Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3132145
Hallo,

Ik ben Chanel en lees al een aantal jaren mee op barfplaats. Ik heb nooit overwogen om me te registreren omdat ik nogal verlegen ben en geen directe vragen te stellen had. Anderhalf jaar terug woonde ik nog bij mijn ouders en zij hebben een Old English Sheepdog genaamd Bamse. (Al is het ook een beetje mijn hond aangezien ik een groot aandeel heb gehad in de opvoeding en verzorging) Mijn moeder vindt het teveel gedoe om haar barf te geven. Echter nu heb ik zelf een hondje genaamd Borre (Coton de Tuleár) en die zou ik wel graag overzetten op barf (hij krijgt nu kvv Carnivoer en Versvoer). Ik zou dus graag mijn menu willen plaatsen die laten controleren, dus nu moest het er toch van komen om me te registreren.

Daarnaast weten we sinds enkele weken dat Bamse een lichte vorm van HD heeft. Ik wil daarom mijn moeder overtuigen om toch barf te gaan geven ook aan Bamse. Ze moet namelijk afvallen (ze was niet te dik, maar het kan altijd iets lichter) en ik denk dat dat beter gaat met barf dan met kvv  vooral ook omdat ze hoofdzakelijk Lotgering  te eten krijgt. Ik wil daarom ook een menu voor Bamse maken.

Mijn eerste vraag is: van welk percentage moet ik uitgaan voor een hond die moet afvallen? 2% of minder? Ze heeft altijd rond de 32 kilo gewogen wat zou het streef gewicht dan moeten zijn waar ik van uit moet gaan? (Ze krijgt nu overigens 400 gram kvv per dag, dat was voordat we wisten dat ze moest afvallen 500 gr).

Als ik weet van welke percentages ik uit kan gaan dan ga ik aan de gang om een menu samen te stellen.

Alvast bedankt
#3132181
Hoi Chanel, welkom op Barfplaats! Wat dapper dat je je toch hebt durven registreren :-*! Echt leuk!

Ik heb al vaker gelezen dat Lotgering best vet is. Dus dat is misschien een reden dat Bamse iets te dik is. En 400 gram KVV is minder dan 1,5%. Dus ik zou voorlopig even uit gaan van 1,5% BARF, ideale gewicht (32 kg) dus dat is 480 gram per dag.

Succes, ik ben benieuwd naar je menu!
#3132423
Bedankt voor je snelle reactie  :)

Ik heb deze week vrij dus ben vanochtend direct begonnen met het in elkaar zetten van een menu. Dit is waar ik op uit kom. Er moet nog wel het een en ander aan gepuzzeld worden denk ik.

Dit zijn de percentages en hoeveelheden waar ik op uit kom met behulp van de rekenhulp
Hoeveelheid: 1.5% van 32 kilo = 480 gram per dag / 3360 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 216gr p/dag
Groentes 10% : 48gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 96gr p/dag
Spiervlees 25% : 120gr p/dag


Ik wil graag 3x in de week orgaanvlees voeren en 4x in de week spiervlees. Ik heb de hoeveelheid orgaan per week en spiervlees per week gedeeld door 3 en 4. Dan kom ik op 224 gr orgaanvlees per dag en 210 gr spiervlees per dag.
Ik kom er dan niet uit hoe ik dan toch 480 gr. per dag kan geven. Op de orgaan dagen is het meer en op de spiervlees dagen is het minder. Of is dat geen probleem?

Voor het gemak heb ik even bovenstaande hoeveelheden aangehouden en dit menu gemaakt:

Maandag
216 gr. parelhoenkarkas
210 gr. geitenvlees
48 gr. groenten

Dinsdag
216 gr. lamsribben
112 gr. pens (afwisselend rund, lam en geit), 38 gr. runderhart of lamshart, 38 gr. lamslever of kippenlevertjes, 38 gr. rundernier (Totaal 224 gr. orgaan)
48 gr. groenten

Woensdag
216 gr. kipkarkas
210 gr. runderwang/kopvlees
48 gr. groenten

Donderdag
216 gr. parelhoenkarkas
112 gr pens, 38 gr. hart, 38 gr lever, 38 gr. nier (totaal 224 gr. orgaan)
48 gr. groenten

