Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3132556
Tangere schreef: Het kan toch niet de bedoeling zijn dat, bij aankoop van klaargemaakte KVV, ook nog aan de samenstelling wordt getwijfeld of dat je deze nog zelf moet gaan samenstellen.
Het antwoord hierop is ja. Er zijn genoeg goedkope KVV's waarbij ik twijfel over de inhoud, KVV's zonder duidelijk opschrift met de exacte samenstelling etc. Nooit blind vertrouwen op de fabrikant.
'ga terug naar de weg als je door het bos de bomen niet meer ziet' zijn weinig relevant.
Wie zegt dat?
Wanneer je u richt tot een dergelijk forum betekent het immers dat je met je hond begaan bent, tevens meende ik dat het de bedoeling van dergelijk forum 'zou kunnen zijn' dat men u op weghelpt.
Ik zie niet anders dan mensen die dat proberen. Maar als je nog specifieke vragen hebt stel ze vooral. :)
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3132567
Nochtans bevat het aangeboden product die specifieke samenstelling die goedgekeurd werd door de keuringsdienst van waren - divisie dierlijke bijproducten in hondenvoeding onder erkenningsnummer PET 101815.
De aangeboden producten zijn vrij van geur-, kleur- en smaakstoffen.
Tevens bevat deze verse voeding alle nodige natuurlijke vitaminen, eiwitten, mineralen, zalmolie, spiervlees, bot, orgaan en verse gepureerde groenten; dewelke door een chemisch laboratorium worden geanalyseerd.
Bovendien worden de producten door een geaccrediteerd laboratorium getest op de aan, - of afwezigheid van micro-organismen.
Stel je dezelfde eisen op het gebied van samenstelling indien het humane voeding betreft?

Mijn bijzondere aandacht gaat vooral uit naar de voeding en gezondheid van mijn hond, 'ga terug naar de weg' werd op dit forum geciteerd; doch om wie het gaat heeft niet mijn bijzondere aandacht.
Alleen meen ik dat éénieder die zoekende is naar de meest geschikte voeding en gezondheid voor zijn hond steeds het nodige respect verdient.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3132592
"ga terug naar de weg etc" is mijn standaard onderschrift.
Kan me echter niet herinneren op enig bericht van TS te hebben gereageerd.... en dan nog is dit evident een onderschrift en geen reactie..
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3132621
Als je dingen die elders op het forum geciteerd worden of onderschriften je persoonlijk gaat aantrekken snap ik dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Als je vindt dat je niet met genoeg respect behandeld wordt, moet je misschien een ander forum zoeken. Zoals ik al zei zie ik niet anders dan mensen die je willen helpen, maar misschien speelt daar gezien je taalgebruik een generatiekloof een rol, ik begrijp echt niet waar je je druk om maakt. Stel je vraag als je die hebt of ga zelf op onderzoek uit en kom terug als je er niet meer uitkomt.

En ja, voor mijn eigen voeding kijk ik ook wat erin zit. Ik eet namelijk geen vlees uit de supermarkt, in een restaurant of elders buitenshuis. Dan lees je wel etiketjes. En verder koop ik gewoon dingen als paprika wat dan ook paprika blijkt te zijn, dat soort dingen. Als je KVV koopt waar op staat 'kipmix' kan het 100 x goedgekeurd zijn door Jan met de pet huppelepup (zegt me zo gauw niks, sorry),maar als er geen ingrediënten op staan of verhoudingen, weet je nog niks.
Door Lizzy
#3132622
Ligaa schreef: Als je dingen die elders op het forum geciteerd worden of onderschriften je persoonlijk gaat aantrekken snap ik dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Als je vindt dat je niet met genoeg respect behandeld wordt, moet je misschien een ander forum zoeken. Zoals ik al zei zie ik niet anders dan mensen die je willen helpen, maar misschien speelt daar gezien je taalgebruik een generatiekloof een rol, ik begrijp echt niet waar je je druk om maakt. Stel je vraag als je die hebt of ga zelf op onderzoek uit en kom terug als je er niet meer uitkomt.

