Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pluk
#3136726
Scott eet 1x per week zalmkarkas (reken ik als vleesbot) en de rest van zijn menu bestaat voor een groot deel uit wild (ree, hert, gans, zwaan en haas). Andere vis dan zalm eet/lust hij eigenlijk niet. Groente wordt mondjesmaat gegeten (met de pot mee).
Nu heb ik nog visolie capsules van Hema staan. Samenstelling per 2 softgels: 1300 mg, omega 3 EPA 33%, DHA 22%

Nu vermoed ik dat ik Scott PL heeft. Dus ga binnenkort naar de da.
Heeft het zin of is het nodig om hem ter aanvulling visolie te geven? Ivm een rabies enting heb ik een tijd terug geen zalm gevoerd, hij kreeg toen om de dag een visolie capsule. Kan ik dit nu weer geven? Of juist meer/minder?
Op korte termijn gaat het %wild in zijn menu nog omhoog. Maakt dat nog verschil?

Kurkuma krijgt hij al (met kokosolie), kan ik de visolie hierbij geven?
Door Lizzy
#3136741
pluk schreef: Scott eet 1x per week zalmkarkas (reken ik als vleesbot) en de rest van zijn menu bestaat voor een groot deel uit wild (ree, hert, gans, zwaan en haas). Andere vis dan zalm eet/lust hij eigenlijk niet. Groente wordt mondjesmaat gegeten (met de pot mee).
Nu heb ik nog visolie capsules van Hema staan. Samenstelling per 2 softgels: 1300 mg, omega 3 EPA 33%, DHA 22%

Nu vermoed ik dat ik Scott PL heeft. Dus ga binnenkort naar de da.
Heeft het zin of is het nodig om hem ter aanvulling visolie te geven? Ivm een rabies enting heb ik een tijd terug geen zalm gevoerd, hij kreeg toen om de dag een visolie capsule. Kan ik dit nu weer geven? Of juist meer/minder?
Op korte termijn gaat het %wild in zijn menu nog omhoog. Maakt dat nog verschil?

Kurkuma krijgt hij al (met kokosolie), kan ik de visolie hierbij geven?
PL staat voor Patella Luxatie neem ik aan? Ik denk niet dat visolie daar nou werkelijk iets voor kan betekenen... Ja, ik weet het niet of Scott zo genoeg omega 3 vetzuren binnen krijgt. Hoe is de kwaliteit van zijn vacht? Zie je verschil met voor en na de visolie? Ik supplementeer het liefst niks als het natuurlijk kan. Gekweekte zalm is niet zo heel rijk aan omega 3 trouwens. Misschien dat je er 1 keer per week ook een haringkje of sardientje bij kan geven, bij dit menu? Weet je trouwens zeker dat de haas en de hert echt wild is? Want tegenwoordig is dat bijna allemaal kweek maar wordt het verkocht als wild (wat gewoon mag).
Gebruikersavatar
Door pluk
#3136775
Lizzy schreef: PL staat voor Patella Luxatie neem ik aan?
Klopt
Lizzy schreef: Hoe is de kwaliteit van zijn vacht? Zie je verschil met voor en na de visolie? Ik supplementeer het liefst niks als het natuurlijk kan. Gekweekte zalm is niet zo heel rijk aan omega 3 trouwens. Misschien dat je er 1 keer per week ook een haringkje of sardientje bij kan geven, bij dit menu?
Zijn vacht is prima. Glanst mooi, is niet vettig, ruw maar toch zacht. De visolie heb ik toen maar een paar weken gegeven en ik zag geen opvallend verschil, maar heb er ook niet opgelet eigenlijk.
Sprot, sardien of haring wordt niet gegeten. Witvis heeft hij weleens gegeten dus dat kan ik nog proberen, maar dat bevat ook niet zoveel omega 3 toch?  Ook gedroogde vis of vissenhuid eet hij maar heel af en toe.
Lizzy schreef: Weet je trouwens zeker dat de haas en de hert echt wild is? Want tegenwoordig is dat bijna allemaal kweek maar wordt het verkocht als wild (wat gewoon mag).
Geen idee. Wist niet dat dit ook al gekweekt werd  :o Heb 't via wat lijntjes, heb even wat pb's verstuurd.
Door smulpaap
#3136797
Als Scott wel van rund en lamsvlees houd dan kan je ook eens kijken of je vlees kan krijgen van gras gevoerde dieren
Hierin zitten veel betere verhoudingen Omega drie/zes
En dat zal zijn gewrichten ook goed doen , en al zeker als meneer geen vis blieft
( Al lost het het mogelijke PL -probleem niet op natuurlijk )
Ik gebruik zelf Doils -Joint , en dat is zeker met een kleintje erg handig . Klein spuitje voor de juiste dosering
Het is ook zeer zuinig in gebruik , zuiver en bevat een hoge dosering Epa - DHA

