Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Qwea
#3138821
Link jeukt al praktisch vanaf het moment dat hij bij ons is. Bloedtest van vorig jaar wees iets verhoogde waardes uit, maar wel binnen de norm. Dus officieel was hij nergens allergisch voor. Apoquel gehad en dat hielp niet. In de winter was het rustig qua jeuken met hem. In de zomer periode nu, is het weer drama. Dus vorige week een huidtest gedaan die negatief was. Toen ook gelijk nog maar eens een bloedonderzoek gedaan waarvan ik dus vandaag de uitslag kreeg :

Link is allergisch voor de meelmijt, copramijt, huisstofmijt, hooimijt en de farinaemijt.

Nu gaan we beginnen met Desensibilisatie injecties. Maar die werken pas naar een aantal maanden. Hij staat sinds vorige week wederom op apoquel maar dat doet nog steeds niks. Morgen overleg met de dermatoloog.

Nu heeft Link een matras (kinder matras) waar hij op ligt (meestal ligt hij op de leren bank, maar goed :P ), van schuimrubber. Nu las ik dus dat dat een bron van mijten is. Nu moet ik een nieuw "kussen" voor hem. Ik dacht aan een Doc Bed. Anti mijt, wasbaar op 95 graden en hypoallergeen. Iemand hier ervaring mee?

Iemand verder nog tips? Zijn er qua schoonmaaktechnische dingen nog dingen die ik kan doen om het aantal mijten te verminderen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3138953
Ja, heel veel tips! 

Mijn Nelson is allergisch voor dezelfde mijten en krabde zichzelf tot bloedens toe kapot. Ik wilde niet aan de injecties maar eerst kijken of ik het zelf onder controle kon krijgen en dat is gelukt!

Dat kussen moet helaas de deur uit. Ik gebruik zelf alleen nog badmatten van de action, maar het kussen dat je in de link zet ziet er goed uit.

Elke dag stofzuigen en regelmatig dweilen helpt. Plaats een HEPA filter in je stofzuiger, anders blaas je de mijten alleen je huis door. Nummer 13 of hoger. Lager is niet fijn genoeg voor huisstofmijt.

Behandel alle plekken met textiel (vloerbedekking, gordijnen, auto etc) met neemboomoliespray

Laat kussens en dekens elke dag in de buitenlucht een paar uur luchten

Ventileer je huis ruim voldoende. Liefst 24/7 een raam op een kier. Verder elke dag, zomer en winter, minimaal 15 minuten doorwaaien door twee ramen tegen elkaar open te zetten.

Bekijk de luchtvochtigheid in je huis. Deze moet tussen 40-60 liggen. Lager geeft jeuk, hoger geeft meer mijten.

Quercitine is een natuurlijk supplement tegen allergische reacties. Ik vind het geweldig spul.
Bromelain en papain helpen het lichaam ontstekingen (van bv de huid) tegen te gaan.

Was je hond zo nodig met een hydraterende shampo. Ik ben fan van shampo op basis van havermeel. Gebruik ook een conditioner. Ik was mijn hond 1 x per week.

Komt je hond in of bij dierenverblijven met houtkrullen/stro/hooi of vlas?


Met deze maatregelen heb ik een jeukvrije hond gekregen zonder desensibilisatie!
Laatst gewijzigd door Hope op di 28 jul 2015, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3138967
Nero schreef: Marloes,

Mag ik vragen welke shampoo en supplementen jij precies gebruikt? (het merk)

Alvast bedankt.
Uiteraard  :)

De shampoo gebruik ik de beaphar shampoo + conditioner in 1 op basis van plantaardige ceramiden en havermeel.
Ik zag laatst een filmpje voorbij komen waarbij de hond eerst met shampoo ingewreven werd op de droge vacht en er pas daarna water aan te pas kwam.
Hier ben ik me wat in gaan verdiepen en geloof het of niet, het werkt. Het water legt een dunne filmlaag op de huid waardoor de shampoo minder goed op de huid terecht komt. Het is echt wennen hoor. Je smeert je handen in met shampoo en begint tegen de haren in de vacht te masseren. Het schuimt niet.
Daarna heel grondig uitspoelen.
Nelson heeft sindsdien echt een mooiere vacht en minder jeuk.

