Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door DanielleL
#3134532
Hi allemaal,

Ik ben Danielle en ik heb twee katten van dik 1 jaar. Beiden onafhankelijk van elkaar uit een opvang gehaald. De kater is een geval apart want hij is op een leeftijd van +- 4 maanden uit 'het wild' gehaald met zijn nestgenoten en moeder. Hij laat zich dus niet zomaar aanhalen en oppakken lukt al helemaal niet. Hij komt wel regelmatig zelf een aai halen.

Meteen vanaf het begin, ze waren toen 7/8 maanden oud, geef ik een combinatie van Darf verschillende smaken (want Biologisch en betaalbaar) en Barf (opgebouwd).
De kater eet sinds het begin zijn vleesbotten vrij gemakkelijk en snel, sneller dan het poesje. Die is dan weer sneller met vlees en bioprak. :)

Sinds een paar weken vraag ik me echter af hoe veilig die vleesbotten nou daadwerkelijk zijn. De kater had een paar weken terug een klein stukje konijnkarkas vastzitten in zijn gebit. Hij kreeg het er niet uit, raakte in paniek, ging de hele kamer door en het schuim stond hem rond de lippen. Hij liet zich niet benaderen door mij en ik kon hem dus ook niet helpen... Uiteindelijk kreeg hij het stukje er gelukkig zelf uit, want ik weet niet wat ik anders had moeten doen. Hem vangen of lokken naar een reismandje voor een bezoekje aan de dierenarts was op dat moment niet gelukt...
Hij was erg van slag en heeft niet meer naar de rest van zijn eten omgekeken.

Gisteren schrok ik me weer een ongeluk. Ze kregen voor het eerst eendennek, ik had begrepen dat het geen beginnersbot was maar met name de kater zou dat toch goed moeten kunnen doen. Die had qua bothardheid nog nergens problemen mee gehad.
Ineens begon hij echter bloed te niesen! Weer wist ik niet wat ik moest doen, gelukkig hield het vanzelf op. Later op de avond moest hij nog een paar keer niesen maar toen zat er geen bloed meer bij. Ik vraag me wel af wat hier precies mis ging? Een klein scherp stukje wat verkeerd schoot richting zijn neus en daar een wondje veroorzaakte?

Hebben jullie deze dingen weleens meegemaakt? Ik ben bang dat het op een dag wel misgaat en dat ik, ook door het verleden van de kater en zijn wantrouwen richting mensen, hem niet kan helpen. Ik ben zelfs aan het denken om maar volledig KVV te gaan geven maar vind dat eigenlijk wel erg jammer. Ook minder goed voor het gebit. Hoe denken jullie hierover?
#3134541
Welkom!


Bloed niezen kan vanalles zijn. In theorie zou een stukje bot verkeerd geschoten moeten kunnen, maar het kan ook iets anders zijn. Denk aan een grasaar, neuspoliep of iets als niesziekte. Ik heb her nog nooit gehad en volgens mij hier ook nog nooit over zoiets gelezen.
Een vastzittend stukje bot tussen de tanden gebeurt een enkele keer. Meestal is het bot dan te hard of te groot. Sien heeft het een keer gehad met een onhandig getjopt stuk parelhoenkarkas. Zij schoot ook in de paniek, maar is niet half wild en wel voor mij benaderbaar.
Ik zou wat zachtere en kleinere vleesbotjes geven. Het opbouwen van voldoende kaakkracht en optimale techniek aanleren kan wel een jaar duren.
Door Ruisje
#3134544
Eerlijk gezegd vind ik eendennek (en ook karkas) erg hard voor katten. Zelf heb ik in het verleden ook weleens eendennek gegeven, maar toen ik zag hoeveel moeite ze ermee hadden heb ik ze uit het menu geschrapt.

Kippennekken zijn toch wat meer geschikt voor katten. Net als konijn, kwartel en misschien wat complete prooidiertjes als muis, rat e.d. en een keer of 2 per week een eendagskuiken.

Als de kater erg schrokt met vleesbot blijft het toch een beetje eng vind ik. Complete prooidiertjes zoals ik hierboven zijn dan m.i. wat veiliger.

Hou er ook rekening mee dat biologische barfproducten vaak wat nog harder zijn dan de reguliere variant!

edit: Welkom op Barfplaats, Danielle! :)
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 15 jul 2015, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#3134590
Het bloed niesen was tijdens het eten van de eendennek en werd daar ook door veroorzaakt. Hij niest anders nooit en heeft het daarna ook niet nog eens gedaan (in tegenstelling tot het poesje, die chronische niesziekte heeft). Hij stopte ook acuut met eten en liet de rest staan. Ik heb niet gezien dat er daarna/daardoor nog een stukje loskwam en uit zijn bek of neus schoot, maar was erg bang dat er iets definitief 'verkeerd' was geschoten. Het is gelukkig goed afgelopen, maar een volgende keer?

De eendennek zal ik niet meer geven, hoewel wel zonde om het weg te moeten gooien. :( Ik heb niet het idee dat het te hard was, zelfs het poesje heeft het opgegeten (en die heeft meer moeite met harder bot, doet daar langer over). Maar ik durf het niet meer.

De meeste vleesbotten zijn trouwens niet bio, daar kan ik helaas moeilijk aankomen. De eendennek en het konijnkarkas waren dus 'tam'.
Het stukje konijnkarkas was wat in zijn kiezen vastzat was juist heel klein en volgens mij was dat zijn probleem, want hij kreeg het met zijn poot maar moeilijk los. Het poesje heeft ook wel eens iets vastzitten maar krijgt het altijd zelf weer los. Is nog niet echt in paniek geweest.

Wat ze krijgen aan vleesbot (afgewisseld):
Kipkarkas natuur, kwartel, konijnkarkas tam, parelhoenkarkas, fazantkarkas (nu niet meer, aangezien ik dit zelf moet portioneren ivm eventuele hagel in het bot en ik bijna over mijn nek ga van de geur). Verder heeft mijn adresje eigenlijk niks aan vleesbot wat geschikt is voor katten. Voor de afwisseling had ik nu die eendennek geprobeerd. Ik probeer zoveel mogelijk variatie te krijgen in het totale dieet en stem de smaken Darf er op af.

Ook krijgen ze 2x per week eendagskuikens.

Ik heb moeite met het geven van gekweekte muizen, hamsters, ratten, etc. Het liefst geef ik zoveel mogelijk bio of wild, hoewel dat dus niet met alles lukt. De kwartel is ook niet wild... maar daar hebben ze dan iig met zijn tweeën een hele maaltijd aan.
Laatst gewijzigd door DanielleL op wo 15 jul 2015, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#3134609
Als je de eendennek nou s flink plet met de hamer voordat je t geeft, minder grote wervels en dikke stukken dan gaat t vast wel goed.

Mijn behoorlijk ervaren meidjes vinden eendennek nog steeds een beste kluif vooral omdat t een stuk dikker is dan t meeste botwerk, t bekkie moet een heel end open.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door