Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3133764
Ik heb een golden retriever van 2 jaar en 4 maanden die nooit iets ander heeft gehad dan vlees, begonnen met KVV toen ze iets ouder werd proberen met Barf nou dat kan ik vergeten want dat gaat volgens mij nooit lukken. Ze verslikt zich al vaak in KVV laat staan Barf dat komt er onmiddelijk uit. Dus op de KVV. Maar hoe ik het ook wend of keer ze houd droge ontlasting, maal vaak zelf bv. kipkarkas eendenkarkas eendennekken konijnkarkas kalkoennekken enz. doe er dan in de juiste verhouding spier en orgaan en groente bij die verhouding is inmiddels al 40 bot/vlees 20 orgaan 30 spier en 10 groente. Ze krijgt regelmatig dus eigen gemalen prak ook darf vaak de wild versie en meat4dogs en de alroda rolletjes waar ik zelf mee varieer. Hoe ik het ook doe, als ik haar ontlasting oppak zie er van buiten goed uit maar als ik dan in het zakje knijp en kijk zijn het net koek kruimels. Ik sta nu op punt het te gaan combineren met een goede brok, wil kijken of dat helpt, geef haar momenteel ook yogurt met water vermengd om haar meer te laten drinken. Maak zelfs van haar gemalen prakje vaak een soep bak. Heeft iemand hier advies over, dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door deja op ma 13 jul 2015, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#3133845
pearlsofpassion schreef: Heeft ze ook een probleem met zich te ontlasten?
Want als het wel gewoon bruin is, en er soepel uit komt, lijkt mij dat prima ontlasting...
Dat het binnenin droog is, is dat een probleem?
Nee.

Ik heb verder dezelfde vragen als Pearlsofpassion.
#3133972
Soms zie ik dat het niet al te snel komt, maar over het algemeen kan ze zich wel goed ontlasten op gras na want dat moet ik er dan uittrekken. Maar als ik in het zakje knijp waar haar ontlasting in zit en kijk dan zijn het net koekkruimels erg droog dus, kan dat geen kwaad. De ontlasting ziet wel vaak gewoon bruin.
#3133991
deja schreef: Soms zie ik dat het niet al te snel komt, maar over het algemeen kan ze zich wel goed ontlasten op gras na want dat moet ik er dan uittrekken. Maar als ik in het zakje knijp waar haar ontlasting in zit en kijk dan zijn het net koekkruimels erg droog dus, kan dat geen kwaad. De ontlasting ziet wel vaak gewoon bruin.
Nee, kwaad kan het niet. Maar je kunt natuurlijk ook wat minder vleesbot gaan voeren en wat meer spiervlees. Op zich is 40% vleesbot niet te veel maar ik vind wel dat vleesbotten steeds kaler worden. Dus 50% vlees en 50% bot is steeds lastiger haalbaar. En hoe kaler je bot hoe meer bot je in verhouding voert natuurlijk.
#3134039
Lizzy schreef: Nee, kwaad kan het niet. Maar je kunt natuurlijk ook wat minder vleesbot gaan voeren en wat meer spiervlees. Op zich is 40% vleesbot niet te veel maar ik vind wel dat vleesbotten steeds kaler worden. Dus 50% vlees en 50% bot is steeds lastiger haalbaar. En hoe kaler je bot hoe meer bot je in verhouding voert natuurlijk.
Dat ben ik met je eens.

Neem de konijnenkarkassen. Als ik die van de lijntjes van BP koop, dan zijn die supermooi bevleesd en zet ik Nelson op 45% vleesbot. Maar moet ik ze bij dogmeat kopen zijn ze ontzettend kaal en zet ik hem op 35%, anders poept hij witte drollen.

Geef je ook vis? Of visolie? Dat hielp Hope destijds erg goed bij het poepen  :)
#3134071
[img]http://[/[img]http://[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-JQRSFX74-D.jpg[/img][/img]img]
Ik dacht ik zet de ontlasting er bij. Dus bij deze. Ten eerste ik kan niet barfen met Fajah dat lukt absoluut niet, zou het dolgraag willen maar al te vaak geprobeerd, en ben bang dat het slecht afloopt als ik er mee aan de gang blijf. Dus ben afhankelijk van de KVV ik voer Darf en Meat4dogs en Alroda en dus eigen gemalen Barf. Darf gooit 15 % kaal bot en 70 spier en 15 orgaan in zijn KVV.
Als ik dan 2 blokjes van ong. 350 gram pak dus 700 gram en doe daar nog eens 200 gram spier bij trek ik dan niet de hele boel uit zijn verband. En dan nog een vraag wat houd 15 % kaal bot eigenlijk in. We spreken hier altijd over 50/50 hoe moet ik 15 % kaal bot dan zien.
Laatst gewijzigd door deja op di 14 jul 2015, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#3134087
Hope schreef: Dat ben ik met je eens.

Neem de konijnenkarkassen. Als ik die van de lijntjes van BP koop, dan zijn die supermooi bevleesd en zet ik Nelson op 45% vleesbot. Maar moet ik ze bij dogmeat kopen zijn ze ontzettend kaal en zet ik hem op 35%, anders poept hij witte drollen.

