Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3135757
De plekjes op de ellenbogen blijven problemen geven. We tobben al een week of 12 met de ene kant en nu begint de andere kant ook.

Ik heb foto's gemaild aan de dierenarts, dan kan hij het beter zien als in real life. Hij noemt het een legger en raad in het uiterste geval antibiotica aan.

Tot nog toe heb ik geprobeerd:

Niets doen
A vogel zalf
Honingzalf, zowel mesitran als vetramil
Witte leem
Mouw aantrekken.

Ik weet niet hoe de plek onder de mouw er nu uit ziet. Oscar staat stijf van de stress en aan en uit trekken is nu geen optie. Sinds hij de mouw aan heeft gekregen is het wel heel heel langzaam wat gaat verbeteren. Maar die mouw zit hem niet lekker en hij heeft hem al vier weken aan. Ik kan dat niet veel langer blijven doen en zijn andere poot ook nog een mouw geven.

Wat zou ik nog kunnen doen? Iemand nog ideeen? Waarbij er ernstig rekening mee moet worden gehouden dat behandelen momenteel echt heel erg lastig is.
Door Lil
#3135767
Ik heb altijd begrepen dat dit komt door harde ondergrond. Hoe laat Oscar zich op zachte plaatsen leggen? Lijkt mij de beste oplossing om ervoor te zorgen dat hij niet te hard ligt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3135792
Het komt idd van harde ondergronden, maarja, vertel die hond maar dat die beter op een kussen kan gaan liggen c.q. Zich niet zo hard moet laten neervallen.

Hoeveel last en in welke vorm heeft Oscar er last van?

Mijn oudste heeft ook behoorlijk leggers. Bespiering is dan ook zozo, wat ook niet meehelpt. Ik hoef haar niet te zeggen op een kleedje te gaan liggen oid. Elleboogdingetje werkte bij haar moeder perfect, bij haar wil het niet blijven zitten. Ervaring is dat als het er zit dat het eigenlijk niet meer weggaat. De huid krijgt eelt daar en haar gaat daar niet meer groeien. Bij de oudste hier doe ik er eigenlijk niet veel meer aan. Ik smeer het af en toe in om te voorkomen dat het erg droog en hard wordt en het kloven geeft. Enkel als het kapot is smeer ik het in met honingzalf. Als ik zie met hoeveel gemak ze zich nog steeds op die ellebogen laat vallen krijg ik niet de indruk dat ze er pijn aan heeft.
Gebruikersavatar
Door chery
#3135886
Voor mensen met dreigende decubitis is er heel veel te krijgen zoals hieltjes van zeer fijn spul. Kan je daar niet eens naar informeren? Bij de apotheek, dat is van een soort traagschuim. Misschien kan je dat eromheen doen met een kousje ofzo.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3136391
We zijn weer thuis, eindelijk tijd om te antwoorden. Ik zal alles even nalopen.

Ja, hij heeft er last van. Sopt er veel aan, wat mij de indruk geeft dat hij jeuk of irritatie heeft. Pijn zal wel meevallen, want hij laat zich er inderdaad nog net zo hard op neerstorten. Normaal gaan liggen staat niet zo in zijn woordenboek.

Eeltplekken heeft ie al jaren, dat maakt me niet uit. Waar ik me zorgen om maak is dat hij links al zo'n 12 weken een wondje heeft en rechts sinds deze week ook. De wondjes zijn klein, die links is sinds de mouw ook wel iets kleiner geworden. Ik heb er de afgelopen tijd goed aan morgen komen en dingen op mogen smeren, maar hij begint het zat te worden. En als het echt pijn gaat doen, laat hij mij er niet meer aan. En dat is waar ik bang voor ben en wat ik voor wil zijn.

We hebben in de woonkamer vloerbedekking. Een gedeelte zacht en een gedeelte ruw. Omdat ik dacht dat het van het ruwe kon zijn hebben we de mouw gekocht. Maar aangezien die mouw maar weinig verbetering lijkt te geven, vraag ik me af of het echt door dat ruwe komt. In zijn hok liggen een mand en een matrasje, dus hij ligt de hele nacht in ieder geval zacht. De enige manier om te voorkomen dat ie op het harde gaat liggen is hem opsluiten en dat lijkt me nu wel een heel ingrijpende maatregel.

