Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Aura
#313017
Aura krijgt sinds een paar weken Duck Lam&Rijst en dat vindt ze heel erg lekker. Ze krijgt het alleen 's avonds omdat ze 's ochtends puppiebrokken van Nutro krijgt. Ze vindt de brokken niet zo erg lekker, maar 10 kilo dure brokken weggooien vind ik zonde, en Sita helpt gelukkig een handje mee. Die eet echt alles, behalve rauwe kip :-\

Nou vroeg ik me af of in Duck Lam&Rijst wel alles inzit wat ze nodig heeft. Zitten er wel genoeg botten in? En hoe zit het met de verhouding orgaanvlees/spiervlees/groenten/overig?
Ze krijgt er wel altijd nog een paar gisttabletjes bij van Sanal. Geen idee waarom, traditie denk ik. En daar zitten ook een paar hele belangrijke B-vitamines in....

Als ik alleen Duck Lam&Rijst ga geven (als de brokken op zijn), is er dan wel genoeg variatie in de vleessoorten?
Gisteren heb ik voor het eerst een GF-mix gemaakt, en daarbij kreeg ze vis (koolvisfilet uit de diepvries ::) ) en een schepje Biogarde als toetje.
Dat was dus een keertje vis. Zoiets wilde ik ook doen met pens of iets anders. We hebben voor Sita van die pakjes vlees van Stawi en pakjes pens (staat geen merk op, maar het is net zo'n bakje). Ik weet alleen niet of zo'n maaltijd wel compleet is, want er zit dus geen bot in (in ieder geval niet in de vis)....

Heeft iemand tips voor me om haar voeding gevarieert te houden, zonder dat ik echt hoef te kliederen met botten en ingewanden enzo.... ik ben een beetje een miep met dingen die maar een klein beetje op levend lijken... :-[

En ik vroeg me ook wel af of Duck wel goed is. Is Carnibest misschien beter, of iets anders? En hoe zit dat met de verkrijgbaarheid daarvan? Van de Duck moest ik 16 kilo in 1 keer nemen, omdat het anders niet te doen was voor de dierenwinkel om het te bestellen....
Door pup
#313059
Heb zelf ook een pup van 9 weken. Voer hem brokken (daar stop ik mee, vreet ie niet natuurlijk) en KVV van Carnibest. Tussendoor fruit, kippetje, stukje bruin brood.
De fokker heeft mij aangeraden om ook groeibambix met volle melk te geven. Ik vraag me af of dat niet te veel granen zijn en waarom volle melk en geen halfvolle ofzo. ???
Carnibest haal ik bij een verkooppunt hier in de buurt en ik kon 5 kilo meenemen om te proberen. Ga even naar de website WWW.CARNIBEST.NL en kijk bij verkooppunten.
Ik ben van mening dat bibi en carnibest de betere produkten zijn o.a. vanwege de gemalen botten die erin verwerkt zijn. Maar ik ben geen expert, ik volg vaak mijn gevoel.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#313064
[quote="pup"]
Heb zelf ook een pup van 9 weken. Voer hem brokken (daar stop ik mee, vreet ie niet natuurlijk) en KVV van Carnibest. Tussendoor fruit, kippetje, stukje bruin brood.
De fokker heeft mij aangeraden om ook groeibambix met volle melk te geven. Ik vraag me af of dat niet te veel granen zijn en waarom volle melk en geen halfvolle ofzo. ???
Carnibest haal ik bij een verkooppunt hier in de buurt en ik kon 5 kilo meenemen om te proberen. Ga even naar de website WWW.CARNIBEST.NL en kijk bij verkooppunten.
Ik ben van mening dat bibi en carnibest de betere produkten zijn o.a. vanwege de gemalen botten die erin verwerkt zijn. Maar ik ben geen expert, ik volg vaak mijn gevoel.
[/quote]

die groeibambox met melk zou ik gewoon vergeten, ik zie nergens het nut van een bak met granen aan je pup te geven. Ze halen er niets goeds uit het is alleen een belasting voor het lichaam die die bak granen maar weer weg moet zien te werken het is een goedkope dikmaker maar er zit niets gezonds in voor de pup.
Door Lizzy
#313069
Duck is prima voer en dat bevat alles wat jouw pup nodig heeft! Hoe komt het toch altijd dat mensen zich dat van versvlees altijd afvragen (is het wel compleet) en dat bij brokken nooit doen?

