Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3134861
Ik doe even een nieuw topic.

Ik ben dat legmeel/korrel zat. Ja, da's toch gewoon een kippenbrok? Ik had het bio legmeel van de Welkoop en daar was ik wel heel tevreden over hoor, maar ja, ik kan bij onze welkoop alleen de 5 kg zakken kopen. Da's te weinig. Dat irriteert. Dus ik wil zelf gaan samenstellen. Ik lees hier in mijn "het ecologisch houden van kippen" boek dat voor de legkip je kunt geven: 1/5 gerst, 1/5 haver, 2/5 tarwe, 1/5 mais. Of, 2 delen haver, 2 delen tarwe, 1 deel mais. En dan bijvoeren met gemalen erwten, bonen en zonnebloempitten. Nou goed, hebben ze verder nog schepjes en steentjes nodig. En keukenafval en groen. Nou, dat keukenafval en groen zit hier wel goed en ze zijn ook redelijk zelfvoorzienend in de ren, qua groen en beestjes.

Leuk. Maar hoe kom ik aan deze losse granen, bio? Bij de bio-winkel kost dat een vermogen!

En verder snap ik het ook niet helemaal want neem nou het legmeel van bijv. Garvo:

Samenstelling:

mais, tarwe, maisglutenvoer, sojaschroot geschild getoast*, kalksteentjes, raapzaadschroot, soja olie*, luzerne, schelpengrit, softacid
Analitische bestanddelen/kg

ruw eiwit 14,9 %, ruw vet 4,4 %, ruwe celstof 4,0 %, ruw as 11,8 %, Calcium 30,19 g, Fosfor 5,99 g, Natrium 1,65 g, lysine 7,01 g, methionine 3,27 g
Toegevoegd/kg Vitamines

E672 Vitamin(e) A 10000 IE, E671 Vitamin(e) D3 2000 IE, Vitamin(e) E 50 mg

====

En dat geldt eigenlijk voor alle legmeel en korrels waar ik naar kijk. Allemaal toegevoegde "zooi".

Bio-Ron schrijft op z'n website dit:

http://www.bio-ron.com/producten/diervo ... eding.html

"Dieren die buiten lopen

Voor de dieren die gewoon lekker buiten kunnen scharrelen en daar ook vers groen en insecten kunnen vinden adviseren wij alleen hele granen mixen te geven.

Aangevuld met kippen grit plus wat ook lava steentjes bevat en zo nu en dan, naar behoefte dit aan te vullen met zeewier, bokashi en bio-chi voor extra vitaminen e.d.

Op z'n tijd wat van vogelvoer, snoepzaad ook voor de grotere vogels.

Zo krijgende dieren alles binnen wat ze nodig hebben om gezond door het leven te gaan".

======

Nah, ik vind een ei af en toe leuk maar van mij hoeven ze echt niet elke dag een ei te produceren! Ik heb liever dat ze langer leven, zeg maar.

Stellen jullie zelf samen? Of geef je legmeel? Of anders? Vertel!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3134866
Hoeveel kan je kwijt qua ruimte?
Waar ik altijd heel tevreden over was (toen de paarden nog graan aten, nu niet meer, thx BP  >:( ::) :biggrin2:) was Mijten.
Voor kippen hebben ze 'graan heel'. Ik voerde dat op mijn stage-adres aan de kipjes. Ze deden het er super op, je zag precies wat je voerde, Mijten is heel selectief in zijn aankoop van graan en de kippen vonden het heerlijk. Ze gingen ook echt veel meer scharrelen.
Laatst gewijzigd door Hope op do 16 jul 2015, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#3134875
Ze krijgen hier een granenmix. Nooit legkorrel of wat voor korrel gegeven. We geven zelf schelpjes/grit, gedroogde maïskolven (plukken we ieder jaar) af en toe meelwormen. Moestuinafval (ik ben zelf niet van het keukenafval, vind gekookte aardappels enzo niet goed) en verder scharrelen ze zelf. Als ze heel goed leggen en de kammen worden wat bleek of in de rui periode dan krijgen ze extra meelwormen.
Door hannabelgje
#3134895
Ik koop grote zakken gerst, tarwe, mais en haver en meng zelf. Bevalt hier prima. Het hoeft van mij niet bio te zijn. Dat kan ik niet betalen. Per seizoen wil ik dan de samenstelling aanpassen. Op de behoefte van de kippen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3134900
Ik geen smorgens wat legkorrel en savonds wat gemengd graan. Verder lopen ze natuurlijk de hele dag zelf groen te plukken en beesten te vangen en krijgen ze nog groenvoer "in de bol", wat varieerd van keukengroenafval tot een krop andijvie of wat tomaten, komkommer enz. De kuikens krijgen nu nog smorgens kuikenvoer.
Door frodo quin
#3134958
Als kind kregen de kippen thuis gewoon een granenmengeling van de aveve. Daar zat enkel gemengd graan in. Nu spreek ik wel over makkelijk 20 jaar geleden, maar ik zo niet weten waarom iets dergelijk dat nu niet meer zou bestaan. Verder kregen ze nog groenafval (gedeeld met de composthoop), ze hadden naar hedendaagse normen wel een groot stuk grond wat ze samen met twee ganzen deelden (+- 500 m2 voor een vijftal kippen) en die waren een hele dag insecten aan het pikken. Als je bio wil (wat ik heel goed begrijp) en geen bio mixen vind bij tuincentra ofzo zou je ook is kunnen kijken bij maalderijen die bio hebben in je buurt, daar kan je meestal grote zakken van allerlei granen kopen. Als je niet weet hoe die te vinden moet je maar is opletten waar het bio-brood in de natuurwinkels vandaan komt.
Door Lizzy
#3135080
Hope schreef: Hoeveel kan je kwijt qua ruimte?
Waar ik altijd heel tevreden over was (toen de paarden nog graan aten, nu niet meer, thx BP  >:( ::) :biggrin2:) was Mijten.
Voor kippen hebben ze 'graan heel'. Ik voerde dat op mijn stage-adres aan de kipjes. Ze deden het er super op, je zag precies wat je voerde, Mijten is heel selectief in zijn aankoop van graan en de kippen vonden het heerlijk. Ze gingen ook echt veel meer scharrelen.
Bedankt voor de tip! Ik heb krielen dus dat zou dan granen nr 3 worden en dat verschilt qua inhoud niet van de biologische granen die ik nu bij Cruyt in Gouda heb gekocht. Alleen zijn die dan biologisch. Dus thanks, maar ik zoek nog even verder :-*
Door Lizzy
#3135081
Jantina schreef: Ze krijgen hier een granenmix. Nooit legkorrel of wat voor korrel gegeven. We geven zelf schelpjes/grit, gedroogde maïskolven (plukken we ieder jaar) af en toe meelwormen. Moestuinafval (ik ben zelf niet van het keukenafval, vind gekookte aardappels enzo niet goed) en verder scharrelen ze zelf. Als ze heel goed leggen en de kammen worden wat bleek of in de rui periode dan krijgen ze extra meelwormen.
OK, dus ook geen legzooi. Nou, dit geeft de burger moed!
Ik vind de supplementen van die Bio Ron trouwens wel interessant! In plaats van meelwormen?
Door Lizzy
#3135086
dinky89 schreef: Aangezien je het bio wilt hebben kan je wellicht hier eens kijken? http://www.bio-ron.com/producten/diervo ... eding.html
Ja, daar heb ik ook al zitten kijken. Die granen wil ik wel hebben! Maar ik vind ze wel erg duur, met verzendkosten erbij dus ik ga weer even contact opnemen met Cruyt in Gouda.

