Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3129148
Ik wil mijn 2 kittens op kvv overzetten. Ze zijn nu 14 weken oud en eten brokjes , wel graanvrij met een hoog percentage vlees maar toch.  Als natvoer kregen ze van de fokker royal canin speciaal voor kittens , dat eten ze erg graag.

Waar kan ik kvv krijgen hier in de buurt , en wat adviseren jullie wat betreft merken ?

De ene kat is een lastige eter die erg magertjes blijft en de andere is een veelvraat die denk ik alles wel eet met een beetje geduld.
#3129150
Qua merken zou ik gewoon lekker afwisselen met wat er te krijgen valt en wat ze lusten. Kvv voor de kat en met gemalen bot ipv calciumsupplement is wel aan te raden. Bibi, Carnibest, Tinlo, Bandit, het ontloopt elkaar volgens mij niet zoveel qua kwaliteit. Smuldier, Lotgering en Prins vind ik zelf beduidend minder van kwaliteit.

Je kan wat websites van de merken bekijken en dan zoeken op verkooppunten. Zo zie je wat er bij jou in de buurt te verkrijgen valt.
#3129706
En bij de moeilijke eter zou ik een toegankelijk smaak (kip, konijn, ...) eerst even zo aanbieden.  Het kan goed zijn dat het eentje is die niet gek is van brokjes en blik maar vers heerlijk vind.  Gewoon even uitproberen voor je echt gek gaat doen zou ik zeggen.
Zowiezo is een beetje kipfilet geven bij katten altijd goed om eens uit te testen waar je staat.  Kvv wordt niet altijd goed geaccepteerd en het is merk tot merk afhankelijk. Met wat kipfilet kan je testen hoe het zit met hun idee over vers voer, los van alle merk-kvv-gerelateerde voorkeuren.

Als ze ook de kip niet hoeven, ook niet na een paar keer proberen, zou ik inderdaad ook kvv met blik gaan mengen. Maar begin dan ook met de rustige smaken en niet meteen fazant of dergelijke. ;)
En vis is ook heel specifiek. De ene kat eet het graag, de ander lust het gewoon altijd heel slecht.  Hetzelfde geldt voor wild.
#3136265
Bedankt iedereen voor d tips en  het meedenken.

Inmiddels zijn de heren druk aan het vlees. Ze eten alleen de "makkelijke " smaken, paard, rund, kip en eend. Is dat voldoende voor een opgroeiende kitten?

Ik heb ze net beide een eendagskuiken gegeven, daar hebben ze veel lol mee, er wordt mee gegooid geblazen en gebromd naar elkaar... Maar eten? Nou nee. Is dit een beetje te hoog gegrepen voor ze?  Stukjes kipfilet hebben ze al op dat gaat goed.
#3136381
Goede berichten!


Katten kun je gewoon aanleren op 1 bepaalde plek te eten. Iedere keer als ze ermee willen gaan leuren, het kuikentje oppakken en 'Nee, op je kleedje' zeggen, normale intonatie. Dan de betreffende kat erbij. ou dit consequent vol. Na een tijdje zal je zien dat alleen het verbale commando al voldoende is om de kat met zn kuikentje naar zn vreetkleedje te krijgen. Na weer een tijdje weten dat het vreetkleedje de eetplek is.
Voor kittens is spelen met het eten wel normaal. Dat wil niet zeggen dat je daarom verplicht in een huis hoeft te zitten waar de eierstruif aan het plafond hangt. Naarmate ze vaker kuikens zullen krijgen, gaat het nieuwtje er vanzelf af en zullen ze gelijk beginnen met eten ipv opgooien.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door