Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3132105
hallo allemaal, ik ben Sil en we hebben een Oldie (Old English Bulldog)van nu 5,5 maanden oud. Begin juni had hij ineens een flinke uitslag op zijn buik,rood en wij dachten dat het kwam omdat hij door het hoge gras was gelopen. Een week later zag hij eruit alsof ie 3 dagen in de brandnetels had gelegen. Zoooo sneu, dus flink koelen en zalf erop. Het leek niet te jeuken,maar na een dag of 2 begon het een soort van te schilferen en kreeg hij ook jeuk. Onder zijn oksels zaten hele rode zakken. Het trok weer weg ,maar een kleine week latere zat het er weer. Toch naar dierenarts, die denkt aan een allergie van pollen of grassen , wij dachten meer aan een reactie op zijn nieuwe tuigje van K9 of het voer. We kregen zalf mee maar daar reageerde hij zo slecht op dat ik maar gewoon weer de Sudocreme ben gaan gebruiken. Wij zijn sowieso overgestapt op vers vlees ipv brokken, want dat kreeg hij bij de fokker ook. Zijn huid is verkleurd krijgt nu ook hier en daar wat kale plekjes en soms vlamt de rode uitslag weer wat op,gelukkig niet meer zo heel erg als de 1ste 2 keer,maar toch. Wij zijn maar aan het bedenken waar hij zo op reageerd. Is het metaal of toch een synthetisch materiaal? We hopen dat als zijn immuun systeem weer wat beter werkt door de verandering van voer dat het misschien nog minder word,maar goed nu weten we het even niet meer. Weet iemand welke boost ik hem kan geven die ook echt werkt voor huid en vacht? Of is er iemand die het herkent? Ik weet nog niet hoe ik een foto kan plaatsen als me dat lukt kunnen jullie het zien.

Groet, sil
#3132184
Gezien de leeftijd van de pup vind ik een pollen of grasallergie niet erg aannemelijk. Een allergie voor iets in de voeding kan wel en een contact allergie is ook goed mogelijk.

Zijn er geen mijten in het spel? Heeft je dierenarts een afkrabsel genomen?
#3132227
Hoi , nee de dierenarts vond mijten niet aannemelijk. Pollen en gras leek ons ook sterk hij komt uit Drenthe en fokker woont op boerderij dus hij is veel buiten geweest. Ik denk ook eerder voeding en vanavond dacht ik zelfs misschien een reactie op lijnzaad dat zat ook in de brokken van dog lovers gold en nu ook in voedingssupplement,die Schrappen we dus ook maar ... Contact allergie zou kunnen, maar dierenarts zei dat dan te zien is op plekken die in contact komen met het geen waar hij op reageerd......

Best lastig, ik houballes wat ie doet en waar hij mee in aanraking komt maar goed in de gaten en gaan nu regelmatig even de zee in want dat schijnt ook goed te zijn voor de huid. Net biotine en voedingssupplement zonder lijnzaad besteld hoop dat dat wat resultaat opleverd.

Sil
#3132297
sdb schreef: Hoi , nee de dierenarts vond mijten niet aannemelijk. Pollen en gras leek ons ook sterk hij komt uit Drenthe en fokker woont op boerderij dus hij is veel buiten geweest. Ik denk ook eerder voeding en vanavond dacht ik zelfs misschien een reactie op lijnzaad dat zat ook in de brokken van dog lovers gold en nu ook in voedingssupplement,die Schrappen we dus ook maar ... Contact allergie zou kunnen, maar dierenarts zei dat dan te zien is op plekken die in contact komen met het geen waar hij op reageerd......

Best lastig, ik houballes wat ie doet en waar hij mee in aanraking komt maar goed in de gaten en gaan nu regelmatig even de zee in want dat schijnt ook goed te zijn voor de huid. Net biotine en voedingssupplement zonder lijnzaad besteld hoop dat dat wat resultaat opleverd.