En ja, voor mijn eigen voeding kijk ik ook wat erin zit. Ik eet namelijk geen vlees uit de supermarkt, in een restaurant of elders buitenshuis. Dan lees je wel etiketjes. En verder koop ik gewoon dingen als paprika wat dan ook paprika blijkt te zijn, dat soort dingen. Als je KVV koopt waar op staat 'kipmix' kan het 100 x goedgekeurd zijn door Jan met de pet huppelepup (zegt me zo gauw niks, sorry),maar als er geen ingrediënten op staan of verhoudingen, weet je nog niks.
Van mij mag ie een tandje minder.

Niet iedereen is het gewend om op fora rond te hangen. Kent de gebruiken en de spelregels. En nee, onderschriften hoeft niemand zich persoonlijk aan te trekken. Maar het is niet aan jou om iemand naar een ander forum te verwijzen :)

Overigens is deze mix meer tot in detail uitgewerkt dan menig andere KVV:

KIP
42 % spiervlees
20 % bot
10 % orgaan
15 % mager rund
10 % gepureerde groenten
2 % appeltjes zonder pit
1 % zalmolie

====

Blijft het wel een KVV natuurlijk, maar toch.
Door Lizzy
#3132628
Ligaa schreef: Ik had het ook over KVV algemeen, dat het leuk gecontroleerd kan worden maar zonder exacte samenstelling kun je niet blind vertrouwen op de fabrikant.
Dat is absoluut waar. En een feit. En daar heb je 100% gelijk in! En daarom ben ik ook voor BARF en niet zo pro KVV. Maar, ten opzichte van wat de hond van topic starter eerder te eten kreeg, denk ik dat dit een hele verbetering is, wat jij?
#3132645
Wil toch nog even reageren op de quote 'kip zonder kop'. Met mijn bescheiden mening dat als ik de reactie terug lees er geen negatieve klank aan verbonden zit maar bedoeld is als advies om je eerst goed in te lezen en te verdiepen zodat je weet wat je doet en waarom. Wat je vaak ziet is dat mensen maar wat gaan geven zolang het maar ergens verwant is aan rauw/vers voer denkt men dat het wel goed zit.

Ook wordt er geadviseerd om voordat je start met BARF je je eerst voorlopig kan richten op goede KVV's. Daarmee worden erkende merken bedoeld die zich in de loop der tijd bewezen hebben. Wat je ziet is dat de KVV's als paddestoelen uit de grond schieten. Kijk ook eens in de KVV hoek http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,5.0.html voor meer uitleg over KVV's. Wat compleet betekent, wat enkelvoudige KVV betekent en hoe je een maaltijd compleet kan maken.

In de tussentijd kan je je gaan oriënteren op BARF. Lees je in over de samenstelling, waarom je welk ingrediënt toevoegd: vleesbot, spiervlees, orgaan, vers visje etc. Dan weet je ondertussen ook wat meer over beginnersbotten, botten die je beter links kunt laten liggen en hoe je verantwoord de soort bot op kunt voeren en waar je op moet letten. Zo ook over kwalitatief goed spiervlees.

Ik ben ook geen nutrist  :biggrin2: maar zoals je aangeeft wil je het goed doen voor je hond/maatje. Dat vergt wat verdieping ipv achterloos wat brokken in de bak gooien of een KVV geven zonder verder na te denken wat je nu geeft.

Dus in het kort:
- Ga voor nu voor KVV maar oriënteer je ook op andere merken (zoals hier vaker gezegd wordt: Wed niet op 1 paard! je moet de fabrikant tenslotte maar geloven wat hij op de verpakking zet)
- Weet dat er onderscheid is tussen KVV's, compleet met pre mix (vaak oa met kunstmatige calcium), enkelvoudig, compleet (meerdere diersoorten - met bot, spiervlees en orgaan) maar zonder pre mix
- Zorg ervoor dat je KVV's merken en dieren afwisselt. Op die manier voer je het meest compleet en ben je niet afhankelijk van een KVV met pre-mix
- Lees over het barfen. Probeer een menu samen te stellen. Plaats het hier op het forum en laat het beoordelen.

