Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3132086
Hallo Allemaal,

Misschien weten jullie raad. een van de poezen is ziek, ze spuugt al 2 dagen. De eerste dag spuugde ze het eten uit. Gisteren alleen nog gal en heldere vloeistof. Gisteren ben ik bij de veearts geweest. Die heeft haar onderzocht, ik dacht misschien zit er iets in de bek. Maar nee, hartje is ook goed. Hij voelde wat harde keutels. Ze was wel aan het uitdrogen, ook niet zo gek als je steeds spuugt. Dierenarts heeft haar vocht ingespoten onder de huid. Een middel tegen misselijkheid en mocht ze pijn hebben een tabletje daartegen. De dierenarts heeft geen idee wat het kan zijn. Ze dronk vanochtend een beetje en verder heb ik haar water ingespoten, int bekkie. Hoop dat iemand dit herkent. Gisteravond at ze een beetje uit een blikje nu niets.


Groeten, Jantje
Door Ellie
#3132180
Heb je echt vlees in huis (geen varkens?). Pureer dat met veel water en probeer dat eens. Mijn poes weigert trouwens verder brokken te eten en wil alleen nog maar vlees en daar doe ik veel water bij! Kipfilet koken en bouillon van dat water met stukjes kip er in: ook goed. Het kan puur de warmte zijn: mijn poes was ook enkele dag van streek. Misschien heeft iemand anders een beter idee, maar ik vermeng KVV (voor de hond nota bene, voor de poes lusttie niet) met water en hij vreet weer!
#3132383
Temperatuur? Ontlasting? Urine? Lusteloos? Speelt ze? Stinkt ze uit haar bek en wenn ja waarnaar? Bloedonderzoek?
Als die dierenarts het niet weet en je naar huis stuurt met een pilletje, dan ging ik naar een andere. Zeker als je kat uitgedroogd is. En dan naar een die de moeite wil doen om te weten te komen wat er scheelt.
#3132684
Klinkt als een virusje of een maagonsteking.
Gal overgeven komt van een te lage bloedsuikerspiegel en blijft dus aanhouden zolang er niets in blijft. Wat ik zelf dan probeer is er een pietsje suiker in te krijgen.  Normaal heel ongezond voor een kat, maar een kleine hoeveelheid kan de gal laten stoppen en dat is eerst wel nodig want dat bemoeilijkt de vertering van het normale voedsel.  Desnoods een likje slagroom maar de moutpasta's die ze verkopen bij dierenspeciaalzaken (of zooplus) zijn ook erg geschikt.  Deze helpen trouwens ook bij verstopping, dus dat is ook meegenomen. Al had ik liever gezien dat je DA je minstens een licht laxeermiddel voorgeschreven had.  Ik ben het er ook wel mee eens dat een andere DA opzoeken geen overbodige luxe zal zijn.

Als het gal overgeven over is, kan je proberen of er wat eten in blijft. Zelf ga ik dan meestal wel eerst een blikje geven voordat ik terug vers geef. En als ik terug vers geef, even geen bot.  Dus je zou dan wat kipfilet kunnen proberen voordat je terug je kvv geeft.
Maar eerst maar eens kijken of er wat in blijft.  Probeer zowiezo (wat je ook geeft) hoge vetgehalte's te vermijden, dat valt te zwaar op de maag, vandaar ook mager spiervlees of blik.  Beetje uitproberen wat ze zelf het liefst wil en wat ze eventueel verdraagt.

Verder is het genezen he.
Dat is als je zelf moet overgeven ook zo.
Als ze langer dan 3 dagen echt niets binnenhoudt, zou ik haar wel bij een DA aan het infuus (vocht en voeding) laten hangen, want dat kan wel levengevaarlijk worden bij katten en dan duurt het toch echt te lang. Zowel via leververvetting als inderdaad door uitdroging. Ik weet niet hoe haar verdere conditie is (gewicht ed), maar ik zou er ook geen risico mee nemen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door