Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door TessaS
#3132082
Een ruime 2 weken geleden was ik bij onze dierenarts, we kregen het over voeding. Onze Cane Corso pup (nu ruim 4 mnd oud) is afgespeend op KVV. Wij voeren haar allerlei soorten KVV, veeal van TamRo en Carnivoer, paard, lam, geit, rund, zalm, vis, kip, eend, kalkoen, ect ect. Zelf verwerk ik rauwe groentes en die geef ik er ook nog bij, ik geef dus geen KVV die compleet zijn gemaakt door aanvullingen. Nu is het punt dat onze dierenarts liever ziet, dat onze CC een brok voor pup zou krijgen, dit omdat de calcium/fosfor verhoudingen precies goed zijn.  Hij geeft aan dat als er vers vleesvoeding wordt gegeven aan de hond, krijgt de hond teveel calcium, fosfor, koper en vitamine A. En te weinig mangaan, jodium, vitamine D en vitamine E. Bij een calcium overzocht worden er afwijkende skelet ontwikkeling gezien. Als zij de botcellen onder de microscoop bekijken zien ze de botcellen niet meer naast elkaar staan maar kriskras door elkaar waardoor de steunfunctie verminderd. Tot slot zegt hij dat er weinig tot geen toezicht is op het verwerken en maken van KVV. Zover dus het verhaal van de dierenarts.

Maar als ik kijk naar de analyses die op de verpakkingen staan, dan zie ik een calcium en fosfor (dit waren de belangrijkste argumenten van onze dierenarts) gewoon vermeld staan en ook nog eens ruim onder 1%... Door zijn verhaal begin ik heel erg te twijfelen of wij er wel goed aan doen om onze CC vers vlees te voeren. Ik ben bang voor ED en HD, een probleem wat bij deze formaat honden nogal eens te zien is, en dat is nu juist het punt waar onze dierenarts over spreekt.

Wat is jullie ervaringen over bovenstaande en wat zegt jullie dierenarts?

Groet,
Tessa
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3132090
Mijn da zegt niks, die kijkt wel uit  :biggrin2:

In de tijd dat ik vers voer (volledig zelf samengesteld, jaar of 14 nu) heb ik diverse honden laten afrontgenen, met altijd goede resultaten. Zoals je zelf al zegt zit er in jouw ras HD en ED, daar heb je dus geen vers voer voor nodig om dat als hond te krijgen, dat is in de afgelopen decennia ook prima gelukt met al die geweldige super uitgebalanceerde brokkies.
Dus tenzij je er qua versvoeding een ontiegelijke bende van maakt....wat niet het geval is...kun je veilig en wel vers voeren aan je hond en zijn er echt geen extra risico's wat betreft het krijgen van Hd en ED.
Gebruikersavatar
Door TessaS
#3132097
haha nee gelukkig niet zeg, maar dat is wat onderzoeken uitwijzen (citaat dierenarts). Ook benoemde de dierenarts een wetenschappelijk onderzoek gedaan bij duitse doggen. Ik heb dit onderzoek opgezocht op PubMed maar dat zijn voornamelijk onderzoeken waarbij honden onbeperkt mogen eten versus beperkt voedsel. Nergens kan ik iets vinden wat exacte gegevens laat zien over calcium/fosfor verhoudingen...
#3132102
Vorig jaar was ik bij een Nederlandse DA, die wel pro vers is, maar alleen voor honden vanaf 1 jaar...had zo'n beetje dezelfde argumenteringen als jouw DA...

In Italie daarentegen vinden de pro vers DA's (die op één hand zijn te tellen) veelal de percentage 40-45% vleesbot veel te hoog, volgens hun de oorzaak van skeletontwikkelingsproblemen.  Zij zien liever 10% vleesbot.

Yuma en Kees zijn sinds de leeftijd van 8 weken op vers, (Kees altijd op KVV) (volgens de BP %) en de rontgenfoto's van Yuma zijn helemaal perfect, Kees heeft duidelijk geen afwijkingen.
Door Lizzy
#3132119
TessaS schreef: Een ruime 2 weken geleden was ik bij onze dierenarts, we kregen het over voeding. Onze Cane Corso pup (nu ruim 4 mnd oud) is afgespeend op KVV. Wij voeren haar allerlei soorten KVV, veeal van TamRo en Carnivoer, paard, lam, geit, rund, zalm, vis, kip, eend, kalkoen, ect ect. Zelf verwerk ik rauwe groentes en die geef ik er ook nog bij, ik geef dus geen KVV die compleet zijn gemaakt door aanvullingen. Nu is het punt dat onze dierenarts liever ziet, dat onze CC een brok voor pup zou krijgen, dit omdat de calcium/fosfor verhoudingen precies goed zijn.  Hij geeft aan dat als er vers vleesvoeding wordt gegeven aan de hond, krijgt de hond teveel calcium, fosfor, koper en vitamine A. En te weinig mangaan, jodium, vitamine D en vitamine E. Bij een calcium overzocht worden er afwijkende skelet ontwikkeling gezien. Als zij de botcellen onder de microscoop bekijken zien ze de botcellen niet meer naast elkaar staan maar kriskras door elkaar waardoor de steunfunctie verminderd. Tot slot zegt hij dat er weinig tot geen toezicht is op het verwerken en maken van KVV. Zover dus het verhaal van de dierenarts.