Zie er de uitdaging van in. Ik weet niet beter dat men hier iedereen altijd wel wil helpen. Merk idd ook dat er wel een taalbarriere is en daar ook wat verwarring door kan ontstaan.
Door Lizzy
#3132646
Aprilsnow schreef: Wil toch nog even reageren op de quote 'kip zonder kop'. Met mijn bescheiden mening dat als ik de reactie terug lees er geen negatieve klank aan verbonden zit maar bedoeld is als advies om je eerst goed in te lezen en te verdiepen zodat je weet wat je doet en waarom. Wat je vaak ziet is dat mensen maar wat gaan geven zolang het maar ergens verwant is aan rauw/vers voer denkt men dat het wel goed zit.

Ook wordt er geadviseerd om voordat je start met BARF je je eerst voorlopig kan richten op goede KVV's. Daarmee worden erkende merken bedoeld die zich in de loop der tijd bewezen hebben. Wat je ziet is dat de KVV's als paddestoelen uit de grond schieten. Kijk ook eens in de KVV hoek http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,5.0.html voor meer uitleg over KVV's. Wat compleet betekent, wat enkelvoudige KVV betekent en hoe je een maaltijd compleet kan maken.

In de tussentijd kan je je gaan oriënteren op BARF. Lees je in over de samenstelling, waarom je welk ingrediënt toevoegd: vleesbot, spiervlees, orgaan, vers visje etc. Dan weet je ondertussen ook wat meer over beginnersbotten, botten die je beter links kunt laten liggen en hoe je verantwoord de soort bot op kunt voeren en waar je op moet letten. Zo ook over kwalitatief goed spiervlees.

Ik ben ook geen nutrist  :biggrin2: maar zoals je aangeeft wil je het goed doen voor je hond/maatje. Dat vergt wat verdieping ipv achterloos wat brokken in de bak gooien of een KVV geven zonder verder na te denken wat je nu geeft.

Dus in het kort:
- Ga voor nu voor KVV maar oriënteer je ook op andere merken (zoals hier vaker gezegd wordt: Wed niet op 1 paard! je moet de fabrikant tenslotte maar geloven wat hij op de verpakking zet)
- Weet dat er onderscheid is tussen KVV's, compleet met pre mix (vaak oa met kunstmatige calcium), enkelvoudig, compleet (meerdere diersoorten - met bot, spiervlees en orgaan) maar zonder pre mix
- Zorg ervoor dat je KVV's merken en dieren afwisselt. Op die manier voer je het meest compleet en ben je niet afhankelijk van een KVV met pre-mix
- Lees over het barfen. Probeer een menu samen te stellen. Plaats het hier op het forum en laat het beoordelen.

Zie er de uitdaging van in. Ik weet niet beter dat men hier iedereen altijd wel wil helpen. Merk idd ook dat er wel een taalbarriere is en daar ook wat verwarring door kan ontstaan.
Pracht samenvatting, helemaal mee eens :-*
Door tt-tjes
#3132650
Ligaa schreef: Als je dingen die elders op het forum geciteerd worden of onderschriften je persoonlijk gaat aantrekken snap ik dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Als je vindt dat je niet met genoeg respect behandeld wordt, moet je misschien een ander forum zoeken. Zoals ik al zei zie ik niet anders dan mensen die je willen helpen, maar misschien speelt daar gezien je taalgebruik een generatiekloof een rol, ik begrijp echt niet waar je je druk om maakt. Stel je vraag als je die hebt of ga zelf op onderzoek uit en kom terug als je er niet meer uitkomt.

