Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3140130
ik hoop echt dat iemand me wat gerust kan stellen of een goed advies kan geven of een tip. Ben een paar jaar terug(2) met mijn hondje op vakantie geweest in Italië. Omdat ik totaal geen weet had van zandvliegen heb ik haar niet kunnen beschermen.
En nu heeft ze sinds een tijdje een paar vage klachten namelijk een soort van wat het lijkt puistjes vaak lichte ronde plekjes rondom haar snuit/lip
Ben met haar naar de dierenarts geweest voor een bloedonderzoek voor leishmania want dat is mijn grootste angst nadat ik daar wat over las per toeval na onze vakantie.
Alleen dat bloedonderzoek ging helemaal mis na drie keer opnieuw prikken heeft de dierenarts het maar opgegeven want net als de naald erin zat bewoog ze haar pootje. En wou hij haar onder narcose brengen.
Dit zag ik na een hond die helemaal in paniek was niet zitten en ben met haar naar huis gegaan. Alleen nu weet ik nog niks! Hij gooide het op een iets wat op een hooikoorts allergie leek en stelde prednison voor.
Gelukkig heeft ze geen opgezwollen Lymfeklieren is dat positief? En als ik ipv een IFT test een ELISA test laat doen hebben ze dan wel genoeg aan een paar druppels ipv een hele spuit?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Fire1977 op vr 31 jul 2015, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#3140133
ik weet niet hoe geavanceerd het lab is waar het naar toe gaat maar in sommige gevallen zou de ELISA ook uitgevoerd kunnen worden met een speekselmonster. Ik weet dat het op mensen getest is (zie o.a. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3403768/) maar ik kan niet direct iets voor honden vinden. Probeer dat te overleggen met je DA/het lab. ELISA heeft ongeveer 1 ml bloed nodig maar over het algemeen wordt er meer gevraagd, dus gewoon een buisje vol (~5ml).
#3140147
Was je hond ZO wild dat ze geen bloed konden trekken? Ik denk dat er maar 1 ding op zit, toch: naar een andere dierenarts en overleggen. Want zo is er niks van te zeggen. Hooikoorts uit zich bij honden trouwens in jeuk aan de vacht. Dus dan zou je eerder aan een contact dermatitis denken. Heb je een plastic voerbak, toevallig?

Wat voor soort vage klachten heeft ze nog meer?
#3140152
Op zich viel het wel mee ze was niet eens zo druk maar omdat het zolang duurde het bloedprikken ging ze met haar pootje trekken. Er lag meer bloed op de tafel dan dat er in de spuit zat.
Ze had op dat moment last van rode oogjes en ze heeft iedere keer rare puistjes rondom haar snuit ze zijn wel weg na een halve week hoor het laat daarna wel een rozige vlek achter maar het is nooit een wondje. Verder heeft ze af en toe diarree maar ze speelt en doet gek en oogt totaal niet ziek.
Oh ja het gaar trouwens om een chihuahua van 3.8 kg en nee geen plastic eetbakje meestal gewoon stenen, en ben trouwens nu sinds 6 weekjes overgestapt naar KVV
Laatst gewijzigd door Fire1977 op vr 31 jul 2015, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#3140248
Het zandvliegje komt vooral in actie in de nacht tot de vroege ochtend; ik woon al meer dan 30 jaar in een gebied waar het vliegje zeker volop aanwezig is, maar mijn honden zonder preventie hebben nooit Leish opgelopen (afkloppen maar).
Het vliegje moet er wel toevallig mee besmet zijn, wil het de ziekte kunnen overdragen.

Ik heb mijn reuze panische hondje laten titeren (gaat door middel van een bloedafname) bij Tannetje de Koning, en met heel veel geduld van haar kant (en veel snoepjes van mijn kant) is zij daar wonderwel in geslaagd. Zj heeft haar praktijk in Otterlo, misschien woon je bij haar in de buurt?
#3140250
Ja toevallig had ik tannetje gemaild via haar site maar heb nog steeds geen antwoord. Zal haar wel even bellen want dat titeren wil ik sowieso laten doen.
Maar dat neemt niet weg dat ik me niet vreselijk veel zorgen maak want waar komen die plekjes vandaan had nog twee foto s gemaild naar een online dierendokter en kreeg als antwoord het ziet er wel uit als leishmania. Nu helemaal in paniek dus
#3140251
Als je er zo van in paniek raakt en het lukt niet zonder verdoving, dan zou ik gewoon je hond een roesje laten geven en goed bloed afnemen.

