Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kris
#3135
Hallo allemaal,

Hierbij het weekmenu van Ginger. Ginger is een werkende Duitse Herder teef van bijna vier jaar oud en weegt 35 kilo.

Om haar manu samen te stellen, gebruikte haar ideale gewicht van 35 kilo en 2% voer per dag als leidraad. En die berekening heeft het volgende menu opgeleverd.
Maandagochtend: 300 gram kipkarkassen, Maandagavond: 250 gram gehakt plus 100 gram gepureerde groente en fruit;
dinsdagochtend: 300 gram kipkarkassen, dinsdagavond: 300 gram kipkarkassen;
woensdagochtend: 250 gram gemalen runder- of kalfslever plus 100 gram groentemix, woensdagavond: 300 gram kipkarkassen;
donderdagochtend: 250 gram gemalen runderhart plus 100 gram groente, donderdagavond: 300 gram kipkarkassen;
vrijdagochtend: 300 gram kipkarkassen, vrijdagavond: 300 gram kipkarkassen;
zaterdagochtend: 250 gram schappepens plus 100 gram groente, zaterdagavond 300 gram kipkarkassen;
zondagochtend: 250 gram hart plus 100 gram groente, zondagavond: 300 gram kipkarkassen. Ook gebruik ik zalmolie, levertraan, lijnzaadolie en Vitamine E bij alle spiervleesmaaltijden. Daarnaast maal ik ook sesamzaad, lijnzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten door de groentemix. Soms vervang ik een van de kippemaaltijden met een koolhydratenmaaltijd van granan of een in de oven gebakken en geprakte zoete aardappel gemengd met een blikje vis. Af en toe krijgt Ginger ook wat yogurt of een ei door haar eten.

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes,
Kris
Gebruikersavatar
Door chooky
#3136
je hebt wel heel veel kip. en ik denk dat je botpercentage ook erg hoog ligt. Kan je ook aan lam of geit komen? lust ginger ook vis?
Gebruikersavatar
Door chooky
#3137
Hallo allemaal,

Hierbij het weekmenu van Ginger. Ginger is een werkende Duitse Herder teef van bijna vier jaar oud en weegt 35 kilo.

Om haar manu samen te stellen, gebruikte haar ideale gewicht van 35 kilo en 2% voer per dag als leidraad. En die berekening heeft het volgende menu opgeleverd.
Maandagochtend: 300 gram kipkarkassen, Maandagavond: 250 gram gehakt plus 100 gram gepureerde groente en fruit;
dinsdagochtend: 300 gram kipkarkassen, dinsdagavond: 300 gram kipkarkassen;
woensdagochtend: 250 gram gemalen runder- of kalfslever plus 100 gram groentemix, woensdagavond: 300 gram kipkarkassen;
donderdagochtend: 250 gram gemalen runderhart plus 100 gram groente, donderdagavond: 300 gram kipkarkassen;
vrijdagochtend: 300 gram kipkarkassen, vrijdagavond: 300 gram kipkarkassen;
zaterdagochtend: 250 gram schappepens plus 100 gram groente, zaterdagavond 300 gram kipkarkassen;
zondagochtend: 250 gram hart plus 100 gram groente, zondagavond: 300 gram kipkarkassen. Ook gebruik ik zalmolie, levertraan, lijnzaadolie en Vitamine E bij alle spiervleesmaaltijden. Daarnaast maal ik ook sesamzaad, lijnzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten door de groentemix. Soms vervang ik een van de kippemaaltijden met een koolhydratenmaaltijd van granan of een in de oven gebakken en geprakte zoete aardappel gemengd met een blikje vis. Af en toe krijgt Ginger ook wat yogurt of een ei door haar eten.

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes,
Kris
even op een rijtje
2700 gram kippekarkas
250 gram gehakt (rund he?)
kippekarkas, ongeveer 50/50 bot/vlees?

