Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Becky
#3136538
Hoi allemaal,

Ik heb 2 lamskoppen (van pasgeboren lammetjes) in de vriezer liggen.
Deze zijn ongeveer 300 gram per stuk (heel), dus ze zijn waarschijnlijk zacht genoeg voor mijn hondjes van ongeveer 8 kilo.

Een hele lamskop is 2-3x zoveel bot als dat ze normaal per dag krijgen (mijn ene hondje krijgt 150 gram en mijn andere hondje 100-110 gram).
Kunnen/mogen ze dan wel een hele kop of is het beter als ik met een goed mes (ik heb geen bijltje) o.i.d. in de weer ga om ze kleiner te maken?

Nu heb ik gelezen dat als je lamskop voert je ook een lap pens o.i.d. erbij moet geven om het in te pakken.
Hoeveel pens moeten ze dan krijgen en wordt het dan niet te veel eten om in 1x te geven?

Alvast bedankt voor de antwoorden  :)
 
Door Lizzy
#3136539
Ik zou toch zeker wel wat pens bij voeren. Zeg 50 gram. En dan zou ik de ene in totaal rustig 200 gram en de ander 150 gram durven laten eten. Maar ik zou het kopje halverwege weghalen en de dag erop de andere helft geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 jul 2015, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3136543
Ik zou iets minder geven, toch. In totaal dus 150 gram kopjes en 50 gram pens voor de ene. En 100 gram kopjes en 30 a 50 gram pens voor de ander.
Door Annemarie Rijnveld
#3136554
De kopjes zijn makkelijk te splijten met een slagersmes en stevige hamer (ik splijt op deze manier koppen van >600 gr).Kop nog halfbevroren op zijn kop leggen, schedeldak dus op de grond, slagersmes er verticaal in zetten en je geeft een paar slagen, daarna slagermes horizontaal of schuin zetten en verder hameren...met een paar slagen zijn de koppen doormidden (aan iedere kant een oog dus).
Door Lizzy
#3136745
Becky schreef: Kunnen/ mogen ze zich niet een keer volvreten, en dat ze de dag daarop minder (kwarteltje oid) krijgen?
Nou, dat mag wel. Maar niet bij een hond die dat niet gewend is. Daar zul je toch moeten kiezen voor de weg der geleidelijkheid. Je kunt een hond die elke dag netjes 200 gram voer per dag krijgt niet ineens het dubbele laten eten. Je zult dan toch eerst moeten gaan starten met de hond de ene dag minder en de andere dag meer voedsel te gaan geven. En dat opvoeren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 22 jul 2015, 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Becky
#3136864
Ze krijgen niet elke dag 150 en 100 gram, ook wel eens een (jonge) geitennek/poot die meer weegt, vroeger ook nog wel eens een hele konijnenbout. Maar dat is inderdaad niet gelijk 300+ gram.

Ik kan eens kijken hoe ze reageren als ik alles tegelijk geef, dus orgaan, spier, groenten en bot (voor de ene ongeveer 310 en voor de ander 250 gram totaal) ?
Gebruikersavatar
Door pike
#3137896
Vergeet niet dat in een lamskop veel orgaan en ander zacht voedsel zit: Hersenen, ogen, neus, tong, kopvlees, gehemelte, zit de huid er nog aan/oren? Als het pasgeboren lammetjes zijn is het bot ook nog erg zacht.
Mijn kleinste hond weegt 11 kilo, at halve lamskoppen van zo'n 600-700 gram met 100 gram pens. De hele kop woog dus zo'n 1200 tot 1400 gram. De koppetjes die jij omschrijft zou ik zo durven geven.
Gebruikersavatar
Door Becky
#3138303
Het zijn koppies met haar, van pasgeboren lammetjes  ;)

Ik zal binnenkort eens kijken of ze hun hele dagportie in 1x kunnen/willen opeten, als dat lukt krijgen ze de kop van me in 1x met een beetje pens.

Ik kan ook aan geitenkopjes van hele jonge geitjes komen (ook ongeveer 300-350 gram), deze zijn wel kaal.
Maakt met haar of kaal veel verschil?
Door smulpaap
#3138310
Becky schreef: Het zijn koppies met haar, van pasgeboren lammetjes  ;)

Ik zal binnenkort eens kijken of ze hun hele dagportie in 1x kunnen/willen opeten, als dat lukt krijgen ze de kop van me in 1x met een beetje pens.

Ik kan ook aan geitenkopjes van hele jonge geitjes komen (ook ongeveer 300-350 gram), deze zijn wel kaal.
Maakt met haar of kaal veel verschil?


Haar of kaal maakt wel verschil vind ik
De vacht pakt het bot nl heel goed in
Ik voer dan ook het liefst koppen in de vacht
Gebruikersavatar
Door pike
#3138528
Ik prefereer ook met vacht omdat haar een goede inpakker is. Bovendien heb je dan ook de huid en veelal ook de oren. Dat maakt dat het percentage bot in het geheel nog kleiner wordt.
Van die zware koppen die ik had bleef hier trouwens nooit meer dan een of enkele kiezen en een stukje onderkaak over.
Die kleine geitenkopjes ook al zijn ze kaal kan je ook gerust geven. Desnoods wacht je even af op het "resultaat" van de lamskoppetjes. Dan weet je of je er meer of misschien wel minder pens bij moet geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#3139506
tja dat hangt ook een beetje van de grootte van de kop en de grootte van je hond af. Die grote koppen die ik had, daarvan vond ik een keer in de maand genoeg. Op een dag met mooi weer lekker buiten een tijdje (= half uurtje) bezig zijn met het bot (want alles anders is in no time op). Als ik van die kleintjes had die jij nu hebt zou ik ze gerust 1x per week als vleesbot durven geven. Ik weet niet hoe dat met jouw honden zit. Die zijn een stuk kleiner begrijp ik. Ik heb geen idee hoe lang ze ermee bezig zijn. Als het een echt flinke kluif voor ze is zou ik ze niet te vaak geven, maar dat zal je dus zelf moeten ondervinden.
Gebruikersavatar
Door Becky
#3139510
Ik denk dat ik ze dan 1x in de 2 weken een halve/hele kop geef.
Ik heb al gemerkt dat mijn jongste veel meer vlees in 1x op kan dan mijn oudere hond (of ze vindt het niet lekker genoeg om alles in 1x op te eten, ze bewaard graag wat :P).

Ik denk dat mijn jongste misschien wel een hele kop in 1x op kan, de oudere krijgt dan een halve.
Ik moet het nog uittesten met de echte lamskopjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door