Geef je ook vis? Of visolie? Dat hielp Hope destijds erg goed bij het poepen  :)
Ja hoor ze krijgt regelmatig zalm van Alroda en voeg sinds ong. 14 dagen een visoliecapsule aan haar eten toe. Maar het mag allemaal niet baten.
Laatst gewijzigd door deja op di 14 jul 2015, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#3134324
deja schreef: [img]http://[/[img]http://[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-JQRSFX74-D.jpg[/img][/img]img]
Ik dacht ik zet de ontlasting er bij. Dus bij deze. Ten eerste ik kan niet barfen met Fajah dat lukt absoluut niet, zou het dolgraag willen maar al te vaak geprobeerd, en ben bang dat het slecht afloopt als ik er mee aan de gang blijf. Dus ben afhankelijk van de KVV ik voer Darf en Meat4dogs en Alroda en dus eigen gemalen Barf. Darf gooit 15 % kaal bot en 70 spier en 15 orgaan in zijn KVV.
Als ik dan 2 blokjes van ong. 350 gram pak dus 700 gram en doe daar nog eens 200 gram spier bij trek ik dan niet de hele boel uit zijn verband. En dan nog een vraag wat houd 15 % kaal bot eigenlijk in. We spreken hier altijd over 50/50 hoe moet ik 15 % kaal bot dan zien.
Bij darf geef je denk ik best niet te veel spier bij, voor een kat kan je zakken naar 10% kaal bot en 10% orgaan indien nodig, maar geen idee of dat voor een hond niet te weinig is.  Meat for dogs ken ik de samenstelling niet van, bij alroda moet je wel nog pens en/of boekmaag bijvoeren (hebben ze ook in rollen), misschien doe je dat natuurlijk al. Ik heb geen idee hoe het met de calcium en fosfor in pens zit, maar ik vermoed dat je daar bij de meeste soorten wel nog spier kan bijvoeren. De analyse staat op hun site, dus dat moet wel uit te rekenen zijn.

Bij normaal bevleesde karkassen komt 15% kaal bot overeen met 30% vleesbot. Billen en vleugels bevatten meer vlees, maar mijn katten hebben er dezelfde hoeveelheid van nodig als wanneer ik karkas geef doordat het bot meer calcium bevat.

Voer je trouwens groenten bij? Ik heb her en der gelezen dat dat de ontlasting wat smeuïger maakt.
#3134339
frodo quin schreef: Bij darf geef je denk ik best niet te veel spier bij, voor een kat kan je zakken naar 10% kaal bot en 10% orgaan indien nodig, maar geen idee of dat voor een hond niet te weinig is.  Meat for dogs ken ik de samenstelling niet van, bij alroda moet je wel nog pens en/of boekmaag bijvoeren (hebben ze ook in rollen), misschien doe je dat natuurlijk al. Ik heb geen idee hoe het met de calcium en fosfor in pens zit, maar ik vermoed dat je daar bij de meeste soorten wel nog spier kan bijvoeren. De analyse staat op hun site, dus dat moet wel uit te rekenen zijn.

Bij normaal bevleesde karkassen komt 15% kaal bot overeen met 30% vleesbot. Billen en vleugels bevatten meer vlees, maar mijn katten hebben er dezelfde hoeveelheid van nodig als wanneer ik karkas geef doordat het bot meer calcium bevat.

Voer je trouwens groenten bij? Ik heb her en der gelezen dat dat de ontlasting wat smeuïger maakt.
Ja hoor ik voer groente bij tegenwoordig niet meer bij de kvv, maar wel bij mijn eigen prakje barf maar geef ook vaak wat groente extra, maar darf hoort compleet te zijn volgens mij. Ik denk trouwens dat mijn hond te weinig drinkt, ik doe nu standaard 100 ml water bij het ontbijt en 100 ml. bij het avondeten s,middags 200 met een lepel yogurt, en dat gaat erin als koek, wil even aankijken of dat gaat helpen. Als dat ook niet gaat helpen ga ik het combineren met een brok mss. dat dat wel helpt.
Laatst gewijzigd door deja op di 14 jul 2015, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#3134347
Huh? De ontlasting is te droog en daarom overweeg je brok (=droog) te gaan toevoegen?
deja schreef: Soms zie ik dat het niet al te snel komt, maar over het algemeen kan ze zich wel goed ontlasten op gras na want dat moet ik er dan uittrekken. Maar als ik in het zakje knijp waar haar ontlasting in zit en kijk dan zijn het net koekkruimels erg droog dus, kan dat geen kwaad. De ontlasting ziet wel vaak gewoon bruin.
Zoals aangegeven kan het geen kwaad en als je hond niet te hard hoeft te persen begrijp ik eigenlijk niet waarom je iets wil aanpassen?  Hier heb ik ook regelmatig dat soort drolletjes. Grassprieten kunnen inderdaad blijven hangen, maar daar gaat aanpassing van je menu niet bij helpen.

Als je toch graag wat wil doen zou ik pens gaan toevoegen. Hiervan zit er maar 5% in de darf kvv zie ik.
#3134486
Maar ze krijgt niet alleen maar darf hoor, ik maal ook zelf en doe dan 40 b/v 30 spier 20 orgaan ook pens en 10 groente pens of boekmaag krijgt ze toch regelmatig extra als ontbijt dus ong. 250 gr. van Alroda maar ik kijk al heel lang tegen deze ontlasting aan, die volgens mij veel te droog is en iedere dag opnieuw. Ik heb mij laten vertellen dat op de brok de ontlasting  smeuiger wordt dus had de gedachte om dat eens uit te proberen. Misschien dat het helemaal niet helpt, maar op de manier waar ik nu al heel lang mee bezig ben helpt ook niets, zelfs het toevoegen van spier aan kvv. helpt niet. Heb haar de afgelopen 4 dagen alleen op gemalen barf staan, toestand onveranderd.
Laatst gewijzigd door deja op wo 15 jul 2015, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door