Ik vind de supplementen/extra's voor kippen ook erg interessant!
Door Jantina
#3135157
Lizzy schreef: OK, dus ook geen legzooi. Nou, dit geeft de burger moed!
Ik vind de supplementen van die Bio Ron trouwens wel interessant! In plaats van meelwormen?
Tot een paar jaar terug haalden we bij de boerenbond een mini jerrycan met een soort kruidenelixer voor de kippen. Dat deed je dan door het drinkwater voor wat extra weerstand en een oppepper. Maar dat hebben ze helaas niet meer. Ik zal daar eens op zoeken, bio Ron.
Door Lizzy
#3135194
Angelique schreef: Ik geen smorgens wat legkorrel en savonds wat gemengd graan. Verder lopen ze natuurlijk de hele dag zelf groen te plukken en beesten te vangen en krijgen ze nog groenvoer "in de bol", wat varieerd van keukengroenafval tot een krop andijvie of wat tomaten, komkommer enz. De kuikens krijgen nu nog smorgens kuikenvoer.
Vinden ze bij jou die legkorrel te vreten? Ik heb nu 15 kg legkorrel staan (biologisch van BiVo) maar ze vinden het niet te eten! Nou ja, die zak was 18 euro dus we gaan toch kijken (mengen met wat graan) of we het naar binnen kunnen krijgen bij dat tuig....

Ik ga hierna toch het graan van Bio-Ron proberen. Ik kan het kopen bij Cruyt in Gouda en daar haal ik nu ook mijn bio graan. Het is wel behoorlijk duur, 18 euro voor 20 kg. Maar goedkoper heb ik het nog niet weten te vinden. En er zit wel veel in: tarwe, gerst, mais, lupinezaden, boekweit, spelt, haver, erwten, lijnzaad, lucerne en zonnebloempitten. In de granen van Cruyt zit: mais, gerst, tarwe, zonnepitten. Te weinig om alleen dit te geven.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3135352
Lizzy schreef: Vinden ze bij jou die legkorrel te vreten? Ik heb nu 15 kg legkorrel staan (biologisch van BiVo) maar ze vinden het niet te eten! Nou ja, die zak was 18 euro dus we gaan toch kijken (mengen met wat graan) of we het naar binnen kunnen krijgen bij dat tuig....

Ik ga hierna toch het graan van Bio-Ron proberen. Ik kan het kopen bij Cruyt in Gouda en daar haal ik nu ook mijn bio graan. Het is wel behoorlijk duur, 18 euro voor 20 kg. Maar goedkoper heb ik het nog niet weten te vinden. En er zit wel veel in: tarwe, gerst, mais, lupinezaden, boekweit, spelt, haver, erwten, lijnzaad, lucerne en zonnebloempitten. In de granen van Cruyt zit: mais, gerst, tarwe, zonnepitten. Te weinig om alleen dit te geven.
De legkorrel wordt hier goed gegeten. Nu met de kuikens valt het mee, maar van de granenmix bleef eerder voor 30 mussen liggen. Ik heb nu granenmix van de welkoop, maar die vind ik er minder fruitg utizen dat die van Kasper die ik eerder haalde. Dus als deze op is, ga ik die oude weer halen. Ik vind €18 voor 20 kilo bio wel meevallen, had gedacht dat het veel duurder zou zijn. Die zakken heb ik in de aanbieding gehaald en waren toen iets van €10,- ofzo.  Als ik geen legkorrel geef dan wordt er echt amper gelegd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door