Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door May Linn
#3132456
Mijn jonge border collie (1 jaar) heeft een allergie.
Ze bijt en krapt zich kaal. De huid zelf is wel redelijk rustig, maar er komen steeds meer kale plekken.
Ik zit te denken eens te gaan elimineren.

Klein probleempje, ze heeft zowat alle diersoorten wel gehad.
Mijn idee was te elimineren met paard, dat heeft ze nog niet veel gehad. Maar daar is weer weinig bot van te krijgen.
Konijn bv is veel beter aan te komen, maar heeft ze wel veel gehad en is een erg mager dus zal ik veel van moeten voeren.
Hert is ook aan te komen, maar heeft ze ook wel vaker gehad.

Wat is nu wijsheid hierin? Moet elimineren echt met een diersoort die ze nog niet gehad heeft?
Zit meer te kijken naar de kansberekening. Elimineren vind ik al best een zware opgave omdat ik ook nog 3 andere honden heb en ze ook nog jong is en veel snoep krijgt.

Iemand die er wat meer ervaring mee heeft en mij wat tips aan de hand kan doen?
Door TomsBorders
#3132508
Heb je advies gevraagd over het type allergie bij een DA en heb je stress of een tik uit kunnen sluiten? Want sommige borders kunnen soms iets beginnen en het daarna doen omdat ze het eerder ook deden.

Eventueel kan je ook tijdelijk een 100% paard KVV gebruiken waarbij de botten vermalen zijn. Ik geloof dat deze bij meerdere merken gemaakt worden speciaal als eliminatiedieet.
Door Lizzy
#3132522
May Linn schreef: Mijn jonge border collie (1 jaar) heeft een allergie.
Ze bijt en krapt zich kaal. De huid zelf is wel redelijk rustig, maar er komen steeds meer kale plekken.
Ik zit te denken eens te gaan elimineren.

Klein probleempje, ze heeft zowat alle diersoorten wel gehad.
Mijn idee was te elimineren met paard, dat heeft ze nog niet veel gehad. Maar daar is weer weinig bot van te krijgen.
Konijn bv is veel beter aan te komen, maar heeft ze wel veel gehad en is een erg mager dus zal ik veel van moeten voeren.
Hert is ook aan te komen, maar heeft ze ook wel vaker gehad.

Wat is nu wijsheid hierin? Moet elimineren echt met een diersoort die ze nog niet gehad heeft?
Zit meer te kijken naar de kansberekening. Elimineren vind ik al best een zware opgave omdat ik ook nog 3 andere honden heb en ze ook nog jong is en veel snoep krijgt.

Iemand die er wat meer ervaring mee heeft en mij wat tips aan de hand kan doen?
Ja. Het antwoord daarop is echt simpel. Ja. Ze kan inmiddels al een allergie aan het opbouwen zijn voor de diersoorten die ze al gegeten heeft. En dan weet je nog niks.

Dus beter elimineer je dan met paard. En een calcium supplement. En gedroogd paardenvlees (zelf drogen). Van een betrouwbaar adres.

Maar mag ik vragen wat maakt dat je denkt dat ze een voedselallergie heeft?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#3132606
Lizzy schreef: Ja. Het antwoord daarop is echt simpel. Ja. Ze kan inmiddels al een allergie aan het opbouwen zijn voor de diersoorten die ze al gegeten heeft. En dan weet je nog niks.

Dus beter elimineer je dan met paard. En een calcium supplement. En gedroogd paardenvlees (zelf drogen). Van een betrouwbaar adres.

Maar mag ik vragen wat maakt dat je denkt dat ze een voedselallergie heeft?
Paard heeft ze weleens gehad, maar nog maar weinig.

Ik weet eigenlijk niet zo heel goed waar te beginnen met allergiën, nog niet eerder gehad zeg maar.
Stap 1 naar de dierenarts en checken op ongedierte wel gehad, die gaf me shampoo mee en zei toen dat het aan haar loopsheid lag....
Dat heb ik maar even niet gelooft, de shampoo heb ik wel even geprobeerd maar haalde niks uit.

Ze heeft het vanaf 6 maanden uit en is nu 13 maanden.
Het begon heel langzaam dat ik dacht ze krap wat meer dan de andere honden.
En werd steeds erger, begin nu echt kale plekken te zien.

Dus dan is het een beetje is de volgende stap?
Er bestaan allergiën overal voor. Ik denk niet seizoensgebonden omdat het in de winter begon en nu ondertussen zomer is.
Iets in huis zou nog kunnen, al wissel ik veel van wasmiddel en ook schoonmaakmiddel dus niet een vast merk.
Mijn volgende idee was dus misschien een eliminatiedieet.
Of toch naar een DA voor meer informatie wat het kan zijn.
Door Lizzy
#3132617
May Linn schreef: Paard heeft ze weleens gehad, maar nog maar weinig.

