Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3131726
A.s. woensdag gaan we met de hond naar de dierenarts..ze had al wat langer tekenen van schijnzwangerschap..maar nu komt er ook echt melk uit de tepels..en 1 van de tepels is ook echt warmer,roder en dikker dus tijd voor actie..
Mocht de DA een ontsteking constateren..moet ik dan wel of niet hiervoor akkoord geven voor antibiotica of zijn er ook betere oplossingen..
De loopsheid is ongeveer 8-9 weken geleden beeindigd en ze heeft nog steeds enorme hangtieten..lijkt wel of ik met een teef loop die al tig nestjes heeft neergelegd.
Ze is nog geen 2 en dit was haar 3e keer loops..ze is nog nooit gedekt
Ze is verder heel levendig enthousiast etc. totaal geen enkele karakter verandering..t zijn alleen de uiterlijk verschijnselen..
Laatst gewijzigd door Summerditches op ma 06 jul 2015, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#3131764
Om deze tijd zouden er dus pupjes zijn, die gevoed moeten worden, dus hangtieten en melk.
De dames hier krijgen niet al te zware tieten, de oudste wel en die is gesteriliseerd toen ze 8 was.
Volgens mij, koelen, koelen en koelen. Als er echt een ontsteking is, zou ik daarmee niet wachten tot woensdag, maar toch wel nu direkt aan de slag gaan. Blijft toch eng, vraag maar aan Lizzy. Je kunt lezen over rode koolblad gebruiken, masseren, warm, afkoelen. In ieder geval, niet afwachten, of het nog erger zal worden.  Ik weet echt niet, of een antibioticum nodig is. Google loslaten op borst ontsteking geeft ook vast wel hulp.

Hanny
#3131773
Hanny schreef: Om deze tijd zouden er dus pupjes zijn, die gevoed moeten worden, dus hangtieten en melk.
De dames hier krijgen niet al te zware tieten, de oudste wel en die is gesteriliseerd toen ze 8 was.
Volgens mij, koelen, koelen en koelen. Als er echt een ontsteking is, zou ik daarmee niet wachten tot woensdag, maar toch wel nu direkt aan de slag gaan. Blijft toch eng, vraag maar aan Lizzy. Je kunt lezen over rode koolblad gebruiken, masseren, warm, afkoelen. In ieder geval, niet afwachten, of het nog erger zal worden.  Ik weet echt niet, of een antibioticum nodig is. Google loslaten op borst ontsteking geeft ook vast wel hulp.

Hanny
Dank je wel..!Dat is logisch inderdaad...met dit weer koelen is lastig maar we doen ons best... ;)
#3131837
Het lastige hier natuurlijk is is dat je de melkgift niet wilt stimuleren.... Juist droog wil leggen (omdat er geen pups zijn). Maar de melk kun je ook niet laten zitten in die tieten die warm en rood zijn, dan gaat het juist ontsteking. Dus melk eruit halen, zachtjes de tieten masseren en daarna gekneusde koolbladeren erop. En daarnaast zou je kompressen met echte salie (http://www.degezondheidslijn.nl/salvia-oer-vogel-20ml) erop kunnen doen. Dat doet de boel samentrekken en de melkgift remmen. Dit ook inwendig geven. Tegen de tijd dat het echt gaat ontsteken: niet meer koelen. Ik ben helemaal niet pro koelen trouwens. Gekneusde kool kompressen en kompressen met echte Salie zijn wel prima, maar die hoeven niet perse heel koud. Ik zou wel met de dierenarts overleggen. Want de melkgift moet wel gestopt worden, aangezien er geen pups zijn. Hier trouwens nog een oud topic met middelen die je daarvoor kunt gebruiken: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8. Daar wordt salie (salvium) ook genoemd. Bisq kreeg uiteindelijk contralac. Sjeesus, wat een bagger is dat :-X. Probeer dat te voorkomen zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 06 jul 2015, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#3132427
Lizzy schreef: Het lastige hier natuurlijk is is dat je de melkgift niet wilt stimuleren.... Juist droog wil leggen (omdat er geen pups zijn). Maar de melk kun je ook niet laten zitten in die tieten die warm en rood zijn, dan gaat het juist ontsteking. Dus melk eruit halen, zachtjes de tieten masseren en daarna gekneusde koolbladeren erop. En daarnaast zou je kompressen met echte salie (http://www.degezondheidslijn.nl/salvia-oer-vogel-20ml) erop kunnen doen. Dat doet de boel samentrekken en de melkgift remmen. Dit ook inwendig geven. Tegen de tijd dat het echt gaat ontsteken: niet meer koelen. Ik ben helemaal niet pro koelen trouwens. Gekneusde kool kompressen en kompressen met echte Salie zijn wel prima, maar die hoeven niet perse heel koud. Ik zou wel met de dierenarts overleggen. Want de melkgift moet wel gestopt worden, aangezien er geen pups zijn. Hier trouwens nog een oud topic met middelen die je daarvoor kunt gebruiken: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8. Daar wordt salie (salvium) ook genoemd. Bisq kreeg uiteindelijk contralac. Sjeesus, wat een bagger is dat :-X. Probeer dat te voorkomen zou ik zeggen.
Enorm bedankt.
#3132475
Ik weet dat fokkers vaak Kampferspiritus gebruiken voor verkoeling. En de hangtieten trekken ook weer mooi strak (zeggen ze)
Door schijnzwangerschap kan je teef op latere leeftijd mammatumoren ontwikkelen. Om o.a. die reden laat ik ze altijd steriliseren. Maar ook vanwege de grote kans op baarmoederontsteking.
Ik heb het bij 1 teef niet gedaan omdat ze vanaf pup incontinent was en de kans dan groot is dat het erger wordt, en  inderdaad.... die kreeg op 8 jarige leeftijd borstkanker. Dit even als 'weet je'..
Laatst gewijzigd door winni op wo 08 jul 2015, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#3132491
Ga ik zeker lezen maar de google vertaler blijft 'hangen'.
Wij hebben het in ieder geval aan den lijve ondervonden.
Overigens kreeg ze ook de 'verwachtte' BMO en heb ik alsnog alles weg moeten laten halen. Gelukkig tóch geen ergere gevolgen voor dr incontinentie gehad.. Ze is 2 jaar na d'r borstoperatie overleden aan uitgezaaide kanker.
Laatst gewijzigd door winni op wo 08 jul 2015, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#3132571
winni schreef: Ik weet dat fokkers vaak Kampferspiritus gebruiken voor verkoeling. En de hangtieten trekken ook weer mooi strak (zeggen ze)
Door schijnzwangerschap kan je teef op latere leeftijd mammatumoren ontwikkelen. Om o.a. die reden laat ik ze altijd steriliseren. Maar ook vanwege de grote kans op baarmoederontsteking.
Ik heb het bij 1 teef niet gedaan omdat ze vanaf pup incontinent was en de kans dan groot is dat het erger wordt, en  inderdaad.... die kreeg op 8 jarige leeftijd borstkanker. Dit even als 'weet je'..
Klopt bij paarden in elk geval. Mijn merrie kreeg destijds een zware uierontsteking nadat haar veulen eraf moest (merrie was te zwaar geblesseerd om nog voor het veulen te zorgen). Kampferspiritus deed echt wonderen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door