Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door PollekeD
#3127698
Voor wie ik me nog niet heb voor gesteld, nog 1 keer. Ik ben Polleke, baasje van 1 bouvier, 1 kruising border/bearded (mijn schapendrijver) en 1 bordercollie van een half jaar. We wonen in de beemster.
Ik ben een beginner en heb me al heel redelijk ingelezen, maar wil graag goed voorbereid zijn al ik ga beginnen. Ik ga beginnen met snacks drogen en na de vakantie over op kvv. En nog voor ik begonnen ben met kvv zit ik er al aan te denken zelf te gaan malen, omdat ik wisselende reacties lees over kvv, qua kwaliteit en samenstelling.
Mijn vragen zijn nu,
- als ik een molen heb die zachte botten aan kan, kan ik dan volstaan  botten van kip/eend/konijn/parelhoen/kwartel, en voor het overige spiervlees van grotere zwaardere dieren zodoende het juiste percentage botten bereiken.
- kunnen eierschalen gebruikt worden als kalkbron
- hoe benaderen jullie het percentage bot versus vlees als een bevleesd bot of een karkas geeft?
- mijn grote hond heeft 800 gram kvv nodig. Stel, ik vooer een kvv die perfect uitgebalanceerd is qua percentages en vleessoorten. Als ik daarnaast nog snacks geef, moet ik dan ook weer rekening houden met die percentages, of is het voldoende als het binnen de basis (de 800 gram hoofdvoer) gebalanceerd is.
- verandert er iets in het jachtinstinct van honden, wanneer ze van brokken eenmaal over gaan op vers vlees, of leggen ze die link niet als ze in het veld een haas zien rennen (dit is echt een serieuze vraag).
- vanaf welke leeftijd mag een hond als volwassen worden beschouwd ten aanzien van vers vlees voeren, ofwel, tot welke leeftijd moet ik aanpassingen doen?
Laatst gewijzigd door PollekeD op wo 24 jun 2015, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3127726
- als ik een molen heb die zachte botten aan kan, kan ik dan volstaan  botten van kip/eend/konijn/parelhoen/kwartel, en voor het overige spiervlees van grotere zwaardere dieren zodoende het juiste percentage botten bereiken.

Ja dat volstaat. Onze clatronic kan deze botten aan. Een beetje zwaardere molen moet nog wel meer aankunnen, zeker als je wat voorbewerkt met een hakmes oid.

- kunnen eierschalen gebruikt worden als kalkbron

Ja dat kan, dit moet dan gedroogde eischaal zijn die héél fijn gemalen wordt. Het verdient niet de voorkeur, het is meer een mogelijkheid voor als bot om welke reden dan ook (tijdelijk) niet gaat.

- hoe benaderen jullie het percentage bot versus vlees als een bevleesd bot of een karkas geeft?

Ja gaat uit van 50% vleesbot, dat vervolgens uit 50% bot en 50% spier bestaat. Het is een beetje schatten, maar je gaat vanzelf zien of een bot goed bevleesd is of kaal. Zo is een kippendij héél ruim bevleesd en een karkas waarvan je haast alle botjes ziet lopen heel erg kaal. En je hebt alles daar tussenin. Een manier om achteraf te checken of je goed zat is de ontlasting: te zacht is te weinig bot, te hard en/of wit en het was teveel of te hard bot. Van zachte botten als kipkarkas kan je iets meer bot geven, terwijl je van harde botten zoals haas, ook rustig ietsje minder kan geven omdat die harder zijn en dus meer calcium bevatten.

- mijn grote hond heeft 800 gram kvv nodig. Stel, ik vooer een kvv die perfect uitgebalanceerd is qua percentages en vleessoorten. Als ik daarnaast nog snacks geef, moet ik dan ook weer rekening houden met die percentages, of is het voldoende als het binnen de basis (de 800 gram hoofdvoer) gebalanceerd is.

