Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Monique77
#3128237
Toen we hier heen gingen verhuizen liepen er 2 kippen in de tuin los, en hadden ze een prachtig mooi hok
Het hok is blijven staan, de kipjes zijn weg

Dus ik wil heel graag kipjes, maar heb er (nog) de ballen verstand van.
Waar vind je leuke (net gefokte) kipjes die niet vliegen, en kunnen genieten van een heerlijk leventje in een afgezet stuk in onze tuin ?
Oeh, en als ze eitjes leggen is het helemaal top  :D

Waar moet je als koper rekening mee houden, wat zijn zaken waar ik op moet letten enz enz

Iemand die mij als newbie wil helpen met wat meer info ? Internet staat er vol mee, maar ik vind BP betrouwbaarder dan al die rooskleurige internetverhalen  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#3128238
Volgens mij vliegen alle kippen, het zijn immers vogels. Je kan de hoogte beperken door de vleugels te wieken. Doe dit maar aan 1 kant, anders heeft het geen nut.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3128239
koekje schreef: Volgens mij vliegen alle kippen, het zijn immers vogels. Je kan de hoogte beperken door de vleugels te wieken. Doe dit maar aan 1 kant, anders heeft het geen nut.
Nou ja, ze mogen wel vliegen, maar niet over de omheining naar de buren (want net als alle dieren die hier lopen, die neem ik voor mezelf, en niet om overlast bij de buren te veroorzaken)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3128244
Ik zou eerst even kijken hoe groot de ruimte is die je kan bieden zodat je al kunt schiften tussen kriel en groothoender. Dan ga je kippenfoto"s bekijken om te zien wat je oogstrelend vindt en wat niet. (Ik vind grote kammen b.v. een nogo) Alle kippen vliegen en ze leggen ook allemaal een ei.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#3128249
De buren hebben kuifhoendertjes. Hele lieve en tamme kipjes. Heel aanhankelijk ook. Die lopen bij hun los in de tuin.
Wij hadden een engelse vechtkriel, ook die was heel lief en tam.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3128253
Manlief blijft volhouden dat kippen ratten aantrekken ?
We wonen wel tegen een sloot aan en zit niet echt heel erg te wachten op ratten heel eerlijk gezegd ....

Wat is jullie ervaring daarmee ?
Door kaszi
#3128259
We hebben cochin kriel kipjes en die gaan niet over 1 meter heen.   
Ze leggen ook goed, 4 kipjes en dagelijks gemiddeld 3 eieren.

En zoals hierboven gezegd.  Geen voer laten rondslingeren.
Door Jantina
#3128272
WillyP schreef: Kippen trekken geen ratten aan, maar wel het voer wat rondslingerd

Als je het goed schoon houdt heb je weinig problemen.
Wij laten geen voer slingeren, ze krijgen 1x per dag korrels wat in 1x op gaat en verder krijgen ze er groen voer bij wat een rat niet lust. Maar.... we hebben wel ratten die als ze de kans krijgen de eieren uit het hok jatten. Dus ja, kippen trekken wel ratten aan als je het mij vraagt. Bij ons staat de ren ook vlak langs de sloot.
Door BlissSpirit
#3128278
Jantina schreef: Wij laten geen voer slingeren, ze krijgen 1x per dag korrels wat in 1x op gaat en verder krijgen ze er groen voer bij wat een rat niet lust. Maar.... we hebben wel ratten die als ze de kans krijgen de eieren uit het hok jatten. Dus ja, kippen trekken wel ratten aan als je het mij vraagt. Bij ons staat de ren ook vlak langs de sloot.
+1
Nu geen kippen meer, mede door het aantrekken van ongedierte zoals ratten. Hier ook geen rond slingerend voer en elke dag werden de eieren geraapt. Tja, je houdt het denk ik niet tegen, vooral niet als je een beetje achteraf woont en langs een sloot. Zelfs een notenboom trekt ongedierte aan Afbeelding.
Een vriend van ons fokte kippen en miste elke keer wat kippen en die heeft hij uiteindelijk onder het hok terug gevonden, toen hij die ging verplaatsen. Dus ben er niet zeker van dat ratten kippen niet aantrekkelijk vinden.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#3128280
BlissSpirit schreef: +1
Nu geen kippen meer, mede door het aantrekken van ongedierte zoals ratten. Hier ook geen rond slingerend voer en elke dag werden de eieren geraapt. Tja, je houdt het denk ik niet tegen, vooral niet als je een beetje achteraf woont en langs een sloot. Zelfs een notenboom trekt ongedierte aan Afbeelding.
Een vriend van ons fokte kippen en miste elke keer wat kippen en die heeft hij uiteindelijk onder het hok terug gevonden, toen hij die ging verplaatsen. Dus ben er niet zeker van dat ratten kippen niet aantrekkelijk vinden.
In een sloot zitten inderdaad vaak ratten, wij zitten midden in een woonwijk, dat zal ook schelen.
Door Lizzy
#3128328
Ja, dat klopt. Wij hebben voor en achter een sloot en daar zitten ratten. Maar door het kippenvoer trekken die meeeters de tuin in. Het kippenhok in. En we hebben een keer een stel gehad, dat was zo brutaal die vluchtte niet eens meer als we langs liepen. Het is slecht met ze afgelopen, met Brenda en Eddie :-X. Leo zei van de week dat we een nieuwe Brenda en Eddie hebben maar ja, Leo geeft de kippen ook teveel voer dus ik heb het weer even over genomen van hem.

Ik heb Rhode Island Red krielen. In de regel blijven ze achter een 80 cm hoog hekje. Maar, ik heb er voor de zekerheid aan 1 kant een de veren van de vleugel afgeknipt. Want ALS ze over het hekje vliegen, eten de honden kip :-X
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3128342
Mijn volwassen Brahma-kriel vliegt nog 30cm, geloof ik.  ::)  Maar ze is eigenlijk een beetje te zwaar nu, en Brahmen zijn zowiezo al erg zwaar gebouwd.
Maar haar vroegere vriendinnetje vloog, zeker toen ze jong en nog niet uitgezwaard was,  wel een meter.  Die knipte ik haar ene vleugel ook elke herfst (na de rui) een klein beetje bij. Dan bleef ze braaf waar ze moest zijn. 

Kijk gewoon eens rond welk ras je leuk vind en kijk dan of het een beetje het karakter en eigenschap is die je zoekt. Zo heb je er die erg scharrelen of net niet, die heel rustig zijn of waar pit in zit, of die lawaai maken of niet.  Als het je kan schelen of ze goed leggen of goed broeden kan je daar ook rekening mee houden.

Ik heb ook al gelezen dat kippen ratten aantrekken en dat je dat niet echt tegen kan houden.  Verminderen wel, maar niet verhinderen, en dat ze ook kleine kippen eten als ze echt honger hebben.  Ik weet het niet, ik heb er nog geen last van gehad...  Binnenkort de katten ook in de tuin en dat zal ratten ook wel afschrikken.
Bij mijn ouders was het gehele hok (leghok waar ze ook eten kregen, en een afdak met slaapstok) meer dan een meter van de grond. Dat zal wel geholpen hebben dat het niets aantrok.  In mijn huidige hok zitten nog niet lang genoeg kippen om er wat van te zeggen...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door