Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3140441
Hallo,

Ik ben nieuw hier op Barfplaats! Mijn naam is Kim, samen met mijn vriend Bjorn heb ik 2 maanden geleden een pup gekocht. Ze heet Freya is geboren op 30-03 en is een kruising tussen een Dwergkees en een Grote Grijze Keeshond. Haar moeder is de hond van een vriendin van mijn beste vriendin, ik weet dus in welke omstandigheden ze is opgegroeid de eerste 8 weken etc. Ik had (en heb) al een hond voordat Freya erbij kwam, Luka een 9 jarige mini dwergkees.

Luka heeft altijd brokken gegeten en hij deed het daar ook heel goed op, Freya deed het redelijk op de Eukeneba brokken die ik had meegekregen van het meisje waar ik haar heb gehaald. Redelijk was voor mij echter niet voldoende, ik heb me echt dagenlang verdiept in de diverse soorten/merken brokken en uiteindelijk kwam ik uit bij Orije. Een zak van 2,27kg kost 21.99 en daar deed ze net geen 14 dagen mee...behoorlijk prijzig voer dus. Dit maakt me totaal niet uit...mits het meerwaarde heeft. Ook op de brokken van Orije deed ze het redelijk, haar vacht bleef echter vrij dof, ze krabde veel en ze poepte gemiddeld 8 a 9 keer per dag. De "kwaliteit" van de ontlasting was wisselend. Omdat ik het belachelijk vond om haar op brokken te houden die peperduur zijn (13kg kost 74 euro) en waar ze het maar "mwah"op doet, weer op zoek naar een andere brok. Na weer enkele dagen uitgekomen op Smolke, ervaringen van anderen waren zeer wisselend...na overleg met mijn vriend besloten om een kleine zak te kopen. Van dat besluit hadden we na 2 dagen enorme spijt, arme Freya had hele zachte ontslasting, poepte nog steeds 8 a 9 keer per dag, haar buikje rommelde vaak, ze liet veel scheetjes en stonk dan een uur in de wind.

Na dat fiasco was het voor mij afgelopen met brokken, mijn thuisbegeleidster heeft een 1.5 jaar oude Sharpei en zij vertelde me dat ze haar hond al van pup af aan gekookte rijst, gekookte wortelen en pens (smuldier) geeft 2x per dag. De hond is kerngezons, prachtig glanzende vacht, etc. Ik rijst en worteltjes gekookt, afgemeten porties in zakjes gedaan en ingevroren. Ze krijgt (Luka overigens nu ook) nu sinds 1.5 week dus rijst,worteltjes en pens...ze vind het heerlijk! Haar vacht is mooi glanzend, ze krabt minder en ze poept nog maar 3 a 4 keer per dag. Over het algemeen is haar ontslasting stevig, soms is het wat zachter. Omdat ik dacht dat wat afwisseling qua vlees misschien goed zou zijn, heb ik nu de "vlees" variant van Smuldier...dit is allemaal rundvlees.

Ik ben iemand die zich ENORM druk maakt over het feit of ik wel "goed genoeg" voor mijn honden zorg, en zeker als het op voeding aankomt. Ik vraag me nu dus af of deze samenstelling van rijst, wortels en pens/rundvlees wel voldoende is voor ze? Ik heb hier zoveel verschillende verhalen en menu's gelezen, en ik wil mijn hondjes eten geven waarmee ze ook alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben. Het enige probleem is dat ik mezelf echt GEEN vleesbotten (karkassen) zie geven aan ze, dat is iets waarvan ik totaal onpasselijk word. Misschien egoistisch, maar helaas is het niet anders.

Kan ik ze gewoon de combinatie blijven geven wat ze nu krijgen, of "MOET" er echt nog iets anders bij, of "moet" ik afwisselen met iets? Ik vroeg me daarnaast ook af of er geen spiervlees etc verkrijgbaar is wat al "bereid" is...eigenlijk een beetje zoals de smuldier, dat het al klein gemaakt is etc.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen!

Groetjes,
Kim
#3140443
Hoi Kim, welkom hier!

Om maar met de deur in huis te vallen: nee, je menu is zo niet goed. Je bent wel een heel eind op weg en met wat aanpassingen kan het goed worden. Zonder dat je per see vleesbotten hoeft te voeren.

Smuldier is een merk kvv. Kvv staat voor Kant en Klaar Vers Vlees.

Smuldier is een merk wat helemaal onderin het segment bungelt. Het is zeg maar "lidl eigen merk brok" als je het met brokjes zou vergelijken. Aangezien je zelf bij de brokken al voor A-merken als orije was gegaan, zul je denk ik wel begrijpen dat Smuldier niet het beste merk is.

Rijst is een graan en de algemene mening is dat rijst niet, of zeer beperkt in een hondenmenu thuis hoort. Worteltjes is een groente en groente voeren we wel graag. Maar, we voeren dan het liefste een mengeling van een stuk of 10 groentes, welke of gekookt zijn, of rauw gepureerd. Je voert in totaal maximaal 10% van je menu aan groentes.

