Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Yaro
#3125585
Ik vraag me al een tijdje af hoe die middeltjes tegen teken werken mbt de ziektes die ze op de hond kunnen over dragen.. Kun je je hond preventief beschermen tegen teken? Ik weet dat worm tabletten oid pas zin hebben als de hond ook daadwerkelijk wormen heeft. Is dat ook zo met tabletten tegen teken? De teek gaat toch dood doordat hij bloed van de hond binnen krijgt met gifstoffen? De teek moet dan al aan de hond vast zitten.. Kan hij dan ook al ziektes overdragen voordat hij er dood vanaf valt?
Met andere woorden.. is het dan zinvol om mn hond bv bravecto te geven, of kan ik hem beter voor het wandelen insprayen en na de wandeling goed controleren?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3125613
Wij hebben gekozen om vóór de wandeling in te sprayen met een natuurlijk middel op basis van etherische oliën en ná de wandeling goed controleren. (En de volgende dag voor de zekerheid nog een keer controleren).
#3125619
Doranto schreef: Wij hebben gekozen om vóór de wandeling in te sprayen met een natuurlijk middel op basis van etherische oliën en ná de wandeling goed controleren. (En de volgende dag voor de zekerheid nog een keer controleren).
+1
Door Lizzy
#3125807
Yaro schreef: Ik vraag me al een tijdje af hoe die middeltjes tegen teken werken mbt de ziektes die ze op de hond kunnen over dragen.. Kun je je hond preventief beschermen tegen teken? Ik weet dat worm tabletten oid pas zin hebben als de hond ook daadwerkelijk wormen heeft. Is dat ook zo met tabletten tegen teken? De teek gaat toch dood doordat hij bloed van de hond binnen krijgt met gifstoffen? De teek moet dan al aan de hond vast zitten.. Kan hij dan ook al ziektes overdragen voordat hij er dood vanaf valt?
Met andere woorden.. is het dan zinvol om mn hond bv bravecto te geven, of kan ik hem beter voor het wandelen insprayen en na de wandeling goed controleren?
Wat een stom middel, dat Bravecto!

Fleas and ticks must attach to the host and commence feeding in order to be exposed to the active substance. For fleas ( C. felis), the onset of effect (death, >95%) is within 8 hours of attachment. For ticks, the onset of effect (>90%) is within 48 hours of attachment.

Kortom, je hond moet al gebeten zijn en er moet al bloed gedronken worden wil de vlo of teek dood neervallen. Belachelijk. Met andere woorden: als je dit wilt gebruiken om nare ziektes die teken overbrengen te vermijden: vergeet het maar. Dan nog even wat interessante quotes:

Target Animal Safety studies done on the tablets approved for dogs indicate that such products are well tolerated by dogs at the therapeutic dose.

Due to their recent introduction there is very little knowledge on tolerance in different dog breeds or in young, old or otherwise weak animals.

Since all approved products are for oral administration, no chemical residues are expected to contaminate the hair-coat of dogs after treatment. Therefore, in contrast with products for external use (e.g. spot-ons) there is no risk of contamination of humans (particularly children) getting in close contact with treated animals.

luralaner is a representative of the isoxazolines, a new class of insecticides discovered in the 2000s. Fluralaner under the trade name BRAVECTO (MSD ANIMAL HEALTH) has been recently approved in the EU for use on dogs.

There is so far little information available on this active ingredient. It is similar to afoxolaner, another active ingredient introduced by MERIAL (NEXGARD) recently approved in the US and the EU.

Fluralaner is available for oral administration to dogs, i.e. it has a systemic mode of action. Ingested fluralaner is rapidly absorbed into blood and distributed throughout the whole body of the treated dog. Blood-sucking parasites (mainly fleas and ticks) are killed during their blood meal.

But the systemic mode of action means also that for fleas and/or ticks to be killed, they have to bite the dog first and suck enough blood before the ingested active ingredient kills them. Whether killing is fast enough to prevent disease transmission is not yet known.

As other isoxazolines with insecticidal and tickicidal efficacy, fluralaner is a non-competitive GABA (gamma-aminobutyric acid) receptor antagonist, much more selective for GABA receptors in insects or ticks, than for those in mammals, including humans. It binds to chloride channels in nerve and muscle cells, which blocks the transmission of neuronal signals. Affected parasites are paralyzed and die.

