Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Aura
#313176
Nou ja, van Aura dan.... ;D

Ze krijg het nog niet helemaal, maar ik wil even kijken of dit een goed idee is. Graag jullie kritiek!


ma: Duck Lam&Rijst (Ik wil overschakelen op Carnibest)
di: Duck Lam&Rijst
wo: Duck Lam&Rijst
do: Duck Lam&Rijst
vr: 80gr GF-mix, 300gr vis, ei, gemalen eierschaalpoeder, schep Biogarde toe
za: Duck Lam&Rijst, schepje Biogarde toe
zo: 80gr GF-mix, 300gr vlees, ei, gemalen eierschaalpoeder, schep Biogarde toe


Ik had ergens een schema gevonden over de verhoudingen:
60% rauwe botten met vlees
15% groente
10% orgaanvlees
10% diversen
5% fruit
Dat heb ik een beetje als richtlijn aangehouden.

Ik heb de volgende GF-mix gemaakt:
spinazie (300gr)
witlof (280gr)
sperziebonen (100gr)
wortels (250gr)
komkommer (350gr)
peterselie (30gr)
appel (200gr)
banaan (200gr)

Geen idee of dat goed is, maar het leek me wel gevarieerd. Mis ik nog bepaalde groenten in dr GF-mix?
Ik denk nu alleen dat er wat teveel spinazie inzit, en ik hoorde ook dat je fruit en groente beter apart kan geven...

Ik weet alleen niet precies wat voor een vlees ik moet geven. Ik las dat in kvv relatief veel orgaanvlees zit, dus dan zou ik vooral spiervlees moeten geven? En kan ik dan nog wel pens geven (uit zo'n diepvries-bakje), of is dat niet nodig omdat dat ook al in kvv zit? ::)
Het lijkt me sowieso een goed plan om die 2 dagen vlees te geven dat niet in het kvv zit.

Kleine organen zoals lamsniertjes en kippenmaagjes en -levertjes (en misschien ook een lamshart) durf ik wel te geven zo af en toe....
Zijn zulke dingen een beetje makkelijk te krijgen? We hebben maar een beperkte ruimte in de diepvries, en ik wil niet meteen heel veel inslaan....
Door Aura
#313272
[quote="Lupa"]
ik zou geen eireschaal doen, ze krijgt al 4 dagen kvv en daar zit genoeg calcium in, ik zou kiezen voor bv 2x per week een echte bot als tandeborstel en nogx leuk voor de hond.[/quote]
Ik wilde die eierschalen geven, omdat ik erg opzie tegen botten, maar ze heeft toch nog een beetje calcium nodig, lijkt me (al is het niet erg noodzakelijk). Als tandenborstel geef ik haar wel eens zo'n Rawhide van Farmfood. Zo'n wittig "bot" met knopen aan de uiteinden. Dat heeft ze laatst ook gehad, en ik zag heel duidelijk dat haar tanden schoner waren geworden (al waren ze niet eens zo vies).

Ik woon ook nog steeds thuis, dus ik moet m'n moeder te vriend houden. Ze vindt het al raar dat ik er over nadenk om zelf eens wat te maken, dus ik moet niet met botten aankomen, en zeker niet met lappen pens (dat kent ze nog van vroeger....) ::)
Door Aura
#313276
[quote="Lupa"]
je geeft 5 dagen kvv, dus hoefje echt niet overin te zitten over de verhoudingen.

als je vlees gaat geven zou ik zeker voor spiervlees kizen,eigenlijk moet je zorgen dat ze in de dagen dat ze geen kvv krijgt alles krijgt wat niet of minder in kvv zit.
bv vis, biogarde, spiervlees,dat zit wel in kvv maar spiervlees moet in verhouding meer zijn dan organe vlees, [/quote]
Ok, volgens mij begin ik het nu te snappen ;)
Spiervlees, is dat ook bijvoorbeeld dat soepvlees wat je gewoon bij de Albert Heijn kan kopen? Volgens mij is dat rundvlees, dus zolang ze nog op de Duck zit, kan ik dat misschien wel geven.....
Door Aura
#313374
[quote="Lupa"]
als je een slger kan vinden waar ze kopvlees hebben bv ben je goedkoper uit, kijk bij bibliotheek naar vlees adressen.
je kan ook rundergehakt geven (geen halfomhalf), bij de lidle is bv het te doen, kipfilet,vis,soepvlees(goed kijken dat er geen varkensvlees in zit), maar dan ben je wel duur uit hoor.
zolang je bv 40% van de voeding kvv geeft hoefje niet echt je zorg te maken over verhoudingen, mits je de persentage van spiervlees omhoog schroeft.
dus niet de organen (want die zitten al meer dan genoeg in kvv)
[/quote]
Ok, dan geef ik gewoon spiervlees. Als ik dan een keer wat orgaanvlees kan vinden, dan krijgt ze daar af en toe een heel klein beetje van. Gewoon voor het lekkere ;)
Die verhoudingen maak ik me ook niet zo'n zorgen over, maar als ik het een beetje goed kan doen, dan probeer ik dat natuurlijk wel.

Hoef ik trouwens niet bang te zijn dat bij de slager ook ander vlees in contact kan komen met varkensvlees? Of via de handen ofzo?
Door Lizzy
#313409
Ziet er allemaal prima uit! Ik denk dat het een super-idee is om (als je 2 keer per week zelf wilt samenstellen - je hoeft je overigens dan inderdaad niet erg druk te maken over de percentages, hoewel het natuurlijk geen kwaad kan) 1 keer per week vis te geven. Je kunt ook hele/rauwe sardientjes geven, dan hoef je geen eierschaalpoeder te geven. De graatjes, de orgaantjes, het vlees zelf en de kop zorgen ervoor dat dit een prima maaltijdje is. Aangevuld met groente: helemaal super gezond!

De tweede maaltijd zou ik inderdaad geen orgaanvlees geven maar kiezen uit bijv. spiervlees. Het mooiste is nog als je een vleessoort kunt geven die niet in de Duck zit. Ik denk dan aan rundvlees, omdat je voornamelijk Duck Lam en Rijst voert. Of kalkoen. Of eend. Aangevuld met groente en wat eierschaalpoeder is prima!

Ik zou er zelf niet voor kiezen om fulltime zelf samen te stellen zonder (gemalen) botten. Ik vind botten namelijk wel de beste calciumbron. Maar voor 2 dagen per week hoef je echt geen botten te geven als je dat persee niet wilt (hoewel je honden gebit-technisch natuurlijk wel iets missen....).
Door Aura
#313631
Ok, dan doe ik het zo!
Toch wel prettig om feedback te krijgen van ervaren mensen. Prima uitvinding zo'n forum!! ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door