Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door TomsBorders
#3129265
Hallo allen,
Aangezien dit mijn eerste berichtje is zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam is Tom en ik heb een border collie Kaya en zoals mijn accountnaam mogelijk doet suggereren is het de eerste van meerdere borders. Ze wordt over 1 week 1 jaar oud en ik heb veel plezier met haar. Ik ben begonnen met brokken met kvv (beide farmfood) maar ben snel overgestapt op Carnivoer. Dat vind ik een erg goed merk maar ik denk dat barfen het toch gezonder en beter kan maken en ook goedkoper.
Ik snap heel goed alle ingrediënten en de procedures alleen ben ik geen ervaren barfer dus als jullie nog adviezen hebben is dat dankbaar aangenomen. Ik lees de website al enkele maanden maar ik heb nu ook een vriezer gekocht om echt te kunnen barfen. Ik heb een beetje gewacht omdat ik het nogal spannend vond om te beginnen maar ik denk nu voldoende basis te hebben en een goed barf adres om een goede maaltijd te serveren.
Ik heb wel gemerkt dat ik nog veel moet leren wat portioneren en dergelijke aangezien ik vanuit huis nooit mee gekregen heb om vlees te bewerken (helaas vegetarische ouders). Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik veel plezier beleef aan het opzoeken van de info en het leren zelf samenstellen (ja ik ben een redelijke geek ook).

Ik ben zelf een chemisch laborant en ik lees altijd graag de nieuwste wetenschappelijk artikelen. Vanuit mijn werk heb ik full access toegang tot heel veel wetenschappelijke databases dus als iemand graag full-articles will in PDF dan kan je dat aan mij vragen. Echter alleen voor privé gebruik, dus niet om online te publiceren (ik ben verplicht de voorwaarden van de databases aan te houden).

ma: vleesbot + spiervlees + hart + lever + groente
di: vleesbot + spiervlees + pens + nier + groente
wo: vleesbot + spiervlees + pens + groente
do: vleesbot + spiervlees + lever + hart + groente
vr: vleesbot + spiervlees + pens + nier + groente
za: zalmkop + spiervlees (<-- is dit de beste aanvulling bij de vis???)
zo: vleesbot + spiervlees + pens + groente

Vleesbot = kippen nekken, eenden nekken, kippenvleugels, kalkoennekken (voorlopig als beginnende botten, ze heeft al een tijdje mogen wennen volgens de beschreven methode)
Spiervlees = paard/rund
Orgaan = verschillende diersoorten (nu o.a. kip, konijn, rund, geit, lam)
Groente mix is geblende groente door mijn moeder (die het leuk vind vegetarische samenstellingen te maken) samengesteld volgens het advies van de website
Daarnaast geef ik nog wat schapenvet (geen blokjes want volgens mij zijn die niet zo gezond), eieren en yoghurt e.d.

Ik houd nu 45:25:20:10 aan (vb:spv:org:gr)
Het betreft een jonge en erg actieve border collie waarmee ik begin met 3% en kijk vanaf daar hoeveel erbij moet of af kan. Ze is geen heel erg goede eter en is niet zo gemotiveerd voor voedselbeloningen dus het is belangrijk dat de avond maaltijd voldoende is en genoeg bevat. Hopelijk heb ik een goede beginsamenstelling hiermee.

Alle feedback is zeer welkom want ik wil het beste voor mijn hond.

Groeten Tom en Kaya (ik zal nog even een goede foto neerzetten een dezer dagen)
Door Lizzy
#3129271
TomsBorders schreef: Hallo allen,
Aangezien dit mijn eerste berichtje is zal ik mij even voorstellen.
Mijn naam is Tom en ik heb een border collie Kaya en zoals mijn accountnaam mogelijk doet suggereren is het de eerste van meerdere borders. Ze wordt over 1 week 1 jaar oud en ik heb veel plezier met haar. Ik ben begonnen met brokken met kvv (beide farmfood) maar ben snel overgestapt op Carnivoer. Dat vind ik een erg goed merk maar ik denk dat barfen het toch gezonder en beter kan maken en ook goedkoper.
Ik snap heel goed alle ingrediënten en de procedures alleen ben ik geen ervaren barfer dus als jullie nog adviezen hebben is dat dankbaar aangenomen. Ik lees de website al enkele maanden maar ik heb nu ook een vriezer gekocht om echt te kunnen barfen. Ik heb een beetje gewacht omdat ik het nogal spannend vond om te beginnen maar ik denk nu voldoende basis te hebben en een goed barf adres om een goede maaltijd te serveren.
Ik heb wel gemerkt dat ik nog veel moet leren wat portioneren en dergelijke aangezien ik vanuit huis nooit mee gekregen heb om vlees te bewerken (helaas vegetarische ouders). Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik veel plezier beleef aan het opzoeken van de info en het leren zelf samenstellen (ja ik ben een redelijke geek ook).