Verder gebruik ik de Quercetine van Solgar. Voordeel is dat deze in capsules zit welke ik open kan maken. Nelson eet namelijk echt geen pillen. Voordeel is ook dat er een juiste verhouding bromelain en papian bij in zit en je dat dus niet los hoeft te geven.
Nadeel is dat er vitamine C in zit en je hond dus stopt met deze zelf aan te maken. De vitamine zorgt er dan wel weer voor dat de quercetine beter wordt opgenomen.

Eerder gaf ik die van Lamberts (500 mg tablet) met daarbij los bromelain en papain van Best Choice.
Ik vind de Solgar beter werken.
Gebruikersavatar
Door Qwea
#3139026
Hope schreef: Ja, heel veel tips! 

Mijn Nelson is allergisch voor dezelfde mijten en krabde zichzelf tot bloedens toe kapot. Ik wilde niet aan de injecties maar eerst kijken of ik het zelf onder controle kon krijgen en dat is gelukt!

Dat kussen moet helaas de deur uit. Ik gebruik zelf alleen nog badmatten van de action, maar het kussen dat je in de link zet ziet er goed uit.
Ja dat had ik al verwacht. Alleen dat kussen in de link is niet leverbaar, dus de vraag is dan: Kan een kussen met Nylon hoes ook? Ik kan GEEN kussen vinden die je op 60 of hoger mag wassen :S
Elke dag stofzuigen en regelmatig dweilen helpt. Plaats een HEPA filter in je stofzuiger, anders blaas je de mijten alleen je huis door. Nummer 13 of hoger. Lager is niet fijn genoeg voor huisstofmijt.
Opgeschreven, ga ik zo als eerste halen!
Behandel alle plekken met textiel (vloerbedekking, gordijnen, auto etc) met neemboomoliespray
Waar haal ik dat? En wat te doen met de leren bank waar Link op ligt?
Laat kussens en dekens elke dag in de buitenlucht een paar uur luchten
Oke, ook geen probleem!
Ventileer je huis ruim voldoende. Liefst 24/7 een raam op een kier. Verder elke dag, zomer en winter, minimaal 15 minuten doorwaaien door twee ramen tegen elkaar open te zetten.
Ja, daar schort het want het sterft ook v/d schimmel hier in huis. Ik zat namelijk ook al te kijken naar een stoomreiniger. Dood schimmel iig, maar ook mijten? Mijn redenatie was als volgt: Mijten gaan dood bij 60 graden wassen en dus ook bij 90/100 graden stoom. Dus stoomdweilen e.d dacht ik?
Bekijk de luchtvochtigheid in je huis. Deze moet tussen 40-60 liggen. Lager geeft jeuk, hoger geeft meer mijten.
Oke. Die moet ik even gaan meten. Even kijken hoe ik dat moet gaan doen.
Quercitine is een natuurlijk supplement tegen allergische reacties. Ik vind het geweldig spul.
Bromelain en papain helpen het lichaam ontstekingen (van bv de huid) tegen te gaan.
Ontstekingen heeft hij niet. Zijn huid is puntgaaf. Het is echt alleen jeuk met wat schilfers.
Was je hond zo nodig met een hydraterende shampo. Ik ben fan van shampo op basis van havermeel. Gebruik ook een conditioner. Ik was mijn hond 1 x per week.
Veel wassen is toch niet goed? En havermeel... Link is ook allergisch voor meelmijt, die zit dan niet in de shampoo? Ja domme vraag waarschijnlijk, maar toch :P

Komt je hond in of bij dierenverblijven met houtkrullen/stro/hooi of vlas?


Met deze maatregelen heb ik een jeukvrije hond gekregen zonder desensibilisatie!
[/quote]
Nee, woon in woonwijk. Niet op een boerderij. :)

Hey en ehm, ik zag deze nog : https://www.allergie-center.nl/UV-C-Allergiestofzuiger zou dat wat zijn denk je?
Door Anneloog
#3139170
Hope schreef: Uiteraard  :)

De shampoo gebruik ik de beaphar shampoo + conditioner in 1 op basis van plantaardige ceramiden en havermeel.
Ik heb een vraagje die hier op aansluit en misschien sla ik de plank mis maar goed hier komt die:

