Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door gineke
#3136079
Hallo ik ben Gineke.
Nieuw hier bij Barf.
Ik ben hier terecht gekomen na een drie maanden durende hel van niet eten /diaree /sterk vermageren van mijn Podenco Charly.
Charly is bij ons gekomen via het asiel.
Hij had toen een ontsteking in zijn keel veroorzaakt door het eten van stokjes.
Brokjes at hij niet.
Na veel proberen kregen wij hem zo ver de schijven van rodi te eten aangevuld door de zachte brok van Frolic.{het asiel vond dat hij wel brok moest eten.
Dat leek goed te gaan.
Drie maanden terug is hij gegrepen door een andere hond.
Bij de da op de weegschaal:te mager.
Er werd een voorgesteld katten
voer te voeren met als gevolg diaree.
Daarna volgde een periode waarin hij eendenworst /brokken moest eten medicijnen kreeg en regelmatig gewogen moest worden.
Alleen hij at het niet.
Gevolg nog sterkere vermagering.
Beu daarvan heb ik hem weer aan de rodi schijf gezet.
Gevolg diaree.
Helemaal in paniek {de hond woog nog geen 17 kilo meer waar hij er 23 moet wegen}heb ik hem een kippen.
pootje gegeven
Smullen de diaree werd ook minder.
Toen ging ik op internet zoeken en kwam bij de barf terecht.
Ii denk dat hij het daar heel goed op gaat doen.
Geef hem voorlopig de smuldier vers vlees {geen diaree ,goed eten }
Wat zou een goede volgende stap zijn ?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3136086
Welkom Gineke!
Wat een gedoe allemaal met Charly en wat goed dat je hier terecht bent gekomen.

Ik ga er vanuit dat er geen medische oorzaak is voor de diarree (darmontsteking, giardia, etc).

Als eerste stap zou ik snel overstappen naar goede kvv. In mijn ogen is dat een kvv die als calciumbron bot heeft en geen granen/rijst of andere toevoegingen bevat. Ik zou geen " complete"  kvv nemen die compleet is door toevoeging van een premix, maar een kvv waarbij je verschillende diersoorten afwisselt en zodoende een compleet menu vormt.  Het beste is ook om diverse merken af te wisselen. De meeste dierenwinkels en tuincentra verkopen tegenwoordig meerdere merken. Ook via webwinkels is veel te verkrijgen, sommigen hebben ook proefpakketten met meerdere merken en diersoorten.

Deze eerste stap kun je vandaag (of morgen ;)) nemen.

Mocht je verder willen met barf (of wel het volledig zelf samenstellen van een menu) dan begin je met goed inlezen. Bijvoorbeeld hier:
- http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,128897.0.html
- http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/
- http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/
Door gineke
#3136104
Bedankt voor de snelle reactie Pluk,
Charly is helemaal doorgelicht en de da heeft niets kunnen vinden.
Hij vind t ook maar een vreemd geval.
Het lijkt er sterk op dat Charly alleen maar vers vlees wil {kan?} eten.
Daarom wil ik graag barf gaan voeren.
Zal eens kijken of hij een goede kvv wel eet.
Welk merk raad je me aan ?
Ben nog echt een leek helaas.
Heb wel al wat gelezen maar durf {nog } niet zoveel
Door Mijati
#3136117
welkom Gineke,

Je vind op het kant en klaar voeren gedeelte van dit forum een lijst met goede kvv's.
Zelf voer ik diverse merken (kivo, dogmeat, kiezebrink, carnis, barfmenu) en 4 dagen in de week barf of een prooidier.

Rodi en Smuldier zijn ok, voor als je even zonder zit of niet thuiskomt onverwacht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door