Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door mandyy
#3134066
Beste medebarfers!

Sinds ik met barf ben begonnen lijkt Bratis erg veel te drinken en te urineren. Omdat hij ook net in een verhuizing zat + nieuwe voeding kreeg gooide ik dit op stress. Hij vertoonde verder geen ander gedrag of andere symptomen. Dit is nu ruim 3 maanden geleden. Hij drinkt nog steeds best veel (maar minder dan 3 maanden geleden), wordt heel sloom met soms een opleving. Hij wilt niet meer wandelen en heeft soms ongelukjes in huis. Hij likt zijn bek vaak af (misselijk?) en heeft gister ochtend ook overgegeven. Als ik hem te eten geef word hij wilder dan normaal, maar zijn streken is hij een beetje kwijt. Hij springt bijvoorbeeld niet meer snel op de bank als wij even naar boven lopen en hij heeft in zijn nieuwe huis de prullenbak nog niet eens aangeraakt (wat hij normaal gesproken om zou gooien om het vervolgens leeg te eten).

Vanmorgen een ritje dierenarts gedaan om het te laten checken. Zijn urine is onderzocht en er is bloed afgenomen. Hier kwam uit dat zijn ureum iets te hoog is; 10,2 en zijn urine is heel geconcentreerd en erg zwaar (zelfs voor een normaal drinkende hond was dit aan de zware kant).
We hebben besloten om een zogenoemd BARF profiel aan te vragen om te onderzoeken of hij geen tekorten heeft in zijn dieet, gewoon voor de zekerheid. Omdat de aderen geen bloed meer wilde geven stellen we dit nog even uit. Deze week moet ik een aantal keer een plasje opvangen op verschillende tijdstippen van de dag zodat we nogmaals een urineonderzoek kunnen doen.

Hoewel mijn dierenarts een echte brok-arts is, heeft hij nu wel gezegd dat het mijn keus is in wat ik voer. Hij dus gelukkig wél bereid om te kijken of hij geen tekorten heeft in zijn zelfs samengestelde voeding! Daar ben ik al heel blij mee :D


Nu dus nog even afwachten...
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3134094
Dit was zijn dieet toen we net begonnen, 3 maanden geleden:

Maandag
80 gr eendennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees geit
20 gr groentemix

Dinsdag
80 gr karkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Woensdag
30 gr vis
80 gr kipkarkas
35 gr orgaanmix
15 gr spiervlees geit
20 gr groentemix

Donderdag
80 gr eendennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees paard
20 gr groentemix

Vrijdag
80 gr kipkarkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Zaterdag
80 gr karkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees geit
20 gr groentemix

Zondag
80 gr kippenvleugel
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees paard
20 gr groentemix


Dit is zijn dieet nu:

Maandag
80 gr eendennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees geit
20 gr groentemix

Dinsdag
80 gr patrijskaras
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Woensdag
30 gr vis
80 gr kipkarkas
15 gr spiervlees geit
20 gr groentemix

Donderdag
80 gr patrijskarkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees paard
20 gr groentemix

Vrijdag
80 gr kipkarkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Zaterdag
80 gr eendennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees geit
20 gr groentemix

Zondag
80 gr patrijskarkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees paard
20 gr groentemix

Met deze percentages:
Vleesbot (45%)
81 gr per dag

Orgaanvlees incl. pens (10% / 10%)
36 gr per dag / 17,5 gr
50% lamspens
50% runderhart, lamsnier, kippenmaag, kalkoenlever

Spiervlees (25%)
45 gr per dag


Groente (10%)
18 gr per dag
Gebruikersavatar
Door Hope
#3134130
Eigenlijk vind ik dat een heel net menu. Persoonlijk, maar ook echt puur gevoelsmatig, zou ik zelf ook een botsoort willen geven van een ander dier dan gevogelte. Konijn bijvoorbeeld, of lamsribben, of haas.
Je percentages zijn keurig.
Het lijkt mij eigenlijk dat je zo geen tekorten kan krijgen door voeding  :-\
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3134133
Hope schreef: Eigenlijk vind ik dat een heel net menu. Persoonlijk, maar ook echt puur gevoelsmatig, zou ik zelf ook een botsoort willen geven van een ander dier dan gevogelte. Konijn bijvoorbeeld, of lamsribben, of haas.
Je percentages zijn keurig.
Het lijkt mij eigenlijk dat je zo geen tekorten kan krijgen door voeding  :-\
Dat leek mij inderdaad ook, ik voer al meer diersoorten dan wordt aangeraden juist om zeker te zijn. En natuurlijk voor de lekkere afwisseling.
Ik zou ook liever anders dan alleen vogel voeren als bot, maar konijn lust meneer écht niet (en het is geen zeikerd!), haas heb ik nog nergens kunnen vinden wat voor mij goed te doen is (en lijkt dat niet op konijn?). En lamsribben e.d. zijn denk ik te hard voor mijn hondje. Wat zijn bijt betreft een echt spaniël.