Die shampoo is dus op basis van onder andere havermeel, is het geen optie om havermelk te gebruiken bij echte lastige huidirritaties  bij een allergische uitbraak?
Ik als mens gebruik het namelijk zelf als ik allergische reactie heb  na bv in de tuin werken en het helpt mij enorm snel en goed.
Ik maak gewoon heel simpel pak liter heet gekookt water en pak een pantykous met 3 eetlepels haver erin.
Dit laat ik weken met regelmatig het kousje uitknijpen tot het water geheel is afgekoeld je hebt dan een slijmerige melk die enorm verzacht.
Ik heb dit gebruikt voor mijn hoofdhuid en haar en voor andere lichaamsdelen die rood  pijnlijk en extreem jeukerig aanvoelden.
Gewoon de melk er ruim op deppen en dit een tijdje doen of een doek goed doordrenkt op aangedane delen leggen en regelmatig even weer in de melk nat maken en dan afspoelen met lauw water.
Voor mijn handen werkt het ook maar tja ik ben een mens dus geen idee hoe het zit met honden en zeker niet in combi met een mijten allergie.

Sorry als mijn vraag niet past in dit topic maar dacht misschien kan het ook bij honden zeker die met een zeer gevoelige huid en allergische reacties.

Groetjes Annewil
Gebruikersavatar
Door Nero
#3139174
Anneloog schreef: Ik heb een vraagje die hier op aansluit en misschien sla ik de plank mis maar goed hier komt die:

Die shampoo is dus op basis van onder andere havermeel, is het geen optie om havermelk te gebruiken bij echte lastige huidirritaties  bij een allergische uitbraak?
Ik als mens gebruik het namelijk zelf als ik allergische reactie heb  na bv in de tuin werken en het helpt mij enorm snel en goed.
Ik maak gewoon heel simpel pak liter heet gekookt water en pak een pantykous met 3 eetlepels haver erin.
Dit laat ik weken met regelmatig het kousje uitknijpen tot het water geheel is afgekoeld je hebt dan een slijmerige melk die enorm verzacht.
Ik heb dit gebruikt voor mijn hoofdhuid en haar en voor andere lichaamsdelen die rood  pijnlijk en extreem jeukerig aanvoelden.
Gewoon de melk er ruim op deppen en dit een tijdje doen of een doek goed doordrenkt op aangedane delen leggen en regelmatig even weer in de melk nat maken en dan afspoelen met lauw water.
Voor mijn handen werkt het ook maar tja ik ben een mens dus geen idee hoe het zit met honden en zeker niet in combi met een mijten allergie.

Sorry als mijn vraag niet past in dit topic maar dacht misschien kan het ook bij honden zeker die met een zeer gevoelige huid en allergische reacties.

Groetjes Annewil
Dit deed ik ook bij mijn zoontje toen hij de waterpokken had, dus de gedachte snap ik helemaal.
Ik kan alleen geen antwoord geven op de vraag of dit voor een hond helpt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3139197
Je zou ook een speciale hoes om het kussen kunnen doen. Op de site van allergiezorg hebben ze veel verschillende hoezen en dekbedden. Wellicht is er iets op maat te maken?

Die schimmel, dat is naar. Ook voor jezelf.
Ik kocht eerst eens een goed weerstation. Bij de blokker hebben ze er al voor een paar euro. Waarschijnlijk is de luchtvochtigheid te hoog. Ik zou dan investeren in een ontvochtiger. Want schimmel is ook voor jezelf ongezond.

Stomen is super! Ja, daar dood je mijten mee. Maar je wil ook dat die weg blijven en dus moet die luchtvochtigheid omlaag. Vanaf 60% overleven huistofmijten langer. Vanaf 70% planten ze zich massaal voort.

Zo'n stofzuiger is leuk, maar die lamp gaat niets doen. Het gaat om de HEPA-filter.

Teveel wassen kan je vrijwel niet als je een conditioner gebruikt. Dan zou je theoretisch zelfs elke dag mogen wassen.
Door ywa100
#3139224
Hier ook een mijtenallergische hond :(.
Ik lees graag mee.
Om zijn weerstand te verhogen geef ik hem iedere dag het kurkuma prutje van hier.
Stoomreiniger vind ik ook een heel goede tip en ik ga ook maar kijken voor die filter en de luchtvochtigheid nakijken.
Gebruikersavatar
Door Qwea
#3139254
Hope schreef: Je zou ook een speciale hoes om het kussen kunnen doen. Op de site van allergiezorg hebben ze veel verschillende hoezen en dekbedden. Wellicht is er iets op maat te maken?
Zou kunnen idd, maar ik koop liever een nieuw kussen, ook omdat het schuimrubber van dit matras goor is zie ik net. Ik zag deze : http://www.comfort-kussen.nl/contents/n ... _wcB#p1403 Van Nylon en waterdicht. Dus dan kan er niks in de korrels komen? Afnemen of afstomen elke dag / week / whatever en klaar?
Hondenkussen nylon aqua blue
Dit hondenkussen is voorzien van een afritsbare buitenhoes en gevuld met EPS korrels. Groot voordeel van Nylon is dat het waterdicht is. Hierdoor kunnen de kussens makkelijk worden schoongemaakt met een natte doek.

