Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Maaike_L
#311825
Ik ben zelf een verschrikkelijke vegetariër. ;) Vlees aanraken e.d geeft me echt al de kriebels. Ik vind het dus al heel wat dat ik de kvv sinds kort in de kong durf te wurmen. (Lang leve de vork.) Ik vind het schitterend om de hond te zien kwispelen terwijl ze druk bezig is de kong leeg te peuteren. En hoe ze hem vervolgens naar me toe blijft brengen en het liefst op mijn voeten laat vallen in de hoop dat ik hem bij vul.

Nu zou ik dat dus graag iets uit willen breiden. Ik lees hier vaak over bepaalde botten en dan komt dus echt de vegetariër in mij los. ::) Het is niet dat ik het niet wil geven, want ik zou het de hond wel gunnen, maar ik zie mezelf echt geen nekjes kapot slaan e.d.

Nu is dus mijn vraag: zijn er alternatieven? Zijn er botten die je zo ergens kunt halen en gewoon kunt geven (terwijl de hond verder nooit echte botten heeft gegeten). Of is bijvoorbeeld pens een optie maar dan in zo'n hoeveelheid dat ik het niet meer hoef te bewerken?
En wat betreft dierenspeciaalzaken, zijn daar in jullie ogen ook 'goede' botten te vinden? Juta heeft al een Nylabone, maar daar mist toch wel een stukje uit kunnen leven bij vind ik.


(Ze staat trouwens al een jaar op kvv, dus daar is ze volledig aan gewend.)
Laatst gewijzigd door Maaike_L op do 28 apr 2005, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#311846
Frostifit verkoopt pens in hapklare brokken. Bibi volgens mij ook. Rodi verkoopt vuile pens. Bij de diverse KVV verkooppunten kun je gewoon botten kopen die je direct kunt geven. En leg je hond op een rubbermatje daarmee, doe ik ook! Rubbermatje na het bot-eten in de wasmachine, klaar is kees! En als je je hond moet laten wennen aan bot, dan moet je het bot halverwege (ongeveer) misschien weghalen. Huishoudhandschoenen of wegwerphandschoenen zijn heel erg prettig voor zulke klusjes!
Door 202spots
#311933
Lizzy...ik weet niet of Maaike weet dat JIJ (Lizzy) de GROOTSTE vegetariër van BarfPlaats bent!! ;)
Dus Maaike....als Lizzy kan doen wat ze NU allemaal doet met botten,kippen and andere barf "onderdelen"
...dan kan JIJ 't ook hoor!! 8)
Laatst gewijzigd door mahuni op do 28 apr 2005, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Maaike_L
#312689
[quote="Lizzy"]
Frostifit verkoopt pens in hapklare brokken. Bibi volgens mij ook. Rodi verkoopt vuile pens. Bij de diverse KVV verkooppunten kun je gewoon botten kopen die je direct kunt geven. [/quote]

Bedankt voor de tip! Ik heb eigenlijk helemaal niet stilgestaan bij de DSZ waar ik ook het vlees haal, die verkoopt tegenwoordig van alles waaronder ook lappen pens volgens mij. Dat ik daar niet aan gedacht heb.

[quote="202spots"]
Lizzy...ik weet niet of Maaike weet dat JIJ (Lizzy) de GROOTSTE vegetariër van BarfPlaats bent!! ;)
Dus Maaike....als Lizzy kan doen wat ze NU allemaal doet met botten,kippen and andere barf "onderdelen"
...dan kan JIJ 't ook hoor!! 8)
[/quote]

Eh... Eh... ;) Ik ben vanaf mijn 7de vegetariër en zelf gehaktballen maken vind ik vreselijk (daarom ook maar 1 keer gedaan ;D). Als ik Juta haar vlees geef kieper ik ook echt dat zakje om in haar bak en als het door de helft moet kieper ik het over de rand van de ontdooibak, gaat het precies mooi door de helft. ;D
Misschien maar eens op een fobiecursusje bij Lizzy gaan.. ;)
Door Lizzy
#312705
[quote="Maaike_L"]
Bedankt voor de tip! Ik heb eigenlijk helemaal niet stilgestaan bij de DSZ waar ik ook het vlees haal, die verkoopt tegenwoordig van alles waaronder ook lappen pens volgens mij. Dat ik daar niet aan gedacht heb.Eh... Eh... ;) Ik ben vanaf mijn 7de vegetariër en zelf gehaktballen maken vind ik vreselijk (daarom ook maar 1 keer gedaan ;D). Als ik Juta haar vlees geef kieper ik ook echt dat zakje om in haar bak en als het door de helft moet kieper ik het over de rand van de ontdooibak, gaat het precies mooi door de helft. ;D
Misschien maar eens op een fobiecursusje bij Lizzy gaan.. ;)
[/quote]

Ja, kom maar langs hoor. Dory en PaulB weten het nog wel. Ik stond 's morgens al brakend het vlees klaar te maken. Ik had grote handschoenen om zelfs maar een kippenvleugeltje mee vast te pakken. Orgaanvlees snijden moest Leo doen, dat kon ik echt niet. Ik ben namelijk ook sinds mijn 7de vegetarier en dus eet ik al 30 jaar geen vlees. Vlees klaarmaken (bakken ofzo), dat weiger ik. De lucht die van gebakken vlees af komt is misselijkmakend.

