook Carnivoer 2 Go  smaak kip eten . Dat is licht gestoomd en werd ook met smaak gegeten .
Het is een beetje te vergelijken met blikvoer vlees , maar dan zonder de schadelijke toevoegingen en zonder pens
Mijn Dierenarts heeft in zijn praktijk goede ervaringen met Carnivoer 2 Go , als honden maag/darmklachten hebben

Dit heeft ze enige tijd gehad , toen mocht ze weer over op kvv -kip wat wel overgoten moest worden
Ook dat moesten we een aantal weken volhouden . Om het spijsverteringskanaal rust te bieden
Toen mocht ze weer over op rauwe kvv kip , en later rund /kip
Ze heeft geen antibiotica gehad . Maar gedurende dertig dagen  een orthomoleculair supplement waarin o.a . ook ontstekingsremmende stoffen zitten .
We zijn nu net weer van start gegaan met probiotica en barf
Door Lizzy
#3141374
Carnivoer 2 go bevat aardappel en wortel en is gewoon blikvoer in een worst. Ik zou nog eerder KVV een paar seconden koken.
Door AmandaJamie
#3141415
Misschien stom dat ik mij hier ook nooit eerder in verdiept heb, maar waarom is gekookte kip dan eigenlijk wel goed bij een darmontsteking en rauw vlees niet?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Door Lizzy
#3141419
AmandaJamie schreef: Misschien stom dat ik mij hier ook nooit eerder in verdiept heb, maar waarom is gekookte kip dan eigenlijk wel goed bij een darmontsteking en rauw vlees niet?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Nou, ik denk dat je dierenarts er vanuit gaat dat honden gekookte kip licht verteren. En dat is dus een broodje Aap verhaal. Maar, omdat je hond een verminderde weerstand heeft door de darmontsteking, kan het wel zinvols zijn je hond nu geen rauwe voeding te geven maar de KVV even kort kookt. Ik zou zelf dus geen blik of worst-smurry gaan geven. De kwaliteit daarvan is gewoon belabberd.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik nooit vlees kook, juist omdat het slechter verteerbaar wordt....
Door Lizzy
#3141441
Ria7 schreef: In KVV Haaks Barf zitten botjes is dat niet gevaarlijk als je het kookt?
Ideaal is koken niet maar bij mijn weten is het bot in KVV zo fijn gemalen: dat kan geen kwaad. Je kunt het ook overgieten met gekookt water.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3141450
Ik kan me nog herinneren van 'vroeger' thuis . Mijn vader had een Duitse dog die contant darmontsteking had , elke keer naar da en na kuurtje slecht kort over. Mijn vader heeft hem toen op rauw gezet ( haalde alles nog warm van het slachthuis vandaan ) en aangevuld met vitaminen en hij geeft nooit meer last gehad .
Nu staat dit natuurlijk haaks op alles wat ik nu lees , maar zelfs de da was toen blij dat dit de oplossing bleek voor hem
Door AmandaJamie
#3141504
Ja dat is voor onze jamie ook de uitkomst geweest, hij had er ook een om de 2 maanden zo ongeveer en sinds ik de wereld van barf heb ontdekt is hij nog maar 1 keer ziek geweest op 2,5 jaar tijd. Vond dit juist wel een interessant topic omdat hij dus wel na een dag vasten zijn gewone rauwe vlees weer krijgt. Maar dat vasten doet hij eigenlijk zelf al en ik ben helemaal klaar met de medicijnen die we vroeger maar steeds erin stopten

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Door smulpaap
#3141789
Ria7 schreef: In KVV Haaks Barf zitten botjes is dat niet gevaarlijk als je het kookt?


Haaksbarf is (volgens mij nog steeds ) erg fijn gemalen . Ik heb het jaren geleden voordat ik met barf begon gevoerd

Ik deed voor mijn hond de kvv in een vergiet en goot er op die manier kokend water overheen
Mijn hond kreeg Carnivoer , maar ik ben geen scherp botje tegengekomen
Door Ria7
#3141823
smulpaap schreef:

Haaksbarf is (volgens mij nog steeds ) erg fijn gemalen . Ik heb het jaren geleden voordat ik met barf begon gevoerd

Ik deed voor mijn hond de kvv in een vergiet en goot er op die manier kokend water overheen
Mijn hond kreeg Carnivoer , maar ik ben geen scherp botje tegengekomen
Bedankt allemaal voor jullie reacties met voor mij zeer nuttige tips.
Gisteren heb ik Haaks Barf in een vergiet gedaan en met kokend water overgoten dus net wat jij jaren geleden hebt gedaan.Jessy heeft het opgegeten al was het wel met lange tanden. :-\
Vanmorgen had ze geen diarree.Hopelijk gaat het nu de goede kant op.
Hoeveel dagen moet ik haar KVV op deze manier nog geven, wat is jullie advies?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door