Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3134189
N.a.v. dit topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 324.0.html

Heb ik mijn schapen gewassen.. Via internet ecover wolwasmiddel gekocht, thuis kwam ik er dus achter dat er geen lanoline in zat  >:(

Het is nu weer tijd om mijn schapen te wassen ( :o ::) ) en ik zoek nu echt wasmiddel met lanoline...
Wat gebruiken jullie en waar kan ik dat kopen? In de AH, Kruidvat, Tuinen is hier echt niets te vinden..
#3134210
Anneloog schreef: ik heb geen schapevachten dus geen ervaring in wassen ervan maar kwam dit tegen  op internet en dacht direct zeer intressant:  http://www.littleshoparoundthecorner.nl ... -lanoline/
Ik was alleen op vergelijkingssites en drogisterij xl aant kijken, maar deze is echt gaaf!
Ik heb besteld met rozengeur, wie weet wordt het wat ::) :D

Ik ben iets minder zuinig, maar nog steeds behoorlijk. . Ik denk dat het ook afneemt naar mate het aantal schapenvachtjes toeneemt ;)
#3134340
Ik was de schapenvachten met Woolite, roze spul in een fles gewoon bij AH te koop. Zit lanoline in. Doet het echt super. Vachten worden mooi schoon en het vel blijft zacht. Als bewijs deze foto met links de gewassen en rechts een vuile vacht, zo zag de linker er ook uit voor hij in het sopje ging:

Afbeelding
#3134341
MarijeEnBoomer schreef: Nadat m'n vader ze op 60 graden gewassen had en in de droger had gedaan en ze er nog okay uit kwamen ook ben ik iets minder panisch als het gaat om schaapjes wassen  ;D
Mijn schaapjes gaan altijd in de droger als ze gewassen zijn en een tijdje terug had er iemand op eentje gespuugd  :o, maar dan gaat dat schaap ook echt op 60 graden in de was om de lucht eruit te krijgen. Het ene schaap heb ik al haast 20 jaar en hij blijft prachtig.
Ik was ze trouwens met biologisch wolwasmiddel zonder lanoline, tot dusver geen problemen!
#3134357
De AH verkoopt geen woolite meer helaas. Een poosje geleden was ik ook op zoek naar aanleiding van een vorig topic hier.
Heb me de Robijn voor wol aan laten praten en heb ze gewassen op de wol stand en buiten laten drogen.
Gekrompen en keihard zijn ze nu :(
Zouden ze zachter zijn geweest als ik ze in de droger had gedaan?
#3134455
Ik heb het even voor je opgezocht.
Het is de kavalkade kaval clean. Ideaal spul.

Ik leg mijn schapenvacht in de badkuip of op het gras. Natmaken, inzepen (hebt maar heel weinig nodig), uitspoelen en laten drogen in de garage of buiten in de schaduw.
Wordt hij mooi van en heel zacht.
#3134507
winni schreef: De AH verkoopt geen woolite meer helaas. Een poosje geleden was ik ook op zoek naar aanleiding van een vorig topic hier.
Heb me de Robijn voor wol aan laten praten en heb ze gewassen op de wol stand en buiten laten drogen.
Gekrompen en keihard zijn ze nu :(
Zouden ze zachter zijn geweest als ik ze in de droger had gedaan?
Ik doe ze vooral in de droger om de achterkant, de huid dus, zacht te houden. Maar het ligt ook wel heel erg aan de kwaliteit van de huiden. Ik had twee overgenomen huiden en die knapten niet op van wassen, ze waren gekrompen en keihard en toen ik de ene nog een keer moest wassen had ik alle wol los in de wasautomaat, een echt feest was dat  :-X :-X! Maar de dure huiden houden zich prima.
#3134520
Oké, nou ze waren aardig duur (rond de 100,-) en heb nu nieuwe maar durf t niet meer in de wasmachine. Misschien leg ik deze op een wasrek met de haren naar onderen ná ze ingezeept te hebben en dat ik ze dan afspuit aan de onderkant zodat de huid zelf niet nat wordt.
#3134549
Ik was ze gewoon op de hand. Dan hang ik ze op met twee grote lijmtangen (knijpers kunnen dat zware gewicht niet houden) en spoel met de waterslang alle zeep eruit en eraf. Zowel aan de haarkant als aan de huidkant. Dat doe ik uiteraard buiten. En dan laat ik ze zo hangen. De eerste keer hebben ze met mooi weer drie dagen in de schaduw gestaan, maar onlangs hebben ze in de zon gestaan met het warme weer (ik was ze vergeten), ze waren toen heel snel droog maar nog even zacht als altijd. De vachten van de foto zijn heel goed en natuurlijk gelooid, het vel is dun en super zacht, net zeemleer. En het blijft zo. Ik heb ook een ikea-vacht, die had bij aankoop een heel dikke en stugge huid (koop ik nooit meer), die blijft ook zo na de was. Hij wordt niet zachter maar ook niet harder na het wassen. Als ze droog zijn kam ik ze uit met een slickerborstel (zo'n enge pennetjesborstel die ze voor honden verkopen).
Overigens heb ik zelf nog pas Woolite bij AH gekocht.
#3282496
Wat ik niet helemaal begrijp is dat niemand verteld wat voor vachten hij/zij heeft, of hebben jullie het allemaal over echte niet wasbare vachten? Wasbare vachten lijken me met wolwasmiddel te wassen, maar wassen jullie ook echt de niet wasbare vachten??? Ik heb er 4 en ze waren niet goedkoop en inmiddels zijn ze wel aan een schoonmaakbeurt toe met 8 katten die ze bezetten.
Graag julli antwoord, ik durf het niet goed. Lees ook online dat centrifugeren niet mag.

Alvast gedankt
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door