Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Papalou
#3133375
hehe, eindelijk eens een normale vraag...

Vorige week vakantie in tekenland, en 1 teek op poot tussen tenen te laat ontdekt waardoor Mucho die zelf al likkend verwijderd heeft. Dit is nu een behoorlijke bult geworden, en omdat hij ernaan bleef likken, lijkt het ook wat ontstoken (dik, haren eraf)

Ik heb hem nu een kap omgedaan (sokjes likt hij nat, niet handig, schoentjes trekt hij heel behendig zelf uit) en smeer al twee dagen met tcalendula, maar wordt niet echt minder.

Wat kan ik nog meer doen? En denk dat calendula hier misschien ook niet het juiste zalfjes is, omdat het echt een onsteking lijkt?
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3133387
vetramil helaas niet in huis, maar bedacht dat ik nog propolistinctuur van bevriende imker heb...eens kijken of dat werkt.

En eventueel nog in zout water? Blijf ik wel lastig vinden, dat weken als het toch al vochtig en nat is...
Door Parelridder
#3133398
Ik zou het enkele keren per dag schoon maken met een oplossing van 9 gram zout op 1 liter (gekookt en afgekoeld) water. Droog deppen met tissues na 't spoelen en niets op smeren.
Idd voorkomen dat hij er nog an kan zitten en zorgen dat er lucht bij kan. Als het zodanig tussen de tenen zit dat het tegen de andere teen zit, dan een verbandje aanbrengen op zo'n wijze dat de tenen iets uit elkaar blijven, zodat het niet gaat broeien.
Beterschap!!!!!!
Door inni
#3133646
propolis tinctuur....daarin zit toch voornameijk alcohol gaat dat dan niet verschrikkelijk branden?
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3133747
het is geen open wond! Zie alleen heel klein "gaatje" (waar teek gezeten heeft?)( Ik gebruik propolis zelf wel eens maar het prikt niet...

Maar gelukkig van vriendin gisteren vetramil gekregen, dus die gebruik ik nu. Nog even aankijken of het dan beter gaat, anders maar even naar de DA. Het is nu nog vrij dik en huid wat paars
Gebruikersavatar
Door Onix
#3133773
Sommige honden reageren ook met een zwelling op een teek. Zoals wij met een bultje op een mug reageren. dus het hoeft niet perse iets naars te zijn.
Door Tamara
#3133857
Vetramil heb ik gebruikt voor een operatie wond bij senna van ongeveer 5 tot 7 cm. Dit heelde erg mooi. Ik gebruik het nu voor 2 wondjes op mijn eigen vinger. Superspul!
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3134660
Zwelling door een teek dacht ik ook, maar dat is normaal veel minder...

Net weer thuis na bezoekje DA. Dacht eigenljk dat ik zalfje mee zou krijgen, maar helaas.....binnen 5 minuten lag hij op de operatietafel om grasaar te verwijderen....maar die is niet gevonden....(eerst geprobeerd met stuk van wond openknippen maar omdat DA niets vond, verder onder verdovint)

hopelijk heeft Mucho hem er toch zelf uitgevist, wilde namelijk eigenlijk DA afzeggen omdat ik vond dat het er veel beter uitzag na smeren vetramil en weken met zout water...maar hij vond dus van niet..zat ook erg grote fistelruimte toen hij hem opensneed..

Balen..gelukkig wel van begin tot hij weer wakker was erbij gebleven, maar nu wel AB. Geen pijnstiller omdat darmen net weer een beetje tot rust aan het komen zijn en hij voorheen erg heftig gereageerd heeft op pijnstillers. En ook een beetje balen omdat ik ergens wel twijfel of ik beter de afspraak had kunnen afzeggen...stom maar wel waar.. maarja, dat weet je toch nooit.  Nu ieg stuk wijzer over grasaren en het gevaar en waar op te letten..

Duimen dat dat ding eruit is en dat hij niet ergens anders weer op een nare manier gaat lopen etteren...bizar hoor..
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3135048
Parelridder schreef: Ik zou het enkele keren per dag schoon maken met een oplossing van 9 gram zout op 1 liter (gekookt en afgekoeld) water. Droog deppen met tissues na 't spoelen en niets op smeren.
Idd voorkomen dat hij er nog an kan zitten en zorgen dat er lucht bij kan. Als het zodanig tussen de tenen zit dat het tegen de andere teen zit, dan een verbandje aanbrengen op zo'n wijze dat de tenen iets uit elkaar blijven, zodat het niet gaat broeien.
Beterschap!!!!!!
Is er nog verschil met zout water en biotex? DA raadde biotex aan, maar daar heb ik ook weleens dingen over gelezen...blijft beetje vreemd om poot te baden in water waarin je je vlekken normaal mee uit je kleren haalt:)

Omdat baden een paar minuten goed gaat, maar erna Much er genoeg van heeft, nu een wattenbad, goede tip van DA. Watten zeiknat maken, iets eromheen om het te fixeren, nog meer water erbij en plastic zakje eromheen en kwartiertje laten zitten.

Energie neemt toe, manklopen is minder, en ontlasting blijft goed ondanks de AB.  Blij mee, want lijkt erop dat die darmen van Much het met de anallergic steeds beter gaan doen
Door Parelridder
#3135077
9 Gram zout op 1 liter water levert fysiologisch zout op. Daarmee kun je bijv. ogen, maar ook wondjes of ontstoken plekjes goed spoelen zonder de huid te irriteren of uit te drogen. Biotex bad heeft de bedoeling rommel er uit te trekken. De inzichten tav biotex- en sodabadjes zijn enkele jaren geleden gewijzigd: bij acute wonden verhogen ze de kans op infectie, vertraagde genezing en verweking van de huid. In dít geval wil de arts juist dat het open/week blijft, denk ik? Dan is biotex niet onlogisch.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door