Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Yaro
#3139252
Sinds een week of 2 a 3 heeft Yvar weer in toenemende mate jeuk. Zijn er hier honden die sinds een week of 3 jeuk hebben tgv een bepaalde plant of gras? Zo ja, welke?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3139256
Kijk anders een op de site van pollennieuws.nl
Daar staat veel informatie op en een dagelijkse pollenmeter.
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3139259
Hope schreef: Kijk anders een op de site van pollennieuws.nl
Daar staat veel informatie op en een dagelijkse pollenmeter.
Goede tip! Mijn border heeft ook zo'n twee weken last van jeuk. Afgelopen weekend keek ik onder haar en ik schrok gewoon wat ik daar zag, een grote rode, wat gezwollen vlek op haar borstkast en wat kleine rode plekjes onder haar oksel.
Ik heb al eens shampoo van de DA gekregen, dat gebruikt en nu is het al een stuk beter. Ephy heeft ook altijd een tuig aan maar nu lopen we met een halsband aangezien de onderband van het tuig op haar borstkast komt.

Ik weet ook niet waar het vandaan komt, hebben niks veranderd in haar voeding....gelukkig gaat het nu wee wat beter....

Jeuk is zooo vervelend!!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3139263
Chantalletie schreef: Goede tip! Mijn border heeft ook zo'n twee weken last van jeuk. Afgelopen weekend keek ik onder haar en ik schrok gewoon wat ik daar zag, een grote rode, wat gezwollen vlek op haar borstkast en wat kleine rode plekjes onder haar oksel.
Ik heb al eens shampoo van de DA gekregen, dat gebruikt en nu is het al een stuk beter. Ephy heeft ook altijd een tuig aan maar nu lopen we met een halsband aangezien de onderband van het tuig op haar borstkast komt.

Ik weet ook niet waar het vandaan komt, hebben niks veranderd in haar voeding....gelukkig gaat het nu wee wat beter....

Jeuk is zooo vervelend!!
Ik gok dat je dermastasia hebt gehad? Laat dat wel echt 10 minuten inwerken, dan werkt het veel sneller!
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3139394
Hope schreef: Ik gok dat je dermastasia hebt gehad? Laat dat wel echt 10 minuten inwerken, dan werkt het veel sneller!
Verkeerd gegokt ;) ik heb Paxcutol shampoo avn Virbac. Moet het inderdaad laten inwerken, ben er erg tevreden over
Gebruikersavatar
Door doranto
#3140573
Hier ook een hond die de laatste weken weer meer jeuk heeft. Vooral bij zijn bek. Het zal dan misschien toch met het weer te maken hebben, als meer honden dit hebben.
Door Ramses1
#3140574
Mijn DH reu heeft ook al weer een paar weken behoorlijke jeuk.
Zelf denk ik dat het door het zwemmen kan komen. De huid is schoon en hij heeft geen vlooien of rode plekjes, maar gewoon overal jeuk.  :(