Vrijdag
216 gr. konijnkarkas
210 gr. paardenvlees
48 gr. groenten

Zaterdag
216 gr. kipkarkas
112 gr pens, 38 gr. hart, 38 gr lever, 38 gr. nier (Totaal 224 gr. orgaan)
48 gr. groenten

Zondag
216 gr. kippennek
210 gr. geitenvlees
48 gr. groenten


Verdere vragen:
  • Ik weet ook niet zo goed hoe ik vis in het menu kan verwerken. Moet ik dat als extraatje geven, of kan ik dat beter in het menu verwerken? Want dat mag maar 10% van het totale menu zijn begrijp ik
  • Is het een probleem dat het vleesbot 3x bestaat uit kip? (op de websites waar ik het vlees wil bestellen hebben ze nog hazenrug en reeribben. Reeribben zijn aardig duur en vraag me af of die niet te hard zijn, de hazenrug is slecht bevleesd, en eend lust ze niet daarom heb ik toch voor een derde keer kip gekozen
  • Ik heb al eens gepureerde groentenmix voor Bamse gemaakt, dat lustte ze alleen als ik er heel veel yoghurt bij deed. Is het ook voldoende om elke dag een groente te koken en die toe te voegen of is de variatie dan niet genoeg? Ze krijgt dan in principe elke dag 1 soort groenten.
Alvast weer bedankt
Laatst gewijzigd door Bamse en Borre op wo 08 jul 2015, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#3132497
Mogelijk kan je 1x kip vervangen voor een tweede portie konijn daarnaast heb ik vernomen dat je goed op de hardhed van de lamsribben moet letten.
Het runderwang/kopvlees heb ik inmiddels als matig vlees ervaren, daar zit veel vet aan en eventueel kan je dat voor gewoon rundvlees vervangen.
De rest laat ik aan de veteranen hier over
#3132616
Je kunt vis zowel als extra als als onderdeel van je menu geven. Ik heb vis opgenomen in mijn menu.
Je zou bijvoorbeeld één van de dagen kip kunnen vervangen voor vis. Dus bijvoorbeeld op zondag in plaats van kippennek vis geven. Vissen vallen namelijk ook onder vleesbot.

Qua groente kom je met 7 verschillende groentes in de week prima uit.
Lamsribben zijn inderdaad over het algemeen nogal hard als beginnersbot.
Je zou bijvoorbeeld in plaats hiervan kwartelkarkas, patrijskarkas of konijnkarkas kunnen geven.
#3132630
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zou dus zondag de kippennek kunnen vervangen door 216 gr. zalmkop?
Telt alle vis als vleesbot trouwens? Zou ik het ook kunnen vervangen door haring of makreel b.v?

Bamse eet al af en toe lamsribben, dit knabbelt ze goed weg. Vandaar dat ik het wel in mijn menu heb geplaatst. Daarnaast is ze best lastig met eten. Mijn moeder geeft weleens wat kauwmateriaal zoals eendennekken of diamantduifjes maar over het algemeen lust ze niks wat nieuw is. Aangezien ik weet dat ze lam lust probeer ik dat in haar menu te verwerken. Elke keer dat ze iets niet lust is dat weer een bevestiging voor mijn moeder dat, dat barfen niet gaat lukken. Overigens zal ik bij verschillende sites lamsribben bestellen en dan even aanzien welke het zachts zijn, van jonge lammen zou het geen probleem moeten zijn.

Ik heb ook gelezen dat runderwang/kopvlees niet ideaal spiervlees is, maar het staat wel in het voorbeeld menu op de barfplaats site. Aangezien de site waar ik het wil bestellen aangeeft dat het weinig vet bevat en mooie kwaliteit is (moet ik natuurlijk nog even zien) ga ik er even van uit dat het goed is om 1 keer in de week te geven. Goed rundvlees kan ik namelijk niet vinden op de sites waar ik wil bestellen.
Overigens ben ik wel van plan om wanneer ik weer vlees moet bestellen even te kijken of ik wat dingen om kan ruilen. Ik zie dat ik ook wel aan fazantkarkas kan komen, daar kan ik dan af en toe mee af wisselen (als ze het gaat lusten).
#3132632
Bamse en Borre schreef: Bedankt voor jullie reacties.

