Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door cairodyn
#3132515
Vraagje: de fokker van ons pupje is een leek op t gebied van vlees voeren. Ze geeft t liefste brokjes. De da waar zij heen gaat is ook geen helder licht qua vlees heb ik het idee.

De da heeft gezegd dat er momenteel in diepvries vlees voor honden twee bacteriën zitten waar pups aan kunnen sterven. Namen bacteriën heeft da wel genoemd volgens de fokker maar zij wist ze niet meer. Hebben jullie ervan gehoord? Ik ben benieuwd of jullie er iets vanaf weten of van hebben gehoord.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3132524
Ik heb op Facebook een vaag verhaal over Naturis (belgie) voorbij zien komen waarbij 2 pups zijn overleden aan salmonella welke in het voer zou zitten. Zou getest zijn door lab in opdracht van eigenaar. Vervolgens de gebruikelijke blabla van alles en iedereen. Iemand heeft uiteindelijk Naturis om reactie gevraagd en lijkt erop dat pups al iets onder de leden hadden waar vervolgens niets mee is gedaan. Labrapport geeft aan dat faeces positief getest is voor salmonella, zegt natuurlijk niks over voer.
Door cairodyn
#3132526
Lizzy schreef: Nee en het is gezwam. KVV wordt gecontroleerd op bacteriën.
Dank je wel! Ik had voor de vier puppies een puppie pakketje gemaakt en daarbij ook rolletjes KVV bij geregeld. Nu krijg ik vrijdag al het vlees weer mee omdat ze ze dus dankzij de da niet mee gaat geven aan de nieuwe puppie eigenaren. ZUCHT!
Ik moest een beetje lachen om t verhaal en heb heel goed van mezelf niks gezegd. Maar vind t erg jammer dat de pups op die van ons na dus waarschijnlijk brokken gaan eten:-(!
Door TomsBorders
#3132528
Daarnaast kan salmonella ook in brokken zitten (en dat zit het waarschijnlijk ook) vanwege de hoge resistentie die het heeft. Om die reden zit het ook met kleine hoeveelheden in eigenlijk al het voedsel, ook voor humane consumptie en in principe is ieder zoogdier geïnfecteerd met een milde hoeveelheid. Als salmonella al de oorzaak is, dan moet eerst de bron gevonden worden die een hogere uitbraak grens heeft dan de normale waarden. En bij warm weer zoals de afgelopen dagen ga je de bacterie ook sneller krijgen, vooral in algrijke wateren en helaas ook in voedsel dat al een tijdje warm staat te worden. Door de lagere pH van vleesetende honden in het maagzuur zijn ze eigenlijk ook beter bestand, maarja, dat geloven ze dan zeker weer niet...

En wees nou eerlijk, als het vlees zoveel zou veroorzaken bij pups, dan zouden al die fabrikanten toch allang failliet zijn? Dan zou dit forum door de NVWA al in beslag zijn genomen en zal een of twee helaas gestorven pups niet zoveel stof doen opwaaien.
Door Lizzy
#3132529
Eerlijk gezegd he.... Zou ik me niet bemoeien met wat die fokker-die-op-brokkies-is doet met haar nest. Weet je, als er iets mis gaat, ben jij de gebeten hond. Ze staat er gewoon niet achter, dat is duidelijk. En ze wil zich er eigenlijk ook niet in verdiepen, dat is ook duidelijk.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3132530
Lizzy schreef: Nee en het is gezwam. KVV wordt gecontroleerd op bacteriën.
Ik denk dat die controle hooguit steekproefsgewijs is, of als daar noodzaak toe is. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat iedere batch eerst vooraf gekeurd wordt voordat het de markt opgaat.

Daarbij zijn er natuurlijk tig kvvtjes en die worden niet allemaal onder de juiste omstandigheden gemaakt, worden kvv,s bij thuiskomst ook niet altijd op de juiste manier verzorgd. Dus ja nee, ik denk dat je logischerwijs moet uitgaan dat een kvv of barfhap altijd bacterien bevat en dat enkel de aantallen en de weerstand van de eter bepalen of je er ziek van wordt.

Maar algemeen gezien is de uitspraak natuurlijk weer best ongenuanceerd en te kort door de bocht.
Door Lizzy
#3132533
Angelique schreef: Ik denk dat die controle hooguit steekproefsgewijs is, of als daar noodzaak toe is. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat iedere batch eerst vooraf gekeurd wordt voordat het de markt opgaat.

Daarbij zijn er natuurlijk tig kvvtjes en die worden niet allemaal onder de juiste omstandigheden gemaakt, worden kvv,s bij thuiskomst ook niet altijd op de juiste manier verzorgd. Dus ja nee, ik denk dat je logischerwijs moet uitgaan dat een kvv of barfhap altijd bacterien bevat en dat enkel de aantallen en de weerstand van de eter bepalen of je er ziek van wordt.