Tenzij je er op vertrouwd dat het bij een volgende keer bloed afnemen makkelijker zal gaan. Je kunt de meeste handelingen al thuis trainen, zodat het makkelijker gaat.

Maar volgens mij ga jij er niet gerust op zijn zonder test, dus ik zou hoe dan ook zorgen dat die test gedaan kan worden.
#3140252
Ik geloof dat je Tannetje het beste via haar profiel op Facebook kan bereiken, dit zou ik zeker doen, ja..en wat betreft de dierendokter: geeneen serieuze dierenarts doet een uitspraak of stelt diagnose op basis van simpelweg foto's...Dierendokter.nl is trouwens geen dierenarts heb ik ergens gelezen, ik zou mij door zo'n uitspraak niet van streek laten maken. Houd moed, en laat de hond goed onderzoeken.
#3140343
Veel dierenartsen hier in nederland hebben geen verstand van buitenlandse ziekten, ze komen er ook niet vaak mee in aanraking. Mocht jou hondje al besmet zijn, dan zou ik een DA zoeken met ervaring en niet eentje die nog alles moet uitzoeken...

Ik weet niet hoe groot jou hondje is, maar lita is klein en dat betekend dat bloedafname bij haar ook moeilijk was in het pootje.
Bij lita wordt nu standaard bloed afgenomen in haar hals. Dan is het zo klaar.

Leish is idd een rotziekte, leish heeft een groot nadeel en dat is het niet altijd zichtbaar is in het bloed. Ze kunnen zich verstoppen. Daardoor kan een test niks uitwijzen maar leish wel aanwezig zijn. leish heeft een incubatietijd van 7 jaar.

Hierbij een aantal testen:
· PCR (Polymerase Chain Reaction) spoort DNA-ketens van de parasiet op. Een hond die drager is maar niet ziek, kan zo ontdekt worden omdat de PCR-test redelijk zeker kan vaststellen of de hond positief of negatief is. (Voor verdachte honden zónder symptomen).
· IFI (Immuno Fluorescentie afweerstoffentest) is een nuttige test. Deze test geeft de hoeveelheid afweerstoffen tegen de parasiet aan. (voor honden met één of meerdere symptomen aangeraden)

· ELISA Deze test biedt een betrouwbaarheid van 80-100%, maar kan in de vroege fase van de ziekte vals negatieve uitslagen geven. Bij twijfel: na een aantal weken hertesten.
· DAT (direct agglutination test) is een test op antilichamen in het bloed en kan - net als de Elisa - in een beginstadium vals negatieve uitslagen geven.

Soms kan leish ook verward worden met erlichia. Daarnaast is het goed om niet alleen een test op een ziekte te doen maar meteen een algemeen bloedbeeld te laten bepalen!!! Daar is ook heel wat uit te halen.

Als bloedafnemen lastig is, (en aangezien je bang bent voor een eventuele mzz) zou ik persoonlijk zeggen testen op:
- MZZ reisprofiel (titerstelling op meerdere Middellandse zee ziekten),
- leverwaardes,
- nierwaardes,
- totaal eiwit, albumine en globuline (de laatste in fracties),
- en daarnaast een compleet rood bloedbeeld met thrombocyten bepaling.


Oh en niet geheel onbelangrijk! ALS je hond besmet is, dan slaat MZZ vooral toe wanneer de weerstand minder is.... Zorgen voor een goede weerstand dus!
Laatst gewijzigd door petralita op za 01 aug 2015, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#3140368
Fire1977 schreef: Bedankt voor jullie tips!
Ik ga sowieso een andere dierenarts zoeken want deze ziet nergens de noodzaak van in terwijl ik nachten wakker lig.
Dat van in de hals prikken had ik ook aan hem gevraagd maar dan moest ze zeker onder narcose en aangezien ze maar heel klein is 3.5 kg vond ik dat helemaal gevaarlijk.
Narcose is voor een kleine hond toch niet gevaarlijker dan voor een grote? Bovendien hoeven ze niet helemaal onder narcose (compleet met beademing ed), ze krijgen gewoon een prikje, slapen even en worden met een tweede prikje weer wakker. Niet iets om wekelijks te doen, maar als je je zo zorgen maakt, zou ik het geen bezwaar vinden om dat een keer te doen.

Ik zou de dierendokter.nl overigens ook in het geheel niet serieus nemen, maar dat terzijde.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door