Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Dagmar S
#3132627
Het valt mij al een tijdje op dat Sasja (is bijna 11) stukken vel (van bv. kip/parelhoen) niet verteerd, soms zie ik ook onverteerde pens.
Dit komt er dan met de ontlasting uit en soms (zoals vandaag) spuugt ze het uit.
Bot wordt wel goed verteerd, tenminste ik zie / verneem geen stukken bot.

Momenteel wil madam haar rauwe pens niet opeten, alleen de gedroogde pens wel.

Enig idee waar dit van kan komen en wat daaraan te doen?
Door Lizzy
#3132629
Is dat sinds de warmte?

Het zou misschien een verminderde werking van de alvleesklier kunnen inhouden. Hoeft niet, kan wel. Maar het kan ook gewoon door de warmte van de afgelopen dagen komen. Dat hakt er toch ook wel in.

Ik zou normaal gesproken probiotica aanraden. Maar stel dat er een alvleesklierontstekingkje zit, dan hoeft die combinatie niet zo gelukkig te zijn. Dus in jouw geval zou ik een slokje kefir of yoghurt geven. Daar zitten ook wel goede bacterieen in maar niet teveel.
Door Dagmar S
#3132631
Nee het is niet sinds de warmte, daarvoor is het mij ook wel vaker opgevallen.

Kan sojayoghurt ook? anders straks nog even naar de winkel.

En misschien maar even kijken wat verder de symptomen zijn bij een verminderde werking van de alvleesklier.
Door smulpaap
#3132633
Het kan ook gewoon de leeftijd zijn /worden
Mijn oude Bulldog kreeg dit ook vanaf elf jarige leeftijd
Ik heb toen het nodige geschrapt uit haar menu
Geen eend nek en karkas meer
Zachte soorten vleesbot .... kwartel , konijn , parelhoen
En verder wat magerder spiervlees , en eventueel vel haalde ik er vanaf


Je zou even aan kunnen kijken of dit gaat werken
Percentages ev aanpassen , minder vleesbot , meer spiervlees
Groenten ? Ik weet niet of je dat voert , misschien vallen sommige soorten ook niet zo lekker meer
En de ontlasting even goed in de gaten houden
En anders toch even langs de d.a voor verder onderzoek
Door Lizzy
#3132635
Dagmar S schreef: Nee het is niet sinds de warmte, daarvoor is het mij ook wel vaker opgevallen.

Kan sojayoghurt ook? anders straks nog even naar de winkel.

En misschien maar even kijken wat verder de symptomen zijn bij een verminderde werking van de alvleesklier.
Nee, soja yoghurt is geen goed idee. Honden en soja gaat niet samen. Bovendien gaat het om de goede bacterieen in de yoghurt of kefir.
Door Dagmar S
#3132637
Zij barft sinds twee jaar en de laatste maanden valt mij dit juist op, in het begin had zij er geen last van.
Het is juist het vel van de kip en de parelhoen wat er onverteerd uit komt, de rest gaat goed. Nu zit er aan de rest van het menu ook geen veel.

Groenten krijgen ze ook, in die mix zit vaak wel het zelfde alleen mist nu een keer de venkel (vergeten erin te mengen)

Gisteravond stond er parelhoen op het menu en vanmorgen is ze echt misselijk (dat misselijk zijn gebeurt niet echt vaak).
Heb maar een okugest gegeven in de hoop dat zij zo weer wat rustiger wordt.

Afspraak met de holistische DA is in de maak.

En zo dus nog even naar de winkel voor gewone yoghurt.
#3132662
Dagmar S schreef: Zij barft sinds twee jaar en de laatste maanden valt mij dit juist op, in het begin had zij er geen last van.
Het is juist het vel van de kip en de parelhoen wat er onverteerd uit komt, de rest gaat goed. Nu zit er aan de rest van het menu ook geen veel.

Groenten krijgen ze ook, in die mix zit vaak wel het zelfde alleen mist nu een keer de venkel (vergeten erin te mengen)

Gisteravond stond er parelhoen op het menu en vanmorgen is ze echt misselijk (dat misselijk zijn gebeurt niet echt vaak).
Heb maar een okugest gegeven in de hoop dat zij zo weer wat rustiger wordt.

Afspraak met de holistische DA is in de maak.

En zo dus nog even naar de winkel voor gewone yoghurt.
bij de aldi de Griekse jochurt is lekker dik en minder zuur
sterkte met je meisje
#3132688
Dagmar S schreef: Nee het is niet sinds de warmte, daarvoor is het mij ook wel vaker opgevallen.

Kan sojayoghurt ook? anders straks nog even naar de winkel.

En misschien maar even kijken wat verder de symptomen zijn bij een verminderde werking van de alvleesklier.
Een belangrijke graadmeter daarbij is dat vet slecht verteerd wordt. Ik zou dus voorlopig of nooit meer stukken vel aan de vogel laten zitten en ook bij pens het er zoveel mogelijk afsnijden. Kan heel goed dat het lijf zelf op deze manier aangeeft...dit valt niet goed, dus hier heb je het terug.  Veel vogels hebben best nog wel veel vet vel aanhangen en voor een gevoelige alvleesklier of gewoon een oudere hond kan dit net teveel zijn.  De voedingswaarde van die vellen is toch niet noemenswaardig, dus je hond mist er verder ook niets aan.
1ste verschijnselen zijn vaak misselijkheid, diarre, algehele malaise.
Door Dagmar S
#3132719
Het meeste rare is dat dit de minst vette pens was die ik ooit gehad heb.
Er zaten bijna geen stukken vet aan maar toch wil zij deze pens liever niet eten.

En ja de polderhoen en parelhoen voelen beiden vettige aan (tenminste de diepvrieszakjes voelen vettig)

Het vel zal ik gaan verwijderen bij de volgende portie, heeft Rosa gelukt een extra hapje vind die jongedame niet erg ;-)

Misselijk was ze wel (is nu weer over), vanmorgen geen diarree, ze is wel rustig maar dat is zij eigenlijk altijd wel.

Laat haar nog wel grondig onderzoeken door de dierenarts.

Bedankt voor de tips en en het meedenken.  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door