Sil
Wat voor voedingssupplement heb je besteld, als ik vragen mag? Ik zou hem eerlijk gezegd even helemaal  niks extra's geven. Alleen zijn verse/rauwe voeding van een goed merk. Wat een narigheid joh. Waarom vond de dierenarts mijten niet aannemelijk? Gisten en schimmels, is hij daar op getest?
#3132312
Wat een ellende met de pup zeg

Ik snap eigenlijk niet waarom jouw d.a wel zalf geeft ( Vaak niet de prettigste zalven )
Ik snap wel dat jeuk heel erg is , en dat de d.a hier iets aan wil doen

Ik denk toch dat het verstandig is om bv wel een afkrabsel te doen
Lizzy benoemd het ook al , mijten gisten schimmels , het komt nogal eens voor bij het ras

Ik zou verder zelf niet teveel doen wat supplementen etc betreft . Totdat de werkelijke oorzaak is achterhaald
En je kan natuurlijk ook naar een holistisch werkende d.a gaan als je het idee hebt dat je eigen d.a niet echt verder bekijkt waar het probleem vandaan komt
Want het probleem ""onder het kleed blijven vegen "" daar schiet je niets mee op
#3132463
Mijn 'pup' (nu 7 maanden dus ik vind het nu eigenlijk een puber) kreeg vanaf eind mei/juni , dus op dezelfde leeftijd als jouw hond nu, ook last en nu nog steeds. Duidelijk dus wél van een grassoort. Mijn volwassen hond heeft precies hetzelfde in deze tijd. Mijn vorige Amstaff ook. Ieder jaar weer. Ëén en al pukkel wat later korstjes worden waarbij dan weer door het afvallen kale plekjes ontstaan.
Dus het kan wel degelijk op die leeftijd voorkomen.
#3132542
Hoi, mijn dierenarts zei dat Baco er verder kwa vacht en alles prachtig uit zag,hij glimt als een spiegel en hij kon geen vreemde plekken in de vacht vinden. De rode uitslag is echt op buik,in de liezen en onder de oksels. Ik vermoed nu toch een reactie op een synthetisch materiaal ,vannacht heeft hij op zijn kussen geslapen waar ik vergeten was een katoenen laken overheen te doen en vanmorgen was dus de uitslag weer wat erger. Hij heeft de afgelopen dagen ook flink op mijn tuinstel ,dat van wicker is, geklommen en dan heeft ie ook reactie op achterpoten van het schuren erlangs lijkt wel. Hij is al zeker 2 weken niet in het gras geweest.......

Winni, dank voor reactie, Baco heeft geen bultjes maar echt vuurrode opgezwollen plekken en voelt dan ook erg warm,vandaar dat ik dan flink aan het koelen ben waardoor het verminderd. Wat sneu ook voor jouw puber....en de andere honden. Dat ieder jaar weer. Hebben ze dan ook veel jeuk?

We zijn sinds 3 weken bezig met vers vlees dus ik vermoed dat zijn lijf aan het reageren is op de verandering waardoor dus ook meer haar verlies bij komt kijken.

Lizzy , ik heb nu multivitaminen en biotine voor een extra boost voor zijn huid. Hij mag 2 tabletten,maar ik geef omdat ik ook niet zo'n voorstander ben van preparaten e.d 1 tablet. Ik had Barf -perle- mineral vitamine via vriesvoer.nl omdat ik daar ook het Barf vlees bestelde. Ik ga nu het versvlees van Lotgering bestellen omdat ik het heel lastig vind om alles te mengen en zij rollen van 500 gram hebben die makkelijker te proportioneren zijn het is een slager die ivm zijn eigen honden zich heeft gestort op het versvlees voor honden.