Ik ben zelf een chemisch laborant en ik lees altijd graag de nieuwste wetenschappelijk artikelen. Vanuit mijn werk heb ik full access toegang tot heel veel wetenschappelijke databases dus als iemand graag full-articles will in PDF dan kan je dat aan mij vragen. Echter alleen voor privé gebruik, dus niet om online te publiceren (ik ben verplicht de voorwaarden van de databases aan te houden).

ma: vleesbot + spiervlees + hart + lever + groente
di: vleesbot + spiervlees + pens + nier + groente
wo: vleesbot + spiervlees + pens + groente
do: vleesbot + spiervlees + lever + hart + groente
vr: vleesbot + spiervlees + pens + nier + groente
za: zalmkop + spiervlees (<-- is dit de beste aanvulling bij de vis???)
zo: vleesbot + spiervlees + pens + groente

Vleesbot = kippen nekken, eenden nekken, kippenvleugels, kalkoennekken (voorlopig als beginnende botten, ze heeft al een tijdje mogen wennen volgens de beschreven methode)
Hoi Tom, welkom op Barfplaats! Leuk dat je de overstap gaat maken :). Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik vind kalkoennek een ongeschikt vleesbot, helemaal voor de beginnende barfer. Aangezien je niet vaker dan 2 keer per week nekken moet voeren (er is meer afwisseling nodig), zou ik je aan willen raden om iets van kwartel of konijn of parelhoenkarkas te nemen in plaats van. Dat is zachter en veiliger. Zalmkop kun je trouwens ook rekenen tot vleesbot. En daar kun je goed spiervlees bij geven ja.
Spiervlees = paard/rund
Orgaan = verschillende diersoorten (nu o.a. kip, konijn, rund, geit, lam)
Groente mix is geblende groente door mijn moeder (die het leuk vind vegetarische samenstellingen te maken) samengesteld volgens het advies van de website
Daarnaast geef ik nog wat schapenvet (geen blokjes want volgens mij zijn die niet zo gezond), eieren en yoghurt e.d.
Het zou mooi zijn als je naast paard en rund ook nog iets van kalkoenvlees of lamsvlees of geitenvlees erbij kunt geven.
Ik houd nu 45:25:20:10 aan (vb:spv:org:gr)
Het betreft een jonge en erg actieve border collie waarmee ik begin met 3% en kijk vanaf daar hoeveel erbij moet of af kan. Ze is geen heel erg goede eter en is niet zo gemotiveerd voor voedselbeloningen dus het is belangrijk dat de avond maaltijd voldoende is en genoeg bevat. Hopelijk heb ik een goede beginsamenstelling hiermee.
Dikke kans dat ze niet genoeg gaat hebben aan die 3%. Maar goed, dat ga je vanzelf zien! Prima percentages verder.
Alle feedback is zeer welkom want ik wil het beste voor mijn hond.

Groeten Tom en Kaya (ik zal nog even een goede foto neerzetten een dezer dagen)
Dat is te zien dat je het beste wilt. Want je hebt je huiswerk goed gedaan! We zien graag een foto tegemoet!
Door TomsBorders
#3129370
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je feedback en tips. Ik denk dat ik de kalkoennekken verkeerd heb begrepen en ga deze meteen schrappen. Ik ga denk ik wel het vlees eraf halen, als me dat lukt tenminste haha!
Ik ga het weekend wat karkassen halen van de genoemde diersoorten. Wel moet ik zeggen dat ik niet zo snel gevonden krijg dat je niet meer dan 2x in de week nekken moet geven, daarom had ik het als beginbotten bedacht. Gaf het de afgelopen maanden samen met vleugels 2x in de week dus gelukkig kwam dat goed uit.

Ik zal extra spiervlees diersoorten erbij nemen, ik heb een beperkte vriezerruimte dus ik had nu bedacht om eerst een week of 2 de paard en het rund op te maken en daarna andere dieren en dat in de maand te wisselen. Ik denk dat je dit ook bedoeld maar als dat niet zo is probeer ik het in een kortere termijn te halen.

Het percentage vind ik moeilijk in te schatten en zeker met een jonge border dus als je adviseert meteen het percentage te verhogen dan doe ik dat.

Blij te horen dat ik mijn huiswerk goed gedaan heb, dat probeer ik altijd zo goed mogelijk te doen maar ik vind het soms moeilijk in te schatten bij zulke nieuwe dingen of ik het voldoende heb gedaan. Zeker omdat het over een levend wezen gaat. Maar ik denk wel dat dit haar eigen voedselkeuze zou zijn en daarom doe ik het graag.