Hier nog een link waarin je het verschil in Omega kan vergelijken

http://www.evertberkelaar.nl/blog/rundvlees/
Gebruikersavatar
Door pluk
#3136808
smulpaap schreef: Als Scott wel van rund en lamsvlees houd dan kan je ook eens kijken of je vlees kan krijgen van gras gevoerde dieren
Hierin zitten veel betere verhoudingen Omega drie/zes
En dat zal zijn gewrichten ook goed doen , en al zeker als meneer geen vis blieft
( Al lost het het mogelijke PL -probleem niet op natuurlijk )
Ik gebruik zelf Doils -Joint , en dat is zeker met een kleintje erg handig . Klein spuitje voor de juiste dosering
Het is ook zeer zuinig in gebruik , zuiver en bevat een hoge dosering Epa - DHA

Hier nog een link waarin je het verschil in Omega kan vergelijken

http://www.evertberkelaar.nl/blog/rundvlees/
Rund en lam lust hij graag. Wij eten zelf nauwelijks vlees en als ik al vlees eet dan van de bio-dynamische boerderij hier in de buurt. De nier en hart komen hier ook vandaan. De dieren daar eten in principe het lokale gras, behalve als er te weinig is voor de winter dan wordt er bijgevoerd met triticale of wintertarwe. Ik heb even gekeken, maar voor het goedkoopste spiervlees (hacheevlees) betaal ik daar € 16/kilo.
Heb je toevallig een adres waar ik grasgevoerd rund/lam kan krijgen? En dan in kleine hoeveelheden? Scott eet namelijk maar 150 gram per dag en mijn vriezerruimte is niet dusdanig dat ik kilo's van alles kan opslaan. Ik kom het op internet wel tegen, maar dan voor menselijke consumptie (met dito prijzen).

Ik realiseer me dat eventuele PL niet wordt opgelost door toevoeging van omega 3.

Is het te doen om zelf de verhouding omega 3/6 etc in je menu uit te rekenen? 
Door Lizzy
#3136839
pluk schreef: Rund en lam lust hij graag. Wij eten zelf nauwelijks vlees en als ik al vlees eet dan van de bio-dynamische boerderij hier in de buurt. De nier en hart komen hier ook vandaan. De dieren daar eten in principe het lokale gras, behalve als er te weinig is voor de winter dan wordt er bijgevoerd met triticale of wintertarwe. Ik heb even gekeken, maar voor het goedkoopste spiervlees (hacheevlees) betaal ik daar € 16/kilo.
Heb je toevallig een adres waar ik grasgevoerd rund/lam kan krijgen? En dan in kleine hoeveelheden? Scott eet namelijk maar 150 gram per dag en mijn vriezerruimte is niet dusdanig dat ik kilo's van alles kan opslaan. Ik kom het op internet wel tegen, maar dan voor menselijke consumptie (met dito prijzen).

Ik realiseer me dat eventuele PL niet wordt opgelost door toevoeging van omega 3.