Gr. Sil
#3132789
Winni, hoelang duurt die periode ,als het inderdaad gras of pollen zijn dan moet het een keer minder worden neem ik aan. Tja je blijft zoeken en denken wat kan het zijn misschien zelfs een combi?? Tussen zijn tenen is het ook rood en onder zijn kin is het ook wat roder dus ik dacht waar heeft ie met zijn kin dan op gelegen?


Lastig uitzoeken hoor, je probeert het 1 uit te sluiten zodat je weet welke hoek je moet zoeken zodat er misschien een gerichte test gedaan kan worden.
#3132817
Het is zeker lastig maar de plaatsen die jij aangeeft (ook de voeten en kin) die zijn ook hetzelfde als hier. De kin bij de pup dan. De volwassene kijkt wel uit waar ze d'r snuit steekt. Die weet intussen wel hoe t komt. Het duurt eigenlijk wel een maand of vier dacht ik. Vroeger smeerde ik met sudocreme maar mijn volwassen hond is het nu wel gewend. Als je er niet aankomt jeukt het ook niet zo erg. Als je eraan komt zie je t even later ook opzwellen....Bij haar moet ik wel tussen d'r voeten smeren want die lebbert ze helemaal drijfnat.  Maar ik denk toch echt dat we t over hetzelfde hebben. Ik ken zo veel honden die dit hebben.
Ik gaf vroeger ook lotgering. Mijn hond ging er van stinken. Héle grote fout van mij want je moet iedere week zoveel mogelijk merken  afwisselen.
#3133039
Het klinkt inderdaad alsof we over dezelfde problematiek praten. Baco krijgt gelukkig nu ook meer haar op buik dus dat zal,wel gedeeltelijk gaan beschermen. Ik merkte dat ie veel haarverlies door de brokken had m.n. Op zijn achterpotenen dijen en binnenkant van poten en dat groeit nu gelukkig weer lekker terug, hij doet het wat dat betreft veel beter op rauw vers vlees. Bij Lotgering kon ik een pakket bestellen zodat Baco iedere dag een ander mix van diersoorten eet en ik heb pens erbij besteld want dat vind hij heerlijk dus voor extra variatie. Hij vind boekmaag ook zooooo lekker,maar  dat hebben ze  volgens mij niet bij degene waar ik Lotgering bestel. Wat ik begreep is,Het bij Lotgering natuurlijk rauw vlees en verder geen mixen e.d. erin. Wat ik al schreef vind ik het met die ingevroren kilo pakketten het erg lastig om te gaan mengen,dus vandaar naar Lotgering Hopelijk gaat Baco niet stinken! Ha ha dat de e d hij wel van de brokken van Dog Lovers Gold.

Ik neem de tip om zoveel mogelijk niet aan de geïrriteerde plekken te komen ter harte, alleen met regelmaat even de zee of het water in en bij hele erge jeuk onder de oksels smeer ik hem een beetje in ivm openkrabben vd huid.

Gr. Sil
#3133202
Ja de oksels smeer ik bij mijn jongste  ;)ook want die zijn zó kapot gekrabd. En inderdaad hebben wij honden met bijna geen vacht op die plekken. Vandaar dat zij snel last hebben. Langharige honden (vergeleken bij de onze) zoals herders hebben hiervan geen last. Dan spreek ik uit ervaring met mijn voormalige werkhonden ;)
Sterkte met hem en ik ben benieuwd of hij in het najaar als er geen grassen meer bloeien of opkomen geen last meer heeft! 
#3133415
Inderdaad de oksels..... Ik hoop ook van harte dat we als alle grassen en pollen de lucht uit zijn resultaat zien dan weten we inderdaad zeker dat dat 'het' is..... Met onze herders ook nooit problemen gehad maar die hadden al van pups af aan meer haar op hun buik en dijen. Ik ben wel blij dat Baco zo vrolijk blijft! Want anders had ik me echt geen raad meer geweten. Ik kan mij voorstellen dat die diertjes er toch echt last van moeten hebben.....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door