Wat je naar mijn idee het beste kan doen is op zoek naar een aantal merken kvv om mee af te wisselen. Bij voorkeur merken die echt bot als calciumbron gebruiken. Smuldier gebruikt een supplement en bot heeft de voorkeur. Geen zorgen, van dit bot zie je in de kvv amper iets terug. Goede merken zijn: haaksbarf, all animal, bandit, carnibest, carnivoer, tinlo barfmenu. Ik adviseer om meerdere merken, omdat bij elk merk de samenstelling wat verschillend is.
Een goede kvv bevat vleesbot, spiervlees en organen. De organen bestaan uit hart-lever-nier en pens. Je ziet, pens is slechts een klein onderdeel van een compleet menu, zo'n 10% ongeveer.

Dan ga je 90% kvv voeren met 10% groente als de kvv geen groente bevat. Bevat de kvv wel groente (haaksbarf heeft bijvoorbeeld groente in de kvv), dan hoef je geen losse groentes te geven. Je dient minimaal 4 diersoorten te voeren om compleet te voeren en een smaak met vette vis (zalm, makreel ed) is ook belangrijk. Af en toe een rauw eitje erbij en je hebt een prachtig menu voor je hondjes. 

Succes en stel vooral alle vragen die je hebt!
#3140510
Heel erg bedankt voor de tips! Ik had zelf idd al het idee dat de samenstelling van het menu wat ik ze nu geef niet echt geweldig zou zijn. Het is in ieder geval wel al veel beter voor ze dan de brokken, althans...ze doen het op dit eten 200% beter :)

Ik ga me eens goed verdiepen in de tips, en eens rondneuzen naar de verschillende soorten kvv!
#3140919
Ok...ik heb me verdiept in de merken die genoemd werden, en mijn voorkeur gaat uit naar haaksbarf. Niet in de laatste plaats omdat die een vrij uitgebreid assortiment hebben.

Als ik het goed begrepen heb "moet" ik haar dus 4 verschillende diersoorten voeren in een tijdsbestek van 3 weken? Het maakt dan waarschijnlijk niet uit wat ze wanneer krijgt? Haaksbarf heeft de groente al verwerkt in het eten, dus apart groente toevoegen is dus onnodig?

Freya is nu 18 weken oud en weegt 5kg, ze mag dus volgens de BARF rekenmethode tussen de 5 en 10% van haar lichaamsgewicht aan eten hebben. Als ik dus in het midden ga zitten en 7.5% neem mag Freya 375gr eten per dag. Het klinkt raar, maar dit lijkt mij wel erg veel voor haar. Ik heb met mijn vriend overlegd en we hebben besloten om 5% te nemen, dat is dus 250gr per dag. Freya geeft gelukkig goed aan wanneer ze nog honger heeft, dus we kunnen altijd nog hoger gaan zitten qua hoeveelheid voeding.

Sorry dat ik zo "behoeftig" ben qua geruststelling als het op haar eten aankomt, ik wil het gewoon graag goed doen. Ze is al genoeg "ziekig" geweest van de brokken etc die ze hiervoor kreeg.

Mijn conclusie is dus dat ze 250gr BARF krijgt, verdeeld over 3 maaltijden per dag!

Mochten jullie nog tips hebben of op/aanmerkingen....die zijn van harte welkom

Heel erg bedankt voor jullie hulp!
#3140925
Pearlie83 schreef: Ok...ik heb me verdiept in de merken die genoemd werden, en mijn voorkeur gaat uit naar haaksbarf. Niet in de laatste plaats omdat die een vrij uitgebreid assortiment hebben.

Als ik het goed begrepen heb "moet" ik haar dus 4 verschillende diersoorten voeren in een tijdsbestek van 3 weken? Het maakt dan waarschijnlijk niet uit wat ze wanneer krijgt? Haaksbarf heeft de groente al verwerkt in het eten, dus apart groente toevoegen is dus onnodig?
Ik zou haar 4 verschillende diersoorten in 1 week geven en ja dat moet want deze voeding is niet compleet en wordt compleet door tenminste 4 diersoorten te voeren. Liever nog 5.
Freya is nu 18 weken oud en weegt 5kg, ze mag dus volgens de BARF rekenmethode tussen de 5 en 10% van haar lichaamsgewicht aan eten hebben. Als ik dus in het midden ga zitten en 7.5% neem mag Freya 375gr eten per dag. Het klinkt raar, maar dit lijkt mij wel erg veel voor haar. Ik heb met mijn vriend overlegd en we hebben besloten om 5% te nemen, dat is dus 250gr per dag. Freya geeft gelukkig goed aan wanneer ze nog honger heeft, dus we kunnen altijd nog hoger gaan zitten qua hoeveelheid voeding.
Hoe kleiner de hond, hoe meer ze eten. En jouw hond is klein. Dus ik zou 7.5% nemen. En je kunt de hoeveelheid rauwe voeding niet vergelijken met brokjes :). Deze hoeveelheid kun je over 3 maaltijden verdelen.
Sorry dat ik zo "behoeftig" ben qua geruststelling als het op haar eten aankomt, ik wil het gewoon graag goed doen. Ze is al genoeg "ziekig" geweest van de brokken etc die ze hiervoor kreeg.