Is het te doen om zelf de verhouding omega 3/6 etc in je menu uit te rekenen?
Nee. Je moet een beetje naar het grote plaatje kijken. In de regel krijgt een hond gewoon meer omega 6 dan 3 binnen. Door de grote hoeveelheden vlees. Dat compenseer je door vette vis. Maar daar kun je ook niet teveel van voeren. En verder is de verhouding van biologisch en wild vlees veel beter dan die van bio-industrie-vlees. Als een hond een of twee keer in de week wat vette vis krijgt en groenten eet en algen/zeewier: dan is de verhouding omega 3:6 al best goed. Nog beter wordt het wanneer een hond wild/biologisch eet. Als je hond nier of huidproblemen of gewrichtsproblemen heeft, dan kan het zinvol zijn om visolie te geven. Ik voer zelf twee keer per week een vet visje, biologische eieren, heel af en toe wild (maar dat mag geen naam hebben), redelijk wat biologisch en ik voer groenten. En ik geef geen visolie en ik heb ook niet het gevoel dat ze tekort komen aan omega 3. In mijn ogen zie je een te kort aan omega 3 bij de hond het snelst aan de vacht. Die wordt droog, ze krijgen schilfertjes, ze verharen permanent teveel. Dat soort dingen. Als dat niet aan de orde is en er zijn geen gezondheidsredenen om visolie te geven: zou ik het niet doen, visolie geven. Niet voor je hond. Niet voor het milieu.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3136948
Lizzy schreef: Nee. Je moet een beetje naar het grote plaatje kijken. In de regel krijgt een hond gewoon meer omega 6 dan 3 binnen. Door de grote hoeveelheden vlees. Dat compenseer je door vette vis. Maar daar kun je ook niet teveel van voeren. En verder is de verhouding van biologisch en wild vlees veel beter dan die van bio-industrie-vlees. Als een hond een of twee keer in de week wat vette vis krijgt en groenten eet en algen/zeewier: dan is de verhouding omega 3:6 al best goed. Nog beter wordt het wanneer een hond wild/biologisch eet. Als je hond nier of huidproblemen of gewrichtsproblemen heeft, dan kan het zinvol zijn om visolie te geven. Ik voer zelf twee keer per week een vet visje, biologische eieren, heel af en toe wild (maar dat mag geen naam hebben), redelijk wat biologisch en ik voer groenten. En ik geef geen visolie en ik heb ook niet het gevoel dat ze tekort komen aan omega 3. In mijn ogen zie je een te kort aan omega 3 bij de hond het snelst aan de vacht. Die wordt droog, ze krijgen schilfertjes, ze verharen permanent teveel. Dat soort dingen. Als dat niet aan de orde is en er zijn geen gezondheidsredenen om visolie te geven: zou ik het niet doen, visolie geven. Niet voor je hond. Niet voor het milieu.
Scott eet voornamelijk biologisch of wild, de rest scharrel of "semi" wild. Maar geen bio industrie (althans voor zover ik dat zeker kan weten). Groente een paar keer week en algen/zeewier krijgt hij (nog) niet. Zijn vacht ziet er naar mijn mening super uit. Maar zal de da binnenkort ook eens naar vragen. Ik ga dus maar geen visolie toevoegen. Zal eens kijken of ik er her en der toch een visje in krijg.