Ik ga hem straks de mouw uitdoen en kijken hoe het er voor staat. Ik moet van de week met de papegaai naar de dierenarts, dus dan ga ik overleggen. Ik hoopte eigenlijk dat er een goed idee was om nog te proberen voor de antibiotica. Ik zal even kijken naar dingen van traagschuim. Misschien is daar nog winst in te behalen.
Door Lil
#3136507
Ja zo iets bedoelde ik. Hier liggen ze op traagschuim. Ik sluit ze niet op, maar heb ze consequent plaats gestuurd. Ze liggen nauwelijks op mijn harde vloer (ja met 30 graden). Ik heb tot nu toe nooit honden gekend met ligplekken, eelt etc. En er zijn in de loop der jaren wat honden geweest die wij in ee fam gehad hebben. Sommige lieten zich vallen idd, maar allen lagen voor 95% zacht. Nu zijn die matrassen duur dus misschien kun je eerst uitproberen voordat meneer er niet op wil liggen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3136518
We hebben zo'n matras. En dat vind hij prima liggen, maar hij ligt ook graag overal en nergens en verplaatst zich vaak. Ik ga hem niet leren plaats te liggen. Dan moet ie de hele dag aan zelfbeheersing doen en dat kan hij niet.

Ik bedoelde met zoeken naar traagschuim dingen voor om zijn ellenbogen. Dan kan ie liggen waar hij wil, maar liggen zijn ellenbogen altijd zacht.
Door Lil
#3136586
[quote="Kaela"]
We hebben zo'n matras. En dat vind hij prima liggen, maar hij ligt ook graag overal en nergens en verplaatst zich vaak. Ik ga hem niet leren plaats te liggen. Dan moet ie de hele dag aan zelfbeheersing doen en dat kan hij niet.

Ik bedoelde met zoeken naar traagschuim dingen voor om zijn ellenbogen. Dan kan ie liggen waar hij wil, maar liggen zijn ellenbogen altijd zacht.
[/quote]

Is dat zelfbeheersing? Ze liggen hier in de woonkamer bij mij als ze plaats liggen boven idem. Dat heeft nog nooit een hond als storend ervaren als ik in het begin zei ga een meter verderop liggen (liggen ze niet plaats liggen ze zondermeer mij in de weg als ik opsta).

Iets om de ellenbogen gaat denk ik de huid verstikken en dan ben je verder van huis. Dat zou ik niet durven. Ik slaap op traagschuimkussen, maar bij 25+ dus niet het is dan zo warm en verstikkend en dan dekt het mij niet af ik lig er alleen maar op.
Door Lil
#3136607
[quote="chery"]
Die traagschuim hieltjes die wij bij terminale mensen gebruiken verstikken echt niet hoor! Die zijn juist voor comfort.
[/quote]

Ah speciale! Die zullen idd ademend zijn.

Als ik een stuk schuim koop en dat op plak helaas niet. Daar dacht ik aan. Nooit geweten dat je om op te plakken hebt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3136619
[quote="Lil"]
Is dat zelfbeheersing? Ze liggen hier in de woonkamer bij mij als ze plaats liggen boven idem. Dat heeft nog nooit een hond als storend ervaren als ik in het begin zei ga een meter verderop liggen (liggen ze niet plaats liggen ze zondermeer mij in de weg als ik opsta).

Iets om de ellenbogen gaat denk ik de huid verstikken en dan ben je verder van huis. Dat zou ik niet durven. Ik slaap op traagschuimkussen, maar bij 25+ dus niet het is dan zo warm en verstikkend en dan dekt het mij niet af ik lig er alleen maar op.
[/quote]

Hij is nu gewend om te mogen gaan en staan waar hij wil op de benedenverdieping. Dus ja, als ik hem ga zeggen dat ie alleen nog op zijn kussen mag liggen, dan moet hij zich heel erg gaan beheersen om dat te kunnen doen.
Hij mag al zo weinig. Hij loopt bijna nooit los, is beperkt in activiteit door zijn lijf en door zijn stresslevel. Zich thuis vrij rond mogen bewegen en liggen waar hij wil zie ik toch wel als een basisrecht waar ik niet aan wil gaan zitten. Mocht het tijdelijk nodig zijn, is opsluiten in zijn hok nog een optie, maar dat moet dan ook echt tijdelijk zijn.

Chery, waar moet ik zoeken naar zulke hieltjes?
Gebruikersavatar
Door chery
#3136625
Het merk allevyn is heel fijn! Bij de apotheek. Maar ze zijn wel prijzig hoor! Denk dat je eromheen iets van een opengeknipte baby sok kan doen, zodat het blijft zitten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3136631
Ik heb ze gevonden, dank je!

Ik heb al wel met zelfklevend verband en gewoon steriel gaas het verbonden. Dat laat hij zitten, maar zakt elke keer toch af. Je zou haast iets moeten hebben dat dat ook bovenlangs gaat. En het moet wel tegen standje mega-lomp kunnen. Ik ga nadenken!

Afbeelding
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door