Maar als ik kijk naar de analyses die op de verpakkingen staan, dan zie ik een calcium en fosfor (dit waren de belangrijkste argumenten van onze dierenarts) gewoon vermeld staan en ook nog eens ruim onder 1%... Door zijn verhaal begin ik heel erg te twijfelen of wij er wel goed aan doen om onze CC vers vlees te voeren. Ik ben bang voor ED en HD, een probleem wat bij deze formaat honden nogal eens te zien is, en dat is nu juist het punt waar onze dierenarts over spreekt.

Wat is jullie ervaringen over bovenstaande en wat zegt jullie dierenarts?

Groet,
Tessa
Hoi Tessa, ik zou zeggen: laat jouw dierenarts contact opnemen met zijn collega dierenarts die CarniVoer heeft ontwikkeld. Kunnen ze samen even over dit issue babbelen.
Hij geeft aan dat als er vers vleesvoeding wordt gegeven aan de hond, krijgt de hond teveel calcium, fosfor, koper en vitamine A. En te weinig mangaan, jodium, vitamine D en vitamine E. Bij een calcium overzocht worden er afwijkende skelet ontwikkeling gezien. Als zij de botcellen onder de microscoop bekijken zien ze de botcellen niet meer naast elkaar staan maar kriskras door elkaar waardoor de steunfunctie verminderd. Tot slot zegt hij dat er weinig tot geen toezicht is op het verwerken en maken van KVV. Zover dus het verhaal van de dierenarts.
Dit is dus gewoon niet waar. Nou heb ik geen berekeningen gemaakt van KVV maar wel van een fatsoenlijk BARF menu met de percentages: 40% a 45% vleesbot, 20% orgaanvlees, 10% groenten, 30% spiervlees en extra's zoals vette vis en ei: en daar zit niet teveel calcium in, niet teveel fosfor, niet teveel koper en niet teveel vitamine A. En wel genoeg mangaan, jodium, vitamine D en vitamine E.

Voor een KVV prak is dat natuurlijk lastig zelf uitrekenen, je mag aannemen dat de fabrikant van de KVV dat heeft gedaan. En dat hebben ze ook, zie de analyses. Maar voor BARF kun je het ongeveer zelf wel uitrekenen, als je zou willen.

Wat ik dan niet begrijp he..., waarom denkt zo'n dierenarts dat een brok fabrikant dat wel kan, een brokkie berekenen en maken. En analyses op de verpakking of website toveren en een vers fabrikant niet? Denkt hij of zij echt dat er meer toezicht is op brokkies dan op KVV? Werkelijk he, die gelooft zeker ook nog in kabouters? De controle op brokkies is net zo goed of slecht als de controle van KVV: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 436.0.html. Ik krijg echt pimpelpaarse vlekken van dierenartsen die met droge ogen kunnen beweren dat brokkies allemaal zo goed gecontroleerd worden en je je pup wel op Lidl brokken mag zetten maar geen KVV mag voeren, daar krijgt je hond skelet problemen van. En echt, met een stalen gezicht kunnen ze zo keihard liegen. Want nogmaals: durft hij of zij nou serieus te beweren dat jouw ras de afgelopen 20 jaar op brokkies geen HD en ED heeft ontwikkeld....? Van welke planeet is die afkomstig joh!

En net wat Angelique zegt, met alle respect maar jouw ras heeft geen slechte voeding nodig om toch een slecht skelet te ontwikkelen. En al die jaren al die geweldige brokmerkjes heeft ook niet doen voorkomen dat er bij jouw ras vaak skelet problemen voor komen....
Maar als ik kijk naar de analyses die op de verpakkingen staan, dan zie ik een calcium en fosfor (dit waren de belangrijkste argumenten van onze dierenarts) gewoon vermeld staan en ook nog eens ruim onder 1%... Door zijn verhaal begin ik heel erg te twijfelen of wij er wel goed aan doen om onze CC vers vlees te voeren. Ik ben bang voor ED en HD, een probleem wat bij deze formaat honden nogal eens te zien is, en dat is nu juist het punt waar onze dierenarts over spreekt.
Ik weet niet hoe je Engels is maar misschien moet je het boek Grow Your Pups with Bones van Ian Billinghurst eens lezen. Kun je precies lezen waarom honden juist skelet problemen ontwikkelen op brokken en niet op rauwe voeding. En hoe genen zelfs door deze slechte voeding (brok) verziekt kunnen worden.

Overigens lopen hier 4de generatie BARF gevoerde honden rond. En daar is niks mis mee. Het zijn Dalmaten. De twee jongste moeten nog gerontgend worden maar Bisq is wel gerontgend met een mooie HD A zelfs met voldoende aansluiting! Ga daar maar eens naar zoeken, naar Dalmaten die zelfs voldoende aansluiting hebben. NBW 36.

Oh, dit is ook wel een interessant artikel: http://healthypets.mercola.com/sites/he ... cebookpets
Gebruikersavatar
Door TessaS
#3132545
Bedankt allen voor de reactie... Ik moest stiekem wel een beetje lachen om de reactie van Lizzy :biggrin2:, maar je hebt helemaal gelijk. Het is dat ik op zo'n moment best even overdonderd wordt door de da, terwijl ik zelf vind dat ik goed weet waar ik mee bezig ben. Ik heb me goed ingelezen in het voeren van KVV en klooi niet zomaar wat aan. Ik ga dat boek ook nog eens lezen van Billinghurst, lijkt me zeer interessant!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door