Dank voor je uitgebreide antwoorden!
Door Lizzy
#3136964
De reden trouwens, dat je de verhouding niet zelf kunt berekenen: je weet nooit hoeveel omega 3 en omega 6 er exact in een product zit. Zelfs van gekweekte is er onduidelijkheid of het nou meer of minder omega 3 bevat dan wilde. Dus kun je nagaan.... Je kunt dat soort dingen echt alleen maar goed bepalen wanneer het gaat om olieen. Deze lijst is wel leuk: http://nutritiondata.self.com/foods-000 ... 000-1.html?. Alleen..., ja, lijnzaad bevat veel omega 3 vetzuren maar wel de voorloper van omega 3. En die moet in het lichaam omgezet worden tot actieve omega 3. En een mensenlichaam is daar al tamelijk slecht in, naar het schijnt is het hondenlichaam er nog veel slechter in. Dus die plantaardige versies van omega 3: die zou ik niet voor de hond gebruiken.
#3137001
Lizzy schreef: De reden trouwens, dat je de verhouding niet zelf kunt berekenen: je weet nooit hoeveel omega 3 en omega 6 er exact in een product zit. Zelfs van gekweekte is er onduidelijkheid of het nou meer of minder omega 3 bevat dan wilde. Dus kun je nagaan.... Je kunt dat soort dingen echt alleen maar goed bepalen wanneer het gaat om olieen. Deze lijst is wel leuk: http://nutritiondata.self.com/foods-000 ... 000-1.html?. Alleen..., ja, lijnzaad bevat veel omega 3 vetzuren maar wel de voorloper van omega 3. En die moet in het lichaam omgezet worden tot actieve omega 3. En een mensenlichaam is daar al tamelijk slecht in, naar het schijnt is het hondenlichaam er nog veel slechter in. Dus die plantaardige versies van omega 3: die zou ik niet voor de hond gebruiken.
Valt algenolie daar ook onder? Wordt die ook slecht omgezet? Ik voer die momenteel weliswaar alleen aan mezelf, maar toch. Ik gebruik die van Opti-3, die is geschikt voor veganisten.
Door Lizzy
#3137007
Anne in Duitsland schreef: Valt algenolie daar ook onder? Wordt die ook slecht omgezet? Ik voer die momenteel weliswaar alleen aan mezelf, maar toch. Ik gebruik die van Opti-3, die is geschikt voor veganisten.
Nee, algenolie valt daar nou weer net niet onder. Algenolie bevat DHA (docosahexaeenzuur) en EPA (eicosapentaeenzuur) of DHA. Lijnzaadolie bevat ALA (alfa-linoleenzuur). En die laatste kan niet direct opgenomen worden. De mate van opname is ook weer afhankelijk van andere vitamines die in de voeding/lichaam aanwezig zijn. Dus teveel afhankelijkheden. Algenolie is natuurlijk favoriet. Want die is niet milieu belastend!
Door smulpaap
#3137033
Noa van ons werd erg jeukerig van lijnzaadolie . De andere drie niet , ik ben ooit begonnen met o.a Carnibest
Ondertussen begon ik me in te lezen omdat ik op barf over wilde gaan
En toen las ik ook al dat o.a lijnzaadolie een ""te lange reis "" in het lichaam af moet leggen om opgenomen te worden
( En dat sommige honden er jeukerig van worden )

Ik had /heb hier honden die geen vis eten . Dus daar moest ik ook iets mee
Ik heb er inmiddels twee die aan een knie zijn geopereerd
Dus een goede visolie is voor mijn honden (inmiddels bijna 10 jaar en 12 jaar ) wel van belang
Ik gebruik voor hen de Doils - Joint ( hoge verhouding Epa - DHA )
Noa verdroeg de Doils wel goed .

Visolie moet vooral zo zuiver mogelijk zijn
En natuurlijk wil je de werkelijke inhoud , en geen vulmiddel etc
Op bv een site als Visolieplein is meer info te lezen , en vooral waar op te letten
Er zijn heel wat kapers op de visolie-kust
Door Lizzy
#3137036
Ik vind algen olie altijd te prefereren. De zee wordt leeggevist. Dat zouden we niet moeten willen. Algenolie is wel duur.... Visolie moet 100% gegarandeerd vrij zijn van vervuiling. En soms denk je "mooi prijsje" maar als je dan de hoeveelheid DPA en EPA vergelijkt met een duurdere visolie, dan kom je meestal bedrogen uit, bevat de duurdere capsule toch een hogere hoeveelheid DPA en EPA, waardoor je minder hoeft te geven.

Solgar is bewezen vrij van vervuiling.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3137055
Lizzy schreef: Ik vind algen olie altijd te prefereren. De zee wordt leeggevist. Dat zouden we niet moeten willen. Algenolie is wel duur.... Visolie moet 100% gegarandeerd vrij zijn van vervuiling. En soms denk je "mooi prijsje" maar als je dan de hoeveelheid DPA en EPA vergelijkt met een duurdere visolie, dan kom je meestal bedrogen uit, bevat de duurdere capsule toch een hogere hoeveelheid DPA en EPA, waardoor je minder hoeft te geven.

Solgar is bewezen vrij van vervuiling.
Kan je algenolie geven aan een allergiehond? Of valt dat gewoon te proberen in een eliminatie-dieet als "diersoort"?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door