Zoals ik al zei, mijn dierenarts voert het liefst Eukanuba aan elke hond. Daarom wilt hij het even checken. Op zich niets mis mee, liever dat dan dat hij Bratis gelijk op brok over wilt zetten!
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3134138
hannabelgje schreef: Ik vind het percentage spiervlees tov het orgaanvlees aan de lage kant, maar dat kan ook aan mij liggen. Kan hier vast iemand  iets zinnigs over zeggen.
Daar ben ik dan inderdaad ook eens benieuwd naar :)
Met de barf rekenhulp kom ik op deze percentages, heb het daarnaast hier ook advies gevraagd en het laten checken. Ik zou zeggen kom maar op ;D
Door Lizzy
#3134147
Zo, en hoe gaat deze dierenarts dat berekenen? Want daar ben ik verdomd benieuwd naar!

Wat zit er in je groentenmix? Geef je ook wel eens extra's zoals bijvoorbeeld een rauw ei?

Maar om terug te komen op de klachten: het is vreemd dat de hond zoveel drinkt en de urine desondanks zo geconcentreerd is. Kun je me zeggen hoe hoog het SG is?

Als ik dit zo optel, denk ik dat je hond getest moet worden op suikerziekte. Bij mijn weten drinkt en plast de hond dan veel en is het SG toch hoog maar komt dit door de suiker die in de urine zit.

En zijn eten heeft hier niks mee te maken.
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3134154
Lizzy schreef: Zo, en hoe gaat deze dierenarts dat berekenen? Want daar ben ik verdomd benieuwd naar!

Wat zit er in je groentenmix? Geef je ook wel eens extra's zoals bijvoorbeeld een rauw ei?

Maar om terug te komen op de klachten: het is vreemd dat de hond zoveel drinkt en de urine desondanks zo geconcentreerd is. Kun je me zeggen hoe hoog het SG is?

Als ik dit zo optel, denk ik dat je hond getest moet worden op suikerziekte. Bij mijn weten drinkt en plast de hond dan veel en is het SG toch hoog maar komt dit door de suiker die in de urine zit.

En zijn eten heeft hier niks mee te maken.
Diabetes was ook mijn eerste gedachte, desondanks dacht de dierenarts toch aan zijn nierfunctie en leverfunctie.
Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken naar de verdere waardes. Wel zag ik dat alles netjes binnen de marges zat, behalve de ureum.
Ik denk dat hij daarom ook meerdere plasjes wilt gaan verzamelen op diverse tijdstippen van de dag.

De dierenarts stuurt bloed op naar een lab of andere dierenarts, zij gaan dan kijken naar het bloed. Via een lab in Duitsland heeft hij een dierenarts of lab gevonden in Nederland die dit ook doet. Ik hoorde hem geloof ik iets zeggen over Arnhem, dus misschien Tannetje Koning?

In de groentemix zit dit keer appel, witlof, courgette, winterpeen en nog wat dingetjes, maar ik kom er niet meer op :-[ geen nachtschade groentes in elk geval!
Hij krijgt zo nu en dan een stukje fruit extra, als we dat bijvoorbeeld laten vallen. Moet eerlijk zeggen dat ik ei vergeet te geven elke keer.. Dus dat krijgt hij vrij weinig.
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3135128
Vandaag de 4 plasjes ingeleverd. De dierenarts heeft bij alle 4 naar het s.g. gekeken, alles zat boven de 1.050 wat goed bleek te zijn.

Urine stonk wel, vond hij gelukkig ook. 1 plasje wordt naar het lab opgestuurd. Ik heb voor de zekerheid antibiotica meegekregen omdat hij de geur ervan niet vertrouwd. Nu 20 dagen aan de Synulox. Zo weten we zeker dat alle eventuele bacteriën vernietigd  zijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3136055
mandyy schreef: Vandaag de 4 plasjes ingeleverd. De dierenarts heeft bij alle 4 naar het s.g. gekeken, alles zat boven de 1.050 wat goed bleek te zijn.

Urine stonk wel, vond hij gelukkig ook. 1 plasje wordt naar het lab opgestuurd. Ik heb voor de zekerheid antibiotica meegekregen omdat hij de geur ervan niet vertrouwd. Nu 20 dagen aan de Synulox. Zo weten we zeker dat alle eventuele bacteriën vernietigd  zijn.
Ik ging geen ab geven als er niet is aangetoond dat dit noodzakelijk is. Want waar behandel je nu tegen? Weet je zeker dat het niet meer kwaad doet dan goed?
Ik blijf me erover verbazen hoe snel er ab wordt voorgeschreven.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3136059
mandyy schreef: Daar ben ik dan inderdaad ook eens benieuwd naar :)
Met de barf rekenhulp kom ik op deze percentages, heb het daarnaast hier ook advies gevraagd en het laten checken. Ik zou zeggen kom maar op ;D
Uitgaande dat je vleesbot gemiddeld 50/50 is, vind ik het percentage spiervlees wel prima.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door