Ligt een beetje aan hoeveel snacks je voert. Als je echt veel snacks geeft, is het wel handig om er rekening mee te houden. Ik let zelf vooral op gedroogd orgaan als gedroogde trainingsbeloningen. Daar overdrijf ik liever niet in. Is je aandeel snacks niet zo groot, het gewicht van je hond goed en de ontlasting goed, dan is het prima en hoef je er verder niet op te letten.

- verandert er iets in het jachtinstinct van honden, wanneer ze van brokken eenmaal over gaan op vers vlees, of leggen ze die link niet als ze in het veld een haas zien rennen (dit is echt een serieuze vraag).

Nee. Er is geen link tussen de voerbak en wat ze buiten aan wild zien.

- vanaf welke leeftijd mag een hond als volwassen worden beschouwd ten aanzien van vers vlees voeren, ofwel, tot welke leeftijd moet ik aanpassingen doen?

Ligt aan het formaat en ras van je hond. Aanpassingen blijf je an sich altijd wel doen. Je blijft op het oog voeren. Minder als ze te dik worden, meer als ze te dun worden, Vetter of magerder vanwege gewicht of vertering, smaken die ze niet (meer) lusten, verandering in activiteit en weersomstandigheden. Sommige honden vallen af in de winter vanwege kou, andere in de zomer vanwege meer wandelen. De richtlijnen zijn ook richtlijnen en het is altijd kijken wat jou hond het beste past.
Door Shanti en co
#3127727
Welkom hier op barfplaats!  :)

[quote="PollekeD"]

- als ik een molen heb die zachte botten aan kan, kan ik dan volstaan  botten van kip/eend/konijn/parelhoen/kwartel, en voor het overige spiervlees van grotere zwaardere dieren zodoende het juiste percentage botten bereiken.
[/quote]

Ja met alleen botten van kleinere dieren kun je een prima menu samenstellen. Botten van grotere dieren kunnen een leuke toevoeging zijn maar zijn niet nodig. Wel is het belangrijk dat je ook bij de botten afwisselt is diersoort en soort bot. Dus niet eendenkarkas, kipkarkas en konijnkarkas maar bijvoorbeeld eendennekken, kippenvleugels en konijnkarkas. En ook wordt het aangeraden om niet meer dan 2x per week nekken te voeren.

Waarom wil je het eigelijk malen? Je honden kunnen het waarschijnlijk prima zelf klein knagen, ze hebben niet voor niks een gebit gekregen.  :)

[quote="PollekeD"]
- kunnen eierschalen gebruikt worden als kalkbron
[/quote]

Ja eierschalen zijn een calcium bron maar vind ik geen vervanging van vleesbot. In een bot zit namelijk niet alleen wat calcium maar ook merg en nog veel meer mineralen en vitamines. 
Dat zou ik alleen als calcium bron gebruiken als een hond echt niet tegen bot kan, ook niet als het heel fijn gemalen is.

[quote="PollekeD"]
- hoe benaderen jullie het percentage bot versus vlees als een bevleesd bot of een karkas geeft?
[/quote]

Er wordt aangeraden zo'n 40-50% vleesbot te voeren en dan vleesbot wat 50/50 vlees/bot is, je voert dus zo'n 20-25% kaal bot. Als je hele kale vleesbotten hebt is het verstandig extra vlees te voeren en als het vleesbot heel goed bevleesd is (kippenbouten bijvoorbeeld) kun je wat meer vleesbot voeren. Maar als je afwisselt heft dat elkaar vaak wel op.

[quote="PollekeD"]
- mijn grote hond heeft 800 gram kvv nodig. Stel, ik vooer een kvv die perfect uitgebalanceerd is qua percentages en vleessoorten. Als ik daarnaast nog snacks geef, moet ik dan ook weer rekening houden met die percentages, of is het voldoende als het binnen de basis (de 800 gram hoofdvoer) gebalanceerd is.
[/quote]

Zolang je niet heel veel snacks geeft hoef je er met je menu niet op aan te passen, ik heb ook nog nooit gehoord dat je daarop moet letten bij brok of dat je speciale wetenschappelijk uitgebalanceerde snoepjes moet voeren.  :biggrin2:

[quote="PollekeD"]
- verandert er iets in het jachtinstinct van honden, wanneer ze van brokken eenmaal over gaan op vers vlees, of leggen ze die link niet als ze in het veld een haas zien rennen (dit is echt een serieuze vraag).
[/quote]

Nee, vlees is iets heel anders dan een levend dier dus het idee van "hee daar loopt een lekker maaltje" zal niet veranderen door het wel of niet voeren van vlees. Een brokkenhond valt ook niet zomaar een maisveld aan.