Dus verder is het een insecticide. Die als voordeel heeft dat het alleen de binnenkant van de hond "aantast". Want da's zo lullig, van die spot-on's en spray's die we OP de hond kiepen. Die zijn ook giftig voor mensen. En uit recent onderzoek blijkt dat ze voor mensen ook nog eens kankerverwekkend zijn. Dus NIEUW NIEUW NIEUW! We stoppen het nu IN de hond, het gif. Hebben wij mensen er geen last meer van. En honden worden toch niet zo oud dus gaan van al dit gif waarschijnlijk niet eerder dood. Of wel. Maar gut. Dit is wel een interessant artikel, voor wie zich er doorheen wil worstelen: http://www.fairfieldbeachaccess.org/fle ... ncern.html.
Gebruikersavatar
Door Yaro
#3125819
Kortom, je hond moet al gebeten zijn en er moet al bloed gedronken worden wil de vlo of teek dood neervallen. Belachelijk. Met andere woorden: als je dit wilt gebruiken om nare ziektes die teken overbrengen te vermijden: vergeet het maar
Dat is dus precies het antwoord op mn vraag! Dus die teek kan die enge ziektes overbrengen voor hij dood neervalt.. Preventief tegen teken behandelen kan dus niet middels tabletten of pipetjes..
Nou deed ik dat al niet en spray ik hem in voor de wandeling en controleer ik goed tijdens en na de wandeling.. Gewoon mew doorgaan dus.. nix geen pillen en pipetten :P
Gebruikersavatar
Door Hope
#3125907
Volgens mijn oude da, werkt het zo:

Men neme een bravecto pil en kiepen deze elke drie maanden in de hond. Geen vlooien meer, je hoeft geen beestjes te speuren met je tekentang in de aanslag en omdat je geen levende teken mee je huis of tuin inneemt is het goed voor je eigen veiligheid.

Dan nemen men een enting tegen de ziekte van lyme zodat de hond niet ziek wordt van de teken die hem alsnog gebeten hebben.

Voila! Probleem opgelost!

:-X :-X :-X :-X :-X
Door eelke
#3125908
Hope schreef: Volgens mijn oude da, werkt het zo:

Men neme een bravecto pil en kiepen deze elke drie maanden in de hond. Geen vlooien meer, je hoeft geen beestjes te speuren met je tekentang in de aanslag en omdat je geen levende teken mee je huis of tuin inneemt is het goed voor je eigen veiligheid.

Dan nemen men een enting tegen de ziekte van lyme zodat de hond niet ziek wordt van de teken die hem alsnog gebeten hebben.

Voila! Probleem opgelost!

:-X :-X :-X :-X :-X
Ja en dat maakt met Bravecto dus geen ruk uit, want die weert niet af, die doodt. En pas als de teken gehapt hebben.
Gebruikersavatar
Door Yaro
#3126061
De vraag is of je het echt moet willen, gif op je hond gooien....
Nee dat wil ik zeker niet.. maar ik vroeg me gewoon af of je hond nog steeds bv lyme kan krijgen omdat de teek pas dood gaat na bloedcontact..
Door Lizzy
#3126066
Yaro schreef: Nee dat wil ik zeker niet.. maar ik vroeg me gewoon af of je hond nog steeds bv lyme kan krijgen omdat de teek pas dood gaat na bloedcontact..
Een hond is niet echt gevoelig voor lyme.
Door Suzanne
#3126334
Hope schreef: Volgens mijn oude da, werkt het zo:

Men neme een bravecto pil en kiepen deze elke drie maanden in de hond. Geen vlooien meer, je hoeft geen beestjes te speuren met je tekentang in de aanslag en omdat je geen levende teken mee je huis of tuin inneemt is het goed voor je eigen veiligheid.

Dan nemen men een enting tegen de ziekte van lyme zodat de hond niet ziek wordt van de teken die hem alsnog gebeten hebben.

Voila! Probleem opgelost!

:-X :-X :-X :-X :-X
\

Oh, moet dat ZO! ;-)
Fijn dat ik het weet...

Inmiddels zit ik al zo lang te aarzelen met het geven van een pipet dat het nu dus al medio juni is (normaliter geef ik het april).
ik heb de stelregel dat ik het alleen geef als het aantal teken per hond per dag de spuigaten uitloopt.. dat punt heb ik nog niet bereikt. Ik denk 4-5 teken per hond per week.

Het blijft overigens lastig; want lyme wil je ook niet maar ja.. zo'n pipet is toch gif.. nog even en ik ga Ecostyle pipeteen overwegen.

Waar doe je goed aan..?
Het is en blijft altijd een afweging, ook rekening houdend met het gebied waar je loopt en hoe magnetisch jouw hond voor teken is.

Suzanne
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door