Ik zou dus zondag de kippennek kunnen vervangen door 216 gr. zalmkop?
Telt alle vis als vleesbot trouwens? Zou ik het ook kunnen vervangen door haring of makreel b.v?
Je kunt de kippennekken inderdaad vervangen voor zalmkop. Maar nee, niet iedere vis staat gelijk aan vleesbot. Een hele vis (met graat, alle spiervlees en organen) bestaat voor zo'n klein deel uit graat, dat je daar niet echt lekker vleesbot mee kunt vervangen. De kop van de zalm bestaat rijkelijk uit "graat" (bot). Een hele vis kun je als extraatje geven, hoef je niet mee te tellen.
Bamse eet al af en toe lamsribben, dit knabbelt ze goed weg. Vandaar dat ik het wel in mijn menu heb geplaatst. Daarnaast is ze best lastig met eten. Mijn moeder geeft weleens wat kauwmateriaal zoals eendennekken of diamantduifjes maar over het algemeen lust ze niks wat nieuw is. Aangezien ik weet dat ze lam lust probeer ik dat in haar menu te verwerken. Elke keer dat ze iets niet lust is dat weer een bevestiging voor mijn moeder dat, dat barfen niet gaat lukken. Overigens zal ik bij verschillende sites lamsribben bestellen en dan even aanzien welke het zachts zijn, van jonge lammen zou het geen probleem moeten zijn.
OK.
Ik heb ook gelezen dat runderwang/kopvlees niet ideaal spiervlees is, maar het staat wel in het voorbeeld menu op de barfplaats site. Aangezien de site waar ik het wil bestellen aangeeft dat het weinig vet bevat en mooie kwaliteit is (moet ik natuurlijk nog even zien) ga ik er even van uit dat het goed is om 1 keer in de week te geven. Goed rundvlees kan ik namelijk niet vinden op de sites waar ik wil bestellen.
Overigens ben ik wel van plan om wanneer ik weer vlees moet bestellen even te kijken of ik wat dingen om kan ruilen. Ik zie dat ik ook wel aan fazantkarkas kan komen, daar kan ik dan af en toe mee af wisselen (als ze het gaat lusten).
Je hebt kopvlees en kopvlees. Je hebt kopvlees dat echt direct de vuilnisbak in kan, dat is vel en lel en del en kimmel. Maar je hebt ook kopvlees, dat is net biefstuk. En alles wat daar tussen in zit.
#3132640
Oke, die runderwangen ga ik gewoon bestellen en dan kijk ik wat ik van de kwaliteit vind. Als het niet goed genoeg is ga ik op zoek naar een alternatief.
Ik zal de kippennekken vervangen door zalmkop.

Dan zou ik alleen nog graag willen weten of de hoeveelheden zo kloppen. Aangezien ik 224 gr orgaan per 3 dagen geef en 210 gr. spiervlees per 4 dagen, heeft ze op de orgaan dagen 488 gr en op de spiervleesdagen 474 gr eten per dag totaal.
Ik vraag me af of dit nog iets uitmaakt aangezien ik in de voorbeeldmenu's wel vaak evenveel orgaan als spiervlees zie terwijl het toch verdeeld is over 3 en 4 dagen.

Als ik het goed begrijp ziet het er verder goed uit en zou ik kunnen beginnen met inkopen?

Zou ik hetzelfde menu voor mijn eigen hondje Borre (hondje van ongeveer 5 kilo) kunnen gebruiken maar dan met andere percentages? (Ik zou dan voor hem wel de lamsribben vervangen).
#3132659
Ik ben ook nieuw met Barf en volgens mij zit je helemaal op goede weg en ga je vanzelf experimenteren en wat ik zelf merk is dat het heel leuk is om te doen. Daarnaast maakt 474 en 488 niet zo uit, dat is nog geen 3% verschil en wat ik zelf denk is dat als je altijd een afgewogen hoeveelheid precies geeft dat je een beetje flexibiliteit gaat missen die je juist met rauw voeren wel wilt bereiken.
#3132677
Ja ik snap dat pietje precies, ik werk op een laboratorium waar het uitmaakt of je 10 of 12 milligram afweegt of 10 of 15 microliter ergens aan toevoegd dus het is hier ook even wennen maar het is net als in de keuken, ergens een snufje zout toevoegen of een eetlepel slaolie, ja dat is geen standaard maat maar meer een gegeven. En als je net niet uit komt met je portie kan er net wat meer of minder inzitten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door