Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Parelridder
#3133399
Hoi hoi,
Een poos geleden zag ik enkele documentaires van een Engelsman, getrouwd met een vrouwelijke (huis?)arts, waarin hij ondermeer onderzocht wat de invloed van verschillende dieten was op zijn gezondheid.
Ik meen dat het in één van deze doc's was, dat ook naar voren kwam dat niet zo zeer vlees, als wel bewerkt vlees de kans op darmkanker stevig negatief beinvloedde. En zo ook de positieve invloed van heel veel groenten eten op dat risico.
Iemand enig idee welk documentaire dat was, danwel de man over wie ik het heb?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3133402
Euh ja, die man die dan ook verschillende dieeten uitprobeerde, oa ook een met vasten. En over sport en beweging had hij er ook een.
Maar ja hoe heette dat?  ::)
Door Envie
#3133440
Er is ook een nederlands programma hierover geweest. Hierin werd het effect van "meer vlees eten" onderzocht. Het is alweer even geleden, maar de resultaten waren idd veranderingen in de darmwand, die op den duur kanker zouden kunnen gaan worden. En uit onderzoek bleek vooral dat de bewerkte vleessoorten ( vooral de zouten) voor veranderingen zorgden. Veel groenten zouden dan juist weer beschermend werken. De proefpersoon heeft meerdere darmonderzoeken ondergaan, en dus kon je de verandering in darmweefsel zien.
Ik zou dat programma ook nog wel eens terug willen zien. Maar, vooral, eet ik praktisch geen bewerkt vlees meer !!!
Door Parelridder
#3133474
Envie schreef: Er is ook een nederlands programma hierover geweest. Hierin werd het effect van "meer vlees eten" onderzocht. Het is alweer even geleden, maar de resultaten waren idd veranderingen in de darmwand, die op den duur kanker zouden kunnen gaan worden. En uit onderzoek bleek vooral dat de bewerkte vleessoorten ( vooral de zouten) voor veranderingen zorgden. Veel groenten zouden dan juist weer beschermend werken. De proefpersoon heeft meerdere darmonderzoeken ondergaan, en dus kon je de verandering in darmweefsel zien.
Ik zou dat programma ook nog wel eens terug willen zien. Maar, vooral, eet ik praktisch geen bewerkt vlees meer !!!
Was dat een Nederlandse documentaire? Dan gooi ik misschien e.e.a. door elkaar...
Herinner jij je of in dit programma dan misschien ook aan de orde kwam dat inwendig darmonderzoek het risico op 't ontstaan van veranderingen/poliepen vergrootte?
Is er iemand die zich dit programma herinnert en weet wie/wat het precies was?
Door Parelridder
#3133476
:biggrin2: En nu gevonden wie/wat, onder een link in bovenstaande link: "Britse documentaire 'Should I Eat Meat?'waarin presentator Michael Mosley onderzoekt in hoeverre vlees eten de kans op kanker en hart- en vaatziekten vergroot, zoals vaak wordt beweerd. Mosley, die al vaker op onderzoek ging in de wereld van voedsel en gezondheid, gaat langs bij medici en andere deskundigen. Waarom zijn de meeste mensen zo gek op vlees? Heeft ons lichaam vlees nodig? Kunnen we zonder? Is het ene vlees ongezonder dan het andere?"
Laatst gewijzigd door Parelridder op zo 12 jul 2015, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Envie
#3133693
Parelridder schreef: ik zit te knoeien.. let maar niet op deze post
Ehh..bewerkt vlees gegeten?  :biggrin2:   
Parelridder schreef: Was dat een Nederlandse documentaire? Dan gooi ik misschien e.e.a. door elkaar...
Herinner jij je of in dit programma dan misschien ook aan de orde kwam dat inwendig darmonderzoek het risico op 't ontstaan van veranderingen/poliepen vergrootte?
Is er iemand die zich dit programma herinnert en weet wie/wat het precies was?

Dat weet ik niet meer, maar wel van bewerkt vlees eten. Maar..ik ben ook ergens eens tegen gekomen dat darmonderzoeken niet zonder risico zijn. Wanneer er al verkeerde cellen aanwezig zijn !! vergroot een onderzoek de kans op verplaatsing van deze cellen. ( Ik hoop niet dat je hiermee te maken hebt ) Sinds dat programma eten wij geen vleeswaren meer, praktisch geen bewerkt vlees, en sowieso al veel minder vlees de laatste jaren. Misschien iemand nog die zich dat programma kan herinneren  ???
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door