Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door yara2013
#3133767
Hoi,

Het ziet er naar uit dat ik moet gaan elimineren, dus ik ben me alvast aan het oriënteren.
Nu wil ik oervoer kvv wilde gans hiervoor gaan gebruiken, aangezien dat het enige is wat ze (voor zover ik weet) nog nooit gehad heeft.
En ik zag ook een topic over ganzenvlees, dus dat kan ik dan gebruiken om te drogen.

Alleen vraag ik me af of gans geschikt is als eliminatiedieet? Of ligt het dicht bij zwaan bijvoorbeeld, wat ze wel al gehad heeft,  waardoor ze er alsnog op reageert?
Ik weet niet exact hoe dat zit, dus misschien een suffe vraag .
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3133785
Gans en zwaan zijn 2 verschillende diersoorten. Dus gans is geschikt om mee te gaan elimineren
Wat je wel 100% zeker moet weten is dat de maalmachine heel secuur schoongemaakt wordt voor ze hun ganskvv gaan malen. Dat maakt kvv wat minder geschikt om mee te elimineren. Is barf geen optie?
Door Lizzy
#3133846
Inge en Bono schreef: Gans en zwaan zijn 2 verschillende diersoorten. Dus gans is geschikt om mee te gaan elimineren
Wat je wel 100% zeker moet weten is dat de maalmachine heel secuur schoongemaakt wordt voor ze hun ganskvv gaan malen. Dat maakt kvv wat minder geschikt om mee te elimineren. Is barf geen optie?
Ja, hier kan ik me voor de volle 100% bij aansluiten.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3133849
Inge en Bono schreef: Gans en zwaan zijn 2 verschillende diersoorten. Dus gans is geschikt om mee te gaan elimineren
Wat je wel 100% zeker moet weten is dat de maalmachine heel secuur schoongemaakt wordt voor ze hun ganskvv gaan malen. Dat maakt kvv wat minder geschikt om mee te elimineren. Is barf geen optie?
Bedankt voor de reactie!
Eerlijk gezegd was ik op zoek naar 'vreemde' diersoorten en toen kwam ik op de kvv van oervoer uit. Dus dacht, het is tenminste iets.
Daarna ben ik verder gaan zoeken en kwam het ganzenvlees tegen, maar op een of andere manier niet bij nagedacht dat ik ook de complete karkassen (die er ook gewoon bij staan) kan voeren Afbeelding

Zijn ganzenbotten hard? Yara barft namelijk nog maar een maand of 4/5.

En wordt gans door de meeste honden graag gegeten?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3133884
Geen idee eigenlijk of gans goed gegeten wordt... Maar inderdaad, ga voor barf in plaats van kvv.

Als het bot te hard is zou ik kiezen voor zelf malen.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3133905
Hope schreef: Geen idee eigenlijk of gans goed gegeten wordt... Maar inderdaad, ga voor barf in plaats van kvv.

Als het bot te hard is zou ik kiezen voor zelf malen.
Zelf malen gaat mij een stap te ver. Heb ook geen molen en deze zijn ook niet heel goedkoop qua aanschaf zover ik weet.

Maar ik lees net dat de vleugels niet geschikt zijn en de poten soms te hard zijn.
Dus die geef ik sowieso niet dan.
Alleen hoop ik nog dat iemand weet of het karkas ook te hard is voor een redelijk beginnende barferAfbeelding .

Ik zie mezelf straks alweer zitten met 20 kilo gans wat ze niet lust of kan etenAfbeelding
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3133986
Ik las op een forum dat de botten in de vleugels te hard en scherp zijn. En weinig vlees bevatten.
Dus voor de zekerheid sla ik die in elk geval over.

Dit is natuurlijk de mening van een aantal personen en anderen zullen er anders over denken.
Door Lizzy
#3133992
Ik denk dat dit een kwestie is van zelf bekijken. Het varieert ook van gans tot gans zeg maar. De ene keer heb je een karkas van een oude grote gans en dan zijn de botten hard en de andere keer heb je een jonge gans van een kleiner model en zijn de botten wel goed te voeren. Even goed zelf kijken en met behulp van een snoeischaar bepalen wat goed is en niet. Maar, in jouw geval zou het niet verkeerd zijn als je een vleesmolen mag lenen van iemand! Als de botten dan te hard zijn, zou je ze kunnen malen (gaat soms ook nog niet 1, 2, 3 hoor, moet je de botten vaak voorbewerken willen ze gemalen kunnen worden. Je kunt ook je sterke man/vriend/buurman het handmatig met de Porkert vleesmolen laten maken :biggrin2:).
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3134004
Lizzy schreef: Ik denk dat dit een kwestie is van zelf bekijken. Het varieert ook van gans tot gans zeg maar. De ene keer heb je een karkas van een oude grote gans en dan zijn de botten hard en de andere keer heb je een jonge gans van een kleiner model en zijn de botten wel goed te voeren. Even goed zelf kijken en met behulp van een snoeischaar bepalen wat goed is en niet. Maar, in jouw geval zou het niet verkeerd zijn als je een vleesmolen mag lenen van iemand! Als de botten dan te hard zijn, zou je ze kunnen malen (gaat soms ook nog niet 1, 2, 3 hoor, moet je de botten vaak voorbewerken willen ze gemalen kunnen worden. Je kunt ook je sterke man/vriend/buurman het handmatig met de Porkert vleesmolen laten maken :biggrin2:).
Het zelf bekijken vind ik nog een beetje eng aangezien ik nog niet zo lang aan het barfen benAfbeelding .
Maar ik ga er 1 halen, dan test ik het idd met de snoeischaar.
En als het gaat en ze lust het ga ik een grotere voorraad bestellen.
Ik kreeg net al het aanbod dat de poten gemalen kunnen worden, dus dat scheelt ook weer iets als het nodig is.