Ik weet eigenlijk niet zo heel goed waar te beginnen met allergiën, nog niet eerder gehad zeg maar.
Stap 1 naar de dierenarts en checken op ongedierte wel gehad, die gaf me shampoo mee en zei toen dat het aan haar loopsheid lag....
Dat heb ik maar even niet gelooft, de shampoo heb ik wel even geprobeerd maar haalde niks uit.

Ze heeft het vanaf 6 maanden uit en is nu 13 maanden.
Het begon heel langzaam dat ik dacht ze krap wat meer dan de andere honden.
En werd steeds erger, begin nu echt kale plekken te zien.

Dus dan is het een beetje is de volgende stap?
Er bestaan allergiën overal voor. Ik denk niet seizoensgebonden omdat het in de winter begon en nu ondertussen zomer is.
Iets in huis zou nog kunnen, al wissel ik veel van wasmiddel en ook schoonmaakmiddel dus niet een vast merk.
Mijn volgende idee was dus misschien een eliminatiedieet.
Of toch naar een DA voor meer informatie wat het kan zijn.
Op zich is het een logische stap, om een eliminatie dieet te gaan doen. Want als het zo jong begint en het lijkt niet seizoensgebonden (dan kan het nog een contact allergie zijn trouwens), dan is een probleem met de voeding niet ondenkbaar. En in de meeste gevallen is het ook gemakkelijk om even te kijken of het aan de voeding ligt. Maar ja, niet wanneer je zelf samenstelt en alle diersoorten al gegeven  hebt :-X

Want dat heb je wel nodig. Iets dat ze nog nooit eerder gegeten heeft.....

De meeste dierenartsen hebben niet zo heel veel verstand van huidproblemen. En ze staan al gauw klaar met "hier, hebbie iets tegen de jeuk". Maar, een bezoek aan de dermatoloog kan wel heel verhelderend zijn. En ik vind dat Nederland 1 goeie rijk is: Dr. Vroom in Oisterwijk. Dus als je dit met een dierenarts wilt bespreken: ik liet me doorsturen. Of, ik ging naar een goede holistische dierenarts.

Maar op zich is elimineren dus geen onlogische stap.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#3132634
Bedankt voor je input!

Dat lijkt me ook logisch of voer- of contactallergie.

Nooit over nagedacht iets achter de hand te houden voor allergie, ben wel van het uitproberen, weer wat geleerd.
Kan nog aan de rare soorten kangeroe, struisvogel ofzo dat is alleen zo verschrikkelijk duur en vaak is daar alleen vlees in te krijgen. Vind dat met een jonge hond wel een risico-tje om nu al 6 weken zo incompleet te voeren.

Ik ben nu eerst eens begonnen de kip en rund uit haar menu te laten, dat is een simpele stap, doe ik nu een week. Daar hoor ik toch vaker over dat ze daar een allergie voor hebben.
Heb het idee dat het laatste week ook iets minder krabt, maar dat kan ook toeval zijn.

Bedankt voor de naam, ik zal er eens na kijken.
Ja is net als met andere dingen die groter zijn dan een enting, dan laat ik me doorsturen, maar hier heb ik gewoon geen ervaring in.
Ze is verzekert dus dat geeft gelukkig wel ruimte een en ander te onderzoeken.
Lizzy schreef: Op zich is het een logische stap, om een eliminatie dieet te gaan doen. Want als het zo jong begint en het lijkt niet seizoensgebonden (dan kan het nog een contact allergie zijn trouwens), dan is een probleem met de voeding niet ondenkbaar. En in de meeste gevallen is het ook gemakkelijk om even te kijken of het aan de voeding ligt. Maar ja, niet wanneer je zelf samenstelt en alle diersoorten al gegeven  hebt :-X

Want dat heb je wel nodig. Iets dat ze nog nooit eerder gegeten heeft.....

De meeste dierenartsen hebben niet zo heel veel verstand van huidproblemen. En ze staan al gauw klaar met "hier, hebbie iets tegen de jeuk". Maar, een bezoek aan de dermatoloog kan wel heel verhelderend zijn. En ik vind dat Nederland 1 goeie rijk is: Dr. Vroom in Oisterwijk. Dus als je dit met een dierenarts wilt bespreken: ik liet me doorsturen. Of, ik ging naar een goede holistische dierenarts.

Maar op zich is elimineren dus geen onlogische stap.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door