Mijn conclusie is dus dat ze 250gr BARF krijgt, verdeeld over 3 maaltijden per dag!

Mochten jullie nog tips hebben of op/aanmerkingen....die zijn van harte welkom

Heel erg bedankt voor jullie hulp!
Dit is geen BARF, het voer heet haaksbarf (raar gekozen naam, maar goed). BARF = zelf samenstellen en zo'n kant en klare worst noemen we KVV. En zie boven, ik zou dus meer voeren :)
#3140926
Klinkt helemaal goed. Voeren doe je op het oog, dus is je nu gekozen percentage te laag, ga je het ophogen.

De reden dat het als "veel" voor je klinkt, is omdat brok droogvoer is en versvoer een hoog gehalte aan vocht heeft. Hierdoor voer je in gewicht veel meer. Je zult ook (kunnen gaan) zien dat je hond minder gaat drinken daardoor.

Haaksbarf is een prima merk. Toch zeggen we hier: wed niet op 1 paard. Je mag met vers voeren merken afwisselen zoveel je wilt (in tegenstelling tot bij brok, waarbij overschakelen altijd een heel gedoe is). We raden dit aan omdat je bij kvv uiteindelijk toch moet vertrouwen op de samenstelling. En die is bij elk merk anders.
Zo doet merk X bijvoorbeeld wat meer hart door zijn mix, terwijl merk Y een wat hoger deel spiervlees toevoegt. Ik noem maar wat. Door merken af te wisselen, profiteer je van deze verschillen. Vergelijk het maar met fruit eten bij mensen. Als je elke dag 2 appels eet, eet je keurig 2 stuks fruit per dag. Maar de ene dag een sinaasappel en de andere dag een banaan en op dag drie aardbeien is toch beter. Ook hebben verschillende merken ook verschillende smaken, wat een leuke toevoeging kan zijn, want 4 soorten is het minimum, maar omdat ook elke soort weer zijn eigen samenstelling heeft, mag je daar ook in toevoegen en/of afwisselen.

Je voert inderdaad over 3 weken tijd minimaal 4 diersoorten. Meer diersoorten mag, dat is alleen maar goed. Je mag zelf weten hoe je dit verdeeld over de 3 weken. Haaksbarf is in 500 grams rollen verkrijgbaar (dit is in verhouding wel duurder dan de kilorollen) en je kunt een rol dan in 2 dagen opvoeren. Maar je kunt ook een rol eventjes uit de vriezer leggen, hem in tweeën delen (of een kilorol in vieren) en de helft weer terug in de vriezer. Net wat je wilt. Als je in 3 weken tijd maar aan minimaal 4 smaken komt.
Je kunt bijvoorbeeld ook de ene keer 4 smaken kopen en de keer erop 2 smaken vervangen door andere smaken.

Haaksbarf heeft ook zalm als smaak. Vette vis geef je maximaal 10% in je menu en is heel erg belangrijk. Sommige honden worden misselijk van enkel vis eten op een dag. Je kan een rol zalm opdelen en dan 2 keer per week 1 van de drie dagmaaltijden uit zalm laten bestaan. Dan kom je ongeveer aan de 10% en verdeel je het mooi.
Vergeet ook niet een eitje op zijn tijd (1 ei per 10 kilo lichaamsgewicht per week, is je hondje lichter dan 10 kilo mag je van 1 ei per week uitgaan), dat is ook een leuke aanvulling.
#3142983
Dankjewel voor de tips nog!

Ze krijgen nu sinds een week BARF en ze vinden het heerlijk! Freya's ontlasting is stevig,ze poept nog maar een keer of 3 per dag,haar vacht is mooi vol en glanzend. Ik ben zo blij dat ik de overstap heb gemaakt naar vers vlees. Ik word wel misselijk van het vlees wat in het bloed "ligt" wanneer het is ontdooid,maar daar zet ik me wel overheen  :angel:

Ze hebben inmiddels Eend en Konijn gegeten. Morgen krijgen ze kip,en ik pak vanavond de vis uit de vriezer zodat ik de middagmaaltijd idd uit vis kan laten bestaan,het 's ochtends en 's avonds krijgen ze dan kip.

Freya krijgt nu 85gr per maaltijd,ze doet het hier goed op. Ze geeft niet aan dat ze hongerig is,en ze is gelukkig wat bijgekomen. Ze was behoorlijk mager terwijl ze toch meer dan genoeg te eten kreeg. Ze krijgt sowieso iedere dag 3 maaltijden,en daarnaast krijgt ze af en toe een kluifje,klein stukje fruit,etc. Mocht ik aan haar merken dat ze aan die 85gr per maaltijd niet voldoende heeft,verhoog ik de hoeveelheid uiteraard!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door