En anders idd even een oproepje plaatsen om te kijken of iemand er 1 te leen heeft.  Bedankt voor de tips.

Kan het kwaad als ik haar nu alvast wat gans geef om te kijken of ze het lust en dan pas even later ermee ga elimineren?  Want ik moet dan natuurlijk nog een voorraadje zien te regelen.
Door Lizzy
#3134015
yara2013 schreef: Het zelf bekijken vind ik nog een beetje eng aangezien ik nog niet zo lang aan het barfen benAfbeelding .
Maar ik ga er 1 halen, dan test ik het idd met de snoeischaar.
En als het gaat en ze lust het ga ik een grotere voorraad bestellen.
Ik kreeg net al het aanbod dat de poten gemalen kunnen worden, dus dat scheelt ook weer iets als het nodig is.

En anders idd even een oproepje plaatsen om te kijken of iemand er 1 te leen heeft.  Bedankt voor de tips.

Kan het kwaad als ik haar nu alvast wat gans geef om te kijken of ze het lust en dan pas even later ermee ga elimineren?  Want ik moet dan natuurlijk nog een voorraadje zien te regelen.
Ik zou dat laatste eerlijk gezegd liever niet doen.... Maar ik snap je probleem wel. Poeh, ja lastig want het is niet gezegd dat ze gans eet natuurlijk. Kun je niet eerst een kleine voorraad aanleggen? En mocht dan blijken dat ze het niet eet: kun je dat wel doorverkopen. Mocht blijken dat ze het wel eet, doe je er een grote voorraad achteraan.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3134035
De bouten van een grauwe gans krijg ik bijna niet gemalen met een handmolen (ok, geen dure ook). Je zou kunnen kijken naar nijl- of brandganzen. Die zijn wat kleiner. De nek van alle soorten is wel goed te malen en te eten. Mijn kater eet ook ganzennekken van wilde gans, dus een niet al te kleine hond moet dat haast wel kunnen. Als je karkassen koopt, kunnen ze inderdaad kaal zijn maar je kunt ook wel redelijk aan hele ganzen komen, dus dat zou ik dan eerder doen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3134037
Ligaa schreef: De bouten van een grauwe gans krijg ik bijna niet gemalen met een handmolen (ok, geen dure ook). Je zou kunnen kijken naar nijl- of brandganzen. Die zijn wat kleiner. De nek van alle soorten is wel goed te malen en te eten. Mijn kater eet ook ganzennekken van wilde gans, dus een niet al te kleine hond moet dat haast wel kunnen. Als je karkassen koopt, kunnen ze inderdaad kaal zijn maar je kunt ook wel redelijk aan hele ganzen komen, dus dat zou ik dan eerder doen.
Nou moet je met een eliminatiedieet natuurlijk niet 8 weken alleen nekken gaan voeren. Want dat lijkt me nou ook niet erg gezond.

Welke diersoorten heeft je hond allemaal al gegeten?
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3134067
Lizzy schreef: Ik zou dat laatste eerlijk gezegd liever niet doen.... Maar ik snap je probleem wel. Poeh, ja lastig want het is niet gezegd dat ze gans eet natuurlijk. Kun je niet eerst een kleine voorraad aanleggen? En mocht dan blijken dat ze het niet eet: kun je dat wel doorverkopen. Mocht blijken dat ze het wel eet, doe je er een grote voorraad achteraan.
Het is idd lastigAfbeelding . Nu is yara geen moeilijke eter over het algemeen, dus dat scheelt.

Ik denk dat ik 6 kilo bestel, dat is voldoende voor 2 weken en dan heb ik hopelijk genoeg tijd om meer te regelen.
En anders hopen dat ik het kan verkopen idd.
Met al het geld wat ik tot nu al kwijt ben aan onderzoeken, kunnen die paar karkassen er ook wel bijAfbeelding .

Ik zou nu trouwens het volgende bestellen : schoongemaakte gans (zoals hele kip uit de supermarkt ), zonder vacht/darmen en maag.
Kan ik dit nog steeds beschouwen als compleet voor de verhoudingen? Of moet ik meer bot/spier toevoegen?
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3134070
@ligaa, de nek zit er juist niet bij.  Maar ik ga het met de snoeischaar proberen.
Ik weet niet wat voor soort gans het is, maar ik zal het onthouden voor als ik voorraad moet zoeken,  bedankt.

@hope, lastig om zo op te noemen,  maar doe en poging:
Zwaan, lama,  paard,  lam,  geit,  kip,  rund, fazant, parelhoen,  patrijs, kwartel, hert, ree, konijn, haas, kalkoen, kameel.

Ik denk dat ik ze zo allemaal wel heb. En ik kon niks anders vinden waar ik alle onderdelen van kan krijgen en dan ook nog spiervlees om te drogen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door