Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door selina
#3135535
Hallo allemaal,

Sinds twee weken woont hier een hele lieve poezen dame in huis. Ze is nu goed gewend en is alleen 1 probleem, ze geeft over. In het begin toen we haar net hadden, hadden we het voer van onze andere kat laten staan, dit had ze natuurlijk opgegeten. Voer weg gehaald en het ging beter. Het spugen werd minder en stopte. Daarna begon ze weer, ze had een stuk krentenbol gegeten (vanaf het aanrecht) en haring van het bord afgelikt.
Daarna ging het weer een paar dagen goed en dan opeens spuugt ze weer.

De DA heeft naar haar gekeken en zei, kijk het maar even aan, ze is net bij jullie, ze heeft veel stress gehad, de warmte en ze is erg gevoelig. (ze is ook levendig, speelt, vangt vliegen, houdt zichzelf goed schoon enz)  Nu leven we hier met vier personen in huis en het is onmogelijk om elke kruimel gelijk op te ruimen.

Nu heeft ze van haar vorige eigenaar het voer "perfect fit: in home"  niet het voer waar ik zo dol op ben.

Nu denk ik er dus aan om beide katten over te gaan zetten op vers vlees (wel kant en klaar) maar wat is jullie advies hierin? zeker ivm de gevoeligheid.
Wat is jullie ervaring met het overzetten op vers vlees vanaf brok? en waar kan ik het beste mee beginnen?
Het is mijn bedoeling om haar maag tot rust te brengen en dan als alles goed gaat het op te gaan bouwen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3135558
Welkom!

krentenbol is niet voor katten, want de rozijnen die erin zitten zijn giftig.
Een gewone haring (maatjesharing) is gepekeld en daarmee te zout en slecht voor de nieren.

Er zijn katten die nu eenmaal makkelijk overgeven. Sommige katten zijn snel getriggerd door een beetje zenuwen of een minihaarbal in wording. Rauw voer kan zeker bijdragen om de maag tot rust te laten komen. Het is natuurlijker voedsel en bevat dus weinig tot geen gekke voor een kat onnatuurlijke stoffen. Ook geeft het een natuurlijkere pHwaarde van de maag.

Om een kat over te zetten zijn er verschillende manieren. Welke de beste is, is katafhankelijk. Er zijn mensen die blik erdoor doen, of iets anders wat heel lekker gevonden wordt. Er zijn mensen die gewoon een beetje aanbieden naast het vertrouwde voer. Er zijn mensen die de kat cold turkey overzetten.
In de sticky kan je wat algemene tips lezen.

Succes!
Door PollekeD
#3135609
Ik ben sinds een week met mijn sphynx over gegaan op kvv, omdat hij maar bleef spugen en broodje mager werd. Aggelopen week niet gespuugd, en er komt weer vlees op zijn skelet, dus ik ben erg hoopvol.
Door frodo quin
#3135694
Elke kat is anders natuurlijk, maar hier ook een kat gehad met een gevoelige maag. Op rauw ging het stukken beter. Er waren wel een paar dingen waar hij van ging overgeven: groenten in kvv (was bij bandit), industrie vlees en met ouder te worden begon hij moeite te hebben met harde botten(fazant, wilde eend, haas), zowel om weg te krijgen als een uren later overgeven omdat het niet goed verteerde.

Imo zeker het proberen waard, bij mij is het van +- 4 keer per week naar enkele keren per jaar gegaan en dan kwam het door bovenstaande redenen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door