Maar goed, inmiddels (ben er niet trots op ofzo) snijd ik hele pens in stukken, snijd ik hele runderharten in stukken, pak ik alles vast met blote handen, kip, parelhoen, hart, pens, lever, nier, botten, alles. Draai nergens meer mijn hand voor om. Kan ook niet als je barft met 2 (voorheen 3) honden. Je maakt dan een keuze: je barft en zet je er over heen of je barft niet. Want je kunt niet iedere morgen en avond totaal misselijk het hondeneten maken. En het klinkt dus stom, maar het went. Ik ga ook niet meer bij ieder stukje vlees bedenken dat het een lammetje of een kippetje of een koetje is geweest want dan trek je het ook gewoon niet....
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 30 apr 2005, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Maaike_L
#312750
Nee precies en het went zeker. Ik vond de lucht eerst echt walgelijk en nu ruik ik het eigenlijk niet eens meer. Je wordt er inderdaad makkelijker in, gelukkig maar. Toch ben ik blij dat er zoiets bestaat als kvv, scheelt mij een hoop weerstand. ;)
Door rees
#312773
[quote="Maaike_L"]
Nee precies en het went zeker. Ik vond de lucht eerst echt walgelijk en nu ruik ik het eigenlijk niet eens meer. Je wordt er inderdaad makkelijker in, gelukkig maar. Toch ben ik blij dat er zoiets bestaat als kvv, scheelt mij een hoop weerstand. ;)
[/quote]


Heb het alleen nog met hele pensen als je die in lappen moet snijden die lucht :-X
Door Maaike_L
#315873
Ik heb vandaag bij de dierenzaak lappen pens besteld, hij had het niet meer op voorraad. Dit zijn lappen van ong. 1 kg. per stuk. Nu dus mijn vraag hoeveel en hoevaak mag ik hier een deel van voeren (in zijn geheel lijkt me nogal veel?).

De hond van zo'n 30 kg. krijgt normaal 500 gr. AHV. Hierop blijft ze gewoon mooi slank, dus een keertje iets meer zou opzich geen kwaad kunnen.
Hoeveel mag ik haar geven en wanneer ik de pens in kleinere stukken zou moeten verdelen, waarmee kan ik dat het makkelijkst doen?
Door tieneke
#315874
[quote="Maaike_L"]
Ik heb vandaag bij de dierenzaak lappen pens besteld, hij had het niet meer op voorraad. Dit zijn lappen van ong. 1 kg. per stuk. Nu dus mijn vraag hoeveel en hoevaak mag ik hier een deel van voeren (in zijn geheel lijkt me nogal veel?).

De hond van zo'n 30 kg. krijgt normaal 500 gr. AHV. Hierop blijft ze gewoon mooi slank, dus een keertje iets meer zou opzich geen kwaad kunnen.
Hoeveel mag ik haar geven en wanneer ik de pens in kleinere stukken zou moeten verdelen, waarmee kan ik dat het makkelijkst doen?
[/quote]
Een pond pens ;)
Met een scherp mes of schaar effies tekeer gaan en je hond kan aanvallen,zou de stukken niet te klein geven.
Door Maaike_L
#315879
[quote="tieneke"]
Een pond pens ;)
Met een scherp mes of schaar effies tekeer gaan en je hond kan aanvallen,zou de stukken niet te klein geven.
[/quote]

Bedankt voor het advies!

Ghehe, eindelijk een manier gevonden om mezelf uit te kunnen leven. 8) Was ook mijn bedoeling om hetgeen dat ik geef in zijn geheel te geven, stond er misschien alsof ik het in hapklare eh brokken ::) wou geven, maar dat wil ik dus juist niet. Wil juist dat monster dat diep van binnen in haar zit er eens uit laten komen en haar haar tanden laten poetsen. ;) Zonder meteen een hele kilo naar binnen te gooien.
Maar die pond, dat bedoel je dus naast haar gewone maaltijden als ik het goed begrijp?
Door Lizzy
#315893
[quote="Maaike_L"]
Bedankt voor het advies!

Ghehe, eindelijk een manier gevonden om mezelf uit te kunnen leven. 8) Was ook mijn bedoeling om hetgeen dat ik geef in zijn geheel te geven, stond er misschien alsof ik het in hapklare eh brokken ::) wou geven, maar dat wil ik dus juist niet. Wil juist dat monster dat diep van binnen in haar zit er eens uit laten komen en haar haar tanden laten poetsen. ;) Zonder meteen een hele kilo naar binnen te gooien.
Maar die pond, dat bedoel je dus naast haar gewone maaltijden als ik het goed begrijp?
[/quote]

Blijf er wel bij als je de lap pens geeft. Mijn ene hond vindt namelijk dat zo'n lap in 1 keer naar binnen geschrokt moet worden. Zonder er 1 keer op de bijten.... Al kotsend werkt tie dat ding naar binnen... Ik geef hem dus ook geen lappen meer. Eventueel kun je een lap wel aan een boom of schuur ofzo vastspijkeren zodat je hond er wel aan moet trekken en sleuren.

Ik weet niet precies hoeveel jouw hond weegt, maar ik vind 500 gram pens wel veel om naast een maaltijd te geven! (als tussendoortje zeg maar). Ik zou de maaltijd er mee vervangen. Dus pens en wat groente en een eitje. Of gewoon alleen een keer pens (dat moet je niet te vaak doen, alleen pens geven).
Door Maaike_L
#315955
Opnieuw bedankt! Ik denk dat ik het dan gewoon 1 keer per week ga geven, in het weekend, als ik erbij ben. Juta weegt 30 kg. dus ik zal dan gewoon een maaltijd weglaten en eens kijken hoe ze omgaat met een stuk van een pond.
Door Nelly
#316193
Ik geef de penslappen altijd in combi met kippenekken. Voer m'n honden over 't algemeen vrij schraal, maar met pens ben ik altijd vrij royaal, omdat het eigenlijk niet aanzet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door