Tom

Hoi Karen,

Leuk je hier te zien, en wat een leuke puppen foto van die kleine draak van mij. 5/6 weken oud gok ik. Ik loop ook een beetje achter op de puppenpagina volgens mij dus hopelijk het weekend even kijken.
Ik vind het ook stoer om te gaan barfen en snap precies wat je bedoeld, ik heb ook een tijdje getwijfeld of ik er al klaar voor ben maar het voelt goed zo.
Op mijn werk kan ik geen foto's uploaden dus vanavond zal ik de mooiste even selecteren :)

Bedankt en ik lees graag verder op het forum.

Tom
Door TomsBorders
#3130086
En zoals beloofd wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Mijn eerste hond en heb er veel plezier mee, een hele nieuwe wereld waar ik eigenlijk al heel lang op gewacht heb :). Toen ik nog een pup was wou ik al een hond en nu heb ik dan mijn eerste maatje!

De kwartels en een konijn zijn vandaag gekocht en het weekend nog een extra diersoort spiervlees :).

Bedankt nogmaals voor de tips.
Door Ramses1
#3131288
Afbeelding
Ja hoor daar is ze met haar heerlijke pretbekkie ;)

Wat heerlijk voor Kaya dat ze lekker gaat barfen.
Ik las dat ze niet een geweldige grote eter is en misschien is het handig om haar eerst datgene te geven wat ze het minst lekker vind.
Owen (3,5%, Barft al vanaf 9 weken) eet niet heel graag lever en groente en dus krijgt hij dat als eerste en daarna mag hij lekker gaan knagen.  :biggrin2:
Door miik
#3132689
Hoi Tom, Welkom op Bp...
Ik zag een nieuwe naam met border collies, dus moest even je berichtje opzoeken, leuk !
Woon je zelf ook in Den Haag ?
Wij wonen in Delft, ook een border liefhebben :)
Waar komt Kaya vandaan ?
Door TomsBorders
#3132900
Ik heb het menu iets aangepast naar Orgaan dagen en Spiervlees dagen en wat is ze aan het smullen, ze vind het echt geweldig en daar ben ik blij om. Zalmkop vind ze ook heerlijk dus zalmkop zaterdag (ZZ) houden we erin. Daarnaast nemen we alle beginnersbotten een beetje mee door de week.
Ik begin ook wat meer feeling te krijgen voor het samenstellen en heb een mooie messenset erbij (ja ik ben dol op messen lol). En ik ben naar de 3,5 % gegaan en hoop dat dat voldoende voor haar is.

Dit is voor het eerst ook dat ze alles eet en niet van haar voederbak wegloopt als er een betere impuls te vinden is (en dat was snel, ook al gebeurde er vrij weinig om haar heen). Zelfs de lever en groente gaan met plezier weg dus ben erg blij dat ik eindelijk de overstap heb durven maken!

Hoi Miik,
Dank voor de welkom, ik woon in Den Haag ja, aan de kant van Rijswijk. Kaya komt uit Hoofddorp (http://bordercolliesnl.com/Puppy%20pagina.htm).
Leuke borders zo te zien op je siggy, lopen ze wel eens in het Elsenburgerbos toevallig?
Door miik
#3132901
[quote="TomsBorders"]
Hoi Miik,
Dank voor de welkom, ik woon in Den Haag ja, aan de kant van Rijswijk. Kaya komt uit Hoofddorp (http://bordercolliesnl.com/Puppy%20pagina.htm).
Leuke borders zo te zien op je siggy, lopen ze wel eens in het Elsenburgerbos toevallig?
[/quote]

Ah van Lida, ik dacht al iets bekends te zien ;)
Ik heb een halfzusje van jouw Kaya. Mijn Doortje is een pup van Eagan en mijn Abby.
En ik heb een teefje co-own Venna (ook een dochter van Eagan) en die is nu drachtig en zal eind juli bij mij pupjes krijgen.
Dus dat worden dan ehhh neefjes en nichtjes...
Klein wereldje he  :)
Elsenburgerbos komen we eigenlijk nooit...
Door TomsBorders
#3133160
[quote="miik"]
Ah van Lida, ik dacht al iets bekends te zien ;)
Ik heb een halfzusje van jouw Kaya. Mijn Doortje is een pup van Eagan en mijn Abby.
En ik heb een teefje co-own Venna (ook een dochter van Eagan) en die is nu drachtig en zal eind juli bij mij pupjes krijgen.
Dus dat worden dan ehhh neefjes en nichtjes...
Klein wereldje he  :)
Elsenburgerbos komen we eigenlijk nooit...
[/quote]

Ja van Lida :)
En ik ben dol op papa Eagan, ik wil eind 2016 nog een dochter van papa Eagan
Moest ff denken maar ja neefjes en nichtjes, grote familie zo :P
Ik ben niet echt bekend in Zuid Holland (kom eigenlijk van Eindhoven) maar zijn er nog mooie losloop gebieden in Delft?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door