Maar algemeen gezien is de uitspraak natuurlijk weer best ongenuanceerd en te kort door de bocht.
Nee, dat is waar, maar er wordt inderdaad steekproefsgewijs gecontroleerd en de fabrikant moet zelf van alles en nog wat doen om aan te tonen dat.

Maar ook een brok is niet gegarandeerd vrij van bacterieen zoals je weet. En ik ga er vanuit dat als je een fokker zo ver probeert te krijgen jou pup af te spenen met vers, dat je niet een een of ander vaag KVV'tje daar naar binnen rijdt.

En ik word zo langzamerhand zooooo moeiiiii van dit soort ongenuanceerd uitspraken, dat er pups dood neervallen door 2 dodelijke bacterieen.......... Dat is gewoon angst aan jagen op de meest goedkope manier.

Maar goed, als je een pup koopt bij een brok-fokker is dit wat je krijgt. Bij het eerste beste hikje haakt zo'n fokker af en wil ie brokkies. Zulke zeikverhaaltjes worden gewoon direct aan gegrepen als "ja nee, zie je wel, ik moet gewoon brokkies".
Door cairodyn
#3132569
Ik ben al blij dat de puppies tot nu toe voornamelijk vlees hebben gehad en nu de laatste week wat brokjes. Vanaf vrijdag een ons chickie de rest van haar leven vlees. En ik ben de discussie niet aan gegaan. Onbegonnen werk. Enige wat ik heb gezegd is dat als ze puppies bij haar krijgt er geen brokken in gaan maar alleen vlees!
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3132579
Dat vanalles en nogwat aantonen valt wel mee hoor, Lizzy.
Je controleert wekelijks (sommige bedrijven maandelijks) steekproefsgewijs een aantal stukjes vlees. Dit is in totaal misschien 500 gram (op soms wel 17.000 kg kun je nagaan). Dat stuur je op naar een lab, die stuurt jou de uitslag door en dat archiveer je. Mocht het resultaat niet gewenst zijn, dan moet je actie ondernemen. Maar dat product kan al lang geconsumeerd zijn.. die uitslagen duren namelijk wel een paar dagen.

Het is vrij makkelijk een negatief resultaat weg te moffelen. En dat dus in de consumentenbranche. Neem aan dat voor hondenvoer de regels nog minder scherp zijn.

Het gaat vaak om dat je een systeem hebt om te kunnen controleren, registreren, archiveren etc. dat je die proeven doet.
Door Lizzy
#3132582
Hylos schreef: Dat vanalles en nogwat aantonen valt wel mee hoor, Lizzy.
Je controleert wekelijks (sommige bedrijven maandelijks) steekproefsgewijs een aantal stukjes vlees. Dit is in totaal misschien 500 gram (op soms wel 17.000 kg kun je nagaan). Dat stuur je op naar een lab, die stuurt jou de uitslag door en dat archiveer je. Mocht het resultaat niet gewenst zijn, dan moet je actie ondernemen. Maar dat product kan al lang geconsumeerd zijn.. die uitslagen duren namelijk wel een paar dagen.

Het is vrij makkelijk een negatief resultaat weg te moffelen. En dat dus in de consumentenbranche. Neem aan dat voor hondenvoer de regels nog minder scherp zijn.

Het gaat vaak om dat je een systeem hebt om te kunnen controleren, registreren, archiveren etc. dat je die proeven doet.
Dat valt mee. Omdat het product rauw geconsumeerd wordt, worden fabrikanten behoorlijk streng gecontroleerd. Maar dat is toch niet het punt?
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3132583
Nee, het is idd offtopic.. ik haakte ff in op de controle  :biggrin2:

Men denkt vaak dat controles overal heel streng zijn namelijk, de regels zijn streng maar dat valt in de praktijk erg tegen.
Wilde puur even zeggen dat je door controleregels niet van uit kan gaan dat iets niet in het vlees zit.
Door miik
#3132651
pluk schreef: Ik heb op Facebook een vaag verhaal over Naturis (belgie) voorbij zien komen waarbij 2 pups zijn overleden aan salmonella welke in het voer zou zitten. Zou getest zijn door lab in opdracht van eigenaar. Vervolgens de gebruikelijke blabla van alles en iedereen. Iemand heeft uiteindelijk Naturis om reactie gevraagd en lijkt erop dat pups al iets onder de leden hadden waar vervolgens niets mee is gedaan. Labrapport geeft aan dat faeces positief getest is voor salmonella, zegt natuurlijk niks over voer.
Dat waren pups die veel te vroeg waren geboren en ook veel te vroeg op vlees zijn gezet...wat ik begreep.
Het is altijd belangrijk om voorzichtig te zijn met zieke en zwakke pupjes !
Maar als pups gewoon gezond, fit en happy zijn dan doen ze het prima op vers ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door