De binnenkussen is voorzien van een ritssluiting zodat de kussen later makkelijk kan worden bijgevuld.

Deze kussen is leverbaar in een maat:

75x55x10 cm - geschikt voor kleine honden
100x70x15 cm - geschikt voor middelgrote honden
120x90x15 cm - geschikt voor grote honden
Dit hondenkussen wordt geleverd met een binnenkussen met vulling en een buitenhoes.[?Quote]


Ja ik ga zo eens een weerstation halen (heb een nest thermostaat die zegt dat het hier 54% is qua luchtvochtigheid maar geen idee hoe betrouwbaar die is) en dan idd eens kijken naar een ontvochtiger


Maar, als je gaat stomen krijg je toch juist vocht? En stomen met het raam / de deuren open? Met een stomer haal je ook schimmel weg / maak je dood, toch?
HEPA filter heb ik inmiddels! Ik zal eens kijken naar je shampoo! :)
Laatst gewijzigd door Qwea op wo 29 jul 2015, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3139255
Dat kussen lijkt me goed, ja. Maar heel veel verstand heb ik daar niet van moet ik bekennen, omdat ik het zelf niet aan durf. Of althans, nog niet. Enerzijds omdat Nelson gewoon héél veel jeuk had en ik echt rigoureuze maatregelen moest nemen om het leefbaar te maken voor hem. Anderzijds omdat hij zijn eerste kussen volledig gesloopt heeft en ik geen zin had om een duur kussen aan te schaffen en dat opnieuw in kleine stukjes te zien verdwijnen  ;D

Ja, stomen brengt vocht in je huis. Maar als die luchtvochtigheid inderdaad 54 zou zijn, dan moet dat wel kunnen. Dan inderdaad heel goed ventileren.
Toen ik hier voor het eerst de luchtvochtigheid mat, was hij 74%. Echt veel te hoog dus. Ik heb die in de winter goed omlaag gekregen door te stoken met de ramen op een kier. Daarna nog wat aan ontvochtigen gedaan door wat simpele vochtvreters te plaatsen (wel goede, niet van die action dingen). We zitten hier nu over het algemeen tussen de 45 en 55. En dan hoef ik echt geen maatregelen meer te nemen als de was in de garage drogen (waar dat echt 4 dagen duurde  ::) ) en de vloeren nadrogen als ik gedweild had.
Door Hydra
#3144647
Hier ook een hond met een mijtenallergie op 4 van de 5 mijten, alleen op huisstofmijt scoorde hij lager dan 300.
De maatregelen die ik heb genomen:
- Stoffen kussen de deur uit, kussen van Zooplus met waterafstotende hoes de deur in.
- 3ml Doils per dag
- Speciale deken voor als we ergens anders zijn waar vloerbedekking ligt
- Raam staat hier standaard op een kier
- Begonnen met sensibiliseren
Ik moet er wel bij zeggen dat Owen een geleidehond is en dat hij dus op meer plaatsen komt dan de gemiddelde hond. Hierdoor kan ik bijvoorbeeld vloerbedekking niet altijd vermijden. Ook zullen we ongetwijfeld op plaatsen komen waar veel meelmijten rondhangen (daar scoorde hij echt 4.000 op) of waar de vochtigheid hoog is. Toch heb ik door deze maatregelen zijn allergie prima onder controle gekregen. :) Na een ontgiftingskuur met groene leem zijn zelfs zijn oren mooi schoon. ;)
Naast een speciaal kussen kun je ook gewoon een simpele bedplashoes (of hoe dat ook mag heten) om een kussen doen, dat schijnt al voldoende te zijn.
@ Hope: waar is quercetine precies voor?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door