250 gram runder / kalfslever
500 gram runderhart
250 gram schapepens
dus 1000 gram orgaanvlees, als je pens en hart als orgaanvlees rekent.

500 gram groente / fruit
totaal:  4450 gram
Gebruikersavatar
Door chooky
#3138

even op een rijtje
2700 gram kippekarkas
250 gram gehakt (rund he?)
kippekarkas, ongeveer 50/50 bot/vlees?

250 gram runder / kalfslever
500 gram runderhart
250 gram schapepens
dus 1000 gram orgaanvlees, als je pens en hart als orgaanvlees rekent.

500 gram groente / fruit
totaal:  4450 gram
44,50 is 1 %
RMB : 2950 gram = 67%  ik gok iets meer vlees dan bot (60/40?)
orgaan:1000 gram = 22,5%
groente/fruit: 500 gram = 11 %

Ink! help eens. Jij bent hier zo goed in!
Door Lizzy
#3139
Oef! Dit is inderdaad een hele goeie voor Ink!

Morgen zal ik er ook nog eens naar kijken.

Groetjes, Lizzy
Door Ink
#3140
OK here we go ...

Stellen we de karkassen op 60% vlees en 40% bot (gEEn idee hoe zo'n ding eruit ziet) en denken we dat het gehakt van een rund is.

Maakt:

vlees    1.870 gram =   42%
bot       1.080 gram =   24%
orgaan 1.000 gram =   23%
g/f          500  gram =   11%
totaal   4.450 gram = 100%

Aan dierlijke onderdelen maakt dat 89%. En Pierre ... welke dieren zijn dat?

kip       2.700 gram = 60%
rund    1.000 gram = 23%
schaap    250 gram =  6%
g/f           500 gram = 11%

Of je zegt "Ik wil de beestenverdeling van de totale hoeveelheid vlees weten, niet van het totaal inclusief g/f". Kan ook.

kip        2.700 gram =   69%
rund     1.000 gram =   25%
schaap    250 gram =     6%
Totaal   3.950 gram = 100%


Inderdaad hEEl veel kip ...

P.S. Sor maar ik krijg het niet netjes onder elkaar.
Door Lizzy
#3141
Nou, ik vind het prima te begrijpen hoor Ink! En ja, alles zo op een rijtje te zien, dan is de hoeveelheid kip erg hoog en is het percentage orgaanvlees misschien ook iets aan de hoge kant?
Groetjes, Lizzy
Door Kris
#3142
Dag iedereen,

Nog bedankt voor al jullie moeite.
Het gehakt is inderdaad rund. Ik beschouw hart over het algemeen als spiervlees en de pens als orgaanvlees.

Ook heb ik begrepen dat het kipgehalte te hoog is. Kan iemand mij misschien helpen om het menu meer in balans te krijgen? Dit zouden Ginger en ik zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt.

Kris
Gebruikersavatar
Door chooky
#3143
Er is nogal wat discussie mogelijk over of hart orgaan of spier (of natuurlijk allebei  ;D) is.

Maar over die andere beestjes...
Waar kun je over het algemeen aan komen, bij jou in de buurt? Je kunt bijvoorbeeld lams-, kalfs-, of geiteribben geven. Deze zijn meestal wel (redelijk goedkoop) bij de islamitische slagers te krijgen. Konijn (heel vaak ook te krijgen bij een islamitische slager) of eend kun je ook gebruiken. Als jouw karkassen  er een beetje uitzien zoals die van mij, zit er niet zoveel vlees aan (onze poelier beent erg goed uit!), dus je botpercentage zal aan de hoge kant zijn. Als je wat andere vleessoorten gaat geven (die je vaak voor menselijke consumptie koopt) zal het vleespercentage vanzelf omhoog gaan denk ik. Ik geef zelf ook een keer in de week runder of paardelappen (met paardelappen heb ik weer een andere eiwitbron erbij) met wat groente erbij, om het botpercentage nog iets lager te krijgen.
groetjes Eva
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door