Als je een pakje pens neemt, dan is dat niet compleet. Het bevat alleen pens. Je kunt het zelf compleet maken. Of je kunt gewoon af en toe een niet complete maaltijd aan je hond geven. Een keer of twee per week kan dat helemaal geen kwaad hoor. Jij en ik eten ook niet iedere dag compleet, toch? Geef desnoods een beetje pens, wat restjes van jouw groente of pureer wat rauwe groentes (http://www.barfclub.nl/een_handleiding_tot_barf2.htm) en geef een kippennekje toe. Voeg desnoods ook een rauw eitje toe. Perfecte maaltijd, voor zo 1 keer per week. Als je al versvlees geeft, dan bevat dat ruim orgaanvlees en pens dus is het inderdaad ook heel verstandig om bijv. 1 keer per week wat met vis te doen. Of iets anders wat niet in het versvlees zit.

Als je vaker als twee keer a drie keer per week zelf iets wil samenstellen, dan moet je je wel beter in 'de regeltjes' gaan verdiepen, want als je dat niet goed doet, dan loopt je hond wel tekorten op.

Die pap: laat maar hangen. Een pup is geen mensen-baby. Een pup heeft geen mensenpap nodig. Ik zie ook totaal geen toegevoegde waarde van Bambix.
Door Aura
#313110
Ok, ik heb eens gekeken op de site van Carnibest, en dat ziet er ook wel erg goed uit. Ik zag ook dat ik het bij ons in de buurt kan halen, volgens mij bij iemand die hier ook lid is (van de leuke Pyrenese pupjes), dus dan kan ik er tenminste wel aan komen.
Is het een goed idee om van Duck (Lam&Rijst) over te schakelen naar Carnibest?

Wat zit er eigenlijk allemaal in Carnibest? In de Natuur-versie zit kip en rund, maar zit daar dan ook genoeg orgaanvlees in? Of teveel? En zit daar dan ook al pens in?
Gek eigenlijk, als ik kip hoor, dan denk ik alleen maar aan bijvoorbeeld kipfilets, maar niet aan niertjes....

Ik had ergens een schema gevonden over de verhoudingen:
60% rauwe botten met vlees
15% groente
10% orgaanvlees
10% diversen
5% fruit
Dat heb ik een beetje als richtlijn aangehouden.

Ik heb de volgende GF-mix gemaakt:
spinazie (300gr)
witlof (280gr)
sperziebonen (100gr)
wortels (250gr)
komkommer (350gr)
peterselie (30gr)
appel (200gr)
banaan (200gr)

Geen idee of dat goed is, maar het leek me wel gevarieerd....

Vrijdag heeft ze 80gr GF-mix gehad, 100gr vis, pens en vlees (Stawi) omdat ik te weinig vis had, en een schep Biogarde toe.
De volgende keer wil ik wel meer vis geven (totaal zo'n 300 gr vlees/vis). En dan een rauw ei erbij.
Is het wat?

Ik dacht, misschien is het een goed idee als ik haar 5 dagen kvv geef, en dan 2 dagen iets zelfgemaakts met een ander soort vlees dan wat er in de kvv zit. Dus 1 dag vis, en 1 dag bijvoorbeeld lam (als ze Carnibest krijgt, want nu zit het al in de Duck), als ik het kan krijgen.
Wat voor een vlees kan ik dan het beste geven? Ik las dat in kvv relatief veel orgaanvlees zit, dus dan zou ik vooral spiervlees moeten geven? En kan ik dan nog wel pens geven (uit zo'n diepvries-bakje), of is dat niet nodig?

Ik heb trouwens eens zitten kijken in de handleiding tot Barf en die kleine organen zoals lamsniertjes en kippenmaagjes en -levertjes (en misschien ook een lamshart) durf ik wel te geven zo af en toe.... misschien kom ik over een paar jaar ook wel aan die lamskop met ogen toe... :o :D
Zijn zulke dingen een beetje makkelijk te krijgen? We hebben maar een beperkte ruimte in de diepvries, en ik wil niet meteen heel veel inslaan....
Door Aura
#313117
Oh, ik lees net in de handleiding dat ik ook gemalen eierschaalpoeder erdoor kan doen voor genoeg calcium, dus dan hoef ik me ook geen zorgen te maken over dat ze 1-2 keer per week geen bot door haar eten krijgt....

Is dit trouwens wel de goeie rubriek voor het menu enzo? :-\
Door Aura
#313170
[quote="Lupa"]
mischin kun je even opschrijven wat je hondje krijgt en dat plaatsen op menu's.
gewoon hey vorige kopieren en plakken.
dan kunnen mensen meer op je menu in gaan.
en ik onthou beter waar het over ging ;D
[/quote]
Ok!! Dank je! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door