Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3140193
Hoi,

ik heb een vraagje wat betreft ontlastingsonderzoek.
Ik doe dit zelf thuis want dan kost het me maar enkele euro's per hondenleven maar ik vroeg me af of het overdreven als ik het maandelijks uitvoer?
met andere woorden, hoe vaak zouden jullie het doen als het bijna niets kost?

bedankt,
Tom
Door Lizzy
#3140196
TomsBorders schreef: Hoi,

ik heb een vraagje wat betreft ontlastingsonderzoek.
Ik doe dit zelf thuis want dan kost het me maar enkele euro's per hondenleven maar ik vroeg me af of het overdreven als ik het maandelijks uitvoer?
met andere woorden, hoe vaak zouden jullie het doen als het bijna niets kost?

bedankt,
Tom
Je maakt me wel ontzettend nieuwsgierig naar hoe je dat dan zelf thuis doet! Ga je dat delen met ons :angel:

Ik deed dat niet vaker dan 2 keer per jaar. Zie de toegevoegde waarde niet om dat vaker te doen.
#3140207
Het is eigenlijk niet zo heel moeilijk om te doen als ik heel eerlijk ben, je moet wel de spullen hebben maar ik heb thuis een klein lab.
Belangrijk is het hebben van een microscoop, oplossing met de juiste dichtheid, sterke maag/neusklem, eventueel een centrifuge en referenties naar de parasieten die je in honden tegen kan komen en daarnaast het gebruikelijke laboratorium materiaal.
Ik gebruik dit boek http://www.bol.com/nl/p/veterinary-para ... 001601369/ maar ook http://www.midamericaagresearch.net/doc ... 20dogs.pdf is goed bruikbaar
En een beetje de procedure kan je hier lezen: http://www.goatbiology.com/fecal.html en een beetje flauw filmpje maar wel met een goede toevoeging (centrifuge)
Het enige wat duur is als je het niet hebt is de microscoop en het boek maar je hebt geen hele goede microscoop nodig (als je er een wilt kopen vraag mij om advies a.u.b.) en het boek heb je niet per se nodig als je goed googled voor de parasieten bij honden.

thuis analyseerde ik al vaak grond voor mineralen, pollen en onderzoek ik textiel dus heb vrij luxe microscopen en alle materialen die je verder ook nodig heb. Ik ben alleen nog op zoek naar wat referentiepreparaten om het nog makkelijker voor mezelf te maken.
Daarnaast moet je een beetje vertrouwen in je eigen kunnen hebben denk ik maar dat is net zo met barf maken, ik heb veel lab ervaring en microscopie ervaring dus dat scheelt misschien ook wel.

Het is misschien niet goedkoper als je alles aan moet schaffen, al denk ik dat je voor 150-200 euro (is 6? jaar poep opsturen) een heel eind kan komen.

Misschien dat ik er af en toe een op stuur als blind comparison.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3140210
Laatst heb ik ergens (vraag me helaas niet meer waar) gelezen dat dit de nieuwste trent bij paardeneigenaren is. En eerlijk gezegd, vraag ik me af of het wel goed is.

Je moet, net wat je zegt, echt goed weten wat je doet. Want niet alleen moet je zien óf je hond wormen heeft (of eitjes, of segmenten), je moet ook nog eens weten welke. En dan heb je nog vaak het probleem dat als je hond dan inderdaad een besmetting zou hebben, je de ontlasting alsnog op moet sturen omdat de dierenarts anders geen ontworming voor je uitschrijft (afijn, dat is bij paarden zo). Het is niet alleen kunnen zien of er iets in de ontlasting zit wat daar niet thuis hoort. Het is ook het gericht behandelen als dat nodig is.

Ik moet bekennen dat ik nog niet zo'n fan ben van de huidige trent waarbij mensen op marktplaats voor een appel en een ei een microscoop kopen en dan aan de hand van wat plaatjes op google gaan zeggen of hun paard al dan niet een wormbesmetting heeft.
#3140214
ik ben het zeker met je eens, ervaring is erg belangrijk, maar ik kan dat voor anderen niet bepalen of ze dat hebben en of het verstandig voor ze is.
Zelf ben ik getraind juist voor dit type werk en dat is ook wel een belangrijke factor natuurlijk. Laat ik het zo zeggen, als je de documenten leest en denkt, ah easy, dan is het misschien niet zo erg om te doen. Echter als je wat aan het prutsen bent dan kan je vragen wie er duurder uit is, jou hond/paard of jij. Daarnaast als kan je het bij twijfel alsnog opsturen, maar dat betekent niet dat je geen voorselectie kan maken natuurlijk.
Het heeft twee zijden natuurlijk en hopelijk houden de lezers daar dan ook rekening mee.
#3140221
Dit is wel heel interessant topic!! :D ik laat het zelf 2x per jaar doen, wanneer er effectief iets wordt gevonden om de 3 maand.. Gelukkig tot hiertoe nog steeds parasiet vrij :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3140222
Als ik zo eens lees weet je prima waar je mee bezig bent TomsBorders. Hope's reactie lijkt me nou bepaald niet van toepassing op jou. Erg interessant om te lezen hoe je het doet, hoewel ik het je niet na zou willen doen. Je kunt voor de lol eens een monster opsturen naar het lab als vergelijking, maar ook die hebben het wel eens mis natuurlijk.

