Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door PollekeD
#3130893
Ik ben er nu zeker van dat ik mijn honden na de vakantie kvv ga geven. Nu zit ik nog te twijfelen of ik mn kat ook op de kvv ga zetten. Iemand ervaring met de combinatie sphynx/kvv en hcm/kvv?
Ik vraag dit omdat het zo'n moeilijk geval is. Brokken kotst hij vaak uit, en daar is geen oorzaak voor gevonden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3130897
Ik zie geen problemen met de combinatie. Krijgt hij medicatie voor zn hcm? Zoja, heeft dat invloed op de vertering of het maagzuur? Dat zou een puntje kunnen zijn, maar nog steeds geen reden om geen kvv te kunnen voeren.
Oosterse en kale rassen hebben meestal wel meer nodig dan de gebruikelijke 3 tot 4%. Dit omdat ze meer energie verbruiken om warm te blijven. Nu is dat met de hittegolf niet zo van toepassing, maar op alle andere dagen van het jaar wel. Ik vind zelfgebreide truien voor katten altijd echt heel schattig.

Er zijn meer katten die brokken uitkotsen. Het blijft toch onnatuurlijk voedsel en katten geven nu eenmaal ook nog eens makkelijk over.
Door geen brok te voeren ben je gelijk van dat probleem af  :P
Door *Gabriëlle*
#3131695
Ervaring sphynx/kvv. Biggles scheet zich leeg op de brokken met af en toe een blikje, elke keer opletten of hij geen poep- poten, kont of staart had verschrikkelijk (vooral als het monster stiekem gaat poepen, zodat ik het niet door had ::)), maar al na een week op vers, mooie stevige drollen en een stuk minder drinken dan voorheen. Hij vind blik en brok nog steeds het allerlekkerste wat er is, en af en toe geef ik toe en krijgt hij wat mc donalds voor katten :-X.
Hij mag van mij eten zoveel hij wil, en is afgevallen, na zijn castratie bij de vorige eigenaar was hij behoorlijk in gewicht aangekomen en is nu weer mooi op gewicht.
Door PollekeD
#3131766
Bedankt voor de reacties. Moet ik bij katten nog rekening houden met dingen die anderes zijn dan bij honden (qua mengverhouding, merk)? Want ik overweeg wel heel sterk om het te gaan proberen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3131768
Je zou toch voornamelijk een goede kattenkvv moeten voeren aan je katten.
Af en toe eens een hondensmaakje kan wel (als ze het lusten want pens lusten vele katten niet), maar in de hoofdzaak moet je toch kattenkvv voeren.
Katten hebben een hogere nood aan goede kwaliteit spiervlees en dus een iets andere orgaanverhouding en minder bot.  Bij een kat steekt het eigenlijk iets nauwer dan bij een hond. 

Let ook op dat je vriesbrand vermijd,  dus goed verpakken, probeer te vermijden dat het lang ontdooit in de koelkast staat (dus niet voor 2 dagen in een keer uithalen) en voer het dooivocht mee op.  Deze laatste zaken omwille van het behoud van voedingsstoffen uiteraard, maar ook omdat je anders veel taurine kan verliezen en dit voor een kat levensnoodzakelijk is.
Ook niet verhitten of overgieten met lauw water als je kat het moeilijk zou eten. Ga dan eerder mengen met wat blikvoer om aan de smaak te laten wennen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door