Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3136254
Meestal is er heel veel af te spreken met de plaatstelijke jager en zou ik dus nog niet proberen het jachtrecht af te schaffen op het terrein.
Stel je krijgt, zoals wij, ooit een konijnenplaag dan ben je maar wat blij met je recht!

Hier wordt er niet gejaagd zonder dat wij dit weten. De jager komt een aantal weken van tevoren netjes aan onze deur om te vragen of hij weer jagen mag. Hij zegt er dan bij of hij dit met honden wil doen.
Wij vinden dit oké. Hier zitten zoveel konijnen, dat moet je echt in de hand houden. Zo ook met hazen en duiven.
De dag voor de jacht komt hij opnieuw langs om ons eraan te herinneren. Paarden blijven dan een dagje op stal. Hebben we er last van doordat 1 van de paarden het eng vindt, vertrekken ze. Nelson blijft ook binnen ivm de honden die er lopen.
Hij krijgt, als dank voor de toegang tot ons terrein, soms hele gewilde lekkere dingen. Een konijn, wat slachtafval.

Dus mijn advies: wacht op de jager of ga naar hem op zoek. De buren weten vast wie het is. Maak goede afspraken en kijk het even aan.
#3136257
judith vd schreef: Hoi,

Ik ben bezig om een boerderij te kopen, waarbij op de grond een jachtrecht zit. Eigenlijk wil ik niet dat er gejaagd wordt op deze grond (ivm privacy+ de kans dat er 'n verkeerd dier wordt geraakt).
Weet iemand van jullie hoe dit precies in elkaar zit?
Op internet word ik niet veel wijzer.

Judith
Ooooh wat leuk Judith!! :D
Kun je eindelijk je kippetjes nemen,heb nog een paar prachtige orpington kuikens voor je :biggrin2:
#3136303
ik zou idd ook eerst kijken of je er met de betreffende jager uit kan komen. anders maak je mogelijk meteen een slechte zet in de buurt.

Weet niet hoe groot het terrein is? zit er veel wild? of is het vooral omdat ze er langs lopen? en niet op je terrein schieten? of schieten ze vanaf het terrein op andermans terrein? ik weet niet of je het weet, maar probeer er achter te komen waarom er jachtrecht ligt en wat ze er dan precies doen.

kom er niet uit? dan kan je ook nog kijken of je het via de verkopende makelaar kan regelen/afdingen.

oh en de verkopende makelaar zou je moeten kunnen informeren over de hoe en wat (of het is weer eens een slechte makelaar, daar heb ik er ook heel wat van gezien voor ik dit huis kocht, hier is ook een deel van mijn terrein in gebruik door een ander, maar wel met vastgelegde afspraken)

overigens zou de verkopende makelaar jou ook de overeenkomst moeten kunnen laten zien, dan weet je precies hoe wat en hoelang!
Laatst gewijzigd door petralita op ma 20 jul 2015, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#3136850
Het antwoord van mijn collega;

Het jachtrecht op gronden hoort toe aan de eigenaar van de grond. Het jachtrecht op de grond kun je als eigenaar verhuren aan een jager als je zelf niet jaagt. Het pacht contract loopt maximaal 6 jaar en gaat bij verkoop door. Dus als je een weiland koopt zou je nog maximaal 6 jaar aan een jager vast kunnen zitten. (Dat zijn aardige mensen overigens). Na 6 jaar moet de jager opnieuw een contract aan de eigenaar vragen en de nieuwe eigenaar kan ‘m dan vriendelijk bedanken en weg sturen.

In dit geval zal de grond (weiland, akker?) die bij het huis hoort verhuurt zijn aan een jager. Tuinen zijn niet bejaagbaar. Dus ze lopen niet door je plantjes en over je gazon. Normaal gesproken komt een jager nooit op een erf of tuin om daar iets te gaan schieten.

Ik hoop dat je hier iets mee kan! Heb de tekst ff gekopieerd vanaf mijn mail
#3136855
Ik ben het er zeker mee eens dat je goed moet nagaan of je zeker weet dat er niet gejaagd wordt hoor. Jacht is veel gevallen broodnodige schadebestrijding. En daarbij wordt er door een jager vaak prima voor betaald. ;) Kan mooi mee genomen zijn.
En dan kun je ook gewoon goede afspraken over de vorm van de jacht, informeren enz maken. Jagers zijn veelal heel blij met een jachtterrein, zorgen er netjes voor en willen ook de grondeigenaren tevreden houden. :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door