En overdreven, tsja, als jij het niet overdreven vind is het dat niet. Het ligt er misschien ook aan hoe gezond en hoe oud je hond is. En of je het leuk vindt natuurlijk.
#3140244
Ik laat het 1x per jaar doen. De afgelopen jaren zijn de uitslagen telkens negatief geweest (heeft dus geen ontworming hoeven plaats te vinden). Mochten mijn honden wel positieve scores hebben gehad dan zou ik minimaal 2x per jaar een ontlastingsonderzoek laten doen, maar aangezien zij dus al jaren negatieve scores hebben wordt het onderzoek 1x per jaar gedaan door het Woud.
#3140269
Ik geloof er niks van dat paardenmensen/paardendierenartsen altijd eerst ontlasting laten onderzoeken voordat er een wormkuur voorgeschreven of gegeven wordt. Ze geven tegenwoordig ook dagcursussen om zelf mestonderzoek te doen trouwens.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3140291
kakocavi schreef: Als ik zo eens lees weet je prima waar je mee bezig bent TomsBorders. Hope's reactie lijkt me nou bepaald niet van toepassing op jou. Erg interessant om te lezen hoe je het doet, hoewel ik het je niet na zou willen doen. Je kunt voor de lol eens een monster opsturen naar het lab als vergelijking, maar ook die hebben het wel eens mis natuurlijk.

En overdreven, tsja, als jij het niet overdreven vind is het dat niet. Het ligt er misschien ook aan hoe gezond en hoe oud je hond is. En of je het leuk vindt natuurlijk.
O nee, sorry, zo bedoel ik het niet hoor. Tom heeft ervaring en weet wat hij doet.
Ik ben alleen niet zo'n fan van de groep 'klinkt leuk, ga ik ook doen' mensen die lijkt te ontstaan (sorry Lizzy ::) :biggrin2: )
En een cursus van 1 dag? Ik weet het. Maar ik zou er de gezondheid van mijn dieren niet aan vast durven hangen.
#3140330
Ik denk dat het ook een beetje ervaring is en proberen. In 1 dag leer je het niet nee, maar in 1 dag kan je wel een basis leggen. Als deze mensen het goed doen, dan gaan ze nog een tijdje oefenen en hun monsters gewoon opsturen gedurende die periode. Maar ik denk dat als je voldoende oefend en literatuur erbij neemt dat het ook wel zou kunnen. Maar niet iedereen misschien.
En ja mensen die denken 'klinkt leuk' komen zichzelf dan wel tegen, maar mensen die zeggen ik ga me erop inlezen en maak dan een beslissing die zitten op de goede weg, ongeacht of ze ermee door gaan of niet.
Een groot deel hier maakt ook hun eigen maaltijd i.p.v. KVV te geven en dat is ook iets moeilijker dan wanneer een 'pro' het voor je doet.
En ik weet dat je gelijk hebt hope, er zijn veel mensen die het te gemakkelijk doen, en hopelijk komen ze zichzelf vroeger dan later tegen maar je moet proberen een objectieve beslissing te maken uit liefde voor je dier (ja dat klinkt wat tegenstrijdig maar dat is het niet).

Mijn voordeel is dat ik dit type analyses al sinds ik ~6 jaar oud ben doe en dat parasitologie gewoon weer een leuke uitdaging erbij is maar het kost me niet veel tijd om dit goed te doen. Overigens is dit ook niet het moeilijkste analyse gebied als ik heel eerlijk ben. Voor anderen die geen basis hebben, die moeten voor zichzelf overwegen of ze er de tijd  voor hebben en kennis van hebben of dat ze het beter door iemand anders kunnen laten doen, wat ook prima is.
#3140354
Hope schreef: O nee, sorry, zo bedoel ik het niet hoor. Tom heeft ervaring en weet wat hij doet.
Ik ben alleen niet zo'n fan van de groep 'klinkt leuk, ga ik ook doen' mensen die lijkt te ontstaan (sorry Lizzy ::) :biggrin2: )
En een cursus van 1 dag? Ik weet het. Maar ik zou er de gezondheid van mijn dieren niet aan vast durven hangen.
Ik bedoel het zeker niet als aanval naar jou hoor :) Ik denk gewoon dat Tom weet wat hij doet, maar ik wil daar niet mee zeggen dat iedereen maar wat moet aanpoten zonder voorkennis. Zeker niet.
Door Lizzy
#3140390
Hope schreef: O nee, sorry, zo bedoel ik het niet hoor. Tom heeft ervaring en weet wat hij doet.
Ik ben alleen niet zo'n fan van de groep 'klinkt leuk, ga ik ook doen' mensen die lijkt te ontstaan (sorry Lizzy ::) :biggrin2: )
En een cursus van 1 dag? Ik weet het. Maar ik zou er de gezondheid van mijn dieren niet aan vast durven hangen.
Ik voel me niet aangesproken hoor Marloes :). En je hebt ook zeker een punt! Het lijkt me ook geen strak plan als iedereen met een microscoop van de Aldi een beetje zelf onderzoek gaat zitten doen, zonder kennis van zaken. Ik was niet van plan om de ontlasting niet meer door het Woud te laten onderzoeken. Ik denk overigens dat het Woud met de Sedimentatie Flotatie techniek veel beter in staat is om wormen/eieren op te sporen dan wij zelf. Hoe goed we ook bekend zijn met de materie.

Maar ik vind het wel altijd boeiend om me in dit soort materie te verdiepen! En het lijkt me wel leuk om dit verder uit te spitten en poep onder de microscoop te gaan leggen :biggrin2:. Ik ben ook niet helemaal onbekend met deze materie, zeg maar.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door