Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mijati
#3134050
Over een vijf weekjes komt er nog een boefje hier wonen, als hij komt zal hij ongeveer 3-4kg wegen. Aangezien ik nog niet lang barf en ook mijn volwassen boef deels kvv geef, vind ik het erg spannend.
De pup zal worden afgespeend op kvv. Heel fijn dus.
Maar goed, ik zou het dus fijn vinden om ook de kleine al snel kennis te laten maken met barf.
Waarmee begin ik dan als maaltijd?
Botvlees: kippennek, eendennek, misschien een stukje zalmkarkas
orgaan en spier spreekt voor zich, of moet ik nog op iets speciaals letten (goede kwaliteit spiervlees natuurlijk)?

Ik lees ook dat het beste is om ook in elk portie bot, spier en orgaan te doen, maar hoe portioneren jullie dan?

Dus kortweg, help!
Gebruikersavatar
Door luuntje
#3134052
Ik gaf als vleesbot bij pupsel van 600 gram (ja de pup zelf)
Kwartel, kippennek/ribben, eendenribben, konijnenribben (haar bekje was nog te klein voor een heel karkas).
Spiervlees en orgaan van goede kwaliteit en zoveel mogelijk soorten zowel wild als tam. En afwisselend kvv
Door Tamara
#3134359
Senna ging bij 8 weken ook meteen over op barf.
Deze heeft orgaan en vlees van allerlei dieren gehad maar alleen de botten van kip en eend. toen ze 5 maanden was ben ik haar "hardere" botten gaan geven zoals lamsribben en zalmkop.

Ikzelf geef ze nu iedere 2 dagen volledig. Dus maandag vleesbot, spiervlees en groentemix met een paar visjes. Dinsdag vleesbot, spiervlees en orgaanmix.
Ik portioneer alleen de organen. 4 kg per maand. Maar ik heb 2 honden die samen bijna 60 kg wegen.  :biggrin2:

Als ik een beetje vleesbot of spiervlees overhoud geef ik dat gewoon bij de volgende spiervlees en vleesbot die ik de volgende dag voer.
Ik geef niet maandag lamsribben, dinsdag eendennekken, woensdag geitenbokjes.. het kan ook zijn dat ik dit over 5 dagen verdeel dus.
Laatst gewijzigd door Tamara op wo 15 jul 2015, 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3134385
Mijati schreef: Over een vijf weekjes komt er nog een boefje hier wonen, als hij komt zal hij ongeveer 3-4kg wegen. Aangezien ik nog niet lang barf en ook mijn volwassen boef deels kvv geef, vind ik het erg spannend.
De pup zal worden afgespeend op kvv. Heel fijn dus.
Maar goed, ik zou het dus fijn vinden om ook de kleine al snel kennis te laten maken met barf.
Waarmee begin ik dan als maaltijd?
Botvlees: kippennek, eendennek, misschien een stukje zalmkarkas
orgaan en spier spreekt voor zich, of moet ik nog op iets speciaals letten (goede kwaliteit spiervlees natuurlijk)?

Ik lees ook dat het beste is om ook in elk portie bot, spier en orgaan te doen, maar hoe portioneren jullie dan?

Dus kortweg, help!
Je kunt best een paar dagen geplette kippen en eendennekken voeren maar daarna moet je toch wel andere vleesbotten gaan voeren. De niet nekken, zeg maar. Kwartelkarkasjes zijn zeer geschikt. Maar ook konijnkarkasjes. En daarna volgt al snel kipkarkas, eendkarkas, parelhoenkarkas. Eigenlijk alle kleine dieren. Haas is erg hard. Kalkoen ook. Gans soms ook. Dus daar zou ik mee wachten.

Het is het beste om elke dag vleesbot te geven. Maar je hoeft niet elke dag alles uit alle voedingsgroepen te nemen. Ik voer al sinds jaar en dag aan mijn pups op 1 dag: vleesbot + groenten + spiervlees OF orgaanvlees. En dan geef ik 4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaanvlees.
Door malimaniac
#3134414
Kim is afgespeend op brok. Ik heb haar eerst 2 weken kvv gegeven en daarna ben ik begonnen met barf. In het begin alleen zacht vleesbot van kip, konijn, eend, parelhoen en kwartel. Na ongeveer een maand ben ik de hardere soorten gaan geven.
Door Mijati
#3134472
Jullie antwoorden geven me al meer vertrouwen, ik ben, gewoon een beetje nerveus. Eerste pup op vers en dan ook gelijk wat barf, terwijl ik daar zelf ook nog beginneling in ben.
Maar ik ga de rekenhulp goed gebruiken en dan netjes portioneren.

Geven jullie dan ook 4x per dag botvlees, spiervlees/orgaan of verdelen jullie dat dan toch net even anders over de maaltijden?
Door Lizzy
#3134476
Mijati schreef: Jullie antwoorden geven me al meer vertrouwen, ik ben, gewoon een beetje nerveus. Eerste pup op vers en dan ook gelijk wat barf, terwijl ik daar zelf ook nog beginneling in ben.
Maar ik ga de rekenhulp goed gebruiken en dan netjes portioneren.

Geven jullie dan ook 4x per dag botvlees, spiervlees/orgaan of verdelen jullie dat dan toch net even anders over de maaltijden?
Ik gooide wat ze op 1 dag moesten eten in 1 grote bak en dan haalde ik daar 4 of 3 of 2 keer per dag wat uit. En daar keek ik dan niet krap naar hoor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door