[quote="PollekeD"]
- vanaf welke leeftijd mag een hond als volwassen worden beschouwd ten aanzien van vers vlees voeren, ofwel, tot welke leeftijd moet ik aanpassingen doen?
[/quote]

Het enige waar je bij een pup rekening mee moet houden is de hardheid van de botten maar nu na het wisselen kan onze pup alles opeten wat onze volwassen hond ook eet. Er zijn geen speciale puppie/volwassen/senior percentages. Het fijne van zelf samenstellen is dat je het menu helemaal op de hond kan aanpassen maar de richtlijn is voor elke hond op elke leeftijd hetzelfde.
Door PollekeD
#3127753
Bedankt zeg, voor de uitgebreide reacties, daar kan ik wel wat mee. Op de vraag van Thessa en Shanti, waarom ik alles wil vermalen..... Dat is eigenlijk voor mijn eigen gemak, denk ik. Dan kan je voor een maand kant en klare porties in de vriezer gooien, hoef je niet steeds na te denken of er van alles genoeg in zit en wat je van de rest van de week gegeven hebt. Als je dan 3 mengsels van compleet-samenstelling maakt, hebben ze ook nog wat variëteit in smaak.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3127801
Als dat je zorg is kun je ook gewoon barf per dagportie verpakken en bijvoorbeeld per week gevarieerd in 1 tasje doen. Dan voer je per week een tasje leeg, hoef je nergens meer om te denken.
En dan kun je ook nog doen: 7 keer vleesbot en dan 3 keer met spier, 2 keer met orgaan, 1 keer met pens verpakken. 1 of 2 losse visjes erbij die je willekeurig op een dag kan voeren en 1 of 2 eitjes erbij die je willekeurig op een dag erbij voert.

Kauwen is uiteindelijk toch wel leuker voor de hond en malen is veel werk. Best wel echt veel werk. En hoe gemakkelijker je het jezelf wil maken, hoe duurder je molen moet zijn en dan nog scheelt dat niet alles. Dus je zou ook gewoon kunnen proberen hoe het je bevalt met dagporties.
Door Shanti en co
#3127826
Wij doen het zoals Kaela zegt, in een grote zak doen wij alles wat Shanti of de katten (allebei eigen zak) die week moeten hebben en die zak voeren we dan leeg. Voor een van de katten hebben we een tijdje het vleesbot gemalen (handmolen) en verkijk je niet op het werk hoor, het draaien is best zwaar en je moet het vleesbot eerst klein maken en daarna moet de maler ook weer schoon gemaakt worden. En dat was dan een kat die wel 50g vleesbot per dag eet. :P

En als ik zie hoe de beesten van hun knaagwerk genieten is dat de moeite van het zelf samenstellen helemaal waard.  :)
Door PollekeD
#3127833
Ik ga er even over nadenken, wordt toch e.e.a. uitproberen. Wat ik me overigens ook af vroeg......