Kennissen met twee DH laten hun honden in hetzelfde water zwemmen en die hebben ook jeuk.
Ik heb hem gisteren gewassen met teatree shampoo en het is wel iets verbeterd. Ik hou hem even een paar dagen uit het water en hoop dat het nog meer zal verbeteren.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3140585
Bij die van ons kan het ook door de manier van wassen komen. Ik wilde een nieuwe manier van wassen uitproberen. Achteraf niet zo'n goed idee denk ik.  :-\ De jeuk die mijn hond heeft , heeft met de huidbarrière te maken. Bij verkeerd wassen wordt de natuurlijke beschermlaag van de huid verwijderd. Dat beetje bescherming dat hij dan heeft is dan ook weg. Als ik terugdenk is het eigenlijk sinds die wasbeurt, dat de jeuk erger is geworden. Maar ja, je weet het natuurlijk nooit zeker waar het nu precies aan ligt.
Maar goed, kwestie van voorlopig even helemaal niets doen en over een tijdje héél voorzichtig en kort met een héle milde shampoo wassen, of alleen met water en/of een verdunde appelazijn oplossing of kamillethee spoelen.
pffff. Het is wat hè een jeukerige hond.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3140779
Doranto schreef: Bij die van ons kan het ook door de manier van wassen komen. Ik wilde een nieuwe manier van wassen uitproberen. Achteraf niet zo'n goed idee denk ik.  :-\ De jeuk die mijn hond heeft , heeft met de huidbarrière te maken. Bij verkeerd wassen wordt de natuurlijke beschermlaag van de huid verwijderd. Dat beetje bescherming dat hij dan heeft is dan ook weg. Als ik terugdenk is het eigenlijk sinds die wasbeurt, dat de jeuk erger is geworden. Maar ja, je weet het natuurlijk nooit zeker waar het nu precies aan ligt.
Maar goed, kwestie van voorlopig even helemaal niets doen en over een tijdje héél voorzichtig en kort met een héle milde shampoo wassen, of alleen met water en/of een verdunde appelazijn oplossing of kamillethee spoelen.
pffff. Het is wat hè een jeukerige hond.
Hoe had je hem gewassen dan?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3140784
Hope schreef: Hoe had je hem gewassen dan?
Een half uur lang shampoo in de vacht kneden/masseren. Daarmee zou je al het dode haar verwijderen. Dat is een 'wasmethode' die een Nederlandse trimster verzonnen heeft en nu promoot. De gedachte daarachter is, dat het al het dode haar zou verwijderen. Ik heb het op mijn honden uitgeprobeerd, maar wat er in feite gebeurt is dat je een viltproces op gang brengt, vergelijkbaar met het vervilten van schapenwol. Je laat de onderwol dus vervilten (gaat dan samenklonten) en die komt zodoende los. Het hele technische verhaal is wat uitgebreider, maar dit is in het kort wat er gebeurt. Bovendien wordt door een dergelijke intensieve en langdurige manier van wassen de natuurlijke beschermlaag totaal verwijderd. Hetgeen eigenlijk wel logisch is. Ik had er achteraf gezien niet aan moeten beginnen, maar degene waar ik het van hoorde was zó overtuigd van deze methode dat ik nieuwsgierig geworden was en het toch heb uitgeprobeerd  :-\
Mijn standpunt is dat wanneer je dood haar wilt verwijderen je de hond met een milde shampoo kort moet wassen (net lang genoeg om het vuil te verwijderen). De vacht is dan schoon en glad, waardoor je met een waterblazer het los zittende haar eruit kunt blazen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3140794
Doranto schreef: Een half uur lang shampoo in de vacht kneden/masseren. Daarmee zou je al het dode haar verwijderen. Dat is een 'wasmethode' die een Nederlandse trimster verzonnen heeft en nu promoot. De gedachte daarachter is, dat het al het dode haar zou verwijderen. Ik heb het op mijn honden uitgeprobeerd, maar wat er in feite gebeurt is dat je een viltproces op gang brengt, vergelijkbaar met het vervilten van schapenwol. Je laat de onderwol dus vervilten (gaat dan samenklonten) en die komt zodoende los. Het hele technische verhaal is wat uitgebreider, maar dit is in het kort wat er gebeurt. Bovendien wordt door een dergelijke intensieve en langdurige manier van wassen de natuurlijke beschermlaag totaal verwijderd. Hetgeen eigenlijk wel logisch is. Ik had er achteraf gezien niet aan moeten beginnen, maar degene waar ik het van hoorde was zó overtuigd van deze methode dat ik nieuwsgierig geworden was en het toch heb uitgeprobeerd  :-\
Mijn standpunt is dat wanneer je dood haar wilt verwijderen je de hond met een milde shampoo kort moet wassen (net lang genoeg om het vuil te verwijderen). De vacht is dan schoon en glad, waardoor je met een waterblazer het los zittende haar eruit kunt blazen.
Heb je na het wassen wel een goede conditioner gebruikt? Naspoelen met water met een paar druppels amandelolie helpt ook. En ik gebruik bij Nelson sinds kort na het wassen berkenwater met vet. Het werkt bij hem echt top. Zijn huid is echt minder droog.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3140796
Hope schreef: Heb je na het wassen wel een goede conditioner gebruikt? Naspoelen met water met een paar druppels amandelolie helpt ook. En ik gebruik bij Nelson sinds kort na het wassen berkenwater met vet. Het werkt bij hem echt top. Zijn huid is echt minder droog.
Bij gebruik van de juiste shampoo en een goede manier van wassen is geen conditioner nodig.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3140828
Doranto schreef: Bij gebruik van de juiste shampoo en een goede manier van wassen is geen conditioner nodig.
Mwa, dat vraag ik me af. Tenzij je natuurlijk een shampoo hebt die de huidlaag intact laat, of zoals ik een shampoo hebt met conditioner in één.
Maar hier merk ik met conditioner echt minder jeuk. Conditioner helpt de huidlaag sneller herstellen.
Door Ramses1
#3141041
Ik heb mijn hond "gewoon" gewassen.  :biggrin2:
Goed nat gemaakt, flink ingesopt en goed uitgespoeld. Geen conditioner of zo gebruikt. Wist niet eens dat die bestaan voor honden...

Mijn hond heeft wel minder jeuk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door