En ja, voor mijn eigen voeding kijk ik ook wat erin zit. Ik eet namelijk geen vlees uit de supermarkt, in een restaurant of elders buitenshuis. Dan lees je wel etiketjes. En verder koop ik gewoon dingen als paprika wat dan ook paprika blijkt te zijn, dat soort dingen. Als je KVV koopt waar op staat 'kipmix' kan het 100 x goedgekeurd zijn door Jan met de pet huppelepup (zegt me zo gauw niks, sorry),maar als er geen ingrediënten op staan of verhoudingen, weet je nog niks.
Kan nou niet zeggen dat dit erg vriendelijk is tov iemand die informatie komt vragen. Zelf ben je hier ook nog niet zo lang dus ik denk dat het idd wel iets minder kan.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3132680
Lizzy schreef: Niet iedereen is het gewend om op fora rond te hangen. Kent de gebruiken en de spelregels. En nee, onderschriften hoeft niemand zich persoonlijk aan te trekken. Maar het is niet aan jou om iemand naar een ander forum te verwijzen :)
Hij laat meerdere keren doorschemeren dat hij niet behandeld wordt zoals hij dat zou willen (of zij, sorry ik weet het niet). Dat heeft niet zo zeer met regels van een forum te maken. En dan lijkt het me juist een goede een ander forum te zoeken waar ze wel de antwoorden geven in de vorm die hij zoekt, want ik begrijp werkelijk waar niet waar discussie over uitdrukkingen voor nodig is. In alle eerlijkheid, verder niks negatiefs.

tt-tjes: Ik geef mijn mening, dat is niet alleen weggelegd voor de mensen die hier langer dan 5 jaar zitten toch? :)

Edit: en nog over de KVV, ja dat ziet er prima uit. Ik heb verder geen idee of dat dan verschillende merken zijn en of er dan verder tussen merken afgewisseld wordt? Dat kan nog wel eens handig zijn. Maar ik had het dus over KVV algemeen, en niet specifiek over deze want dat ziet er zo uiteindelijk best goed uit. Beter dan enkel grof rundvlees, pens en kipmix. :)
Edit 2: en ik was benieuwd wat buiten deze discussie dan nog de resterende vragen zijn, want die kon ik er niet uithalen zo gauw.
Laatst gewijzigd door Ligaa op do 09 jul 2015, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tt-tjes
#3132713
Ligaa schreef:
tt-tjes: Ik geef mijn mening, dat is niet alleen weggelegd voor de mensen die hier langer dan 5 jaar zitten toch? :)
Nee hoor, zeer zeker niet maar je kunt dat ook op een andere manier zeggen. Jij had ook veel vragen toen je op dit forum kwam (zoals de meesten) en jouw katten kregen ook nog maar net vers vlees. Je zou het volgens mij ook niet leuk gevonden hebben als je als leek dit soort antwoorden kreeg.
Ik vond het behoorlijk hard overkomen.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op do 09 jul 2015, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3132715
Dit is niet mijn eerste reactie in het topic. Het is een reactie op de houding die topicstarter aanneemt ten opzichte van de goedbedoelde adviezen, niet een antwoord op de gestelde vragen waar hij reeds bij geholpen is.
Gebruikersavatar
Door Tangere
#3132732
Vooreerst mijn dank dat er ook anderen zijn (tt-tjes, Lizzy) die begrip kunnen opbrengen voor de tijd die je nodig hebt om een voeding aan te passen.
Dat er kritiek is op de voeding die ik gaf, daar kan ik mee leven; doch taalgebruik en generatiekloof zijn weinig tolerante houdingen, maar soit...als het zo'n select clubje is...
Tevens heb ik alle begrip voor mensen (Ligaa) die, vanuit hun jaren lange ervaring, soms steigeren als je zoveel onzin (mijn onzin) hoort. Mogelijk reageer ik wel op dezelfde wijze als ik jarenlang Barf.
Anderzijds meen ik dat op dit forum geen kippen zonder koppen rondlopen, deze bezoeken dergelij forum niet en gooien wat brokken in een eetbak.
In ieder geval waardeer ik de reeds ontvangen informatie en heb er al wat mee gedaan.
Op een week tijd schakelde ik over van de voeding ik gaf, naar 7 verschillende diersoorten met de voorgeschreven percentages.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door