De ideale mix zou zijn, verbeter me als ik niet goed zit, 70-75% spiervlees 10% orgaan 15% gemalen bot. Nu heb ik veel kvv's gezien die maar 60% spiervlees hebben. Die zouden dan minder goed zijn. Maar ik heb gekeken wat er in brokken zit  :'( :'( :'( . Die halen die aantallen niet eens. Daar zit veel graan in  ::), maar daar hebben ze juist niets aan. Hoe kan je dan zeggen dat 60% onvoldoende is?
Door Mijati
#3127840
Je kan prima de eerst maand gewoon een kant en klare kvv voeren en van daar uit naar barf overgaan. Eerst een aantal dagen per week en zo uitbreiden.
Als je verschillende merken kvv voert, kom je doorgaans goed uit.
Door Shanti en co
#3127853
Er is geen ideale mix, niet elke hond heeft hetzelfde nodig dus dat is per hond afhankelijk. En 15% bot zou bij 50/50 30% vleesbot zijn, dat vind ik persoonlijk vrij laag of het moeten allemaal harde botten zijn maar dat lijkt me niet aangezien het allemaal gemalen moet worden.
Als je ook pens voert kom je qua orgaan rond de 15-20% uit waarvan de helft pens en de helft ander orgaan. Dan voer je dus ook minder spier.
Santi krijgt volgens mij nu ongeveer 44% vleesbot, 20% orgaan, 8% groente en 28% spiervlees. Dit zijn de percentages waar zij het goed op doet en wat ons mooi uitkomt qua portioneren.

En brok is niet te vergelijken met rauw vlees, dat is compleet door een vitamine pil en voor de rest is het vaak graan met hier en daar wat dierlijke bijproducten.
Door Danny
#3127916
Hihi, ik moet altijd een beetje grinniken bij vragen over het jacht instinct...of dat veranderd bij het eten van vlees.

Nou ja zoals je al antwoorden gehad hebt, nee dat veranderd niet.

Ik ga met mijn honden mee op jacht. Op bijvoorbeeld eenden en fazanten.
Die moeten ze dus apporteren wanneer ze geschoten zijn. En ja mijn honden eten ook vlees. Maar halen het echt niet in hun hoofd om tijdens de jacht een hapje eend te nemen hoor  ;)
En als ik met ze door  het park loop en er zit een groep eenden, dan draven ze daar rustig langs...nee ze jagen ze niet op en zullen ze al helemaal niet proberen te vangen...
Een hond kan heel goed het verschil maken.

Succes met je overstap, je hondjes zullen er blij mee zijn.
Door PollekeD
#3128114
Damn,  ik wordt hier gewoon uitgelachen,  lol  :biggrin2:. Ik zou het wel weten aals ik een nog warme prooi in mijn bek had. Ze zijn gewoon te braaf. Maar helemaal gek is het niet,  bij mijn katten werkt het nl wel zo.
Door PollekeD
#3128526
Er kwam weer een vraag bij me op.....  Verteert vlees sneller / minder snel dan graan?  Normaliter is de stelregel 2,5 voor  het trainen niet meer eten, ivm risico op maagkanteling. Hoe zit dat als je vlees voert?
Laatst gewijzigd door PollekeD op di 30 jun 2015, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door PollekeD
#3129559
Er kwam weer een vraag bij me op.....  Verteert vlees sneller / minder snel dan graan?  Normaliter is de stelregel 2,5 voor  het trainen niet meer eten, ivm risico op maagkanteling. Hoe zit dat als je vlees voert?

En ik heb gemerkt dat de feitelijke hoeveelheid voer veel kleiner is dan bij brokken. Krijgen de honden niet enorm veel honger als je in ene zo'n klein beetje voer geeft (ookal is de voedingswaarde hoger). De maag is onderhand ingesteld op een bak vol
Door Shanti en co
#3129602
Hoe snel het verteerd hangt van ervan af wat je voert, spiervlees en orgaantvlees verteren sneller dan vleesbot.

Hoeveel brok voerde je dan en hoeveel vlees wil je dan voeren? Qua gewicht zit je met vlees vaak op ongeveer het dubbelde dan bij brok. Dat komt doordat vlees veel meer vocht bevat, zo'n 60-70%.
Door PollekeD
#3129634
Ik heb vandaag voor het eerst een worst gekocht. Ik houd wel het gewicht aan (2% voor de boef=800gram),  maar dat verdeel ik over 2 maaltijden. Dan blijft het maar een bodempje tov de bak doe met brokken halfvol is. Versvoer is gewoon compacter.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door